Tzitzit: In or Out?

(לט) וְהָיָ֣ה לָכֶם֮ לְצִיצִת֒ וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֺ֣ת ה' וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם וְלֹֽא־תָתֻ֜רוּ אַחֲרֵ֤י לְבַבְכֶם֙ וְאַחֲרֵ֣י עֵֽינֵיכֶ֔ם אֲשֶׁר־אַתֶּ֥ם זֹנִ֖ים אַחֲרֵיהֶֽם׃

(39) That shall be your fringe; look at it and recall all the commandments of the LORD and observe them, so that you do not follow your heart and eyes in your lustful urge.

וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת, שֶׁתְּהֵא נִרְאֵית, וְכַמָּה שִׁעוּרָהּ, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים אַרְבַּע אֶצְבָּעוֹת, וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים שָׁלשׁ. וְכַמָּה חוּטִין, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים אַרְבַּע, וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים שָׁלשׁ.

"And they shall be to you for tzitzit" - that they shall be seen. And what is the measurement [of the tzitzit]? Beit Shammai says, four fingers, and Beit Hillel says three. And how many threads? Beit Shammai says four, and Beit Hillel says three.

וראיתם אותו. מצוה להיות נראה

And you will look upon it. It is a requirement that the tzitzit are visible.

ספר היראה לרבנו יונה, טז

ויהיה לו טלית קטן וילבשנו תחת למדיו

Sefer Hayir'a of Rabbenu Yona, 16

And he should have a tallit kattan which he should wear under his clothing

מקור היראה על ספר היראה

ונראה דמדכתב רבנו וילבש בגדיו ויהיה לו טלית קטן וילבשנה מתחת למדיו תחלה "בגדיו" ואח"כ "מדיו" משמע דילבשנו על בגדיו מתחת למדיו היינו הבגד העליון

Mekor Hayir'a (Rabbi Binyamin Yehoshua Zilber, 1969)

And it appears from the way our Rabbi wrote "he should dress himself and he should have a tallit kattan which he should wear under his clothing", the word "begadav" precedes "madav" [both words for clothing] and implies that he should wear it over his clothing but under his upper clothing [i.e. jacket].

(יא) עיקר מצות טלית קטן ללבשו על בגדיו כדי שתמיד יראהו ויזכור המצות:

(11) The crux of the command to wear a tallit kattan is to wear it on ones clothes, so that he will always see it and he will be reminded of the commandments.

(יג) ויזכור. ובכתבים דטלית קטן דוקא תחת בגדיו ע"ש, ונ"ל דצריך שיהיו הציצית מבחוץ ודלא כאותם שתוחבין אותן בהכנפות.

And he will be reminded. And in [many] writings they say that the tallit kattan should be worn specifically underneath one's clothing. But it appears to me that one should have their tzitzit out, and not like those who stuff them into their pockets.

ברכי יוסף, סימן מ"ו, סעיף י"א

כי אף דקבלנו הוראת מרן קים לן דאלמלא מרן אף הוא ראה דעת קדוש האר"י ז"ל גם הוא יורה לברכה.

Birkei Yosef, 2:46:11 (Hida)

For even though we have accepted the rulings of Maran [Rabbi Joseph Caro], it is the case that were he to have seen the holy view of the Ari of blessed memory, he would also have ruled to bless.

This is in the context of another Halacha. In actuality, Hida DOES agree with Shulhan Arukh about tzitzit as we see here in his work Kesher Gudal.

(ב) ב. ילבש טלית קטן על החלוק ויישן עמו ולא יסירנו כ״א במרחץ.

He should wear his tallit kattan over his garment and [even] sleep with it, never taking it off except to bathe.

(כו) (כו) יראהו – כמה דכתיב: "וראיתם אותו וזכרתם" וגו'. ואותן האנשים המשימין הציצית בהמכנסים שלהם, לא די שמעלימין עיניהם ממאי דכתיב: "וראיתם אותו וזכרתם" וגו', עוד מבזין הן את מצוַת השם יתברך, ועתידין הן ליתן את הדין על זה. ומה שאומרין שהולכים בין הנוכרים, לזה היה די שישימו הציצית בתוך הכנף. ואילו היה להם איזה דורון ממלך בשר ודם שחקוק עליו שם המלך, כמה היו מתקשטין בו לפני האנשים תמיד; וקל וחומר בציצית, שמרמז על שם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, וכדלקמן בסימן כ"ד סעיף ה' – כמה מתכבד האדם הנושא שמו עליו! ואמרו חז"ל: "הזהיר במצוַת ציצית, זוכה ורואה פני השכינה". ומשמע מן הכתובים, דהיהודים שישארו לעת קץ יהיו מצויינים במצווה זו, כמה דכתיב: "ובאו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי" וגו' (זכריה ח, כג). ואמרו חז"ל על זה (שבת לב ב): כל הזהיר במצות ציצית זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים וכו'.

He will see it. As the verse writes: "look at it and recall" etc. And those who keep their tzitzit in their trousers, not only are they not looking and recalling but they also disgrace the commandment of HaShem Blessed is He and, in the future they will have to give a reckoning for their actions. And when they say that they are concerned about gentiles [ie. their reaction], all they have to do is keep their tzitzit strings in their pockets. Were they to have a gift from a human king with the king's insignia displayed on it, they would surely be showing it off to people all the time! How much more so with tzitzit, which has the insignia of the King, King of Kings, Blessed is He, as we shall see in Chapter 24:5 how honoured a person is who has the Name upon him. Our Rabbis of blessed memory have said: "He who is scrupulous with the commandment of tzitzit, merits to see the face of the Divine". And it is clear from the Writings, that in times to come, the Jews will be noticeable by this commandment, as it is written "ten men will come from all languages of the nations and grasp at the fringe of the Jew" etc. (Zecharia 8:23). Our Rabbis comment on this: Anyone who is scrupulous with the mitzva of tzitzit, merits 2,800 servants etc. (Talmud Shabbat 32b).

