פרשת שופטים תש"ד - ערי מקלט
הערה: בפרשת ערי המקלט עסק גם שאלון מטות-מסעי תש"ג. שם הובאו דעות שונות בטעם מצוות שילוח הרוצח בשגגה לערי המקלט. עיין שם.
א. השונא שהרג בשגגה
רמב"ם, הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ו' הלכה י':
השונא שהרג בשגגה אינו נקלט, שנאמר "והוא לא אויב לו".
הסבר מהי סיבת הדין הזה! (הלא לכאורה חטאו גדול יותר, ולמה פטרוהו מעונש גלות?)
ב. הנכנס לחצר בעה"ב שלא ברשות
רמב"ם, הלכות רוצח ושמירת הנפש ו' הלכה י"א:
הנכנס לחצר בעל הבית שלא ברשות והרגו בעל הבית בשגגה, פטור מן הגלות, שנאמר "ואשר יבוא את רעהו ביער" – מה יער שיש רשות לנהרג להיכנס לשם, אף כל כיוצא בו. לפיכך: הנכנס לחנות הנגר שלא ברשות ונתזה בקעת וטפחה לו על פניו ומת – פטור מגלות, ואם נכנס ברשות – הרי זה גולה.
הסבר את הטעם הפנימי של דין זה!
ג. שאלות ודיוקים ברש"י
ד"ה ונשל הברזל: (מכות ז') יש מרבותינו אומרים נשמט הברזל מקתו, ויש מהם אומרים שישל הברזל לחתיכה מן העץ המתבקע והיא נתזה והרגה.
ונשל הברזל מן העץ — Some of our Rabbis say that this means that the iron (axe) flew off from its handle (העץ); but some of them say that it means that the iron made a splinter of wood fall off from the tree which was being chopped, and it sprang off and killed him (according to this explanation the word העץ in both cases refers to the tree) (Makkot 7b).
מה ההבדל בין שני פירושיו?
לאיזה משניהם יש להביא ראיה מן הפסוקים:
"כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָשַׁל גּוֹיִם רַבִּים מִפָּנֶיךָ הַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי שִׁבְעָה גוֹיִם רַבִּים וַעֲצוּמִים מִמֶּךָּ"
When the LORD thy God shall bring thee into the land whither thou goest to possess it, and shall cast out many nations before thee, the Hittite, and the Girgashite, and the Amorite, and the Canaanite, and the Perizzite, and the Hivite, and the Jebusite, seven nations greater and mightier than thou;
"זֵיתִים יִהְיוּ לְךָ בְּכָל גְּבוּלֶךָ וְשֶׁמֶן לֹא תָסוּךְ כִּי יִשַּׁל זֵיתֶךָ"
Thou shalt have olive-trees throughout all thy borders, but thou shalt not anoint thyself with the oil; for thine olives shall drop off.
ד"ה פן ירדף גואל הדם: לכך אני אומר להכין לך דרך וערי מקלט רבים.
פן ירדף גאל הדם LEST THE AVENGER OF THE BLOOD PURSUE [THE SLAYER] — therefore I tell you to prepare the way for you and [to prepare] many cities of refuge.
מה קשה לו?
