Az yashir/Hallel Sources
מאי שנא בחג דאמרי' כל יומא ומאי שנא בפסח דלא אמרינן כל יומא דחג חלוקין בקרבנותיהן דפסח אין חלוקין בקרבנותיהן
Why is the Chag [Sukkot] different, that we say [Hallel] on each day, and why on Pesach do we not say [Hallel]? All days of the Chag [Sukkot] are separate in their sacrifices; [those] of Pesach are not separate in their sacrfices
ההלל בדילוג. מפני שבז' של פסח נטבעו המצריים אמר הקב"ה מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה וכיון שבז' אין גומרין אותו ע"כ גם בחה"מ אין גומרין אותו שלא יהא עדיף מי"ט האחרון:

Hallel with skipping: Since on the seventh day of Pesach the Egyptians drowned, HKBH said "My creations are drowning in the ocean and you are singing!?" Since we don't complete it [Hallel] on the seventh we don't complete it as well on the intermittent days so those days won't be better than the Yom Tov at the end.

(יא) מִֽי־כָמֹ֤כָה בָּֽאֵלִם֙ יְהוָ֔ה מִ֥י כָּמֹ֖כָה נֶאְדָּ֣ר בַּקֹּ֑דֶשׁ נוֹרָ֥א תְהִלֹּ֖ת עֹ֥שֵׂה פֶֽלֶא׃
(11) Who is like You, O LORD, among the celestials; Who is like You, majestic in holiness, Awesome in splendor, working wonders!
באלם. בַּחֲזָקִים, כְּמוֹ "וְאֶת אֵילֵי הָאָרֶץ לָקָח" (יחזקאל י"ז). "אֱיָלוּתִי לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה" (תהלים כ"ב):
באלם means AMONGST THE MIGHTY, just as (Ezekiel 17:13) “and the mighty of (אילי) the land he took away”; (Psalms 22:20) “O, thou my strength (אילותי) hasten to my help”.
מי כמכה באלים יי כיון שראו ישראל שאבד פרעה וחילו בים סוף ובטלה מלכותן של מצרים ונעשו שפטים בעבודה זרה שלהן פתחו פיהם ואמרו כלם מי כמכה באלם יי ולא ישראל בלבד אמרו שירה אלא אף האמות כששמעו שאבד פרעה ומצרים בים ובטלה מלכותם של מצריים ונעשו שפטים בעבודה זרה שלהן כפרו כלן בעבודה זרה שלהן ופתחו פיהם כלן והודו למרום ואמרו (שמות טו יא) מי כמכה באלם יי מי כמכה נאדר בקדש נורא תהלת עשה פלא וכן את מוצא שעתידין אמות העולם לכפר בעבודה זרה שלהן שנאמר (ירמיה טז יט-כ) יי עזי ומעזי ומנוסי ביום צרה אליך גוים יבאו מאפסי ארץ ויאמרו אך שקר נחלו אבותינו הבל ואין בם מועיל. היעשה לו אדם אלהים והמה לא אלהים ואומר (ישעיה ב כ) ביום ההוא ישליך האדם את אלילי כספו ואת אלילי זהבו אשר עשו לו להשתחו‍ת לחפר פרות ולעטלפים. ואומר (ישעיה ב כא) לבוא בנקרות הצרים ובסעפי הסלעים מפני פחד יי ומהדר גאונו בקומו לערץ הארץ. ואחריו מה כתיב (ישעיה ב יח) והאלילים כליל יחלף. דבר אחר (שמות טו יא) מי כמכה באלם יי מי כמוך בנסים וגבורות שעשית לנו על הים שנאמר (תהלים קו כב) נפלאות בארץ חם נוראות על ים סוף. (תהלים קו ט) ויגער בים סוף ויחרב. דבר אחר (שמות טו יא) מי כמכה באלם יי מי כמוך באלמים מי כמוך שומע עלבון בניך ושותק שנאמר (ישעיה מב יד) החשיתי מעולם אחריש אתאפק כיולדה אפעה אשם ואשאף יחד. לשעבר אחריש אתאפק מכן ואילך כיולדה אפעה. (ישעיה מב טו-טז) אחריב הרים וגבעות וכל עשבם אוביש ושמתי נהרות לאיים ואגמים אוביש. והולכתי עורים בדרך לא ידעו בנתיבות לא ידעו אדריכם אשים מחשך לפניהם לאור ומעקשים למישור. דבר אחר (שמות טו יא) מי כמכה באלם מי כמוך באלו שמשמשין לפניך במרום שנאמר (תהלים פט ז) כי מי בשחק יערך ליי ידמה ליי בבני אלים. ואומר (תהלים פט ח-ט) אל נערץ בסוד קדשים רבה ונורא על כל סביביו. יי אלהי צבאות מי כמוך חסין יה. דבר אחר (שמות טו יא) מי כמכה באלם יי מי כמוך באלו שקורים עצמם אלהות פרעה קרא עצמו אלוה שנאמר (יחזקאל כט ג) אמר לי יארי ואני עשיתני וכן סנחריב שנאמר (מלכים ב יח לה) מי בכל אלהי הארצות אשר הצילו את ארצם מידי כי יציל יי את ירושלם מידי וכן נבוכדנצר שנאמר (ישעיה יד יא) אעלה על במתי עב אדמה לעליון. וכן נגיד צר שנאמר (יחזקאל כח ב) בן אדם אמר לנגיד צר כה אמר אדני יי יען גבה לבך ותאמר אל אני מושב אלהים ישבתי בלב ימים ואתה אדם ולא אל ותתן לבך כלב אלהים. (שמות טו יא) מי כמכה באלם יי מי כמכה באלו שאחרים קורין אותם אלהות ואין בהם ממש ועליהם נאמר (תהלים קטו ה) פה להם ולא ידברו עינים להם ולא יראו. אלו פה להם ולא ידברו אבל הקדש ברוך הוא אומר שני דברים בדבור אחד מה שאי אפשר לבשר ודם לעשות כן שנאמר (תהלים סב יב) אחת דבר אלהים שתים זו שמעתי כי עז לאלהים. (ירמיה כג כט) הלוא כה דברי כאש נאם יי. וכתיב (איוב לז ב) והגה מפיו יצא.
(Exodus 15:11) "Who is like You among the mighty": Once Israel saw that Pharaoh and his hosts were lost in the Red Sea, and the rule of Egypt had been abolished and idolatry had been castigated, they all opened their mouths and said "Who is like You among the mighty." And not only did Israel alone break out in song. But all the peoples — When they heard that Pharaoh and his hosts had been lost in the sea and their rule had been abolished, and their idolatry had been castigated — all of them rejected their idolatry and opened their mouths and said "Who is like you among the mighty, etc." And thus do you find to be the lot of idolatry — that the peoples of the world are destined to reject it, viz. (Jeremiah 16:19) "The L rd is my strength and my stronghold and my refuge on the day of affliction … (20) Can a man make gods for himself, etc.", (Isaiah 2:20) "On that day a man will throw away his false gods … (21) to enter the clefts of rocks (in fear of retribution), etc.", (Ibid. 18) "and the false gods will perish completely." Variantly: "Who is like You among the mighty, O L rd": Who is like You in the miracles and wonders that You wrought for us upon the sea, viz. (Psalms 106:22) "… awesome deeds upon the Red Sea" — (Ibid. 9) "He roared at the Red Sea and it dried up." Variantly: "Who is like You bailmim" ("among the mute"). You hear the defamation of Your children and You remain silent, viz. (Isaiah 42:14) "I have ever been silent; I have been still; I have restrained Myself. (But now) I will scream as a woman giving birth. I will throb and lust (to destroy all My foes) together." In the past I was silent and restrained. From now on I will scream. (Ibid. 15-16) "I will lay waste the mountains and the hills, and I will dry up all their grass, and I will render the rivers islands, and I will dry up the pools. And I shall lead the blind in a way they did not know. In roads they did not know shall I lead them. I shall make the darkness into light before them, and the crooked paths into straight paths." Variantly: "Who is like You among the mighty": Who is like You among those who minister before You on high, viz. (Psalms 89:7) "Who in the heavens can be likened to the L rd?" (Ibid. 8) "a G d who is dreaded in the great council of the holy ones (the angels) … (9) O L rd, G d of hosts, who is like You? Mighty is the L rd." Variantly: Who is like You ("ba'eilim") among those who call themselves gods? Pharaoh called himself a god, viz. (Ezekiel 29:3) "Mine is my river (the Nile), and I have made it." And thus, Sancherev, viz. (II Kings 18:35) "Who among all the gods of the lands (saved their land from my hand, etc.")? And thus Nevuchadnezzar, viz. (Isaiah 14:14) "I shall mount the heights of a cloud; I shall liken myself to the Most High!" And thus, Negid Tzor, viz. (Ezekiel 28:2-3) "Say to Negid Tzor: Because your heart has grown proud and you have said: I am a god, etc." Variantly: Who is like You among those whom others call "gods" and who are without substance, those of whom it is written (Psalms 115:5) "hey have a mouth but cannot speak, etc." But the Holy One Blessed be He says two things in one pronouncement, something that a man cannot do, viz. (Ibid. 62:12) "One (pronouncement) has G d spoken; these two (things) have I heard." (Jeremiah 23:29) "Is My word not like fire, says the L rd, and like a hammer shattering rock?" And it is written (Iyyov 37:2) "And a word shall come forth from His mouth, etc."
באלם ה'. הם מלאכי מעלה הקדושים. ובני אלים הם הכוכבים. ועוד אפרש זה בפרשת כי תשא
Among the mighty (eilim). This refers to the angels. By contrast, the term b’nei eilim—literally, “sons of the mighty” (Tehillim 29:1)—refers to the stars.
מי כמכה באלים ה' בחזקים, כמו ואת אילי הארץ לקח (יחזקאל יז יג), אילותי לעזרתי חושה (תהלים כב כ). לשון רש''י. ובאמת שהלשון לשון תוקף וחוזק, אבל מי כמכה באלים במלאכי מעלה שהם נקראים אלים, מלשון זה אלי ואנוהו (פסוק ב) והקב''ה נקרא אל עליון על כלם, וכן ועל אל אלים ידבר נפלאות (דניאל יא לו), כמו הוא אלהי האלהים (דברים י יז), וכן הבו לה' בני אלים (תהלים כט א), כמו בני האלהים, כי יקראו אלים ובני אלים, וכן יקראו האלהים ובני אלהים, כי גדול ה' מכל האלהים (להלן יח יא), ויבאו בני האלהים להתיצב על ה', (איוב א ו). ויש אומרים (הרד''ק בספר המכלול י ב) כי ''בני'' איננו סמיכות, וכן בני שלשים (בראשית נ כג), אנשי מחקה על הקיר (יחזקאל כג יד). וזה טעם מי כמכה נאדר בקדש, שאין כמהו אדיר במעון הקדש בשמים ובמכילתא (כאן) מי כמוכה באלו שהם משמשים לפניך במרום, שנאמר (תהלים פט ז ח) כי מי בשחק יערוך לה', ידמה לה', בבני אלים אל נערץ בסוד קדושים רבה: