The Warsaw School of Prophecy

Part I: Three Introductions


Intro 1: Who is a revolutionary?

Intro 2: Biography of Kalonymos Kalmish Shapira

Intro 3: The 'children of prophets'

(לה) וְאִ֨ישׁ אֶחָ֜ד מִבְּנֵ֣י הַנְּבִיאִ֗ים אָמַ֧ר אֶל־רֵעֵ֛הוּ בִּדְבַ֥ר ה' הַכֵּ֣ינִי נָ֑א וַיְמָאֵ֥ן הָאִ֖ישׁ לְהַכֹּתֽוֹ׃ (לו) וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ יַ֚עַן אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־שָׁמַ֙עְתָּ֙ בְּק֣וֹל ה' הִנְּךָ֤ הוֹלֵךְ֙ מֵֽאִתִּ֔י וְהִכְּךָ֖ הָאַרְיֵ֑ה וַיֵּ֙לֶךְ֙ מֵֽאֶצְל֔וֹ וַיִּמְצָאֵ֥הוּ הָאַרְיֵ֖ה וַיַּכֵּֽהוּ׃ (לז) וַיִּמְצָא֙ אִ֣ישׁ אַחֵ֔ר וַיֹּ֖אמֶר הַכֵּ֣ינִי נָ֑א וַיַּכֵּ֥הוּ הָאִ֖ישׁ הַכֵּ֥ה וּפָצֹֽעַ׃

(35) A certain man, from bnei haneviim, said to another, at the word of the LORD, “Strike me”; but the man refused to strike him. (36) He said to him, “Because you have not obeyed the LORD, a lion will strike you dead as soon as you leave me.” And when he left, a lion came upon him and killed him. (37) Then he met another man and said, “Come, strike me.” So the man struck him and wounded him.

אמרו לו רבי שכח ולא הביא סכין מערב שבת מהו אמר להן הלכה זו שמעתי ושכחתי אלא הנח להן לישראל אם אין נביאים הן בני נביאים הן למחר מי שפסחו טלה תוחבו בצמרו מי שפסחו גדי תוחבו בין קרניו ראה מעשה ונזכר הלכה ואמר כך מקובלני מפי שמעיה ואבטליון

They said to Hillel: Our teacher, if one forgot and did not bring a knife on the eve of Shabbat and cannot slaughter his Paschal lamb, what is the law? He said to them: I once heard this halakha from my teachers but I have forgotten it. But leave it to the Jewish people; if they are not prophets to whom God has revealed His secrets, they are the sons of prophets, and will certainly do the right thing on their own. The next day, on Shabbat that was the eve of Passover, one whose Paschal offering was a lamb took the knife and stuck it in its wool; and one whose Paschal offering was a goat, which does not have wool, stuck it between its horns. Hillel saw the incident and remembered the halakha that he had once learned and said: This is the tradition I received from the mouths of Shemaya and Avtalyon!


Part II: How to Be a Child of a Prophet


עוד זאת, בעברך את דברינו עד כה, לא בקריאה לבד כי אם גם בעבודה כפי שרשמנו לך, בטוחים אנו בד', שגם מעצמך יצמחו לך כנפים לעלות יותר, רצון ומחשבות טהורות יציצו בלבך ומוחך, להגות בדברי קדושנו זי"ע ולדעת מה דיבר ד'... להסתכל גם מחוץ למסך גופו. הן כבר דברנו לעיל מהגמ' (פסחים ס"ו) ישראל אם אינן נביאים הן בני נביאים הן, ונראה שאין הפשט כפשוטו בלבד שבנים של נביאים הם שאביהם נביאים היו. כי האם מי שאבי אבי וכו' זקנו נביא הי' גם בו מקצת נבואה נמצאת עד שידע את הדין שלא ידעו הלל, וכל כך הי' הלל בטוח בחלק נבואתם, עד שלא התחיל אפילו להתפלפל בדבר, רק בבטחון אמר הנח להם לישראל, מעצמם יעשו כדין אבל רואים בפסוק שהנביאים הקטנים שלא נתפרסם שמם, נקראו בני נביאים, כמו ואיש אחד מבני הנביאים (מלכים א' כ') ובעוד מקומות, והתרגום מתרגם תלמידי נבייא, לא שהיו רק תלמידים בלבד, כי נם נבאו לפעמים וגם כאן שאמר אל רעהו בדבר ד' הכיני וכו'. אך משמעות תיבות בני הנביאים שלא נקראי תלמידי נביאים כפשטן, אפשר, שהוא כמו שקוראים לאיש שיכול ללמוד הרבה, למדן, ולשאר אנשים שאינם יכולים חרבה רק מעט, קוראים בני תורה, ג"כ בשם בני מכנים אותם... וכשרצה הלל לאמור שאף שהוא בידיעתו, אינו יודע את הדין, וגם הם כשישאלו אותם כיום הזה בערב יו"ט לא ידעוהו, ומ"ם בהתנהגותם כשיבואו למעשה והנהגה כשעת הבאת הקרבן ידעוהו, אמר בני נביאים הן, שבעצם ובהתנהגותם רוח נביאות נמצא. וכשיבואו למעשה והנהגה, ברוח הנביאות שבעצמם והתנהגותם ידעו.

