Save "Taharah Texts
"
Taharah Texts

שו"ת בנימין זאב סימן רד
מצוואת הרב רבי אליעזר הלוי היאך יתנהגו עם המת וז"ל הנני מבקש מכם בני ובנותי ואשתי וכל הקהל שלא יספידוני כלל וכלל ויניחוני על משכבי ולא ישאו אותי במטה חוצה אלא על הקרון בקשתי מאד מכם שיטהרוני במתון בטהרה ובנקיות בין אצבעות וידים ורגלים ובין האחור ויחופו ראשי ויסרקוני במסרק כדרך החיים ויטלו צפרני ידי ורגלי כדי שאבוא טהור ונקי למנוחה כמו שהלכתי לבית הכנסת בכל שבת בחפיפה ובנטילת צפרנים ובסריקה ובבדיקת נקבים כן יעשו לי גם במנוחת עולמים ויתנו לעני שכר טוב שיעשה לי כל זה במתון בלי חפזון אם קשה למטהרים לעשותם

From the will of R Eliezer HaLevi, (D. Mainz 1337) regarding treatment of the dead:

I ask of you, my sons and daughters, my wife and the entire community – Do not eulogize me at all. Lay me on my bed, and do not carry me out on a bier but rather on a wagon. I strongly request of you that I be purified slowly in purity and cleanliness, including my fingers and toes, and also from behind. Wash my hair and comb it with a comb as during life. Cut the nails of my fingers and toes so that I come to rest clean and pure, just like I went to Beit-Keneset every Shabbat after washing my hair, cutting my nails, combing and going to the bathroom. Do the same when I go to eternal rest. If this is too much for the purifiers, pay a poor person well so that he does all this for me slowly and without haste.

(ב) אֵיזֶהוּ כָּבוֹד זֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים שֶׁמִּצְוָה עַל אָדָם לִרְחֹץ פָּנָיו יָדָיו וְרַגְלָיו בְּחַמִּין בְּעֶרֶב שַׁבָּת מִפְּנֵי כְּבוֹד הַשַּׁבָּת וּמִתְעַטֵּף בְּצִיצִית וְיוֹשֵׁב בְּכֹבֶד רֹאשׁ מְיַחֵל לְהַקְבָּלַת פְּנֵי הַשַּׁבָּת כְּמוֹ שֶׁהוּא יוֹצֵא לִקְרַאת הַמֶּלֶךְ. וַחֲכָמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ מְקַבְּצִין תַּלְמִידֵיהֶן בְּעֶרֶב שַׁבָּת וּמִתְעַטְּפִים וְאוֹמְרִים בּוֹאוּ וְנֵצֵא לִקְרַאת שַׁבָּת הַמֶּלֶךְ:

(2) What is meant by honor? The sages explained this by declaring that each person should wash his face, hands and feet with hot water on Friday in honor of the Sabbath, and then enwrap himself in a fringed garment and be seated with dignity in expectation of the Sabbath, receiving it as if he were coming out to meet the king. The ancient sages used to assemble their disciples on Friday, put on their best clothes, and say: "Come, let us go out to meet King Sabbath."

(ב) כַּד עָאל שַׁבְּתָא, אִצְטְרִיכוּ אִינּוּן עַמָּא קַדִּישָׁא לְאַסְחָאָה גַּרְמַיְיהוּ (קל''ו ע''ב) מִשִּׁמוּשָׁא דְּחוֹל, מַאי טַעֲמָא. בְּגִין דִּבְחוֹל, רוּחָא אַחֲרָא אַזְלָא וְשַׁטְיָא וְשָׁרָא עַל עַמָּא. וְכַד בָּעֵי בַּר נָשׁ לְנָפְקָא מִן הַהוּא רוּחָא, וּלְאַעֲלָא בְּרוּחָא אַחֲרָא קַדִּישָׁא עִלָּאָה, בָּעֵי לְאַסְחָאָה גַּרְמֵיהּ, לְמִשְׁרֵי עָלֵיהּ הַהוּא רוּחָא עִלָּאָה קַדִּישָׁא.

When the Sabbath arrives, the holy People must wash their bodies from the stain of the week. What is the reason? Because during the week an other spirit sets forth and holds sway over the people. When a person wants to get out from under that spirit and enter into the other holy spirit, he must bathe so that he might receive the Supernal holy spirit.

אל"ר קבלת השבת האיך הוא א"ל פוסק ממלאכתו בחצי היום, מחצי היום ואילך משתדל בתיקוני שבת... ואחר שילבש רוחץ פניו ידיו ורגליו ויעבור מעליו דרכי החול הוא שנאמר בזעת אפיך תאכל לחם ואצ"ל הטובל בע"ש דקב"ה מקבל תפלתו וקושר אהבתו בו כי מדובק האהבה שהוא החסד בשבת, ואח"כ מתעטף בטליתו וקורא לחביריו ולאשתו וביתו בואו ונצא לקראת כלה שבת מלכתא ומתחברים ואומרים באי כלה באי כלה.

