להיות בן חורין בעידן הפייסבוק
הדף מאת: חבורת הכותבים / השומר החדש
חג החירות באוויר.. אנחנו בני חורין. עובדה, אנחנו לא בכלא ואף אחד לא באמת מכריח אותנו לעבוד אותו בפרך. האמנם? בלימוד זה ננסה להבין איך אפשר לבנות יציבות אישית בבמה המוארת של עידן הפייסבוק ועידן הצרכנות, האם ואיך אפשר להצניע לכת, איך להימנע מהחצנה ומרהבתנות. וכל זה בלי להפוך את הפייסבוק לשטן.
דיון
רקע לשיעור
חג החירות באוויר..
אנחנו בני חורין. עובדה, אנחנו לא בכלא ואף אחד לא באמת מכריח אותנו לעבוד אותו בפרך.
האמנם?
המושג חירות הוא מושג עמוק ורחב, שכולל שאלות עמוקות יותר מהשאלה הפשטנית האם מישהו בגלוי כופה עלי את עצמו בכוח, שהרי יש סוגים שונים של כוח, יש כוחות נסתרים שפועלים עלינו, חלקם אפילו מבפנים..
היום אנחנו חיים בעידן שבו המציאות פונה אלינו ללא הפסקה, מגרה ומזמינה אותנו, מעניינת אותנו, ומאתגרת אותנו. יתכן לטעון שעוצמת הגירויים והיקפם הם הם סוג של עבדות ושיעבוד שחוסמים את המרחב לעיסוק ב'מה שאנחנו'.
אחת הדוגמאות ל"מרחב גירוי" שכזה הוא הפייסבוק.
אם העידן השתנה, יכול להיות מאוד שגם הגדרת החירות משתנה, ורק העמקה ומודעות יוכלו לבדוק היכן נמצאת החירות, והיכן העבדות.

בלימוד זה ננסה להבין איך אפשר לבנות יציבות אישית בבמה המוארת של עידן הפייסבוק ועידן הצרכנות, האם ואיך אפשר להצניע לכת, איך להימנע מהחצנה ומרהבתנות. וכל זה בלי להפוך את הפייסבוק לשטן.
ברי סחרוף
עבדים
על נהר אספירין ישבנו
במקומות המוכרים
לא שומעים לא רואים
כאילו אנחנו אוויר
עוד מעט ייגמר הסרט
בקרוב המציאות
התמונה מטושטשת
והצליל לא ברור
כי כולנו עבדים אפילו
שיש לנו כזה כאילו
פותחים פה בגדול
ומחכים לעונג הבא
כולנו מכורים של מישהו
שמבקש עכשיו תרגישו
פותחים פה גדול ומחכים
למנה הבאה

חלונות ראווה יפים פה
זה הכול למכירה
גם אנחנו תלויים
עם פתקי החלפה
אז מה נעשה עם הכעס הזה
מה יהיה עם הקנאה
כולם רוצים להיות חופשיים
אבל ממה אלוהים ממה?
דיון
עבדים
מדוע אנחנו עבדים ושל מי לפי שירו של ברי סחרוף?
נסו לציין תחום בחייכם שבו אתם בני חורין, ותחום אחר שבו אתם עבדים.
מתוך: "הדור הבא ישן בחדר הסמוך" / שי הרשקוביץ
תדמית ברשתות חברתיות
כתיבת ועדכון הפרופיל האישי ברשתות החברתיות מהווה... בניית "העצמי" בעיני עצמי ובניית "העצמי" בעיני הזולת בסביבה מתווכת, כמו זו של האינטרנט, הגוף אינו נראה לעין בצורה מיידית; והכישורים שבני-אדם צריכים בכדי לנהל את הרושם שהם יוצרים, הם שונים.
במובן זה, הפרופיל האישי מחליף את הגוף הפיזי בתהליך "הכתיבה" או "הציור" העצמי.
לכן, כתיבת ועדכון הפרופיל האישי ברשת החברתית הוא אקט מכונן...באמצעות הפרופיל יכולים אנשים להביע היבטים - לעתים מוצנעים - של זהותם, במטרה שאחרים יראו, יפרשו ויגבשו דעה..
