טבילה בזמנה מצוה The Mitsvah (?) Of Timely Immersion
How do halakhic sources view the importance of going to the mikvah on the earliest possible night? How do we think about this issue, as schedulers and as volunteer attendants? How might the women using our mikvah be thinking about this issue?
רבנן סברי טבילה בזמנה לאו מצוה ומהדרינן ורבי יוסי סבר טבילה בזמנה מצוה ולא מהדרינן וסבר רבי יוסי טבילה בזמנה מצוה והתניא הזב והזבה המצורע והמצורעת בועל נדה וטמא מת טבילתן ביום נדה ויולדת טבילתן בלילה בעל קרי טובל והולך כל היום כולו רבי יוסי אומר מן המנחה ולמעלה אינו צריך לטבול ההיא רבי יוסי ברבי יהודה היא דאמר דייה טבילה באחרונה:
...In that case, the Rabbis hold that performing immersion at its designated time is not a mitzva, and we seek a reed to wrap around God’s name even if it means postponing immersion to the next day, and Rabbi Yosei holds that immersion at its designated time is a mitzva, and therefore we do not seek a reed, since immersion cannot be postponed. The Gemara asks: And does Rabbi Yosei hold that immersion at its designated time is a mitzva? Wasn’t it taught in a baraita: With regard to a zav and a zava, a male and female leper, one who has relations with a menstruating woman, and a person impure with impurity imparted by a corpse, their immersion is during the day. They immerse at the designated time even on Yom Kippur, when bathing is prohibited. A menstruating woman and a woman after childbirth immerse at night. A man who has had a seminal emission immerses at any point during the entire day after the emission. Rabbi Yosei says: From the time that he recited the afternoon prayer and on he does not immerse. Since he already recited the afternoon prayer, he waits until after Yom Kippur to immerse, and then recites the evening prayer in a state of purity. Apparently, Rabbi Yosei holds that immersion at the designated time is not a mitzva. The Gemara rejects this: In that baraita the reference is not to the Rabbi Yosei most commonly cited in tannaitic literature without a patronymic, Rabbi Yosei ben Ḥalafta, but it is to Rabbi Yosei, son of Rabbi Yehuda, who said: Her latest immersion is sufficient. A woman who is uncertain with regard to the correct time for her immersion need not immerse multiple times. She may postpone her immersion until a time when she will be certain to fulfill her obligation, even though it might not be immersion at the designated time.
דכולי עלמא להני תנאי אמרינן טבילה בזמנה מצוה - ר"ת פסק דטבילה בזמנה לאו מצוה היא...ור"ח פסק ... טבילה בזמנה מצוה...
Rabbeinu Tam rules that immersion at the proper time is not a mitsvah...and Rabbeinu Chananel rules...that immersion at the proper time is a mitsvah.
(ב) אם בעלה בעיר מצוה לטבול בזמנה שלא לבטל מפריה ורביה אפילו לילה אחד: הגה ומותרת לטבול ליל שבת (ר"ח ור' אליה וא"ז ובה"ג וסה"ת וסמ"ג בשם ר' שמואל שהנהיג כך בתו) אם לא יכלה לטבול קודם לכן (ב"י ומרדכי בשם כמה רבוותא ע"ש) ודוקא אם בעלה בעיר אבל בלא"ה אסור (כן משמע בת"ה סי' רצ"ה) ואם היה אפשר לה לטבול קודם לכן כגון שהיה אחר לידה או שלא היה בעלה בעיר ובא בערב שבת י"א שאסורה לטבול (שם ובמהרי"ו בפסקיו סימן מ"ח כדעת ב"י) וכן נהגו במקצת מקומות אבל במקום שאין מנהג אין להחמיר ובמקום שנהגו להחמיר גם במוצאי שבת לא תטבול דמאחר שהיה אפשר לה לטבול קודם לכן אין מרחיקין הטבילה מן החפיפה (אגור ובמהרי"ל) וכן אלמנה שאסורה לטבול טבילה ראשונה בליל שבת משום דאסור לבא עליה ביאה ראשונה בשבת אסורה לטבול ג"כ במוצאי שבת (מהרי"ל) ויש מקילין ומתירין לטבול במ"ש הואיל שלא טבלה בשבת משום חשש איסור (בית יוסף):
(ב) אם בעלה בעיר כו'. זהו אפילו למאן דס"ל בטור טבילה בזמנה לאו מצוה היא ומ"מ משום פריה ורביה ודאי מצוה היא:
If her husband is in the city: This is even according to the opinion that says that immersion at the proper time is not a mitsvah, because nonetheless procreation is a mitsvah.
ומ"ש בשם ר"ת דטבילה בזמנה לאו מצוה כ"כ התוספות בשמו בפ"ק דיומא וז"ל המרדכי בסוף הלכות נדה פסק ר"ת דטבילה בזמנה אינה מצוה שהרי כל נשים שלנו אינן טובלות למוצאי שביעי...
...ומכל מקום נראה שאם בעלה בעיר מצוה לטבול בזמנה שהרי מצינו ביהושע שנענש על שביטל את ישראל מפריה ורביה לילה אחת ואם היא מתאחרת מלטבול כדי לצער את בעלה עבירה הוא בידה...
And that which is written in the name of Rabbeinu Tam that immersion in the proper time is not a mitsvah....because anyway all of our women do not immerse after the seventh day...
And in any case, it seems that if her husband is in town, it is a mitsvah to immerse at the proper time because we saw that Joshua was punished for preventing the people from engaging in procreation for one night. If she delays immersion to upset her husband, that is a sin...
The Laws and Concepts of Niddah, by Rabbi Zvi Sobolofsky, pg. 253-254
...[A] careful reading of the Shulchan Arukh makes it apparent that...he means that it is a mitzvah to go too the mikveh and become tehorah in order to have relations and fulfill the mitzvah of peru urvu. The poskim point out that this mitzvah...remains even when the couple has technically fulfilled peru urvu...a couple should try to have as many children as they can. However, if the couple knows for a fact that she will not conceive...there would not be a mitzvah to go to the mikveh at the earliest possible time. While the mitzvah of onah, mandating regular intimacy, is still a consideration for a couple in such a situation, in a case where there is a mutual agreement to forgo their onah privilege, the woman wouldn't have to strain herself to go to the mikveh on time.
Example #1
Hello, I am so sorry but a work conflict is keeping me from being able to keep my appointment for tomorrow night. I hope someone else can take it and please confirm my cancellation. I’m not able at this point to reschedule an exact date.
Example #2
In response to a late request, our scheduler wrote:
Thank you for your request. Because we are an all-volunteer mikvah, we ask that requests be made with at least 48 hours notice whenever possible. If the attendant for Wednesday night is not available to accommodate your request, would you like me to forward your request to the attendant for Thursday night?
The woman requesting an appointment responded:
Thank you, the attendant contacted me. Forty-eight hours would have been last night so I was a few hours behind. I would not push the night off because an attendant is not available. I would drive somewhere else.
Example #3
I apologize for the late notice! I was traveling and totally lost track of days/times, everything! — but is there any way I could get in for an appointment tomorrow (Sunday) night? If not, Monday would be great. Thank you!!
Example #4
Hi! I'd love to come to the mikvah one day this week. Please let me know when an appointment is available.