דרשוני וחיו
הדף מאת: דב חיון / מדרשת הכרמל - קהילת מוריה
בדף לימוד זה נעסוק במשמעות הדיבר הראשון ובשאלת האל בחיי האדם.
הדיבר הראשון
" אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי:"
I am the LORD thy God, who brought thee out of the land of Egypt, out of the house of bondage. Thou shalt have no other gods before Me.
דיון
  • הסבירו כיצד אתם מבינים דיבר זה?
  • במה שונה דיבר זה לדעתכם משאר הדיברות?
  • האם אתם מוכנים לקבל דיבר זה על עצמכם? נמקו.
  • יאיר כספי, לדרוש אלוהים, הוצאת ידיעות אחרונות, עמ' 18
    מי ילך לדרוש אלוהים
    "מי ילך לי לדרוש אלוהים? אלו שיש להם אלוהים, אסור להם לדרוש אותו. אלו שמותר להם לדבר עם מי שהם רוצים, אין להם אלוהים."
    יאיר כספי, לדרוש אלוהים, הוצאת ידיעות אחרונות, עמ' 191
    כדי לדעת אלוהים צריך להעז לדרוש אלוהים. צריך להיות מוכן להיפרד לפני כן מכל המוכר. צריך לדעת גבול אחד שאותו אסור לעבור. צריך לוותר על הוכחות שאפשר לראות. צריך להתקדם לפי היכולת. אסור לחפש חוויות. צריך להיכנס כדי לצאת ולעשות.

    מושגים
    • ד"ר יאיר כספי - ייסד ומנהל את התכנית "פסיכולוגיה ביהדות" במרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה באוניברסיטת תל-אביב. תוכנית לימודים שנועדה במקורה בעיקר לפסיכולוגים ולעובדים סוציאליים אך בשל ביקוש רב נפתחה גם לציבור הרחב, והיא עסקה בפסיכולוגיה המתבססת על מורשת היהדות. כספי מגדיר עצמו כיהודי חילוני דתי. הוא לא מוצא בין ההגדרות המקובלות היום לזהות יהודית אף אחת שמתאימה לו.
    דיון
  • מה זה לדרוש אלוהים?
  • למי מדבר הטקסט? לאדם הדתי או/ו לאדם החילוני
  • למה צריך להעז לדרוש אלוהים?
  • מתוך 12 עשר הצעדים למכורים אנונימיים
    שנים עשר הצעדים - הצעדים השני והשלישי
    "הגענו לאמונה שכוח גדול מאתנו יכול להחזיר את שפיות דעתנו.
    החלטנו למסור את רצוננו ואת חיינו להשגחת אלוהים כפי שאנו מבינים אותו."

    הסברים
    • תוכנית שנים עשר הצעדים (באנגלית: Twelve-step program) היא תוכנית כללית להחלמה מהתנהגות מתמכרת או כפייתית. תוכנית שנים-עשר הצעדים המקורית פותחה על ידי אלכוהוליסטים אנונימיים (aa) כדרך להתמודד עם מה שהם מכנים "חוסר האונים" בהפסקת שתיית אלכוהול - אלכוהוליזם. תוכנית 12 הצעדים אומצה מאז על ידי קבוצות שונות כגון אכלני יתר אנונימיים (OA), מהמרים אנונימיים (GA), סקסוהוליסטים אנונימיים (sa) ו-מכורים אנונימיים (NA). כל תוכניות שנים עשר הצעדים השונות מתנהלות בדרך דומה וכולן פועלות לפי שתים עשרה המסורות שהן הקווים המנחים המאפשרים להן להתקיים באופן עצמאי ולשמור על קיומם. מדובר במעין נורמות התנהגותיות המאפשרות את האנונימיות ואת התחזוקה השוטפת של הקבוצה. חברי התוכנית נפגשים בצורה סדירה כדי לשתף את ניסיונם, כוחם ותקוותם. המשותף לכל הקבוצות הללו הוא שהחברים בהן חשים שהם מתמודדים עם מחלת ההתמכרות ולא עם 'הרגל גרוע' או 'דרך חיים גרועה'. המחלה מיוחסת ל"אלרגיה" פיזית לחומר הממכר, אשר יוצרת כמיהות המלוות בהתנהגויות אובססיביות המובילות לשימוש חוזר בחומרים הממכרים ולהידרדרות במצבם. התמודדות עם המחלה יכולה להתרחש על ידי ויתור על הנסיון להילחם בה ומסירת הקשיים ל"כוח עליון" (כל אחד על פי הגדרתו, תפיסתו ואמונתו) בשילוב עשייה פעילה של שנים-עשר הצעדים. על אף האזכור של אלוהים בתוכנית, תוכנית שנים עשר הצעדים אינה תוכנית דתית וגם חברים בעלי אמונות דתיות שונות וגם כאלה שהם אתאיסטים ואגנוסטיקנים יכולים ליטול בה חלק. לתוכנית אין דעה בעניינים החיצוניים לה. (מתוך ויקיפדיה)
    דיון
    האם יש הכרח להכיר בכוח עליון (אלוהים) כדי להתגבר על קשיים ובכלל בחיים?
    יהודה הלוי, עבדי הזמן
    עבדי הזמן
    עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם
    עֶבֶד אֲדֹנָי הוּא לְבַד חָפְשִׁי:

    עַל כֵּן בְבַקֵּשׁ כָּל-אֱנוֹשׁ חֶלְקוֹ

    "חֶלְקִי אֲדֹנָי!" אָמְרָה נַפְשִׁי.
    דיון
  • איזו תשובה נותן רבי יהודה הלוי לשאלה הקודמת?
  • מה דעתכם על תשובתו?
  • אברהם יהושע השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, עמוד 36
    שלוש דרכים המובילות אליו
    קיימות שלוש נקודות פתיחה למחשבה על אלוהים; שלוש דרכים שמובילות אליו. הראשונה היא דרך תחושת נוכחותו של אלוהים בעולם, בדברים; השנייה היא דרך תחושת נוכחותו בתנ"ך; השלישית היא דרך תחושת נוכחותו במעשים המקודשים.
    דיון
  • מהי הדרך שלך לנוכחות האל בעולם ובחייך?
  • כיצד הדבר בא לידי ביטוי ביום יום שלך?