Save "Lux et Veritas
"
Lux et Veritas
וְנָתַתָּ֞ אֶל־חֹ֣שֶׁן הַמִּשְׁפָּ֗ט אֶת־הָאוּרִים֙ וְאֶת־הַתֻּמִּ֔ים וְהָיוּ֙ עַל־לֵ֣ב אַהֲרֹ֔ן בְּבֹא֖וֹ לִפְנֵ֣י יְהוָ֑ה וְנָשָׂ֣א אַ֠הֲרֹן אֶת־מִשְׁפַּ֨ט בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֧ל עַל־לִבּ֛וֹ לִפְנֵ֥י יְהוָ֖ה תָּמִֽיד׃ (ס)
Inside the breastpiece of decision you shall place the Urim and Thummim, so that they are over Aaron’s heart when he comes before the LORD. Thus Aaron shall carry the instrument of decision for the Israelites over his heart before the LORD at all times.

Meaning of these two words uncertain. They designate a kind of oracle; cf. Num. 27.21.

Septuagint Exodus 28

23 And Aaron shall take the names of the children of Israel, on the oracle of judgment on his breast; a memorial before God for him as he goes into the sanctuary. 24 And thou shalt put the fringes on the oracle of judgment; thou shalt put the wreaths on both sides of the oracle, 25 and thou shalt put the two circlets on both the shoulders of the ephod in front. 26 And thou shalt put the Manifestation and the Truth on the oracle of judgment; and it shall be on the breast of Aaron, when he goes into the holy place before the Lord; and Aaron shall bear the judgments of the children of Israel on his breast before the Lord continually.

Vulgate Exodus 28:30
And thou shalt put in the rational of judgment doctrine and truth, which shall be on Aaron's breast, when he shall go in before the Lord: and he shall bear the judgment of the children of Israel on his breast, in the sight of the Lord always.

When the former prophets died, the Urim and Thummim ceased. The Urim and Thummim were two oracular stones that the high priest would carry in his breastplate. When the Israelites had questions they would ask the Urim and Thummim (see Exodus 28:30). The Urim and Thummim were in use only during the First Temple period. When the prophets of the First Temple died out, the Urim and Thummim ceased.

וְתִתֵּן בְּחֹשֶׁן דִּינָא יַת אוּרַיָא דִּמְנַהֲרִין מִלֵּיהוֹן וּמְפַרְסְמִין טְמִירָן דְּבֵית יִשְרָאֵל וְיַת תּוּמַיָא דְמַשְׁלִימִין בְּעוֹבָדֵיהוֹן לְכַהֲנָא רַבָּא דְתָבַע אוּלְפַן מִן קֳדָם יְיָ בְּהוֹן דִּבְהוֹן חָקִיק וּמְפָרַשׁ שְׁמָא רַבָּא וְקַדִּישָׁא דְבֵיהּ אִתְבַּרְיַין תְּלַת מְאָה וְעִישַרְתֵּי עַלְמַיָא וְחָקִיק וּמְפָרֵשׁ בְּאֶבֶן שְׁתִיָה דְבָהּ חָתַם מָארֵי עַלְמָא פּוּם תְּהוֹמָא רַבָּא מִן שֵׁירוּיָיא וְכָל מַאן דְּמַדְכַּר הַהוּא שְׁמָא קַדִּישָׁא בְּשַׁעַת אֲנִיקֵי מִשְׁתְּזֵיב וּטְמִירַן מְגַלְיַין וִיהוֹן עַל לִבָּא דְאַהֲרן בִּזְמַן מֵיעֲלֵיהּ קֳדָם יְיָ וְיִטוֹל אַהֲרן יַת דִּין בְּנֵי יִשְרָאֵל עַל לִבֵּיהּ קֳדָם יְיָ תְּדִירָא

And thou shalt put upon the breastplate of judgment the Uraia, which illuminate their words, and manifest the hidden things of the house of Israel, and the Tumaia, which fulfil (or perfect) their work to the high priest, who seeketh instruction by them before the Lord; because in them is engraven and expressed the Great and Holy Name by which were created the three hundred and ten worlds, and which was engraven and expressed in the foundation stone wherewith the Lord of the world sealed up the mouth of the great deep at the beginning. Whosoever remembereth that holy name in the hour of necessity shall be delivered. And they shall be upon Aharon's heart in the time that he entereth before the Lord; and Aharon shall bear the judgment of the sons of Israel before the Lord continually.

את האורים ואת התומים - כעין השבעות של שמות בדבר הקב"ה שהיה נותן בהחשן להגיד משפטן וצרכיהם. אם האומות מגידים להם תרפים וקסמים שלהם ברוח טומאה, להבדיל כמה הבדלות בין טומאה לטהרה, ק"ו לקדושה שמגדת.
את האורים ואת התומים; the function was somewhat similar to that of oracles employed by the priests of idolatrous cults. If those had any value at all, -and we may assume that at least their worshippers had concluded that they did, -how much more influential would these urim vetumim in the sacred garments of the High Priest be in order to elicit answers to questions posed to G’d, seeing that the means employed were holy and sanctioned by G’d Himself?

משה נתנם בחשן בשעת לבישה, א"כ לא היו קבועים בחשן, א"כ היה הכהן משתמש בהם לפרקים ומוציאם מתוך החשן, ואולי היו כ"ב אותיות חקוקות על כ"ב תחיכות קטנות של עץ או של מתכת, והיה הכהן מרים משם אות אחת ואח"כ אות אחרת, והשגחת ה' היתה מזמנת לו תשובה נכונה לשאלתו...ומזה נמשכת קבלת רז"ל שמאותיות שמות השבטים היו מבינים התשובה.

Seeing as Moshe placed these in the Hoshen when it was being worn, as such they were not set in the Hoshen, as such, the Kohen would use them at times and take them out of the Hoshen. Maybe they were 22 letters written on 22 small pieces of wood or metal, and the Kohen would remove them letter by letter, and Divine Providence would give a proper answer to the question. This is where Chazal derived that from the names of the shevatim would the answers be known.

ונתת אל חושן המשפט את האורים ואת התומים סבר רבי אברהם להתחכם בענין האורים והתומים, ואמר (בפסוק ו) כי הם מעשה אומן כסף וזהב, והאריך בענינם כי חשב שהם על הצורות שיעשו בעלי הכוכבים לדעת מחשבת השואל. ולא אמר כלום. אבל הם כדברי רש''י, כתב שם המפורש (תיב''ע) נתון בין כפלי החשן
...אבל הם סוד מסור למשה מפי הגבורה...והענין הוא, כי היו שמות קדושים, מכחם יאירו האותיות מאבני החשן אל עיני הכהן השואל במשפטם ... וזאת מדרגה ממדרגת רוח הקדש, היא למטה מן הנבואה, ולמעלה מבת קול שמשתמשים בה בבית שני לאחר שפסקה הנבואה ופסקו אורים ותומים כמו שהזכירו רבותינו (שם כא:): ואפשר שאחרי שנתן משה בחשן השמות הקדושים של האורים והתומים היו נודעים במסורת ממנו לגדולי חכמי ישראל שמסרם להם עם סתרי תורה...

Rabbi Avraham has thought toward wisdom as regards the Urim and Tummim, and said they were the work of gold and silversmiths, and explained in length that he thought they were the type of shapes made by those who know the stars, to know as the one who asks wishes. He has said nothing. they are as Rashi says, that it was the Divine Name...a secret given to Moshe...and the matter is that these Holy Names, from their power, would illuminate the letters on the stones of the Hoshen towards the Kohen, before he who asked their matter. And this is a level of Ruach HaKodesh, below prophecy but above a Bat Kol, which was heard in Bayit Sheni, after the Nevuah was gone...and after Moshe put the Holy Names in the choshen, they were known through tradition from him to those who knew much in Israel, and gave them over with other secrets of the Torah...

