פרשת תולדות תשכ"ו - ברכותיו של יצחק
גיליון זה הוא המשכם של גיליונות תולדות תשכ"ג ותשכ"ד.
א. השוואת ברכות יצחק
"... וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ כִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל וַהֲקִמֹתִי אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ"
Sojourn in this land, and I will be with thee, and will bless thee; for unto thee, and unto thy seed, I will give all these lands, and I will establish the oath which I swore unto Abraham thy father;
"... וּבֵרַכְתִּיךָ וְהִרְבֵּיתִי אֶת זַרְעֲךָ בַּעֲבוּר אַבְרָהָם עַבְדִּי"
And the LORD appeared unto him the same night, and said: ‘I am the God of Abraham thy father. Fear not, for I am with thee, and will bless thee, and multiply thy seed for My servant Abraham’s sake.’
"וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם"
And God Almighty bless thee, and make thee fruitful, and multiply thee, that thou mayest be a congregation of peoples;
*
הסבר, למה לא הוזכרו ברכת הזרע, ברכת הארץ ושמו של אברהם אף באחת משתי הברכות שנאמרו ע"י יצחק בפרק כ"ז, ולמה חזרו ונשנו שלושתן בפי יצחק בפרק כ"ח?
ב. בביאור "הכי קרא"
"הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם"
And he said: ‘Is not he rightly named Jacob? for he hath supplanted me these two times: he took away my birthright; and, behold, now he hath taken away my blessing.’ And he said: ‘Hast thou not reserved a blessing for me?’
ד"ה הכי קרא שמו: לשון תימה הוא, כמו להלן (כ"ט ט"ו) "הכי אחי אתה", שמא לכך נקרא שמו יעקב על שם סופו, שהוא עתיד לעקבני.
הכי קרא שמו IS IT BECAUSE HE HAS BEEN CALLED [JACOB]—This is a question, like (29:15) “Is it because (הכי) thou art my brother?” Perhaps that is why they have given him the name Jacob — in reference to what was to happen in the future — that he would some time or other supplant me (יעקבני)? (Tanchuma). Why did Isaac tremble? He thought: Perhaps I have sinned in blessing the younger before the elder, thus changing the order of relationship between them. But when Esau began to cry out, “for he hath supplanted me these two times”, his father asked him, “What did he do to you?” He replied, “He took away my birth-right”. Isaac thereupon said, “It was on account of this that I was grieved and trembled: perhaps I had overstepped the line of strict justice. Now, however, I have really blessed the first-born — ‘And he shall indeed be blessed’”.
ד"ה ויעקבני: כתרגומו "וכמני" וארבני, "וארב" – וכמן. ויש מתרגמים "וחכמני" נתחכם לי.
ויעקבני THAT HE HATH SUPPLANTED ME — Explain it as the Targum renders it, וחכמני, which means “and he lay in wait for me.” The word (Deuteronomy 19:11) וארב “and he lies in wait” is rendered by the Targum וכמי. There are some who read in the Targum not וכמני but וחכמני which means “he showed himself clever against me” (outwitted me).
ד"ה הכי: כמו אמת, וכן (כ"ט ט"ו) "הכי אחי אתה".
ד"ה קרא: הקורא שמו יעקב.
ד"ה ויעקבני: כמו מרמה, וכן (מלכים ב' י') "בעקבה", ויתכן היותו מגזרת (ירמיהו י"ז ט') "עקוב הלב", והעקוב היפך המישור.
ד"ה הכי קרא שמו יעקב: האמנם בשביל שקרא הקורא את שמו יעקב, קרה זה שיעקבני, דשמא גרים.
הכי קרא שמו יעקב ויעקבני, did all this happen to me because at the time Yaakov was born he was named Yaakov so that he could now trick me? He was wondering if whoever had named Yaakov had predetermined some of his future character traits.
*
א. מה קשה לרש"י בפסוקנו?
*
ב. במה דומה הקושי שבפסוק כ"ט ט"ו לקושי שבפסוקנו?
ג. מה ההבדל בין פירושו של רש"י לבין פירושו של ספורנו?
*
ד. היוכל גם ספורנו להסתמך בפירושו על כ"ט ט"ו?
ה. במה שונה ראב"ע מפירושי שני האחרים?
ו. מי משלושתם נראה לך קרוב לפשוטו של מקרא?
ד"ה הכי קרא שמו יעקב: בתמיה: הלמען אשר קרא שמו יעקב בשעת הלידה בשביל שידו אוחזת בעקבי ונמצאתי אני בכור והוא פשוט והיה לו ליטול פחות ממני, יטול פי שנים יותר ממני? וכן (בראשית כ"ט ט"ו) "הכי אחי אתה" ודינך ליטול שכר הרבה "ועבדתני חנם" בתמיה. וכן בבבא בתרא שנינו בפרק מי שמת: בזמן שהנכסים מרובים, הבנים ירשו והבנות יזונו. נכסים מועטים, הבנות יזונו והבנים ישאלו על הפתחים. אדמון אומר: וכי בשביל שאני זכר ויפה כחי בנכסים מרובים, הורע כחי בנכסים מועטין?! בתמיה.