אתרי רשתות חברתיות מספקים מרחב משמעותי שבו בני-נוער יכולים "לכתוב" את עצמם ולהציג את עצמם בפני הזולת. הם מהווים פלטפורמה נוחה ליצירת אינטימיות ולתחזוקת יחסים חבריים - לעתים יותר ממפגשי פא"פ. התקשורת הטקסטואלית קולחת ופתוחה יותר; ומאחר והיא אינה מערבת קשר-עין, היא מאפשרת שיחה ישירה ומשוחררת התורמת ליצירת האינטימיות. היא אינה מסגירה מבוכה וביישנות והיא יוצרת תחושה שבה האדם מתקשר עם עצמו, שהרי הוא יושב לבדו מול מסך מחשב.... במצב כזה נוטה אפוא האדם להיחשף, להתקרב ולהסיר מעצמו עכבות והגנות.
באופן זה באה לידי ביטוי חשיפת המרכיבים האותנטיים המגוונים של הגולש, שלעתים קרובות אינם באים לידי ביטוי בסביבה היומיומית שלו. יצירה זו של אינטימיות מסוג מיוחד מביאה גולשים בכלל ואת בני דור ה-Y בפרט לחשוף ביתר קלות רגשות, פחדים וסודות.
דיון
תדמית ברשתות חברתיות
מהם היתרונות שברשתות החברתיות ע"פ המאמר?
האם אתם רואים גם סכנות ברשתות החברתיות, מהם?
חבורת הכותבים של השומר החדש
חירות מלאה היא צניעות
צניעות היא מידה בנפש.. צניעות היא ההפך מרהבתנות. והיא משמשת בעיקר בתחום הכלכלי והמיני השימוש הוא בצמד המידות רהבתנות וצניעות. אדם יכול להיות בעל גאווה אך צנוע בהלכות חייו הכלכליים והמיניים.
אין רע בלהיות בעל נכסים. אין רע בהיות האדם בעל מיניות מפותחת. כאשר האדם ממקד את כל קיומו הפסיכולוגי על הרכוש והמין, זוהי רהבתנות. אדם שלם בעולם החומר חייב שיהיו בו כוחות של עשיה והתייחסות בתחום הכלכלי כמו גם בתחום המיני. לכן צניעות אינה הימנעות מרכוש וממיניות. הצניעות אינה דיכוי כוחות הנפש הללו.
ובלשון חיובית צניעות היא היכולת של האדם להשתמש ב ח י ר ו ת מ ל א ה בכוחות הללו. כאשר אדם משועבד לכוחות הללו הוא אינו צנוע. הוא רהבתן. כאשר הוא בוחר איך וכיצד להשתמש בכוחות הללו זוהי מידת הצניעות. הגדרה זו עומדת בניגוד להגדרה הרווחת שצניעות היא הסתרה של המיניות והרכוש.
במילים אחרות צניעות היא האסטרטגיה הנכונה על מנת לממש נכון את כוחות החיים, בדגש על המיניות והרכוש.
בחירה היא ההפך מתלות. כדי להגיע למקום של בחירה צריך האדם להיות באיזון פסיכולוגי נפשי, ובעצם בשל ומבוגר מבחינה פנימית. וכמו במידות האחרות, למשל, אדם שמבחינה רגשית הוא 'ילד פגוע', יחצין ויתרברב בכוחות הרכושנות והמיניות. ראשית יש לצאת מהמקום ההישרדותי הפסיכולוגי. שם נעשית עבודת המידות. רק כך תהיה לאדם בחירה איך להשתמש בכוחות הרכושנות והמיניות.
כיום בלי שאנחנו שמים לב, אנחנו פועלים במודעות של חירות, אבל לא פעם המצב האמיתי הוא מצב של תלות.
תלות זו מתבטאת במוסכמות חברתיות חדשות שנוצרות, כמו לדוגמה במוסכמה שחובה לענות להודעות וואצאפ או פייסבוק על מנת לא "לייבש", או לדווח כאן ועכשיו על אירועים בהם אתה נמצא, לפעמים על חשבון חוויית האירוע עצמו.
צניעות בעידן הפייסבוק היא חזרה לשאלה כיצד אני לוקח חלק במרחבים ציבוריים וירטואליים מתוך חירות.
דיון
חירות היא צניעות
נסו להגדיר הגדרה שלילית [מה לא] וחיובית [מה כן] היא צניעות.
האם צניעות בעינכם היא מידה רלוונטית?
באיזה אופן צניעות וחירות קשורות זו לזו לדעתכם?