Judaism and Tattooing

​(כח) וְשֶׂ֣רֶט לָנֶ֗פֶשׁ לֹ֤א תִתְּנוּ֙ בִּבְשַׂרְכֶ֔ם וּכְתֹ֣בֶת קַֽעֲקַ֔ע לֹ֥א תִתְּנ֖וּ בָּכֶ֑ם: אֲנִ֖י ה'׃

(28) You shall not make any gashes in your flesh for the dead or any incised writing upon you: I am Adonai.

(ו) הכותב כתבת קעקע-כתב ולא קעקע, קעקע ולא כתב, אינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול ובכל דבר שהוא רושם. רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון אומר: אינו חייב עד שיכתוב שם השם, שנאמר (ויקרא יט) "...וכתבת קעקע לא תתנו בכם אני ה'".

(6) One who writes incised writing- if one writes without incising, or incises without writing, one is not liable for lashes, unless it has been written and incised with ink or blue or anything that leaves an impression. Rabbi Shimon ben Yehudah said in the name of Rabbi Shimon: One is not liable until the name of God is written there. As it says (Leviticus 19): "...or any incised writing upon you: I am Adonai."

Questions:

What type of tattoo makes you liable for punishment according to the first part of the Mishnah ?

What is the punishment for the forbidden tattoo?

What type of tattoo makes you liable according to R. Shimon ben Yehuda?

ואינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול לעבודה זרה.

Tosefta Makkot 4:15

And one is not liable (for punishment) until

one writes and incises with dye or blue for the purpose of idol worship.

Question:

What is the difference between this text and this Mishnah?

גמ׳ אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי:"עד דיכתוב אני ה' ממש?" אמר ליה "לא- כדתני בר קפרא אינו חייב עד שיכתוב שם עבודת כוכבים שנאמר 'וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה'.' אני ה' ולא אחר."

He said to him, Rav Aha Barya of Raba to Rav Asee: "Until one will explicitly write 'I am God'"? He said to him,"No- it is like that which Bar Kapra taught, one is not liable until the name of an idol is written. As it says, 'or any incised writing upon you: I am Adonai.' I am God and no other."

Question:

Does this section from the Talmud appear to agree with the Mishnah or the Tosefta?

What is the rationale for the Rabbis in terms of deciding what type of tattoo is forbidden?

(יא) כתובת קעקע האמורה בתורה הוא שישרט על בשרו וימלא מקום השריטה כחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים. וזה היה מנהג העכו"ם שרושמין עצמן לעבודת כוכבים כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה. ומעת שירשום באחד מדברים הרושמין אחר שישרוט באי זה מקום מן הגוף בין איש בין אשה לוקה. כתב ולא רשם בצבע או שרשם בצבע ולא כתב בשריטה פטור עד שיכתוב ויקעקע שנאמר "וכתובת קעקע."

(11) The incised writing that is spoken of in the Torah is cutting the flesh and filling it with blue or ink or other dyes. And this was the custom of the idolaters who inscribed themselves for the sake of their idolatry as if to symbolize being a servant sold to the God and inscribed for service. And when one makes an impression with one of these dyes after cutting in any place on the body, whether a man or a woman, he or she is to be lashed. One who wrote but did not make an impression with color or who made an impression with color, but did not write with cutting is not liable. Only when he writes and dyes as it is written, "an incised writing (Leviticus 19:28)."

Questions:

According to the text why did idolaters tattoo themselves?

Which line of text do you think points to the idea of not allowing any type of tattooing at all?