פרשת וישב תש"ח - מעשה תמר ויהודה
עצה טובה: לשם חדירה עמוקה לכוונת פרקנו קרא מתוך: Thomas Mann: Joseph der Ernaehrer 311-357 או בתרגומו האנגלי: Joseph the Provider עמודים 289-335.
א. יהודה ויוסף - סמיכות הפרשיות
**
1. קאסוטו, במאמרו "מעשה תמר ויהודה" אומר:
... בין מעשה תמר ויהודה ובין מכירת יוסף יש להכיר מעין קשר פנימי... הפרשה שלנו כרוכה מעיקרה בסיפור קורותיו של יוסף...
נסה להסביר מהו הקשר ולהוכיחו מתוך הכתובים!
ב. הערכת תמר
רבותינו ומפרשינו מעריכים את תמר כאחת הנשים הצנועות והצדקניות שבתנ"ך:
עיין:
לקח טוב:
"ושמה תמר" – שתימרה מעשיה כקטורת.
רש"י
ד"ה כי ראתה כי גדל שלה: לפיכך הפקירה עצמה אצל יהודה, שהיתה מתאוה להעמיד ממנו בנים.
ותשב בפתח עינים AND SHE SAT AT THE ENTRANCE OF ENAYIM (literally, at the opening of the eyes) — at the place where the eyes become opened:) at the cross-road which is on the way leading to Timnah. Our Rabbis explain (Sotah 10b) that it means at the door (פתח) of our father Abraham’s residence to which all eyes עינים)) looked forward to pay a visit. כי ראתה כי גדל שלה FOR SHE SAW THAT SHELAH WAS GROWN etc. — This was the reason why she offered herself to Judah, for she was anxious to have children from him (as an ancestor in some way or other) (Horayot 10b).
ד"ה כי אמר: ... אז מיהרה תמר ברב תאותה להוליד מזרע הקודש ועשתה המעשה הזה.
Until my son Sheilah is of age. Although he was not yet ten he was already capable of performing the yibum rite. Nevertheless, Yehudah was afraid that in his youthfulness he would sin like his brothers, who were also less than twelve when they died. For she saw. Although Yehudah wanted to wait until Sheilah was older and would heed his instruction, in her eyes he was old enough and she was eager to bear the offspring of this holy lineage.
הבא ראיות מפרטי פרקנו להערכתם זו!
ג. הזכרת שמה של תמר
השווה:
"וַיַּרְא שָׁם יְהוּדָה בַּת אִישׁ כְּנַעֲנִי וּשְׁמוֹ שׁוּעַ"
And Judah saw there a daughter of a certain Canaanite whose name was Shua; and he took her, and went in unto her.
"וַיִּקַּח יְהוּדָה אִשָּׁה לְעֵר בְּכוֹרוֹ וּשְׁמָהּ תָּמָר"
And Judah took a wife for Er his first-born, and her name was Tamar.
התוכל למצוא סיבה לדבר, למה נקראה אשת יהודה רק על שם אביה ושמה לא נזכר, ונקראה כלתו רק בשמה – תמר – ושם אביה לא נזכר?
ד. הזיהוי חירה-חירם
"וַיֵּט עַד אִישׁ עֲדֻלָּמִי וּשְׁמוֹ חִירָה"
And it came to pass at that time, that Judah went down from his brethren, and turned in to a certain Adullamite, whose name was Hirah.
תנחומא ישן י"ג:
הוא חירה בימי יהודה – הוא חירם בימי שלמה, ומימיו הוא אוהב את השבט הזה, שכן הוא אומר (כ') "רעהו העדולמי" וכן הוא אומר (מלכים א' ה' ט"ו) "כי אוהב היה חירם לדוד כל הימים".
אחת מדרכי המדרש להביע רעיון בצורה סמלית הוא זיהוי שני אישים תנ"כיים – לפעמים אף הרחוקים זה מזה בזמן או במקום.
ד"ה ויבא הפליט: [מדרשו] לפי פשוטו זה עוג שפלט מן המלחמה, והוא שכתוב (דברים ג' י"א) כי רק עוג נשאר מיתר הרפאים, וזהו נשאר שלא הרגוהו אמרפל וחבריו כשהכו את הרפאים בעשתרות קרנים, (תנחומא חקת כ"ה). ומדרש בראשית רבה (מ"ב ח') זה עוג שפלט מדור המבול, וזהו מיתר הרפאים שנאמר (ו' ד') הנפלים היו בארץ וגו' ומתכוון שיהרג אברהם וישא את שרה.
ויבא הפליט AND THERE CAME THE ONE WHO ESCAPED — According to the real meaning this was Og who had escaped from the battle with the Rephaim (see Genesis 5:5) and it is to this that the text refers (Deuteronomy 3:11) “For only Og king of Bashan was left of the remnant of the Rephaim”, and this is what is meant by נשאר “left”, for Amraphel and his allies did not kill him when they smote the Rephaim in Ashteroth Karnaim. So is the statement in the Tanchuma 4:6:25 (Chukat). But according to the Midrash Genesis Rabbah (Genesis Rabbah 42:8) it refers to Og in allusion to him as the only one of the generation of the Flood who escaped that catastrophe, and this is what is meant (Deuteronomy 3:11) “of the remnant of the Rephaim”, for it is said. (Genesis 6:4) “The Nephilim (= Rephaim cf. Genesis Rabbah 26) were in the earth etc.” His intention in telling Abraham that his nephew was captured was that Abraham should wage war against the kings and that he should be killed so that he, himself, might marry Sarah.