ד. "ואם ירחיב ה'"
"וְאִם יַרְחִיב ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֶת גְּבֻלְךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ וְנָתַן לְךָ אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר דִּבֶּר לָתֵת לַאֲבֹתֶיךָ"
And if the LORD thy God enlarge thy border, as He hath sworn unto thy fathers, and give thee all the land which He promised to give unto thy fathers—
ד"ה ואם ירחיב ה': הפרשה הזו עתידה, וכבר הזכרתי מזה בפרשת ראה אנכי (לעיל י"ב כ'). כי מתחילה אמר כי יכרית ה' אלהיך את הגוים אשר ה' אלהיך נותן לך את ארצם, ו"הגויים אשר ה' אלהיך נותן לך את ארצם", ירמוז לכל השבעה אשר יזכיר בכל מקום. וכן יאמר עליהם, ונשל את הגוים האל מפניך (לעיל ז' כ"ב), וברשעת הגוים האלה (שם ט' ד'), והוריש ה' את כל הגוים האלה מלפניכם (שם י"א כ"ג), רק מערי העמים האלה (להלן כ' ט"ז), וכן במקומות רבים. וציוה כי לאחר ירושה וישיבה בארצם יבדיל שלש ערים, ובהם תשלום המצוה, כמו שאמר (במדבר ל"ה י"ג) שש ערי מקלט תהיינה לכם, ואמר (שם פסוק י"ד) את שלש הערים תתנו מעבר לירדן ואת שלש הערים תתנו בארץ כנען, ולא ציוה בתורה ביותר משש הערים האלה. וכן בכל מצוות שבתורה הנוהגות לאחר ירושה וישיבה מתחייבין בהן לאחר ירושת שבעה גוים אלו. אבל במצוה הזאת לבדה הוסיף בכאן ואם ירחיב ה' אלהיך את גבולך. ולא אמר "כאשר דבר לך" כמו שאמר בכי ירחיב ה' אלהיך את גבולך של בשר תאוה (לעיל י"ב כ'), כי ה' לא הבטיח אותם בשום מקום לתת להם רק שבעת הגוים האלה, אבל הזכיר כאן האבות ואם ירחיב ה' אלהיך את גבולך כאשר נשבע לאבותיך ונתן לך את כל הארץ אשר דבר לתת לאבותיך, וזה ירמוז לכל עשרה עממין שנאמרו לאברהם. והתנה בזה כי תשמור את כל המצוה וגו'. והנה דבר ברור הוא כי השבעה גוים עצמם לא יירשו אותם בעברם על התורה, כאשר אמר פעמים רבים, למען תחיו ובאתם וירשתם את הארץ (לעיל ד' א'), למען אשר תבא אל הארץ (להלן כ"ז ג'), כי אם שמור תשמרון את כל המצוה הזאת והוריש ה' את כל הגוים האלה מלפניכם (לעיל י"א כ"ב-כ"ג). וכאשר עבר עכן על החרם, והוא איש אחד, נאמר (יהושע ז' י"ב) ולא יוכלו בני ישראל לקום לפני אויביהם ערף יפנו לפני אויביהם. אם כן, מה התנאי הזה אשר יתנה בשלשת העממין האלה לבדם, ואם ירחיב ה' אלהיך את גבולך כי תשמר את כל המצוה וגו'. והטעם בזה, כי היה הרצון לפניו יתברך שינחיל אותם בימי משה ויהושע השבעה אשר הבטיחם במצרים ובמדבר, כי היה גלוי לפניו שתגיע זכותם לכך, ומפני זה חייב אותם בכל המצוות בירושה של אלו, וחייב אותם בשש ערי מקלט והבדילם יהושע, אבל על השלשה הנשארים התנה כי תשמור את כל המצוה לאהבה את השם וללכת בדרכיו וגו', והוא לומר שיקיימו כולם כל התורה כולה. ואין שום מצוה תלויה בכך זולתי שלש הערים האלה. ומה טעם לאמר, כי תשמור ללכת בדרכיו כל הימים תוסיף לך שלש הערים, כי מי יודע מה יהיה אחרי כן כל הימים. ואמר ר"א, כל הימים, בלי הפסק ביניהם. ואיננו נכון. אבל כי תשמר, כאשר תגיע זכותך שתשמור כל המצוה, לאהבה את השם, אהבה שלמה קיימת לעולם, שיהיה גלוי לפניו שלא תחטא עוד לעולם, אז ירחיב את גבולך ויתן לך כל העמים. והוא לימים אשר אמר (להלן ל' ו') ומל ה' אלהיך את לבבך ואת לבב זרעך, ו"לבב זרעך" יורה על כל הימים העתידים לבוא, וכענין שנאמר בקבלה (ירמיה ל"ב ל"ט מ') ונתתי להם לב אחד ודרך אחד ליראה אותי כל הימים לטוב להם ולבניהם אחריהם, וכרתי להם ברית עולם אשר לא אשוב מאחריהם להיטיבי אותם ואת יראתי אתן בלבבם לבלתי סור מעלי. ואז כאשר יכרות להם ברית עולם יבדילו שלש הערים האלה.
מה בין "אם ירחיב ה' את גבולך" במקומנו לבין "כי ירחיב ה' את גבולך" בפרשת ראה פרק י"ב פסוק כ'?
להבנת דברי הרמב"ן עיין רש"י, בראשית פרק ט"ו פסוק י"ט:
ד"ה את הקיני: (ב"ר) עשר אומות יש כאן ולא נתן להם אלא שבעה גוים והשלשה אדום ומואב ועמון והם קיני קניזי וקדמוני עתידים להיות ירושה לעתיד שנאמר אדום ומואב משלוח ידם ובני עמון משמעתם (ישעיהו י"א).