He said: Master, how does one prepare for Shabbat?

He answered: You stop work a midday, and from midday you engage in preparing for Shabbat... And after you put on the clothes, wash your face and hands and feet, to remove the ways of the week of which it says - by the sweat of your brow you shall eat bread". And most certainly if you immerse before Shabbat, the holy, blessed One will accept your prayers and connect with you in love, for Shabbat is connected to Hesed which is love. And then, wrap your self in tallit and call your friends and wife and family saying - let us go and greet the bride, the Shabbat queen, and you all join together and say - enter bride, enter bride.

סדר היום - משה אבן מכיר

אחר שעשה כל מעשיו... והתפלל מנחה וכבר נטה השמש לערוב, יחם לו יורה של מים חמים שירחוץ בהם פניו,ידיו ורגליו. והוא כבוד, להדר עצמו, כדי להקביל פני הכלה בפנים מאירות ונקיות וטהרה. ואם אפשר לו לטבול כל גופו בארבעים סאה בענין שלא יבוא לו שום נזק, כמה יפה ונעים, כאשר היו עושים חסידים הראשונים שהיו יורדין לנהר לטבול, ואחר כך יוצאין לקראת כלה ומקבלין עליהם אותה נשמה יתירה בטהרה וקדושה.

Seder HaYom - Moshe Ibn Makhir

After you have done all that you do... and you have prayed the afternoon prayer, as sunset approaches, prepare a kettle of hot water to wash your face, your hands and feet. You honor Shabbat by beautifying yourself, by greeting the bride with a shining face, clean and pure. If it is possible to immerse your entire body in 40 se'ah without causing yourself any damage this is good and desirable. Thus the early pious ones used to go immerse in the river and then go to greet the bride, and receive the expansive soul in holiness and purity.

אור צדיקים – מאיר פאפירש

סדר טבילת ערב שבת:

יכנוס במים ויאמר – הריני טובל להפשיט הזוהמה.

ויטבול פעם ב' ויאמר – הריני טובל להפשיט בגדי החול.

ויטבול פעם ג' ויאמר – הריני טובל לכבוד שבת קודש,

Or Tzadikim – Meir Papirush (28:20)

The sequence of immersion before Shabbat:

Enter the water and say – I immerse to remove the filth.

Immerse a second time and say – I immerse to remove the weekday garments.

Immerse a third time and say – I immerse in honor of the holy Shabbat.

מעבר יבק, שפת אמת, כ"ה

וממה ששמעתי אומרים שהמת יודע מעניני העולם הזה קודם רחיצתו יותר מאחר הרחיצה, נוכל לומר שברחיצה מרחיקים ממנו ומנשמתו חמריות העוה"ז. ואחר שמצואתו רוחץ, מכאן ואילך תאב ללבוש מחצלות מכתנות אור מעין אויר גן עדן תחתון, סוד וטהרו ואח"כ וקדשו. וזה לשון השגור בפי הכל שקוראים לרחיצה זו טהרה, ובזה מתמעט ממנו השיח והשיג שהיה לו בעניני חמריות העוה"ז.

Ma'avar Yabbok, Sefat Emet, 25

Regarding what I have heard said, that after the washing the deceased is less aware of the happenings in this world than before the washing. We might explain the the washing distances the person and her soul from the corporal nature of our world. After she is cleansed of the filth she longs to wrap herself in coverings, garments of light, like the atmosphere of the lower Garden of Eden. This is the inner meaning of the biblical sequence - "It will be purified" and after that- "and sanctified". (Lev. 16:19) This is also why people usually call this washing - Taharah. This process diminishes the interaction she has with the material nature of this world.

מי שאין לו מקוה או אנוס ואינו יכול לטבול במקוה ירחוץ ידיו ויאמר זה קודם הרחיצה מהאר"י ז"ל:

לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה וכו' בשם כל ישראל, ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך ה' (תהלים כ"ו, ו'), ויהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שתהא רחיצת ידי אלה נחשבת לי כאילו טבלתי במקוה טהורה של ארבעים סאה, ואהיה זוכה למשוך מים מן הלובן העליון החתום ביו"ד רבתי של ועתה יגדל נא כח אדנ"י (וחוץ עזא ועזאל בני אגרת ולילית):

יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שבכח סגולת זאת הרחיצה יתהפך מדת הדין והגבורה העולה רי"ו כמספר נקיון עלי למדת רחמים העולה רח"ץ ועם הכולל ארחץ, ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך ה':

ויהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שבכח סגולת רחיצה זו, יהיו נמתקין ברחמים, הדינים הרמוזים בפסוקכז) ויקרא אלהים ליבשה ארץ, ויאיר שם אהי"ה עלי במילוי ההי"ן אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה כמנין מקוה ויעלה לפניך כאילו טבלתי במקוה טהורה של ארבעים סאה:

ובכן יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שכשם שאני מטהר את עצמי למטה כן תטהר נשמתי למעלה בנהר דינור ובשם ביה ה' צור עולמים, ויהי נועם ה' אלהינו עלינו וכו':

ואחר כך ירחוץ, ויכוון באותיות שם ע"ב יו"ד ה"י וי"ו ה"י כל אות ואות על שתי ידיו, ותחילה יערה מים על יד ימין ויכוון באות י' פשוטה, ויערה על יד שמאל ויכוון גם כן כך, ואחר כך חוזר ומערה על יד ימין ויכוון באות ו' המילוי, ואחר כך על יד שמאל כך, ואחר כך חוזר על יד ימין ויכוון באות ד' המילוי, ואחר כך על יד שמאל כך, וכן על דרך זה כל שאר האותיות, ה' פשוטה י' המילוי וכן כולם, ונמצא מערה על כל יד עשר פעמים בסירוגין, ואחר כך יערה על יד ימין עשר פעמים רצופים ויכוון עשר אותיות הנ"ל אות אחת בכל פעם, י' פשוטה בפעם ראשון ו' המילוי בפעם שני וכן שאר האותיות, ועל דרך זה יערה על יד שמאל גם כן עשר פעמים רצופים, ויכוון גם כן כך, ואחר כך יאמר והיה הנשאר בציון והנותר בירושלים קדוש יאמר לו כל הכתוב לחיים בירושלים אם רחץ אדנ"י את צואת בנות ציון ואת דמי ירושלים ידיח מקרבה ברוח משפט וברוח בער (ישעיה ד', ג' - ד'), ואחר כך יאמר זה (יומא פ"ה ב) אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרין ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים שנאמר (יחזקאל ל"ו, כ"ה) וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טומאותיכם ומכל גלוליכם אטהר אתכם, ואומר (ירמיה י"ז, י"ג) מקוה ישראל ה' מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל:

(עד כאן נדפס מכתב קודש בראש ספר חסד לאברהם)

