Chazal and PTSD
4 went in to Paradise

(ב) ארבעה נכנסו לפרדס בן עזאי ובן זומא אחר ורבי עקיבה אחד הציץ ומת אחד הציץ ונפגע אחד הציץ וקיצץ בנטיעות ואחד עלה בשלום וירד בשלום

(2) Four entered the orchard: Ben Azzai, Ben Zoma, another, and Rabbi Akiva. One looked and died. One looked and was harmed. One looked and cut down the trees. And one went up in peace and went down in peace.

Elisha ben Abuya and learning

(כ) אלישע בן אבויה אומר, הלומד ילד למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר חדש.והלומד זקן למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר מחוק .רבי יוסי בר יהודה איש כפר הבבלי אומר, הלומד מן הקטנים למה הוא דומה, לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגתו.והלומד מן הזקנים למה הוא דומה, לאוכל ענבים בשולות ושותה יין ישן.רבי אומר, אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו.יש קנקן חדש מלא ישן, וישן שאפלו חדש אין בו.

(20) Elisha ben Abuya says: One who learns as a child is compared to what? To ink written on new parchment. And one who learns as an elder is compared to what? To ink written on scraped parchment. Rabbi Yose bar Yehuda, man of the town of the Babylonian, says: One who learns from young ones is compared to what? To one who eats unripe grapes and drinks wine from its press. And one who learns from elders is compared to what? To one who eats ripe grapes and drinks aged wine. Rabbi says: Do not look at the jug but rather at what is in it. For there are new jugs full of old, and old that do not have even new within them.

Lengthy Life

בכיבוד אב ואם כתיב (דברים ה, טו) למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך בשילוח הקן כתיב (דברים כב, ז) למען ייטב לך והארכת ימים הרי שאמר לו אביו עלה לבירה והבא לי גוזלות ועלה לבירה ושלח את האם ונטל את הבנים ובחזירתו נפל ומת היכן טובת ימיו של זה והיכן אריכות ימיו של זה אלא למען ייטב לך לעולם שכולו טוב ולמען יאריכון ימיך לעולם שכולו ארוך ודלמא לאו הכי הוה ר' יעקב מעשה חזא ודלמא מהרהר בעבירה הוה מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה ודלמא מהרהר בעבודת כוכבים הוה וכתיב (יחזקאל יד, ה) למען תפוש את בית ישראל בלבם איהו נמי הכי קאמר אי סלקא דעתך שכר מצוה בהאי עלמא אמאי לא אגין מצות עליה כי היכי דלא ליתי לידי הרהור והא א"ר אלעזר שלוחי מצוה אין נזוקין התם בהליכתן שאני והא אמר רבי אלעזר שלוחי מצוה אינן נזוקין לא בהליכתן ולא בחזירתן סולם רעוע הוה דקביע היזיקא וכל היכא דקביע היזיקא לא סמכינן אניסא דכתיב (שמואל א טז, ב) ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני

About honouring parents, it is written, "In order that your days will be lengthened, and in order that it would be good for you" (Deuteronomy 5:15). About sending away the mother bird, it is written, "In order that it will be good for you and your days will be lengthened" (Deuteronomy 22:7). For when his father says to him, "Go up to the attic and bring me chicks!" And he goes up to the attic, sends away the mother [bird], and takes the children, but on his return, he falls and dies. Where is the goodness of this one's days? Where are the lengthening of this one's days? Rather, "In order that it be good for you"—in the world which is all good; "And in order that your days will be lengthened"—in the world which is all long. Perhaps this has never happened? Rabbi Ya'akov saw it happen. But perhaps he was thinking about a sin? God does not act upon bad thoughts. But perhaps he was thinking about idolatry, and it is written, "So that you abandon the house of Israel in your minds" (Ezekiel 14:5)? He also [could have done this], and this is what [Rabbi Ya'akov] said: If you should think there is reward for a mitzvah in this world, why didn't the mitzvot protect him, such that he wouldn't have [bad] thoughts? But didn't Rabbi Elazar say: Agents of a mitzvah are not damaged? There, in their going, is different. But didn't Rabbi Elazar say: Agents of a mitzvah are not damaged—neither in their going nor in their returning? It was a rickety ladder that is susceptible to damaging, and in any case which is susceptible to damaging we don't rely on a miracle. As it is written, "Shmuel said: How will I go? If Shaul hears he will kill me!" (1 Samuel 16:2).

Avot D'Rabi Natan 6:2. One day, at the age of 40, Akiva passed a well. He saw a rock with a hole carved into it. He inquired who shaped the rock, and was told it was caused by the slow but constant dripping of water on top of it. Akiva reasoned: If a substance soft as water can penetrate a rock with slow, persistent motion, so too the Torah, which is hard as iron, can slowly but surely penetrate my heart.

Rabi Meir and Acher Tshuva

אמר כך אלא מה כלי זהב וכלי זכוכית אע"פ שנשברו יש להם תקנה אף ת"ח אע"פ שסרח יש לו תקנה אמר לו אף אתה חזור בך אמר לו כבר שמעתי מאחורי הפרגוד שובו בנים שובבים חוץ מאחר ת"ר מעשה באחר שהיה רוכב על הסוס בשבת והיה רבי מאיר מהלך אחריו ללמוד תורה מפיו אמר לו מאיר חזור לאחריך שכבר שיערתי בעקבי סוסי עד כאן תחום שבת א"ל אף אתה חזור בך א"ל ולא כבר אמרתי לך כבר שמעתי מאחורי הפרגוד שובו בנים שובבים חוץ מאחר

Rather [he said], 'Just like gold and glass vessels, although they are broken, have a way to be fixed, so too a scholar, even though he has rotted [with sin], he has a way to be fixed.'" He said to him, "You too, return [and repent]." He said to him, "I have already heard from behind the [divine] curtain: 'Return, rebellious sons- except for Acher.'" The Rabbis taught: It once happened that Acher was riding on a horse on Shabbat, and Rabbi Meir was walking behind him to learn Torah from his mouth. He said to him, "Meir, turn around. I have calculated with my horse's steps [that] until here is the Techum Shabbat (area in which it is permissible to walk on Shabbat). He said to him, "You, too, return [and repent]." He said to him, "Have not I already told you? I have already heard from behind the [divine] curtain: 'Return, rebellious sons- except for Acher.'"

Rabbi Akiva laughing at the foxes on Har Habayit

באש ולא נבכה אמר להן לכך אני מצחק ומה לעוברי רצונו כך לעושי רצונו על אתת כמה וכמה שוב פעם אחת היו עולין לירושלים כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם כיון שהגיעו להר הבית ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים התחילו הן בוכין ור"ע מצחק אמרו לו מפני מה אתה מצחק אמר להם מפני מה אתם בוכים אמרו לו מקום שכתוב בו (במדבר א, נא) והזר הקרב יומת ועכשיו שועלים הלכו בו ולא נבכה אמר להן לכך אני מצחק דכתיב (ישעיהו ח, ב) ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו וכי מה ענין אוריה אצל זכריה אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה באוריה כתיב (מיכה ג, יב) לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו'] בזכריה כתיב (זכריה ח, ד) עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת בלשון הזה אמרו לו עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו: