ההוא מינא דחזייה לרבא דקא מעיין בשמעתא ויתבה אצבעתא דידיה תותי כרעא וקא מייץ בהו וקא מבען אצבעתיה דמא אמר ליה עמא פזיזא דקדמיתו פומייכו לאודנייכו אכתי בפחזותייכו קיימיתו ברישא איבעיא לכו למשמע אי מציתו קבליתו ואי לא לא קבליתו אמר ליה אנן דסגינן בשלימותא כתיב בן תמת ישרים תנחם הנך אינשי דסגן בעלילותא כתיב בהו וסלף בוגדים ישדם:
There was a manichean who saw Raba engrossed in his studies while the finger[s] of his hand were under his feet, and he ground them down, so that his fingers drained of blood. He said to him: ‘you rash people, who gave precedence to your mouth over your ears: you still persist in your rashness. You should have listened first! If it is within your powers, accept; if not, you should not have accepted.’ Said he to him, ‘We who walked in wholeness, of us it is written, The innocence of the upright shall guide them. (Prov. 11:3) But of others, who walked in perversity, it is written, but the deviousness of the treacherous shall destroy them.
(3) The innocence of the upright guides them; The deviousness of the treacherous casts them to ruin.
(ז) וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר ה' נַעֲשֶׂ֥ה וְנִשְׁמָֽע׃
(7) And he took the book of the covenant, and read it aloud to the people; and they said: ‘All that the LORD hath spoken
will we do, and we will listen.’
ויתיצבו בתחתית ההר אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם אמר רב אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא אמר רבא אף על פי כן הדור קבלוה בימי אחשורוש דכתיב קימו וקבלו היהודים קיימו מה שקיבלו כבר אמר חזקיה מאי דכתיב משמים השמעת דין ארץ יראה ושקטה אם יראה למה שקטה ואם שקטה למה יראה אלא בתחילה יראה ולבסוף שקטה ולמה יראה כדריש לקיש דאמר ריש לקיש מאי דכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום הששי ה׳ יתירה למה לי מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית ואמר להם אם ישראל מקבלים התורה אתם מתקיימין ואם לאו אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו: דרש רבי סימאי בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע באו ששים ריבוא של מלאכי השרת לכל אחד ואחד מישראל קשרו לו שני כתרים אחד כנגד נעשה ואחד כנגד נשמע וכיון שחטאו ישראל ירדו מאה ועשרים ריבוא מלאכי חבלה ופירקום שנאמר ויתנצלו בני ישראל את עדים מהר חורב אמר רבי חמא ברבי חנינא בחורב טענו בחורב פרקו בחורב טענו כדאמרן בחורב פרקו דכתיב ויתנצלו בני ישראל וגו׳ אמר רבי יוחנן וכולן זכה משה ונטלן דסמיך ליה ומשה יקח את האהל אמר ריש לקיש עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לנו שנאמר ופדויי ה׳ ישבון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם שמחה שמעולם על ראשם אמר רבי אלעזר בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע יצתה בת קול ואמרה להן מי גלה לבני רז זה שמלאכי השרת משתמשין בו דכתיב ברכו ה׳ מלאכיו גברי כח עשי דברו לשמע בקול דברו ברישא עשי והדר לשמע אמר רבי חמא ברבי חנינא מאי דכתיב כתפוח בעצי היער וגו׳ למה נמשלו ישראל לתפוח לומר לך מה תפוח זה פריו קודם לעליו אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע ההוא מינא דחזייה לרבא דקא מעיין בשמעתא ויתבה אצבעתא דידיה תותי כרעא וקא מייץ בהו וקא מבען אצבעתיה דמא אמר ליה עמא פזיזא דקדמיתו פומייכו לאודנייכו אכתי בפחזותייכו קיימיתו ברישא איבעיא לכו למשמע אי מציתו קבליתו ואי לא לא קבליתו אמר ליה אנן פ״ח ב דסגינן בשלימותא כתיב בן תמת ישרים תנחם הנך אינשי דסגן בעלילותא כתיב בהו וסלף בוגדים ישדם
And they stood under the mount:(Ex. 19:17) R. Abdimi b. Hama b. Hasa said: This teaches that the Holy One, blessed be He, overturned the mountain upon them like an [inverted] cask, and said to them,’If you accept the Torah, ‘tis well; if not, here shall be your grave.’
