'אין שלם מלב שבור' (רבי מנחם מנדל מקוצק)
הדף מאת: יעל טרן / הלל ישראל
דף זה הוא חלק מסדרת לימוד העוסקת במציאת פנים חיוביות הטמונות בחורבן. הפעם נתמקד בשאלה זו דרך אמירתו הידועה של הרבי מקוצק: 'אין שלם מלב שבור'. ננסה להבין את משמעות האמירה באמצעות שלושה מקורות שונים, ונשאל: מה הופך את הלב השבור לשלם? מה מביא איתו השבר? וכיצד מתקנים את השברים?
דיון
רבי מנחם מנדל מקוצק (1787-1859) היה אדמו"ר חסידי ייחודי ויוצא דופן שבלט בחריפותו ובתקיפותו. היה תלמידם של החוזה מלובלין, היהודי הקדוש ורבי שמחה בונם מפשיסחה.
כלים שבורים
אם הדיוט משתמש בכלי שבור גנאי הוא לו,

אבל הקב"ה אינו כן, אלא כל שימושיו כלים שבורים:

'קרוב ה' לנשברי לב, ואת דכאי רוח יושיע' (תהלים לד, יט);

'הרופא לשבורי לב' (תהלים קמז, ג);

'זבחי אלהים רוח נשברה , לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה' (תהלים נא, יט).
דיון
  • מה ההבדל בין נקודת המבט של ההדיוט ושל הקב"ה ביחסם לכלים השבורים?
  • מה מסמל ההבדל ביניהם?
  • מדוע לדעתכם 'כל שימושיו של הקב"ה בכלים שבורים'?
ברי סחרוף, לב שלם, מתוך האלבום: נגיעות
לב שלם
כשאת לידי אני הולך צולל

כשאת רחוקה אני מתחיל לרוץ

את רואה לתוכי אני רואה דרכך

את רוצה נקודות אני רוצה רצוף

וכשאני מתפרק את יותר שלמה

גלים גלים בא הכאב

לב שבור הוא לב שלם

לפעמים את אצלי ואני אצל כולם

לפעמים אני כאן אבל את כבר לא

את רוצה לחכות אני רוצה מיד

את רוצה קצת אוויר אני רוצה לנשום

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מה הכוונה לדעתכם בשורות: 'כשאת רחוקה אני מתחיל לרוץ' ו'כשאני מתפרק את יותר שלמה'?
דיון
  • כיצד משפיע הלב השבור על מערכת היחסים עם הק"בה, על פי המדרש, וכיצד הוא משפיע על מערכת היחסים הזוגית, בשירו של ברי סחרוף?
סיון הר שפי, גלות הלויתן, הקיבוץ המאוחד, עמ' 27. 2005
תיקון

הִכָּנְסִי עֵירֻמָּה אֶל הַזִכָּרוֹן

אָדָם נִכְנָס שָלֵם לְיָם הַמֶלַח וְיוֹצֵא מְבֻקָע

טוֹבֵל בְּצָמָא וּבְצֵאתוֹ סָדוּק כַּאֲדָמָה

כְּאָבֵל שֶקָרַע אֶת בְּגָדָיו

עוֹר עֲצַבָּיו פִּסוֹת בָּרוּחַ

הַמִכְוָה בִּשְפָתַיִם עֶלְיוֹנוֹת וְתַחְתוֹנוֹת

בְּנִקְבֵי הַשֵׂעָר הַמְפַלֵחַ

כְּמוֹ עֲבוֹדָה זָרָה שֶלָהֶם שֶהוֹלִיכוּהָ

וֶהֱטִילוּהָ וְכָל שְבָרֶיהָ מִתְנֵחֲמִים זֶה אֵצֶל זֶה

בַּקַרְקָעִית.

הִכָנְסִי עֵירֻמָה וּבְכִיסַיִךְ אֲבָנִים וּמַבָּטֵךְ אֶל קַו הָאֹפֶק

אָדָם שֶנִכְנָס מְבֻקָע לְיָם הַמֶלַח

מַרְגִיש אֵיךְ אֶלֶף מַחֲטֵי הַמַיִם מְתַקְנוֹת בִבְשָרוׁ

הַכְּאֵב הַמָתוֹק שֶיֵש יָד הַמוּכָנָה לָגַעַת בִּפְצָעֶיךָ

וְלוֹמַר- אַתָה שָבוּר

וְאֵין שָלֵם מִמְךָ

הֲרֵי אִי אֶפְשָר לְרַמוֹת אֶת הַמַיִם

תָמִיד הֵם יַגִיעוּ אֶל עֶירֻמְךָ

שֶלֹא כּמוֹ הָאֲוִיר הַזֶה הַזָהִיר

הִכָּנְסִי וְיָדַיִךְ פְּרוּשׂוֹת כִּמְנִיפַת סַחַף חוּמָה בְּלֵב הַטוּרְקִיז

אִמְרִי: שָלוֹם, הִתְגַעְגַעִתי, וְהַבַאתִי לְךָ אֲדָמָה

מִן הַמָקוֹם בֹּו חָלַמְתָ אוֹתִי

טַבּוּר הוּא כְּלִי הַמְדִידָה לְקֹרֶט מֶלַח

קֹרֶט הִיא מִדָה נָשִית

לֹא מְדֻיֶקֶת, מִשְתַנָה, קְטַנָה

כָכָה מַתְחִילִים הַדְבָרִים הַגְדוֹלִים

וְהַמֶלַח מְשַמֵר, וְהַמֶלַח מְעוֹרֵר

הִכָּנְסִי וְנַעֲצִי קָנֶה, כִּי בָּאת לְהִשָאֵר

אִסְפִי סְבִיבוֹ אֶת פֵּרוּרֵי חַיַיִךְ

וַהֲיִי לְאַחַת

© כל הזכויות שמורות למחברת והוצאת הקיבוץ המאוחד
www.kibutz-poalim.co.il
דיון
  • 'הַכְּאֵב הַמָתוֹק שֶיֵש יָד הַמוּכָנָה לָגַעַת בִּפְצָעֶיךָ וְלוֹמַר- אַתָה שָבוּר וְאֵין שָלֵם מִמְךָ'- מהו תהליך התיקון המוצע בשיר? מה גורם לדוברת להרגיש שלמה, להיות 'אחת'?
  • כיצד מסבירה החוויה המתוארת בשיר את המשפט שבכותרת?
דף הנחיות למנחה:
אין שלם מלב שבור.doc
דף מספר 3 בסדרה חורבן ובנייה, דפים נוספים בסדרה:
1 2