Can A Doctor Treat Gentiles on Shabbat

סבר רב יוסף למימר אולודי עובדת כוכבים בשבתא בשכר שרי משום איבה א"ל אביי יכלה למימר לה דידן דמינטרי שבתא מחללינן עלייהו דידכו דלא מינטרי שבתא לא מחללינן

Rav Yosef thought to say: Delivering the child of a gentile woman on Shabbat in exchange for payment is permitted due to enmity. Abaye said to him: The concern of enmity does not apply here, because she can say to the gentile: With regard to our own women, who keep Shabbat, we desecrate Shabbat for them; with regard to your women, who do not keep Shabbat, we do not desecrate Shabbat for them.

(ב) עכו"ם אין מילדין אותה בשבת אפי' בדבר שאין בו חילול שבת :

(ה) אין מילדין. דליכא איבה דיכלו לומר דמי שאינו משמר שבת אין מחללין עליו משמע דאי איכא למיחש לאיבה שרי אם אין חילול שבת:

(ח) (ח) עכו"ם אין מילדין - ואפילו בשכר דבחול מילדין משום איבה כמבואר ביו"ד סימן קנ"ד הכא אסור משום דיכולה להשתמט ולומר דאין מחללין שבת כ"א לההוא דמנטר שבתא וכתב המג"א ובמקום דאיכא למיחש לאיבה גם בכה"ג שרי אם אין בה חלול. ודע דהרופאים בזמנינו אפי' היותר כשרים אינם נזהרים בזה כלל דמעשים בכל שבת שנוסעים כמה פרסאות לרפאות עובדי כוכבים וכותבין ושוחקין סממנים בעצמן ואין להם על מה שיסמוכו דאפילו אם נימא דמותר לחלל שבת באיסור דרבנן משום איבה בין העו"ג [אף דג"ז אינו ברור עיין בפמ"ג] איסור דאורייתא בודאי אסור לכו"ע ומחללי שבת גמורים הם במזיד השם ישמרנו:

(א) יד) [סעיף ב'] עכו"ם אין מילדין אותה וכו' ואע"ג דמותר בחול לילד עכו"ם בשכר משום איבה מ"מ בשבת אסור דליכא איבה דיכלה למימר לה דידן דמינטרא שבתא מחללינן עלייהו דידכו דלא מינטרי שבתא לא מחללינן גמ' משמע דאי איכא למיחש לאיבה שרי אם אין חילול שבת מ"א סק"ה תו"ש או' ה' ער"ה או' ג' וכ"כ הא"א או' ה' דהיכא דעכו"ם יודעי שזה אין חילול שבת וליכא להשמט שרי בשכר אם אין חילול שבת ואם יש לחוש לאיבה בין או"ה מתירין שבות ממש וכ"ש מראית עין יעו"ש ועיין בתשו' עה"ג סי' קס"ג שכתב דזה התנצלות שאמר הגמ' ה"ד לאינש דעלמא אבל לגבי מושל גדול אין זה התנצלות ויש לחוש לאיבה יעו"ש ואם יש באיבה חשש סכנת נפשות מותר לעשות אפי' מלאכה דאורייתא תשו' חת"ס חי"ד ססי' קל"א יעו"ש.

Up until this point seems prohibited to heal gentile on shabbat unless there is a danger to Jewish life

אגרות משה אורח חיים חלק ד

לא אצל החולים וקרוביהן ולא לראשיה מדינה… לא יועיל כלום… ודאי ידונו אותו כפושע ורוצח… מאחר דלא מתקבל במדינותינו הדחים שאמר אביי הוא סכנה ממש גם אצל גופו… יש לחוש לאיבה גדולה כל כך מאנשי המדינה וגם הממשלה… וגם מצד פרסום הידיעות ע"י העתונים

Rav Moshe seems to give a blanket Heter nowadays

דברי חיים

יש להחמיר מנהג רופאים שמקילים… שמעתי מתקנת ד' ארצות אבל לא ראיתי

תשובות והנהגות

רופה שמוכרח לעבוד בשבת ימעט כפי האפשר… אינו אלא דחויה כשאר פיקוח נפש

בעקבי הצאן

אולי היה רופה יותר טוב… מוכרח הוא לחלל את השבת בעד ספק סכנת נפשות ישראל… בודאי במלאכת דאורייתא בעד הנכרים גם כן.

רמב"ן - "אין מצוה אלא בשעתה". רב משה - "הכנסת עצמו דרבנן"

נודע ביהודה - "אין מבטלים איסור לכתחילה הוי דאורייתא יבש ביבש… פשוט שדחיית שבת מכח פקוח נפש דומה ליבש ביבש"

היתירו במקום מצוה אין זה מפני שהיא אך מדרבנן ובמקום מצוה לא גזר אלא שבעשה כן במקום מצוה אין זה נחשב כמכניס את עצמו

פתחי תשובה - "לאו מכל אדם נתרפה" חת"ס - "סברה זו לא נאמרה אלא לגבי נדרים"

נשמת אדם

חכם עובדיה - "מדובר על מלאכה שאצל"ג כיון שהישראל לא היה צריך לאותו בישול כי אם לינצל ממיתה"

לא פשוט כיון שלא ידעו העדים… אלא דברים שבלב ודנין היו אותו למיתה

Not sure if nowadays Rav Moshe's Heter would apply this is because

1) there is no Duty to Rescue in the US therefore there is no problem if a doctor does not treat someone he sees dying in the street

2) even in the doctor's own practice he can refuse to treat a patient for religious reasons

On the flip side until this new HHS guidelines go through the courts and precedents are set, if a doctor gets sued for refusing to treat only gentiles on Shabbat it will generate considerable headlines and therefore cause hatred which Rav Moshe says can be deadly.

I asked Rav Tzvi Berkowitz and he said Rav Moshe would still apply even if it becomes legal because gentile doctors might refuse to treat Jewish patients if Jews refuse to treat gentiles and that can lead to death.

I humbly disagree (in theory) because most of what Rav Moshe said was because it was illegal to discriminate which now is not the case. Also the reason Rav Tzvi said that gentiles would refuse to treat Jews, is difficult to imagine it will be worse than in Europe during the days of the Hafetz Haim or everyone else before Rav Moshe who would have the same reason and still do not give a blanket heter and seem to say it is prohibited in most (if not all) cases.