I am sure that if you have read our [earlier] writings and put them into practice, you will grow wings and rise higher and higher, pure thoughts will arise in your heart and mind to read more... [but without preparation, there are potential dangers].

You want to transcend the confines of your body? We have already spoken about the words of the Talmud: "If they are not prophets, surely they are children of prophets (bnei neviim)!" The meaning here is obviously not that their fathers were prophets. Because could it be so, that someone whose father's father etc. was a prophet would have inspiration to know something that Hillel did not? And would Hillel be so sure in them, that he would not even try to conjure up an argument, but just had simple faith in the people?

However, we see in the Bible that the minor nameless prophets were also called bnei neviim, and this phrase is translated as 'the students of the prophets'. Not only students, but they would also prophesy sometimes themselves, as we see. The reason they were called bnei and not 'students' is [that it refers to their lifestyle too]... This is how Hillel could be absolutely sure that they would act correctly.

הכשרת האברכים ב'

"וזה דע מה למעלה – הידיעה מה שלמעלה היא ע"י עין רואה היינו בבית ראשון ראו באורים ותומים, ואזן שומעת בבית שני שמענו בת קול, ועתה וכל מעשיך בספר נכתבים... כן כשפותח את הספר אף שרואה הכל מכל מקום דבר זה וזה מתנוצץ לנגד עיניו ומנענע את נפשו, והוא כבר מרגיש מה הדבר שנוגע אליו".

מבוא השערים, כ"ט

"לכן יש שהרבי אומר דברי תורה והחסידים זה חושב בשבילי אמר ורק לי כיוון... איתא שאמירת התורה והדרכה ניצוץ נבואה היא, וגם בנבואה כפי העם וכפי צרכיהם נבואה כזו דיבר ה' לנביא"

"When you open a book and see everything there, yet one thing twinkles before your eyes and pulls at your soul, and you feel what is touching you" (Hachsharat, 2)

"Sometimes the Rebbe will say a word of Torah, and one of the Hassidim will be shocked and say - that was meant only for me... yes, sometimes speaking about the Torah and giving guidance is a sparkle of prophecy, and all prophets were given the prophesy that the people needed at that time." (Mevo, 29)

..המספר משבחי ד' וגדלותו, דומה למי שמספר שיש אור גדול שמאיר במקום פלוני רחוק, והאומר שירה משבחי וגדלות ד' דומה, למי שמביא את הנר מהתם להכא, ראי' יתירה של בחי' בני נביאים שבנו התעוררה בו, ובשירתו וברוחו מגלה הוא קצת ממנה ...לא שזהו כל ענין הנבואה, רק כנ"ל מן רוח של בני הנביאים שבכל ישראל אנו מדברים עתה...

אבל נעלם הוא הניצוץ ומתחת לשכלו הוא מסתתר, וניצוץ שירה חדשה הוא הבאת האור וראית בני הנביאים לעולם הזה ולגלותה במקום הזה כנ"ל, וזהו קשה לדורנו ובחו"ל.

One who speaks about God's greatness is like one who tells a story about a great light somewhere far away. But one who sings about God's greatness is like one who brings that light from there to here. For the vision of the bnei neviim has been aroused in this person, and she can reveal some of it through her songs... This is not the whole meaning of prophecy, but it is an aspect of the spirit of the bnei neviim that is potentially in every Jew, that we are speaking about here...

The [divine] sparks are hidden, and trapped beneath the intellect. A spark of a 'new song' can bring forth light and the vision of bnei neviim into this world, revealing prophecy, as we have said. But this is extremely hard for our generation, and in the diaspora.

בני מחשבה טובה, י"ט

אבל כנ"ל באמת ידע האיש שהשם יתברך אינו בעל שום תמונה ח"ו רק הוא הקרוץ מחומר איש מגושם בעל תמונה מצייר לו זאת, כדי שתוכל מחשבתו להאחז ולהתגדל ולהתרחב, וכאשר יעזור לו ד' ותתחזק מחשבתו ותוכל לחשוב בד' מחשבה חזקה ונקיה, ודמיון ניצוץ נבואה יתגלה לו, אז התמונה הציור גופני הזה ממילא יתבטלו, ויוכל לצייר לו בעת תפילתו שעומד לפני ד' ית' ולפני כסא כבודו ענין כדי לשבר את האוזן וכדי לשבר את המחשבה מה שיכולה לחשוב ולדמות. וגם אתה חבר בחברייא בשעת הדחק צייר לך שאתה עומד לפני כסא כבודו ואתה מתפלל ומבקש ממנו ית' פשוט כבן שעומד ומתחנן מאביו

We know that the Holy One has no form, God forbid. It's only flesh-and-blood people that need to create such images, so that their mind can grow and expand and conceive of something. Later, with God's help, he will be able to perceive the world with machshava chazaka, strong and pure consciousness, then all these images will vanish by themselves. Therefore, during prayer, one can visualise standing before God's holy throne, in order for the mind to have something to hold on to. You too, dear friend, in time of need, visualise yourself standing before His throne, talking to him like a son to a father. (Machshava, 19)

The Chevraya - the holy community. A secret society, only those humble and devoted to God could enter. Members were supposed to meet regularly, and learn, pray, drink and dance together. They were forbidden from entering political affairs, "for the chevraya is above time and humanity". There was to be no leaders of the chevraya, and no active campaigning for members. Each was to hold himself in low regard, and be very meticulous about their thought, speech and action. On the other hand, he was to view the other members of the chevraya as children of prophets.

בשנת תרצ"ו או צ"ז בעת שהייתי בחברותא אחת עם ידידי האברך היקר כמר יששכר נחמן זאב הי"ד זכינו בעשי"ת להיקרא אל הקודש פנימה בזכותו של האברך הנ"ל כי כנראה היה אדמו"ר מאד מסכים לחברותנו, ובעת שהיה קורא אותו גם אני נקראתי. בפעם הראשונה שמעתי אז את הענין השקטה, אבל חבל על דאבדין שאיני זוכר כל הענין רק מה שאזכור הנני כותב למזכרת..... ודיבר אז שיתחיל האיש להביט על מחשבותיו שעה קלה לערך איזה רגעים היינו מה אני חושב, אז ירגיש לאט לאט שראשו מתרוקן ומחשבותיו עמדו משטפן הרגיל. ואז יתחיל לאמר פסוק אחד כגון ה' אלוקים אמת כדי לקשר עכשיו ראשו החלל משאר מחשבות למחשבה אחת של קדושה , ואחר כך כבר יכול הוא לבקש צרכיו באיזה מידה שהוא צריך להתתקן בחיזוק אמונה או אהבה ויראה.

"It was in 1936 or 37, I was a chevruta partner of the dear Yissachar Nachman Ze'ev, when we were called close to the holy space... that was the first I heard of the method of hashtaka, 'quieting', and I will recount the little I remember of that encounter...

He spoke of the need to begin by observing one's thoughts for some time, seeing what I am thinking, until the thoughts trickle away from their usual flow. And then, one should say a verse of Torah, such as "Hashem is the true God", in order to fill the empty head with one holy thought. After this, one can begin to ask for what one needs to fix in oneself...


Part III: The last prophecy


(from Esh Kodesh, Matot, July 1942)

"It is impossible to draw down the Holy Spirit upon oneself at a time of pain and anguish - God save us!... The prophet Elisha said "Bring me a musician" (2 Kings 3.15) in order to approach joy... this was especially necessary when the spirit came to him 'from below'... This may be why the book of Eicha was written before the destruction of the Temple, according to one tradition... for after the destruction, Jeremiah was in such pain that he could not have written it... for even to weep with the Divine Spirit, one needs a bit of joy... prophecy is impossible in a state of sadness, and so is commenting on halachah ... even to comment on the suffering, is impossible with a broken heart and a crushed spirit."

The Holy Fire, by Nechemia Polen, p.33

"While Rabbi Shapira had begun by stating that it is impossible to reach prophecy in the midst of a profound tragedy, that arousal 'from below' is impossible in his situation, in the course of this derasha he finds the strength to do just that.... It is astonishing that this infinitely sensitive meditation on the process of inspired composition was written when it was... It is the self-generated call to spirit, a conjuring of light and warmth from the frightening void of darkness and cold. Standing as it does at the end of Esh Kodesh, it is an apt description of Rabbi Shapira's work as a whole."