מתני׳ חטאת ואשם ודאי מכפרין מיתה ויוה"כ מכפרין עם התשובה תשובה מכפרת על עבירות קלות על עשה ועל לא תעשה ועל החמורות הוא תולה עד שיבא יוה"כ ויכפר האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה אחטא ויוה"כ מכפר אין יוה"כ מכפר עבירות שבין אדם למקום יוה"כ מכפר עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חבירו דרש ר' אלעזר בן עזריה (ויקרא טז, ל) מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו עבירות שבין אדם למקום יוה"כ מכפר עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חבירו אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרין מי מטהר אתכם אביכם שבשמים שנאמר (יחזקאל לו, כה) וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם ואומר (ירמיהו יז, יג) מקוה ישראל (ה') מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל גמ׳ אשם ודאי אין אשם תלוי לא והא כפרה כתיבא ביה הנך מכפרי כפרה גמורה אשם תלוי אינו מכפר כפרה גמורה אי נמי הנך אין אחר מכפר כפרתן אשם תלוי אחר מכפר כפרתן דתנן חייבי חטאות ואשמות ודאין שעבר עליהן יוה"כ חייבין אשמות תלוין פטורין מיתה ויוה"כ מכפרין עם התשוב: עם התשובה אין בפני עצמן לא נימא דלא כרבי דתניא רבי אומר על כל עבירות שבתורה בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר חוץ (מפורק עול) ומגלה פנים בתורה ומיפר ברית בשר שאם עשה תשובה יוה"כ מכפר ואם לא עשה תשובה אין יוה"כ מכפר
MISHNA: A sin-offering, which atones for unwitting performance of transgressions punishable by karet, and a definite guilt-offering, which is brought for robbery and misuse of consecrated items, atone for those sins. Death and Yom Kippur atone for sins when accompanied by repentance. Repentance itself atones for minor transgressions, for both positive mitzvot and negative mitzvot. And repentance places punishment for severe transgressions in abeyance until Yom Kippur comes and completely atones for the transgression. With regard to one who says: I will sin and then I will repent, I will sin and I will repent, Heaven does not provide him the opportunity to repent, and he will remain a sinner all his days. With regard to one who says: I will sin and Yom Kippur will atone for my sins, Yom Kippur does not atone for his sins. Furthermore, for transgressions between a person and God, Yom Kippur atones; however, for transgressions between a person and another, Yom Kippur does not atone until he appeases the other person. Similarly, Rabbi Elazar ben Azarya taught that point from the verse: “From all your sins you shall be cleansed before the Lord” (Leviticus 16:30). For transgressions between a person and God, Yom Kippur atones; however, for transgressions between a person and another, Yom Kippur does not atone until he appeases the other person. In conclusion, Rabbi Akiva said: How fortunate are you, Israel; before Whom are you purified, and Who purifies you? It is your Father in Heaven, as it is stated: “And I will sprinkle purifying water upon you, and you shall be purified” (Ezekiel 36:25). And it says: “The ritual bath of Israel is God” (Jeremiah 17:13). Just as a ritual bath purifies the impure, so too, the Holy One, Blessed be He, purifies Israel. GEMARA: The mishna says that a definite guilt-offering atones for sins. The Gemara analyzes this: With regard to a definite guilt-offering, yes, it does atone for sins. This implies that an uncertain guilt-offering does not. The Gemara asks: But isn’t atonement written with regard to it? Why, then, doesn’t it atone? The Gemara answers: Those, the sin-offerings and definite guilt-offerings, facilitate complete atonement, but an uncertain guilt-offering does not facilitate complete atonement. Instead, this offering provides temporary atonement for an individual, to protect him from punishment until he becomes aware of his sin and brings the appropriate offering. Alternatively, there is this distinction: Nothing else facilitates the atonement of those sin-offerings and definite guilt-offerings, whereas something else does facilitate the atonement of the uncertain guilt-offering, as we learned in a mishna: If Yom Kippur passed, those who are obligated to bring sin-offerings and definite guilt-offerings are still obligated to bring their offerings; however, those obligated to bring uncertain guilt-offerings are exempt because Yom Kippur atoned for them. § It was taught in the mishna that death and Yom Kippur atone for sins when accompanied by repentance. The Gemara analyzes this: With repentance, yes, they do atone for sins; but by themselves, without repentance, they do not. Let us say that the mishna is not in accordance with the opinion of Rabbi Yehuda HaNasi, as it was taught in a baraita: Rabbi Yehuda HaNasi says that for all transgressions in the Torah, whether one repented or did not repent, Yom Kippur atones, with the exception of rejecting the yoke of Torah and mitzvot; and denying the Holy One, Blessed be He; and interpreting the Torah falsely; and violating the covenant of the flesh, i.e., circumcision. In these cases, if one repents Yom Kippur atones for his sin, and if one does not repent Yom Kippur does not atone for his sin.

מדרש זוטא - שיר השירים (בובר) פרשה ד, סימן טו

[טו] מעין גנים באר מים חיים. זה המעין שהמקום עתיד לטהר את הצדיקים. לקיים מה שנאמר ואת דמי [ירושלים] ידיח מקרבה (ישעיה ד' ד')...

ואומר לישראל כטמאת הנדה היתה דרכם לפני (שם /יחזקאל/ ל"ו י"ז). אלו אמר כטומאת נבלה או כטומאת שרץ לא היה להם טהרה לעולם. [אלא מה הנדה שהיא טובלת במים וכשרה לביתה כך כשנתרחצו במעין הזה אתם טהורים לעולם].

Midrash Zuta, Song of Songs, 4:15

"A garden spring, a well of living water". This is the Spring in which the holy blessed One will purify the righteous. Thus fulfilling the prophecy - "God will wash the blood of Jerusalem from the city"

And God says to Israel: "Their ways, in My eyes, were like the impurity of Niddah". Had God said the impurity of a corpse or dead reptile they could have never been purified... But just like a Niddah immerses in water and returns to her home purified, so also you will be pure forever.

תורת המגיד נ"ך ישעיהו ד"ה כי רחץ

כי רחץ ה' את צואת בנות ציון [ד, ד]. כמשל שרוחצין את ארמון המלך כדי לשרות המלך בו, והוא ירחץ את צואת, פי' עם הצואה, כמשל בן הקטן אף על פי שמלכלך את עצמו בטיט ובצואה, יש לאביו תענוג מפני שהוא בנו, כך השי"ת משעשע את עצמו בילד שעשועים, אפילו עבירות נעשו להם כזכיות כשעושים תשובה (יומא פו ב), ויש לו תענוג אפילו מהעבירות כשעושים תשובה.

(א"ת; א"צ ז)

Torat HaMaggid - R Dov Ber of Mezeritch

"When God washes the filth of the daughters of Zion"

This can be compared to washing the kings palace so that the king can live in it.

The word "et" as in washing "the" filth can also mean "with" the filth.

This is like a young child playing who dirties himself with mud and excerment, and the father enjoys this because it is his son.

So the blessed one enjoys his playful child, and even the sins become merits once they repent - the blessed One enjoys even the sins then.

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור