(יד) העושה כל המצות צריך לברך העושה סוכה לעצמו אומר ברוך שהגיענו לזמן הזה נכנס לישב בה אומר ברוך לישב בסוכה ומשברך עליה יום ראשון שוב לא יברך.
(14) [When a person] performs any Mitzvah (commandment) he has to say a Beracha (blessing) on it. [If a person] makes a Sukkah (booth) for himself he says [the following Beracha after completing it]: Baruch [Ata Hashem Eloheinu Melech Haolam] Shehigiyanu Lazman Hazeh (Blessed are You Hashem, our God, King of the world, Who has helped us reach this time). [When a person] entered [the Sukkah] in order to dwell in it he says [the following Beracha]: Baruch [Ata Hashem Eloheinu Melech Haolam] Asher Kideshanu Bemitzvotav Vetzivanu Leishev Basukkah (Blessed are You Hashem, our God, King of the world, Who has sanctified us with His commandments and has commanded us to dwell in the Sukkah). And once he has said the Beracha on [dwelling in the Sukkah] on the first day [of the holiday of Sukkot] he does not need to say [this] Beracha anymore.
דכולי עלמא מיהא מעיקרא בעינן לברוכי מנלן דאמר רב יהודה אמר שמואל כל המצות מברך עליהן עובר לעשייתן
And just as blessings are recited when partaking of material enjoyments, so when about to fulfill any precept, a blessing is said, after which the precept is performed. The sages have moreover instituted several blessings of praise and thanksgiving and petition, in order that when not partaking of material enjoyments nor engaged in the fulfillment of religious duties we should constantly have God in mind.
ונראה אשר אל סברא זו כוון הרמב"ם בפי"א ה"ב מברכות שכתב כל מצות עשה שבין אדם למקום מברך וכו', וכתב הכ"מ וז"ל, ודקדק רבינו לכתוב שבין אדם למקום לומר דבמצות שבין אדם לחבירו כגון עשיית צדקה וכדומה אין מברכין עליהן, עכ"ל, ולא ביאר בטעם וסברא, וע"פ באורנו הדברים מאירים, והנה אע"פ שיש איזו מצות יוצאות מכלל זה, אך אולי יש בהם טעם מיוחד, אבל כללות הדברים קרוב לודאי שכן הוא כמש"כ, ודו"ק. .
(ירושלמי ברכות פ"ו ה"א)
הרב יחיאל יעקב ויינברג, שרידי אש, מסכת מגילה סימן ט (פולין 1884 – שוויץ 1966):
למה אין מברכין על מצוות משלוח מנות? נראה לי שמשלוח מנות היא להרבות שלום ואהבה ורעות, והנה, אף שבכל המצוות גדול המְצֻוֶּה ועושה, ומברכין 'וציונו' - במשלוח מנות טוב שיתן מרצונו החפשי, מתוך רגש של אהבה לאחיו העברי, ואם הוא נותן רק על פי ציווי - הוא מפחית מידת האהבה...
במילים אחרות, על הנותן להתרכז במי שמקבל את המתנה, לא בעצמו וגם לא בעשיית המצוה, כי זה רק יסיט את תשומת ליבו מהדבר החשוב, הבעת חיבה לחברו. ואז וינברג ממשיך ברעיון עוצר נשימה:
ועוד נראה לי לחדש, שמשלוח מנות היא באמת מצווה תמידית בכל השנה, ורק בפורים נצטוינו לקיים בפועל מצווה זו, כדי שנזכור בכל השנה, כדרך שאנו קוראים פרשת זכור, כדי שנזכור כל השנה. וידוע... שמצווה שהיא תמידית ואין לה הפסק - אין מברכין עליה.
Rabbi Yechiel Yaakov Weinberg (Poland, 1884–Switzerland,1966):
Why do we not say a blessing for Mishloach Manot?
It seems to me that the purpose of Mishloach Manot is to increase peace, love and friendship... Even though with mitzvot in general, the one who is commanded and does what he is commanded to do is greater [than the one who is not commanded but does it anyway] and we say a blessing “and commanded us,” nevertheless in the case of Mishloach Manot, it is better that a person give as an act of freewill, from a feeling of love for the other. If he gives only because of the commandment he lessens the aspect of love.
It further seems to me that Mishloach Manot is really a perpetual mitzvah the entire year. On Purim we are commanded to actualize this mitzvah so that we remember it the entire year, just as we read Parshat Zachor to remember [Amalek] the entire year. It is known… that we do not say a blessing over a mitzvah which is perpetual and does not end.