Eating on Yom Kippur

(כט) כִּ֤י כָל־הַנֶּ֙פֶשׁ֙ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־תְעֻנֶּ֔ה בְּעֶ֖צֶם הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וְנִכְרְתָ֖ה מֵֽעַמֶּֽיהָ׃

(29) For whatsoever soul it be that shall not be afflicted in that same day, he shall be cut off from his people.

מתני' יום הכפורים אסור באכילה ובשתיה וברחיצה ובסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המטה ... האוכל ככותבת הגסה כמוה וכגרעינתה והשותה מלא לוגמיו חייב

On Yom Kippur it is prohibited to eat, drink, wash oneself, lathe oneself, wear leather sandals (shoes), or marital relations. And the King and the Bride may wash their faces and a new mother may wear shoes. These are the words of R. Eliezer. But the Sages prohibit this.

תלמוד בבלי מסכת יומא דף פ עמוד ב

אמר ליה אביי: קים להו לרבנן בככותבת דבהכי מיתבא דעתיה, בציר מהכי - לא מיתבא

חידושי הריטב"א מסכת יומא דף עג עמוד ב

האוכל ככותבת הגסה. פי' דאע"ג דכל שיעורי אכילה של תורה בכזית, מתוך ששינה הכתוב במשמעו דאפקיה בלשון עינוי שנו חכמים בשיעורו וכדאיתא בגמ', ועיקרא דמילתא דשיעורין הלכה למשה

גופא חצי שיעור רבי יוחנן אמר אסור מן התורה ריש לקיש אמר מותר מן התורה רבי יוחנן אמר אסור מן התורה כיון דחזי לאיצטרופי איסורא קא אכיל ריש לקיש אמר מותר מן התורה אכילה אמר רחמנא וליכא

תלמוד בבלי מסכת יומא דף פ עמוד ב

אמר ריש לקיש: האוכל אכילה גסה ביום הכפורים פטור, מאי טעמא אשר לא תענה כתיב, פרט למזיק,

(ז)היה שבע מאכילה גסה שאכל עד שקץ במזונו ואכל יתר על שובעו פטור כמי שאכל אוכלין שאינם ראויין לאכילה

(7) If one ate roasted meat in salt, the salt combines with the meat [for the measure]. Broth that is on a vegetable combines [with the vegetables] because items prepared with food that are mixed with the food are considered like [the] food. If one was full from gluttonous eating, meaning to say that he ate until he spurned [more] food and ate more than his fill, he is exempt like one who ate foods not fitting for consumption. [This is] because although this food is permitted and fitting for one who is hungry it is not fitting for this one who is as full as he [is].

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מאי דכתיב (הושע יד, י) כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם משל לשני בני אדם שצלו את פסחיהן אחד אכלו לשום מצוה ואחד אכלו לשום אכילה גסה זה שאכלו לשום מצוה וצדיקים ילכו בם וזה שאכלו לשום אכילה גסה ופושעים יכשלו בם אמר ליה ר"ל האי רשע קרית ליה נהי דלא קא עביד מצוה מן המובחר פסח מיהא קא עביד