פרשת במדבר תשי"ג - מפקד ישראל
א. לאופן ביצוע המפקד
...וכבר פירשתי בסדר כי תשא, שלא היתה המצוה ההיא ממחצית השקל שיתנו בעת המנין מצוה לדורות שיעשו כן תמיד, אלא עצה נכונה שכאשר ירצה למנות את העם מדעתו ורצונו שיעשה כן, ויועילו בזה שיתנו כל העם כסף הבקע לגלגולת למלאכת המשכן לצורך האדנים... אם כן היה המנין ההוא מפני צורך הבקע ולא הבקע להכרח המנין, אם היה ה' יתברך מצוה למנות, כי "שומר מצוה לא ידע דבר רע" (קהלת ח'). לכן עתה שהיה המנין הכרחי בעם, ציוה יתברך שיעשה אותו מבלי בקע מפחד המגפה, כי שלוחי מצוה אינם ניזוקים, והמצַוה יתברך במצְוה ההיא ישמרם (תהלים צ"א) "מדבר הוות".
... And I have already explained in the Order of Kit Tissa that this commandment of the half shekel - that they should give it at the time of the counting - was not a commandment for [the future] generations, that they should always do this. Rather it was proper advice that when [they] would want to count the people from [their] own thoughts and will, they should do it like this. And they benefited by this - by the giving of silver of the coins by each head from all the people - here for the work of the Tabernacle, for the purpose of the sockets... [As opposed to] if God had commanded to count, since 'the one who keeps a commandment does not know bad' (according to Ecclesiastes 8). Hence now when the count of the people was necessary, He, may He be blessed, commanded that they do it without the coin, [that comes] from fear of the plague - as 'the agents of a commandment are not hurt'. And let him 'not be scared and not tremble' 'from the plague that stalks in the darkness, or the scourge that ravages at noon' (according to Psalms 91:6). And that which Rashi explained that they they counted this time as well (in Numbers 1) with the shekels - with all due respect - is not true in the understanding of the verses. For they testify and tell that that Israel was not counted by shekels, but by their heads...
1. מה ראה אברבנאל להזכיר כאן את פירושו לשמות ל' י"א-י"ב, ואיזו סתירה (אמיתית או מדומה) רצה לישב בזה?
2. נגד איזו דעה מוטעית נלחם האברבנאל בסוף דבריו בהביאו את הפסוק מקהלת ח' ובהשתמשו במליצה השאולה מתהלים צ"א?
3. למי ממפרשינו הוא מתנגד כאן בהסברו לאופן ביצוע המפקד הזה?
ב. בטעם מפקד זה
"שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל..."
’Take ye the sum of all the congregation of the children of Israel, by their families, by their fathers’houses, according to the number of names, every male, by their polls;
"מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם..."
from twenty years old and upward, all that are able to go forth to war in Israel: ye shall number them by their hosts, even thou and Aaron.
ד"ה: וידבר במדבר סיני באחד לחדש: מתוך חיבתן לפניו מונה אותם כל שעה: כשיצאו ממצרים מנאן, וכשנפלו בעגל מנאן לידע מנין הנותרים, כשבא להשרות שכינתו עליהן מנאן, באחד בניסן הוקם המשכן, ובאחד באייר מנאם.
וידבר… במדבר סיני … באחד לחדש וגו׳ AND [THE LORD] SPOKE [UNTO MOSES] IN THE DESERT OF SINAI … ON THE FIRST DAY OF THE [SECOND] MONTH … [TAKE YE THE SUM OF ALL THE CONGREGATION] etc. — Because they were dear to him, He counts them every now and then: when they went forth from Egypt He counted them (Exodus 12:37), when many of them fell in consequence of their having worshipped the golden calf He counted them to ascertain the number of those left (cf. Rashi Exodus 30:16); when he was about to make His Shechinah dwell amongst them (i. e. when He commanded them to make a Tabernacle), He again took their census; for on the first day of Nisan the Tabernacle was erected (Exodus 40:2) and shortly afterwards, on the first day of Iyar, He counted them.
אחר שהוקם המשכן ובאו לנסוע ולכבוש הארץ וה' בראשם במשכנו אשר עמהם, רצו שיתחלקו לדגלים ולצבאות, שידע איש איש את מקומו, ויהיה המחנה מסודר כהוגן, שלא יהיו נראין כעבדים הבורחים, אלא כעם ערוך מלחמה, ולפיכך נמנו גם כן להשלמת הסדר. וצדקו דברי חז"ל: "כשבא להשרות שכינתו ביניהם – מנאם".
מה בין רש"י לשד"ל בטעם המפקד הזה?
ג. חשיבות המפקד ומיקומו
"וְאֵת כָּל הָעֵדָה הִקְהִילוּ בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי וַיִּתְיַלְדוּ עַל מִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם"
And they assembled all the congregation together on the first day of the second month, and they declared their pedigrees after their families, by their fathers’houses, according to the number of names, from twenty years old and upward, by their polls.
בשעה שקיבלו ישראל את התורה נתקנאו אומות העולם בהם, מה ראו להתקרב יותר מן האומות. סתם הקב"ה פיהם ואמר להם: "הביאו לי ספר יוחסין שלכם, שנאמר (תהלים צ"ו) "הבו לה' משפחות עמים", כשם שבני מביאין שנאמר: "ויתילדו על משפחותם לבית אבותם". לכן מנאם בראש הספר הזה אחר המצוות, שנאמר (ויקרא כ"ז ל"ד) "אלה המצוות אשר צוה ה' את משה אל בני ישראל בהר סיני". ואחר כך (במדבר א' א') "וידבר ה' אל משה במדבר סיני... שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחותם". שלא זכו ליטול את התורה אלא בשביל היוחסין שלהם.
אף בלעם הביט בהם ויצאה עינו כנגדם שלא היה יכול ליגע בהם שנאמר (במדבר כ"ד) "וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו", אלו הם הדגלים. התחיל אומר: מי יכול ליגע בבני אדם אלו, מכירין את אבותיהם ואת משפחותיהם שנאמר "שוכן לשבטיו". מכאן למדנו שהיו הדגלים גדולה לישראל.
1. במה רואה המדרש את חשיבותו של מפקד זה (ושל הדגלים)? המסכים הוא עם אחד משני הטעמים המובאים בשאלה ב', או יש כאן דרך שלישית?
2. כיצד מפרש המדרש סמיכותה של פרשתנו לסוף ספר ויקרא?