R. Aha b. Jacob observed: This furnishes a strong protest against the Torah. Said Raba, Yet even so, they re-accepted it in the days of Ahasuerus, for it is written, [the Jews] confirmed, and took upon them [etc.]: they confirmed what they had accepted long before.
Hezekiah said: What is meant by, (Tehilim 76:9)"You caused judgement to be heard from Heaven; The earth feared, and was tranquil"? If it feared, why was it tranquil, and if it was tranquil, why did it fear? (Answer) But at first it feared, yet subsequently it was tranquil. And why did it fear? — Even in accordance with Resh Lakish. For Resh Lakish said: Why is it written, And there was evening and there was morning, the sixth day; What is the purpose of the additional ‘the’? This teaches that the Holy One, blessed be He, established a covenant with the Works of Creation at the beginning and said, ‘If Israel accepts the Torah, you shall exist; but if not, I will turn you back into chaos.
R. Simla lectured: When the Israelites gave precedence to ‘we will do’ over ‘we will listen’ 600,000 ministering angels came and set two crowns upon each Israelite, one as a reward for ‘we will do,’ and the other as a reward for ‘we will listen’. But as soon as Israel sinned, 1,200,000 destroying angels descended and removed the crowns, as it is said, (Ex. 33:6) And the children of Israel stripped themselves of their ornaments from Mount Horeb. R. Hama son of R. Hanina said: At Horeb they put them on and at Horeb they gave them up. At Horeb they put them on, as we have stated. At Horeb they gave them up, for it is written, And [the children of Israel] stripped themselves, etc. R. Johanan observed: And Moses was privileged and received them all, for it is stated, And Moses took the tent. Resh Lakish said: [Yet] the Holy One, blessed be He, will return them to us in the future, for it is said, (Is. 35:10) and the ransomed of the Lord shall return, and come with singing unto Zion; and everlasting joy shall be upon their heads; the joy from of old shall be upon their heads.
R. Eleazar said: When the Israelites committed to doing before hearing a Heavenly Voice went forth and exclaimed to them, Who has revealed to My children this secret, which is employed by the Ministering Angels? as it is written, Bless the Lord, oh His angels you mighty ones who fulfill his word, to hearken to the voice of his word: first they fulfill and then they hearken.
R. Hama son of R. Hanina said: What is meant by, As the apple tree among the trees of the wood, [So is my beloved among the sons] (Song of Songs 2:3) Why were the Israelites compared to an apple tree? To teach you: just as the fruit of the apple tree precedes its leaves, so did the Israelites give precedence to ‘we will do’ over ‘we will hearken’.
And there was evening and there was morning, the sixth day. What is the purpose of the additional ‘the’?This teaches that HKBH established a covenant with the Works of Creation at the beginning and said, ‘If Israel accepts the Torah, you shall exist; but if not, I will turn you back into chaos. The mountain turned upside down like a tub above the Israelites thus threatened the universe. God, therefore, did not create without concerning himself first with the meaning of creation. Being has a meaning. The meaning of being, the meaning of creation, is to realize Torah. The world is here so that the ethical order has the possibility of being fulfilled. The act by which the Israelites accept the Torah is the act which gives meaning to reality. To refuse the Torah is to bring being back to nothingness.
One accepts the Torah before one knows it. This shocks logic and can pass for blind faith or the naivete of childish trust, yet it is what underlies any inspired act, even artistic, for the act only brings out the form in which it only now recognizes its model, never glimpsed before. Why were the Israelites compared to an apple tree? To teach you: just as the fruit of the apple tree precedes its leaves, so did the Israelites give precedence to ‘we will do’ over ‘we will hearken’.
Here we are in a marvelous orchard where the fruits come before the leaves. Marvel of marvels: a history whose conclusion precedes its development. All is there from the beginning... The fruit is there from all eternity. History does no grow but extends. The final order awaits the leaves among which other fruits will appear... The truth of the Torah is given without any precursor, without first announcing itself in an idea... It is the ripe fruit which is given and thus taken...