וטעם האפוד. כי הוא גדול מהחשן ולא יזח מעל החשב. יש שאלות קשות בדבר האפוד והחשן. כי משה לא עשה רק אפוד אחד. והנה כתוב אפוד ירד בידו. ואיננו אפוד משה כי אין כתוב האפוד הידוע. כמו הגישה האפוד. ועוד למה כתוב ירד ולא אמר הוריד כי ירא' כי מקרה היה ושם כתוב שמנים איש נושא אפוד בד ומפרשים רבים פרשו זה שהיו ראויים לשאת אפוד. ולא שמו לב לדעת האמת כי האפוד בד הוא מין ממיני פשתים ואפוד משה לא היה בד רק זהב ותכלת וארגמן ותולעת שני. ושש עם הכל. ולא היו שואלים רק בחשן המשפט שהיו עליו עולים האורים והתומים. וככה כתוב במשפט האורים לפני ה'. ואין טענה מן הגיש' האפוד. כי חשן דבק עמו והאורים עם החשן. וכן כתוב עד עמוד הכהן לאורים ולתומים. וכתוב תמיך ואוריך. והנה ראינו שענה השם את דוד על פי אפוד אביתר והנה שאול בלכתו למלחמה שאל באורים הם הם שהיו בחושן המשפט עם האפוד והארון והנה דוד שאל בצקלג באפוד אביתר והנה אינו אפוד משה. וקשה שאלה מזאת כי האורים אינם אבני חשן. כי הנה כתוב ומלאת בו מלואת אבן. וזהו מעשה החרש הוא. לא מעשה משה. ואח"כ אמר למשה ונתת אל חשן המשפט את האורים ואת התומים. ובמעשה האפוד כתוב ד' טורי אבן. והזכיר הטורים. ואמר על משה ויתן עליו את החשן ויתן אל החושן את האורים ואת התומים. והנה על דרך הפשט אין האבנים המאירים ולא המתמימים. כי השאלה היא באורים ותומים והנה לא ידענו מה הם. והנה אין מועילות אותיות שמות השבטים גם שמות האבות. כי לא נקרא חשן המשפט רק בעבור האורים שהם עליו. ועוד שאלה אחרת כי לא נוכל לומר כי האורים הם עצמם התומים. כי כתוב לאורים ולתומים. ועוד כי מלת האורים גם תומים לשון רבים. והנה דברים רבים הם. ורבינו שלמה אמר כי האורים והתומים היו כתבי שם המפורש. ואלו ראה תשובת רבינו האי לא אמר ככה. וסוד עמוק הוא דבר האפוד והחשן. רק ארמוז קצת הסוד אולי יבינהו מי שהוא ידע דעת עליון. והפתח שיוכל לבא אל הסוד. שתי העבותות הנתונות על ב' משבצות. וחשב האפוד הוא המישור על אמצעיתו על כן הששה על כתף השנית. ואלה הם כפי המחשבה. על כן הם באבן אחת. על מספר בני ישראל. ועל שמותם כתולדותם. וככה הששה השניים. רק המשפט איננו כפי החלוק בלב. רק כפי החלוק למרא' העין. ובעבור הנטייה אמר וירכסו את החשן מטבעותיו אל טבעות האפוד בפתיל תכלת. והיה החשן כפול כי שם היו האורים והתומים שמורים עד עת הצורך. אז יתנום מחוץ אל החשן. והנה אבני שהם שוות ומעין אחד. ואין ככה אבני החשן. כי השהם הם לזכרון. ומשפט בנ"י על אבני החשן. ומלת אורים מגזרת חמותי ראיתי אור. ותומים שהם תמימים. והאורים לא התומים זהב וכסף היו. והמספר ידוע בראיות גמורות מהעליון והשפל. והמשכיל יבין והנה אפודים רבים היו עם הכהנים. ויש להם חשב רק כי אין שם חשן ולא אורים ואשר היה רגיל בדברי האורים והתומים שהיו על חשן המשפט יוכל להשיב לשואל מדמיון האפוד לבדו רק לא בכל עת. ואלו הואלתי לגלות זה הסוד לא יכולתי לכתבו כפי המכתב שחברתי בפי' הספר כלו כי לא יביננו מי שלא למד ספר המדות. וסוד מלאכת שמים. ואין צורך להאריך בצורת האפוד והחשן והטבעות:
AND THEY SHALL MAKE THE EPHOD. Scripture starts with the ephod because it was larger than the breastplate. The Torah tells us that the breastplate be not loosed from the skilfully woven band of the ephod (v. 28). There are some very difficult questions relating to the ephod and the breastplate. Moses only made one ephod. However, Scripture states, that he came down with an ephod in his hand (I Sam. 23:6). The latter does not refer to the ephod made by Moses, for Scripture does not read “the ephod,” the meaning of which is, the well-known ephod, as it does when it states, “Bring hither the ephod” (I Sam. 23:9). Furthermore, why does Scripture state, he came down, but it does not say he brought down? It thus appears that the ephod was accidentally among his possessions. Additionally, Scripture there states, fourscore persons that did wear a linen (bad) ephod (I Sam. 22:18). Many commentaries explain this verse as meaning that the persons were fit to wear the ephod. However, they did not bother to learn the truth. A bad (linen) ephod is an ephod made from a type of flax. However, the ephod made by Moses was not made of bad (linen). It was made of gold, blue wool, purple wool, and scarlet, with shesh (linen) intertwined with all of the aforementioned. They only inquired of the breastplate of judgment which had the Urim and Thummim upon it. Scripture similarly writes, by the judgment of the Urim before the Lord (Num. 27:21). Bring hither the ephod (I Sam. 23:9) does not present a counterargument because the breastplate was connected to it. The Urim went along with the breastplate. We similarly read, till there stood up a priest with Urim and Thummim (Neh. 7:65). Scripture likewise states, Thy Thummim and Thy Urim (Deut. 33:8). Now, Scripture tells us that God answered David through