The Existential Angst of #Purim
וַיְהִ֖י בִּימֵ֣י אֲחַשְׁוֵר֑וֹשׁ ה֣וּא אֲחַשְׁוֵר֗וֹשׁ הַמֹּלֵךְ֙ מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֔וּשׁ שֶׁ֛בַע וְעֶשְׂרִ֥ים וּמֵאָ֖ה מְדִינָֽה׃

It happened in the days of Ahasuerus—that Ahasuerus who reigned over a hundred and twenty-seven provinces from India to Ethiopia.

(א) וַיָּשֶׂם֩ הַמֶּ֨לֶךְ אחשרש [אֲחַשְׁוֵר֧וֹשׁ ׀] מַ֛ס עַל־הָאָ֖רֶץ וְאִיֵּ֥י הַיָּֽם׃
(1) King Ahasuerus imposed tribute on the mainland and the islands.

Why does the Megillah contain so many seemingly irrelevant details? In fact, the entire first chapter is just about the feasts of Achashveirosh! What does this have to do with the actual story?

If the Megillah's purpose is to tell the story of Haman's attempted genocide of the Jewish people and its miraculous abolishment, why do we need to know about Achashveirosh's political influence and his social excesses?

ומהיכן קורא אדם את המגילה ויוצא בה י"ח ר"מ אומר כולה ר' יהודה אומר מאיש יהודי רבי יוסי אומר מאחר הדברים האלה:

Beginning from where must a person read the Megilla in order to fulfill his obligation? Rabbi Meir says: He must read all of it. Rabbi Yehuda says: He need read only from “There was a certain Jew” (Esther 2:5). Rabbi Yosei says: From “After these things” (Esther 3:1).

אמנם אומר כי הנה השתלשלות ספור כל ההקדמה הזאת מראש המגלה עד איש יהודי הן המה פתח עינים לראות מפלאות תמים דעים כי בהמה יגדל נא כח הנס ופלא אשר הפליא לעשות הוא ית' עם ישראל עמו בימים ההם

The Megillah opens by describing the greatness of Achashveirosh in order to bring to light the greatness of the miracle

Do you ever feel like you're wasting your time? Like most of the things you do in life -- even crucial things like eating, sleeping etc. -- are not inherently meaningful?

תורת מנחם ה'תשד"מ ח"ב ע' 1244

באה המגילה תורת אמת לספר ולהורות לנו שכל פרטי המאורעות שאירעו במשך כל התקופה שאודותי' מסופר במגילה מהתחלת מלכותו של אחשורוש מהודו ועד כוש שבע ועשרים ומאה מדינה עד לתקופה דוישם המלך אחשורוש מס על הארץ ואיי הים כל פרטי מאורעות אלו מהווים סדר השתלשלות שלם שלב אחרי שלב כו' הקשורים כולם עם תוכן המגילה הנס דפורים כדלקמן ומזה למדים הוראה בנוגע לכל פרטי המאורעות שבמשך חיי האדם עלי אדמות שלמרות שמצד ריבוי המאורעות שישנם מידי יום ביומו כל יומא ויומא עביד עבידתי' ^ אינו מבחין ורואה את הקשר שביניהם הוא לא רואה את הקשר שבין אופן ההנהגה שהתנהגו עמו אביו ואמו מהרגע שנולד לביל מעמדו ומצבו כיום לאחרי שנעשה אדם השלם סוחר מלומד או גדול בתורה ואין כל פלא בכך שאדם המוגבל בשכלו והבנתו אינו מבחין ורואה את הקשר שבין דברים שביניהם אירעו מילוני מאורעות שונים מ"מ עליו לדעת שלאמיתו של דבר כל פרטי המאורעות שבמשך ימי חייו הם בסדר מסודר קיים קשר וישנה השפעה בין מאורע א' למשנהו ועד שכולם יחדיו מהווים מגילה שלימה גם כאשר אין מגילה בכתב מסכת חיים של אדם אחד לשם תכלית ומטרה אחת

Rabbi Menachem M. Schneerson, the Lubavitcher Rebbe, Purim 1984

The Megillah, which is a part of the Torah of Truth, guides us with the instruction that ever single incident that occurred during the entire period which the Megillah addresses -- from the very beginning of the reign of Achashveirosh, from the land of Hodu until Kush, including 127 provinces, and including his political power which enabled him to enact taxes all across the land -- each and every one of these details comprise one complete unit, where every single stage is connected with the story of the Megillah and the miracle of Purim!

From here we can derive a pertinent life lesson with regards to all the mundane details of our lives during our time on this earth. Despite the fact that we do not see how the majority of these details have anything to do with each other; nor do we see how small details of how our parents treated us from the moment we were born has anything to do with the people we are today; nor is it surprising that a finite human being cannot discern the inherent connection between each and every details of our lives... nevertheless, it is incumbent upon us to know the truth: Every [seemingly irrelevant and pointless] detail during the course of our entire life is intrinsically connected, making up the "Megillah" of our lives -- and it is all for one purpose!