עונש מוות לרוצחים

מגישים: יונתן נגבי ואורי דה קלו

כיתה: י'9

עונש מוות למרצחים



שאלת החקר שלנו: האם זה מוסרי לקחת חיים של בן אדם שלקח חיים לבן אדם אחר?

בשנים האחרונות אנו עדים להמון דעות חלוקות הקשורות לנושא של מתן עונש מוות לרוצחים (לא מחבלים, רוצחים)

מצד אחד, ישנה דעה האומרת שלאנשים שלקחו חיים לבן אדם אחר, אין זכות לחיות פה וצריך לקחת להם את החיים. רוב חשושתיהם מגיעים דווקא לאחר שחרור הרוצח, מה ימנע ממנו לרצוח שוב? הרי אף אחד לא ירצה ללכת ברחוב מלא ברוצחים אכזריים משוחררים. הם טוענים שצריך להעניש "מידה כנגד מידה".

מצד שני, ישנה דעה האומרת שעונש מוות לרוצחים הוא לא טוב, הם טוענים שאם נקח מרוצחים את החייהם כמו שהם עשו לבן אדם אחר אז אין בינינו לבין הרוצח שום הבדל ובעצם אנחנו רוצחים בעצמנו, בנוסף המון טוענים שלפעמים יכולה להיות טעות בזיהוי של הרוצח ושהוא בעצם חף מפשע אך אנו הוצאנו אותו להורג ואי אפשר להחזירו.


בתנ"ך ישנן המון התייחסויות לעונש מוות, אנו נתייחס לעונש מוות המגיע על רצח:

(ו) שֹׁפֵךְ֙ דַּ֣ם הָֽאָדָ֔ם בָּֽאָדָ֖ם דָּמ֣וֹ יִשָּׁפֵ֑ךְ כִּ֚י בְּצֶ֣לֶם אֱלֹהִ֔ים עָשָׂ֖ה אֶת־הָאָדָֽם׃

(6) Whoever sheds the blood of man, By man shall his blood be shed; For in His image Did God make man.

מפסוק זה אנו מבינים שאדם ששפך דם של אדם אחר, צריך למות.

עונש זה שונה מעונש המגיע על הריגת בעל חיים מכיוון שהאדם נברא מצלע אלוהים, דבר שהחיות אינן. למעשה כשהאדם רוצח אדם אחר הוא רוצח חלק מאלוהים ועקב כך הוא צריך למות.


(טז) לֹא־תֵלֵ֤ךְ רָכִיל֙ בְּעַמֶּ֔יךָ לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ אֲנִ֖י יְהוָֽה׃

(16) Do not deal basely with your countrymen. Do not profit by the blood of your fellow: I am the LORD.

"לא תעמד על דם רעך" למעשה אומר לנו שאנחנו חייבים לעזור לבן אדם הנמצא במצב של סכנת חיים, אם הוא טובע או כל מקרה אחר.

אבל מה קורה כאשר מי שאנו צריכים לעזור לו נתפס כבן אדם שלא ראוי לעזרה, אם בן אדם הרגע רצח בן אדם אחר והכלב של הנרצח מתחיל לתקוף את הרוצחו וישנה סכנה ממשית לחייו, האם אנו מחוייבים לעזור לרוצח?

זאת שאלה מסובכת מאוד.

אנו חושבים שלא תעמוד על דם רעך נוגע לכלל האנשים חוץ מלרוצחים הלקחו חיים לבן אדם אחר, אנו מפרשים שרוצח הוא לא "רעה".


למעשה מתבצעת פה סתירה לוגית בין: (ו) שֹׁפֵךְ֙ דַּ֣ם הָֽאָדָ֔ם בָּֽאָדָ֖ם דָּמ֣וֹ יִשָּׁפֵ֑ךְ כִּ֚י בְּצֶ֣לֶם אֱלֹהִ֔ים עָשָׂ֖ה אֶת־הָאָדָֽם׃ לבין (טז) לֹא־תֵלֵ֤ךְ רָכִיל֙ בְּעַמֶּ֔יךָ לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ אֲנִ֖י יְהוָֽה׃

מצד אחד בן אדם שרצח אדם דינו מוות ומצד שני אנו אמורים לעשות ככל יכולתנו כדי לעזור לאנשים ולהימנע ממוות.

עונש מוות כיום:

כיום, אין עונש מוות לרוצחים בישראל, רק לבוגדים בזמן מלחמה ולפושעי מלחמה נאצים.

קיימים שיחים ציבוריים ודיונים סוערים על הנושא, בממשלה שעברה עלה חוק מתן עונש מוות למחבלים אך הוא לא עבר.

במדינות אחרות ברחביו העולם עונש מוות נמצא בחוק לדוגמא: ארצות הברית, סין, איראן, וויאטנם ועוד.

הרב יצחק יוסף מסביר מדוע הוא מתנגד לעונש מוות:

לסיכום:

עונש מוות הוא צורת ענישה שמעט מאוד מדינות משתשות בה כיום, אומנם פעם בימי קדם ענישה זו הייתה מקובלת אך אנו חיים בעידן אחר כרגע ואנו חושבים שאין לה פה מקום.

תשובתינו ומסקנותינו בנוגע לשאלת חקר:

אנו חושבים שאין לנו זכות לקחת חיים לבין אדם אחר. אנו מפרשים את הפסוק (ו) שֹׁפֵךְ֙ דַּ֣ם הָֽאָדָ֔ם בָּֽאָדָ֖ם דָּמ֣וֹ יִשָּׁפֵ֑ךְ כִּ֚י בְּצֶ֣לֶם אֱלֹהִ֔ים עָשָׂ֖ה אֶת־הָאָדָֽם׃ למקום אחר, אנו אומרים שאם הרוצח רצח חלק מאלוהים, אז אם אנחנו נהרוג את הרוצח אנחנו גם בעצם רצחנו חלק מאלוהים.

צריך להעניש רוצחים אך לא לקחת את חייהם, אפשר לכלוא אותם בכלא קטן למשך כל שארית חייהם, ככה בעצם "לקחנו להם את החיים" אפילו שלא באמת עשינו כך.

תשובה זו בעצם משלבת בין שני הפסוקים שדנו בהם קודם, גם "לקחנו לרוצחים את החיים" אך בו זמנית שמרנו על קדושת החיים (לא תעמוד על דם רעך).