Abiathar’s ephod. However, we also read that when Saul went to war he inquired of the Urim (I Sam. 28:6). These were the very Urim that were placed in the breastplate of judgment which was with the ephod and the ark. However, David inquired of Abiathar’s ephod in Ziklag. Abiathar’s ephod was thus not Moses’ ephod. The following problem is even more difficult. It is clear that the Urim do not refer to the stones of the breastplate, as Scripture openly states, And thou shalt set in it settings of stones (v. 17). The setting of the stones was the work of a stonecutter and not the work of Moses. God then told Moses, And thou shalt put in the breastplate of judgment the Urim and the Thummim (v. 30). Scripture, in describing the making of the breastplate, tells us, And they set in it four rows of stones (Ex. 39:10). Scripture then describes the four rows of stones. Scripture tells us that Moses placed the breastplate upon Aaron and in the breastplate he put the Urim and the Thummim (Lev. 8:8). Now according to the plain meaning of the text the stones were not the objects that enlightened or fulfilled, because inquiries were made of the Urim and Thummim. We do not know what they were. The explanation that the names of the tribes and the patriarchs were inscribed on the breastplate is of no help, for the breastplate of judgment was so called only because of the Urim that were on it. There is an additional question: we cannot identify the Urim with the Thummim, for Scripture states, with Urim and Thummim (Neh. 7:65). Furthermore, the words with Urim and Thummim are in the plural. They thus consisted of many objects. Rabbi Solomon says that the Urim and Thummim consisted of an inscription of God’s explicit name. However, he would not have said this had he seen the responsa of Rabbi Hai Gaon. There is a very deep secret behind the ephod and the breastplate. I will allude only to a part of this secret. Perhaps he who knows the mind of the Most High will understand it. The following are the keys to the secret of the ephod. The two wreathen chains on the two rings [represent the head of Aries and Libra]. The band of the ephod represents the celestial equator. Hence six names were inscribed on the stone which was on the other shoulder. Now these things can only be grasped by the mind. Hence six names were inscribed on one stone in accordance with the number, names, and order of birth of the tribes of the children of Israel. Six names were similarly inscribed on the second stone. On the other hand, the names on the breastplate were not divided in the same manner as they are grasped by the mind. They were divided in a way that could be perceived by the eye. Scripture states, And they shall bind the breastplate by the rings thereof unto the rings of the ephod with a thread of blue (v. 28) to prevent the breastplate from moving to the side. The breastplate was folded, for the Urim and Thummim were kept there until such time as they were needed. They were then placed outside of the breastplate. Note, the stones of the ephod were like each other. They were of one color. This was not the case with the stones of the breastplate, for the sapphire stones served as a memorial, while the judgment of the children of Israel was upon the stones of the breastplate. The word Urim is related to the word ur (fire) in I am warm, I have seen the fire (Is. 44:16). The Thummim are so called because they are whole. The Urim were of gold and silver. This was not the case with the Thummim. The [importance of the] number [twelve] has been established by irrefutable proof from the upper and lower worlds. The intelligent will understand what I say. Now the priests had many ephodim. They all had bands. However, they lacked the breastplate and the Urim. A priest who was an expert in using the Urim and Thummim was able to respond to an inquirer because the ephod at hand resembled [the ephod made by Moses]. However, the priest did not always get an answer. Now if I wanted to even begin to reveal this secret it would take up more space than the entire commentary which I have composed on this book. For only an individual who has studied works on geometry and the secret of the way the sky works can understand the secret of the ephod. There is no need to expand on the form of the ephod, the breastplate, and the rings.
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור