בנים, בנות, בריתות
הדף מאת: נירה נחליאל / המדרשה באורנים
הדף בוחן את מרכיבי הברית המתקיימת בכניסת ילד לעם היהודי, ושואל כיצד יכולות גם בנות להיכנס לברית היהודית.
דיון
דיון פותח
  • מהי ברית?
  • למה מחויב כל צד בכריתת הברית?
  • מהם סמלי הברית?
  • במה ייחודית ברית של ילד שנולד [מברית אחרת]?
ציווי הברית - בראשית פרק (יז)
(א) וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים:
(ב) וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד:
(ג) וַיִּפֹּל אַבְרָם עַל פָּנָיו וַיְדַבֵּר אִתּוֹ אֱלֹהִים לֵאמֹר:
(ד) אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם:
(ה) וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ:
(ו) וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ:
(ז) וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ:
(ח) וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים:
(ט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם:
(י) זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר:
(יא) וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם:
(יב) וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא:
(יג) הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם:
(יד) וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ אֶת בְּרִיתִי הֵפַר:
(טו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ:
(טז) וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ:
And when Abram was ninety years old and nine, the LORD appeared to Abram, and said unto him: ‘I am God Almighty; walk before Me, and be thou wholehearted. And I will make My covenant between Me and thee, and will multiply thee exceedingly.’ And Abram fell on his face; and God talked with him, saying: ’As for Me, behold, My covenant is with thee, and thou shalt be the father of a multitude of nations. Neither shall thy name any more be called Abram, but thy name shall be Abraham; for the father of a multitude of nations have I made thee. And I will make thee exceeding fruitful, and I will make nations of thee, and kings shall come out of thee. And I will establish My covenant between Me and thee and thy seed after thee throughout their generations for an everlasting covenant, to be a God unto thee and to thy seed after thee. And I will give unto thee, and to thy seed after thee, the land of thy sojournings, all the land of Canaan, for an everlasting possession; and I will be their God.’ And God said unto Abraham: ‘And as for thee, thou shalt keep My covenant, thou, and thy seed after thee throughout their generations. This is My covenant, which ye shall keep, between Me and you and thy seed after thee: every male among you shall be circumcised. And ye shall be circumcised in the flesh of your foreskin; and it shall be a token of a covenant betwixt Me and you. And he that is eight days old shall be circumcised among you, every male throughout your generations, he that is born in the house, or bought with money of any foreigner, that is not of thy seed. He that is born in thy house, and he that is bought with thy money, must needs be circumcised; and My covenant shall be in your flesh for an everlasting covenant. And the uncircumcised male who is not circumcised in the flesh of his foreskin, that soul shall be cut off from his people; he hath broken My covenant.’ And God said unto Abraham: ‘As for Sarai thy wife, thou shalt not call her name Sarai, but Sarah shall her name be. And I will bless her, and moreover I will give thee a son of her; yea, I will bless her, and she shall be a mother of nations; kings of peoples shall be of her.’
דיון
שאלות לעיון
  • בחרו פסוק משמעותי, והסבירו מדוע הוא נבחר.
  • מהם מרכיבי הברית, על פי התיאור בפרק?
  • איך בנות בעם ישראל נכנסות לברית?
  • מדוע אין במסורת היהודית טקס ברית לבת?
  • אילו מרכיבים מטקס הברית ניתן ליישם בבואנו לקבוע טקס ברית לבנות?
  • 'המילה' היא אות הברית 'ביני וביניכם' - מה יכול להיות 'אות הברית' בין אלוהים לבנות העם היהודי?
רות קלדרון, 'בין משה הזקן לתינוק משה; מחשבות על ברית מילה', מתוך: עלמה כהן ורדי (עורכת), קבלת פנים, שמחת הבת וברית המילה, הוצאת עלמא-ידיעות אחרונות: ספרי חמד, [תל אביב 2002], עמ' 12
מחשבות על ברית מילה
גם אני רוצה לבוא בברית. ברית אלוהים יהודית. גם אני רוצה חותם. להיות מוטבעת. להיבחר לבת ברית עוד לפני שעמדתי על דעתי, לפני הספקות והפיתויים. לעבור את חיי בעולם שייכת. רצויה.
גוף ללא ברית כמו נישואין ללא טבעת.
אישה יהודיה חיה יחד עם האל חיים ללא נישואין. קשר שיש בו עמימות, שבו היא פטורה ממצוות שקיומן תלוי בזמן, משוחררת מהטקסים שכובלים את היהודים בקורים דקים וחזקים משחרית למנחה לערבית, משבת לשבת, משוחררת ממעגל המניין, מאמירת הקדיש, מזימון בסעודה, מקריאה בתורה. תמיד מתנדבת. האל משתקף לאישה כבבואה של בבואה, מתֻווך על ידי הגבר. יהודיה דרך כפפות.
[...]
אותנו לא הכניסו בברית, לא במילים ולא בְּאות, לא בקעקוע ולא בעגיל, לא במילה אכזרית כשל הגברים, לא בטבילה, לא בנתינת שם. קיבלו את פנינו בשתיקה, בחיוך. בת תחילה סימן לבנים. האם הניחו שאין צורך להזכיר לאישה מי היא ולמי היא שייכת וממי אינה יכולה להתנתק? האם (שוב) הניח האגו הגברי שדי בו, הוא ישלוט באישה, הוא יגדיר אותה? האם (גברים) יהודים ראו נשים כפלג גופם, ועל כן דאגו לגבות רק את עצמם?
[...]
אני מכירה את התשוקה להיבחר, להיות שייכת. אני מבינה למה בחרו הגברים לסמן את בניהם, לסמן את עצמם. אני מוצאת כי הרווח בחיים בַּברית גדול ממחיר הכאב והסיכון. מי שרוצה לצאת מהברית ימשוך בעורלתו. יקצץ בנטיעות. שערי כפירה פתוחים. ההחלטה להחליט להיבחר בדיעבד, אינה פחות קשה. לא כרתו איתי ברית בהיותי בת שמונה ימים, וארבעים שנה אני מנסה לכרות את הברית החסרה. לבנות אותה ממילים, מעבודה, מתפילות, מאימהוּת, מאהבה, מרגשות ומחרדות. ברית של אישה כמלבוש. שוב ושוב צריך לארוג, לתפור, למדוד, לתקן ולהטליא.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולמשכל
דיון
שאלות לעיון
  • איזה רגש מעלה בך הכתוב? עם מה את מזדהה? עם מה לא?
  • האם את "מכירה את התשוקה להיבחר, להיות שייכת"?
  • האם גם את מרגישה צורך בברית? איך את מנסה לכרות אותה?
דיון
טקס ברית לבת
עיינו בהצעה לטקס ברית לבת באתר הוויה :
דיון
שאלות לעיון
  • אילו מרכיבים מטקס הברית המקובל נמצאים בטקס המוצע?
  • מה הייתן מוסיפות?
דף הנחיות למנחה:
ברית - למנחה.doc