השאלה שלי:

מיהו אדם מצליח? האם זה אחד שמתאמץ ומגיע להישגים מצוינים (בלימודים למשל או בספורט או עסקים) או אחד שמתאמץ גם בלעזור לאחרים (עזרה לחלשים בחברה למשל) ופחות בהישגים אישיים?

תשובה לשאלה מהמקורות:

א. מהי הצלחה על פי משנה, מסכת אבות פרק ד משנה א?

בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר: [...] אֵיזֶהוּ עָשִׁיר – הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (תהלים קכח, פסוק ב). אַשְׁרֶיךָ – בָּעוֹלָם הַזֶּה, וטוֹב לָךְ – לָעוֹלָם הַבָּא."

על פי המשנה כשהאדם שמח במה שהשיג ואיננו מצטער על מה שאין לו, הוא עשיר באמת. אם אדם מרוצה ממה שהוא השיג אז הוא הצליח.

ב. מהי הצלחה על פי רבי משה בן עזרא?

רבי משה אבן עזרא (רמב"ע; ד'תתט"ו, 1055 - ד'תת"ק, 1140 בערך), היה משורר, פייטן ופילוסוף בתור הזהב של יהדות ספרד. נחשב לאחד מגדולי המשוררים היהודים בכל הזמנים.

רבי משה אבן עזרא טוען :"ההצלחה לא תושג אלא אחרי עמל, ולא יגיע אדם אל המנוחה אלא אחרי צער, ולא יעלה לחיי אושר אלא אחרי פורענויות."

כלומר שמי שרוצה להצליח צריך לעבוד קשה.

ג. מהי הצלחה לפי התורה?

בראשית פרק לט פס ב: וַיְהִי יְהוָה אֶת-יוֹסֵף, וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ; וַיְהִי, בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי.

אִישׁ מַצְלִיחַ

פירוש אחד: הפרשנים מסבירים שיוסף היה מצליח , זאת אומרת הוא הכשיר אנשים אחרים, הוא הפעיל אותם. כשיוסף ראה עובד גן או מלצר עושה מלאכתו בבית פוטיפר הוא לא דרש שיעשו זאת לפי הוראותיו הוא היה מצליח אותם, הוא היה מביא אותם להצלחה, מעודד אותם לממש את הכישורים, הוא לא שאף להוכיח שהוא הכי חכם ומומחה,להפך הוא רצה שהם יצליחו בעצמם.

לפי הפירוש הזה להצליח זה לגרום לאנשים אחרים להצליח לעודד אותם להצליח.

פירוש אחר: קשה להבין איך יוסף הצליח כל כך מהר. לבטח היה לו מנהל שלימד אותו איך להתנהג, וייתכן שגם לדבר ולכתוב מצרית. מהמשך הסיפור נראה שאשת פוטיפר אהבה את יוסף ועזרה לו כדי שהוא יעלה בדרגה והיא תוכל להיות איתו לבדה.

כנראה הידע שיוסף רכש בעניני הסחורה של הישמעאלים "נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט" (ביאור:בראשית לז כה) איפשר לו להראות את יכולתו. ייתכן שגם קשריו עם הישמעאלים ושאר הסוחרים שבאו למצרים, ודיברו עברית או ארמית או שפת בני-קדם, איפשרו ליוסף לקבל אחריות, ולהיות הקניין הראשי של בית פוטיפר.

יוסף היה בקיא בחוקי חמורבי כאחיו, וידע איך ומה נהוג לעשות. הידע המשפטי הזה העלה אותו במהירות מעל שאר העבדים.

לפי הפירוש הזה יוסף הצליח כי הוא למד מאחרים, כי אהבו אותו וכי היה לו ידע רב.

מהי הצלחה לפי משל סיני עתיק?

לפני שנים רבות, בכפר קטן ונידח ב"ארץ השמש העולה" חי לו נער סקרן ושאפתן. הנער היה בנם היחיד של סנדלר הכפר שהיה אדם ישר והגון ושל מגדת עתידות ידועה לשמצה. אביו של הנער היה מספר ללקוחותיו כי מהרגע הראשון שבנו נולד, הוא לא הפסיק לשאול שאלות. איש חכם היה הסדנלר, אך במקרים רבים פשוט לא היו לו תשובות לשאלות הבלתי פוסקות של בנו. בוקר אחד שאל אותו הבן: "אבא, מה הופך אדם לאדם מצליח?" האב הסתכל על בנו וענה: "תשאל את אמא". הנער מיהר לחפש את אמו כדי לשאול אותה את השאלה שהטרידה אותו, עד שלבסוף מצא אותה ושאל. האם השתתקה, הסתכלה ישירות לתוך עיניו מלאות הברק של בנה ואמרה: "בני היקר, כשתהיה גדול תהיה מאוד מוצלח, אני רואה את זה...". הנער נרגע, העלה חיוך וחזר לחדרו.
הנער שמע פעמים רבות את אנשי הכפר משמיצים את אמו ומרכלים על כך שהיא עוסקת במרמה ושדבריה הם לא יותר מאשר הבל הבלים. למרות זאת, הנער הרגיש כי לולא ליבו היה יכול לדבר, הוא היה אומר לו שאמו צודקת.
הנער אהב לטייל, והיה נוהג ללכת שעות ארוכות לבדו ליד הפרחים, ליד העצים וליד הנהר שהקיף את הכפר. חבריו חשבו שהוא משונה והאמינו כי לנער יש שפה משותפת עם העצים, הפרחים והמים שבנהר. הנער אהב את הפרחים ואת העצים ובכל פעם היה מאזין להם בשקט רב כאשר היו לוחשים לו: "תצמח...תצמח...תצמח".
יום אחד חזר הנער מכיוון הנהר אל השוק שהיה במרכז הכפר ושמע שני רוכלים מדברים ביניהם על כך שישנו אדם זקן, עשיר ומלא תבונה, שחי על פסגתו של הר. אחד הרוכלים סיפר לחברו כי אותו אדם זקן יודע מה הופך אדם לאדם מצליח. הנער שמע את דבריהם ולפתע הרגיש אור גדול של תקווה מלטף את גופו. הוא חזר אל ביתו והשתעשע במוחו עם המחשבה שכל מה שעליו לעשות הוא למצוא את הזקן ולשאול אותו את השאלה הגדולה.
הנער חש בליבו כי הפרחים, העצים והנהר ודאי יודעים היכן נמצא הזקן העשיר בכפר.
הוא נעל את הסנדלים שהכין לו אביו ויצא שוב לעבר הפרחים, העצים והנהר. בעודו יושב על גדות הנהר ומביט במים בקשב רב כאילו היה מקשיב להם עם גופו, שמע אדם מתקרב. הנער התמלא פחד ה, וא לא היה רגיל לראות אנשים באזור זה של הכפר. הנער סובב את ראשו וראה איש גבוה עם זקן לבן ועיניים מבריקות, האיש חייך אל הנער והנער חייך בחזרה. פחדו של הנער התמוסס עם הרוח והוא הרגיש תחושת נינוחות ושלווה. למרות זקנו הלבן והארוך של האיש, מבט עיניו היה כמו זה של ילד שובב. "איך ידעת שחיפשתי אותך?" שאל הנער את הזקן. "כשהתלמיד מוכן, המורה יופיע..." ענה לו הזקן. הנער חייך ושאל את הזקן את השאלה הגדולה: "מה הופך אדם לאדם מצליח?" הזקן הסתכל על הנער ואמר לו שאדם מצליח עונה כן לשלוש שאלות. "ובכן, מהן השאלות?" מיהר לשאול הנער. הזקן הסתכל על המים כאילו ידע גם הוא את שפתם ושאל את הנער את שלוש השאלות: האם אתה יודע היכן אתה נמצא, בני? האם אתה יודע להיכן ברצונך להגיע? האם אתה מתקדם כל יום ולו בצעד אחד למקום שאליו ברצונך להגיע? צמרמורת...הנער הסתכל בעיניו של הזקן וראה את השתקפותו שלו.

לפי הסיפור הסיני הצלחה היא להבין היכן האדם נמצא, לאן הוא רוצה להגיע ולעשות כל יום צעד קטן בכיוון המקום שאליו הוא רוצה להגיע.

אמרה שקשורה לנושא

תומס אדיסון אמר:

"הרבה מנכשלי החיים הם אנשים שלא הכירו עד כמה קרובים היו להצלחה כאשר נואשו וויתרו".

ההסבר של האמרה: אנשים שנכשלו הם היו קרובים להצלחה. ולכן גם אם קשה לא מוותרים כי אתה קרוב להצלחה.

תומאס אלווה אדיסון (‏ 11 בפברואר 1847 - 18 באוקטובר 1931) היה ממציא ואיש עסקים אמריקאי אשר המציא ופיתח מוצרים רבים שנועדו לצריכה המונית, בהם הנורה החשמלית, הטלגרף ועוד.