ד"ה וישב ביום ההוא עשו לדרכו: עשו לבדו וארבע מאות איש שהלכו עמו נשמטו מאצלו אחד אחד. והיכן פרע להם הקב"ה, בימי דוד, שנאמר (שמואל א' ל' י"ז) כי אם ארבע מאות איש נער אשר רכבו על הגמלים.
וישב ביום ההוא עשו לדרכו SO ESAU RETURNED THAT DAY ON HIS WAY — Esau alone returned, but the four hundred men who had accompanied him slipped away from him one by one. When did the Holy One, blessed be He, reward them for this? In the days of David, as it is said (1 Samuel 30:17) (in reference to an attack which he made upon the Amalekites, descendants of Esau) “[and there escaped not a man of them] save four hundred young men who rode upon camels” (Genesis Rabbah 78:15).
ד"ה שני אנשים עברים: דתן ואבירם הם שהותירו מן המן.
שני אנשים עברים TWO MEN OF THE HEBREWS — viz., Dathan and Abiram (Nedarim 64b); it was they, too, who left over some of the manna (Exodus Rabbah 1:29).
ד"ה את בריתי שלום: ממלאך המוות. כעניין עושה שלום במרומיו. כי אמנם ההפסד לא יקרה אלא בסיבת התנגדות ההפכים, וזה אמנם נתקיים בפינחס שהאריך ימים הרבה מאד מכל שאר אנשי דורו עד שהיה הוא משמש במשכן שילה בזמן פילגש בגבעה שהיה בלי ספק אחרי מות יהושע ושאר "הזקנים אשר האריכו ימים אחרי יהושע". וכל שכן אם היה בזמן יפתח שכתב למלך בני עמון בשבת ישראל בחשבון ובבנותיה וכו' שלש מאות שנה. וכבר סיפרו ז"ל שפינחס לא רצה ללכת אז אל יפתח להתיר נדרו. וכל שכן לדברי האומר אליהו זה פינחס והוא עדיין חי וקיים.
את בריתי שלום. Peace with the angel of death. We have a similar meaning of this word שלום in Job 25,20 עושה שלום במרומיו, “He makes peace in His lofty regions.” [I assume that the reference is to the fact that the angel of death has no authority in the celestial regions. Ed.] Losses occur only as a result of confrontations by opposites. We find that as a result of this שלום, “peace, or armistice” with the angel of death Pinchas enjoyed an exceedingly long life on earth, more so than any other member of his generation. In fact, he was still serving as priest in the Tabernacle at Shiloh during the civil war between Binyamin and the other tribes. This occurred many years after the death of Joshua and the elders who were Joshua’s assistants. (Judges 20,28) Joshua 24,26 reports these elders as surviving Joshua for many years. If, as is indicated by the Talmud, Pinchas was still alive in the days of Yiphtach (Judges 11,26) he must have been 300 years old by that time. (compare either Bereshit Rabbah 60,3 or Pirke de Rabbi Eliezer chapter 47 on the subject of Pinchas)
**
הסבר מהו הרעיון המסומל כאן על ידי הזיהוי חירה-חירם!
ה. "בת איש כנעני"
"בַּת אִישׁ כְּנַעֲנִי"
And Judah saw there a daughter of a certain Canaanite whose name was Shua; and he took her, and went in unto her.
רש"י:
ד"ה כנעני: תגרא.
הסבר את פירושם על סמך פסוקים אחרים בתנ"ך. מה מצריכם להוציא את המילה ממשמעותה הרגילה?
ו. "ויכר יהודה" - "ויכירה"
השוה:
"וַיַּכֵּר יְהוּדָה וַיֹּאמֶר"
And Judah acknowledged them, and said: ‘She is more righteous than I; forasmuch as I gave her not to Shelah my son.’ And he knew her again no more.
"וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר"
And he knew it, and said: ‘It is my son’s coat; an evil beast hath devoured him; Joseph is without doubt torn in pieces.’
התוכל להסביר מהי סיבת השינוי בסגנון שני הפסוקים?
ז. "הוציאוה ותשרף"
"הוֹצִיאוּהָ וְתִשָּׂרֵף"
And it came to pass about three months after, that it was told Judah, saying: ‘Tamar thy daughter-in-law hath played the harlot; and moreover, behold, she is with child by harlotry.’ And Judah said: ‘Bring her forth, and let her be burnt.’
ד"ה ויאמר יהודה: ... ונראה לי שהיה יהודה קצין שוטר ומושל בארץ, והכלה אשר תזנה עליו איננה נדונת כמשפט שאר האנשים, אך כמבזה את המלכות, ועל כן כתוב ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף, כי באו לפניו לעשות בה ככל אשר יצוה, והוא חייב אותה מיתה למעלת המלכות, ושפט אותה כמחללת את אביה לכבוד כהונתו, לא שיהיה דין הדיוטות כן. ועל דרך הפשט יתכן שהיה משפטם כנהוג היום במקצת ארצות ספרד שהאשה אשר תזנה תחת אישה מוסרין אותה לבעלה והוא דן אותה למיתה או לחיים כרצונו, והנה היתה מיועדת לשלה בנו והיא להם כאשת איש בנימוסיהם.
ד"ה ותשרף: לפי הפשט כך היה מנהגם, מאחר שזקוקה ליבם.
ותשרף, according to the plain meaning of the text this was the standard penalty for a widow of Tamar’s status who had engaged in illicit sex.
1. מה הקושי העומד לפניהם?
2. מה בין שני פירושי הרמב"ן?
3. מהי חולשת הרשב"ם?