The Kenites. Ten nations are listed here, [yet] He gave to them only [the land] of Seven Nations. The three [whose lands were not given], Edom, Moav, and Ammon which are [referred to here as]: Keini, Knizi, and Kadmoni are destined to be possessed in the future, as it is said: “They will overpower Edom and Moav and the Ammonites will obey them.”
2. מהי ראיית רמב"ן לדעתו מתוך לשון הכתוב?
3. למה נאמר שם "כי" ובמקומנו "אם"? (עיין שאלון ויקרא תש"ב).
ה. "לא תחוס עינך עליו"
"לֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו"
Thine eye shall not pity him, but thou shalt put away the blood of the innocent from Israel, that it may go well with thee.
(ספרי) שלא תאמר: הראשון כבר נהרג למה אנו הורגים את זה, ונמצאו שני ישראלים הרוגים.
לא תחוס עינך THINE EYE SHALL NOT PITY [HIM] — i.e. that thou shall not say, The first (the one) person has already been killed, why should we kill this also, so that two Israelites will be killed? (Sifrei Devarim 187:7).
(אחרי הביאו לשון רש"י) מספרי (שופטים קפ"ז). והטעם, שלא תאמר כאשר נחוס על דם ההרוג טוב שנחוס על דם החי. והנכון, כי הכתוב יצוה בחייבי המיתות ובערת הרע מקרבך, והיא מצות עשה, אבל במרובי התקלות יזהיר עוד במצות לא תעשה שלא ינצלו מידינו, לא מפני מוראם ולא שניתן להם רחמים. וכך הזכיר במסית (לעיל י"ג ט'). ואמר מכשפה לא תחיה (שמות כ"ב י"ז), מפני היותה רבת המהומה המוכרת רבים בכשפיה. וקצותה את כפה לא תחוס עינך (להלן כ"ה י"ב), מפני כי הפתאים יהללו אותה בהיותה עוזרת לבעלה, או מפני שהבושת מצוי ואין בו חסרון כיס. וכן בעדים זוממין צוה (להלן פסוק כ"א) שלא ירחמו עליהם בעבור שלא נעשה בעדותם דבר, או מפני שתקלתם מרובה. וטעם וטוב לך, כי ביעור הדם הנקי מצוה וטובה גדולה לך להציל ממות נפשך, כי הרחמנות על הרוצחים שפיכות דמים, מידי הרוצחים ומידי אחרים המתפרצים.
והשווה לדברי הרמב"ן גם רמב"ן, פרק ז' פסוק ט"ו:
ד"ה והסיר ה' ממך: ואמר: לא תחוס עינך עליהם, כאשר הזכרתי (בפסוק י"ב) כי ברחמנות השופטים (ס"א הטפשים) יאבד כל משפט.
1. מה הקושי בפסוקנו לרש"י?
2. מהי השאלה הכללית שעונה עליה רמב"ן?
ו. "ובערת דם הנקי"
"וּבִעַרְתָּ דַם הַנָּקִי"
Thine eye shall not pity him, but thou shalt put away the blood of the innocent from Israel, that it may go well with thee.
ותפלי אשדי דם זכי (= ובערת שופך דם נקי).
כל זמן שלא נעשה דין ברוצח אז דם הנשפך מההרוג כאילו מגולה על פני האדמה, כי לא תקבלנו ולא תכסה עליו, להראותו לעיני כל עובר, כדי לתבוע את עלבון הנרצח – וכאשר נדין הרוצח, אז תתרצה האדמה לכסות דם ההרוג ויכופר לארץ בדם שופכו, ובזה נשבית ונבער את הדם הנקי, שלא יתראה עוד על פני האדמה.
*
1. מהו ההבדל ביניהם בבאור הביטוי הנ"ל?
*
2. איזה פסוק בתורה מתפרש יפה על ידי דבריו של בעל הכתב והקבלה?
ז. שאלות בקיאות
1) ראב"ע, פסוק ד': ד"ה את רעהו: עם, וכן רבים.
הבא אחדים מן "הרבים"!
2) רש"י, פסוק י"א: ד"ה וכי יהיה איש: ע"י שנאתו הוא בא לידי "וארב לו". מכאן אמרו: עבר אדם על מצוה קלה סופו לעבור על מצוה חמורה, לפי שעבר על לא תשנא סופו לבוא לידי שפיכות דמים. לכך נאמר: וכי יהיה איש שונא לרעהו וגו' שהיה לו לכתוב וכי יקום איש וארב לרעהו והכהו נפש.
היכן עוד מצינו רעיון זה ברש"י?