?הכי קרא שמו יעקב, the line is a rhetorical question. Esau says: “although Yaakov had been named thus because at birth he had held on to my heel so that I became the firstborn and entitled to a double inheritance and he was without such distinction, is he now going to turn the tables on me and get the share of the firstborn, i.e. both blessings?” The word הכי as a question also occurs in connection with Lavan and Yaakov when the latter works for his uncle. When the question of wages came up, Lavan exclaimed הכי אחי אתה ועבדתני חינם, “would there be any justice in your working for me without wages merely because you are my brother (and one does not have to pay one’s family)?” (29,15) Lavan implied: “on the contrary, you should be paid more generously because you are my family.” We have learned in Baba Batra 139 that when someone dies leaving behind many children (sons) and the estate is substantial, the sons share the inheritance whereas the daughters receive a stipend from the estate pending their getting married. When the estate the father left behind is meager, the daughters get the stipend whereas the sons will have to fend for themselves even if it involves begging. Admon says וכי בשביל שאני זכר ויפה כח בנכסים מרובים הורע כוחי בנכסים מועטין? “Am I supposed to suffer because I am male, able-bodied and my parents were wealthy?” [his argument was accepted by Rabban Gamliel, as was every other argument quoted in the name of Admon in the Talmud. Ed.]
(הלשון שם במשנה בבא בתרא ט' א': "בשביל שאני זכר הפסדתי?!")
א. בשתי נקודות שונה הרשב"ם בפירושו מכל שלושת הפירושים שהובאו לעיל (1) מה הן?
ב. האם הבין ירמיהו את פסוקנו בדבריו ט' ג' כפי שהבינו הרשב"ם או כפי שהבינם אחד משלושת הפרושים שהובאו בשאלה הקודמת?
ג. תכלית הטובות הזמניות
"וְדָגָן וְתִירֹשׁ סְמַכְתִּיו"
And Isaac answered and said unto Esau: ‘Behold, I have made him thy lord, and all his brethren have I given to him for servants; and with corn and wine have I sustained him; and what then shall I do for thee, my son?’
כאן מבואר, כי הטובות הזמניות שמבוארים בברכת יצחק לא היה ממנו עיקר הברכה... הטובות הזמניות אינם עצם הטוב רק אמצעים להשיג השלמות הנפשית ועוזרות להם, כי מי שיעדרו ממנו שפע טובות המדומות, קשה לו לקיים רובי המצוות, כצדקה וגמילות חסדים ותרומות ומעשרות, וגם שאר המצוות כמעט נמנעים ממנו בהיותו מוכה ממקרי הזמן ופגעיו, כמאמר חז"ל: "עניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו." וקשה מאד להשיג שלמות הנפש, אם לא יושלמו לו ענייני החסרונות מצרכי הזמן ושלמות מזגו ובריאותו.
מהיכן בפרקנו דקדק לומר כן?
ד. ההבדל בין צעקה לבכי
"כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו אֶת דִּבְרֵי אָבִיו וַיִּצְעַק צְעָקָה גְּדֹלָה וּמָרָה עַד מְאֹד וַיֹּאמֶר לְאָבִיו בָּרְכֵנִי גַם אָנִי אָבִי"
When Esau heard the words of his father, he cried with an exceeding great and bitter cry, and said unto his father: ‘Bless me, even me also, O my father.’
"וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל אָבִיו הַבְרָכָה אַחַת הִוא לְךָ אָבִי בָּרְכֵנִי גַם אָנִי אָבִי וַיִּשָּׂא עֵשָׂו קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ"
And Esau said unto his father: ‘Hast thou but one blessing, my father? bless me, even me also, O my father.’ And Esau lifted up his voice, and wept.
הסבר, מה ההבדל בין הצעקה לבכי? (שים לב: הצעקה קודמת לדיבורו, הבכי בא לאחר דיבורו!)
ה. נכמרו רחמי יצחק
"וַיַּעַן יִצְחָק אָבִיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם מֵעָל"
And Isaac his father answered and said unto him: Behold, of the fat places of the earth shall be thy dwelling, And of the dew of heaven from above;
...לצד רחמי אב, כשבכה, נכמרו רחמיו.
ויען יצחק אביו. Isaac his father replied. The words "his father" explain why Isaac decided to give Esau a blessing after all. In the final analysis his fatherly feelings were stirred by Esau's outburst.
היכן נרמז דבר זה בלשון הכתוב?
ו. גלות אדום
"וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ"
And by thy sword shalt thou live, And thou shalt serve thy brother; And it shall come to pass when thou shalt break loose, That thou shalt shake his yoke from off thy neck.
ד"ה והיה כאשר תריד: ...ויש אומרים: איך אמר ה' (כ"ה כ"ג) "ורב יעבוד צעיר", גם כן איך אמר יצחק: "ואת אחיך תעבוד"? והגאון דחה זו השאלה בקנה רצוץ, בעבור שמצא (ל"ו ו') "וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו", והנה שכח (ל"ג ג') "וישתחוו ארצה שבע פעמים". והנכון בעיני שברכת הנביא כעין תפילה היא, והשם שמע תפילתו, כי עיקר זאת הברכה על זרעם. וישנים שלא הקיצו משנת האיוולת יחשבו, כי אנחנו בגלות אדום, ולא כן כן הדבר, רק אדום היתה תחת יד יהודה וכן כתוב (מלכים ב' ח' כ"ב) "ויפשע אדום מתחת יד יהודה"; גם יואב הכרית כל זכר באדום (מלכים א' י"א ט"ו) ובעבור שהיתה תחת יד יהודה שמחו ביום אידינו והיו אומרים לבבלים (תהלים קל"ז) "ערו ערו עד היסוד בה". ויותר היה קשה על ישראל החרפה שהיה אדום מחרף אותם מרעתם, וכן טעם (איכה ד' כ"א) "שישי ושמחי בת אדום", גם כן (עובדיה פרק א' פסוק י"ב) "אל תשמח לבני יהודה"...
1. מהי קושיית היש אומרים ומה תירוץ רב סעדיה גאון?
2. כיצד דוחה הראב"ע את קושית הרס"ג?
3. מהי תשובתו לקושיית היש אומרים?
4. מה ראה ראב"ע להביא את טענותיו נגד הסוברים "כי אנחנו בגלות אדום" דוקא במקום זה?