שמש ומגן, חלק ב, חאו"ח, סימן עד

ומעולם לא שמענו ולא ראינו חכם או רב קטן או גדול שנראו ציציותיו מבחוץ, וכן נהגו אחריהם. רק בימינו אלה נשתנו סדרי בראשית וחדשים מקרוב באו. הרבה אברכים ספרדים ואשכנזים שמוציאין ציציותיהן לחוץ מסולסלין מתחת למעיל הקצר אע“פ שלובשים הט“ק תחת הבגדים. אמנם כל מי שהוא מדור הקדום אחז במנהג אבותיו בלי להראות חוטי הציציות כלל, וכן ראוי לעשות.

Responsa Shemesh Umagen, 2:OC:74 (Rabbi Shalom Messass, 1993)

Never had we heard or seen a sage, rabbi, young or old with their tzitzit out, and so it was practiced after them. Only recently there has been a new world order where "new gods recently come up" [from Deut. 32:17]. Many avrechim, both Sephardi and Ashkenazi leave out their tzitzit on show from under their blazers despite them clearly wearing them under their other clothing. However, anyone from the older generation has clung to the custom of their forefathers, not showing their tzitzit at all, and this is the correct thing to do.

יחוה דעת [חזן], חלק ב׳ סימן ז׳

י"ל דכל עיקר הקפידא של המ"ב היא רק על אלה שמכניסים אותם בתוך המכנסים, שלפעמים גם נוגעים במקום הערוה ומקום הטינופת, וזה זלזול גדול בציצית ח"ו, משא"כ אם אינו מכניסם בתוך המכנסים אלא תחת הבגדים שאין קפידא בזה כלל. ופוק חזי מאי עמא דבר, שכל גדולי הרבנים לובשים הטלית תחת בגדיהם וגם מוציאים את הציציות מהמכנסים מ"מ הם מכוסים במעיל הארוך, וא"א לחלק בין אלה שלובשים מעיל קצר למעיל הארוך, שאלה שיש להם קצר יוציאו אותם לחוץ ע"י שמאריכים אותם ואלה ישאירו אותם לפנים.

Responsa Yehave Da'at, 2:7 (Rabbi Yitzhak Hazzan)

The answer is, that Mishna Berura's worry is about those who put the tzitzit strings inside their trousers, which would cause the strings to occasionally touch the private areas, which would be a great disregard for the tzitzit, Heaven forbid. The same is not true if one doesn't put the tzitzit strings inside one's trousers, but simply under one's clothing. So go and see what the masses do [from Eruvin 14b], as all the great rabbis wear their tzitzit under their clothing and keep the strings out of their trousers but they are still covered by their long jackets, and we can't differentiate between those who wear long or short jackets, as those who wear short ones will have them out as they make them longer and others keep them inside.

ישכיל עבדי חלק ה׳ סימן ג׳

הרי לך אמבוהא דספרי דכולם מסכימים ומעריבים, דבכל היכא דאין הקבלה חולקת עם הגמרא, והמחלוקת היא רק בין הפוסקים שדברי הקבלה יכריעו, ובכן כמובן שאין מקום לתמוה על מה שנהגו עדות הספרדים היפך דברי מרן ז"ל, דטעמם ונימוקם עמם, דאזלי בתר רבינו האר"י ז"ל ובפרט שכ׳ במפורש בשעה"כ הנ"ל דאלה שלובשים ע"ג הבגדים הוא היפך האמת, ואדרבה התימה תפול על מנהג אחינו האשכנזים שעושים היפך האמת, אלא שכנראה שבמקומם לא נתגלו אז דברי האר"י ז"ל.

Responsa Yaskil Avdi, 5:3 (Rabbi Ovadia Hadaya)

Behold, there is a plethora of sources where all agree, that in any situation where Kabbala does not refute the position of the Talmud, meaning that the debate exists between the poskim, the words of Kabbala are the final word. As such, there's no need to question that which the Sephardim have done in contradiction to the words of Maran of blessed memory [Rabbi Joseph Caro], for they have their reasons and explanations. This is especially true as it is clearly written in Sha'ar Hakavanot quoted earlier, that those who wear [tzitzit] above their clothing are doing the opposite of the truth. In actual fact the burden of proof should fall on our Ashkenazi brethren who do the opposite of truth; it must be that in their places, the words of the Ari of blessed memory had not been revealed.

הרב רא"ם הכהן

אע"פ שרבים אינם מוציאים ציציות מחוץ לבגדים, ויש להם על מה שיסמכו, אין ספק שדרך המלך היא להוציא את הפתילים ולהתגאות במצוות ה'. התורה מעידה על מצוות ציצית שהיא מסוגלת להתמודד עם עולם הטומאה, ובייחוד חשובים הדברים בדורנו שאנו מצויים בעולם פרוץ. אולם אם אדם חש שהדרך המתאימה לו היא של צניעות, וחש יוהרה בהוצאת הפתילים, מן הראוי שימשיך ללכת על פי קולו הפנימי ויש לו על מי לסמוך

Rabbi Re'em Hakohen (2013)

Even though many do not have their tzitzit outside their clothes, and they have what to rely on, there is no doubt that the way of a king is to have one's fringes on show and to be proud of the commandments of the L-rd. The Torah bears witness to the fact that the commandment of tzitzit is there to enable us to cope with the world of impurity - something which is certainly true in our licentious generation. However, it a person feels that the correct path for him is one of modesty, such that he feels that having his fringes on show make him feel overtly arrogant, it would be appropriate for him to listen to his inner voice as he has what to rely on.