ט"ו בשבט- גלגולו של חג

פתיחה:
ספרו על חג הט"ו בשבט שלכם?

מה אתם אוהבים בט"ו בשבט?

מה אתם יודעים על שורשיו של החג?

חגי ישראל סובבים סביב שלושה מעגלים. המעגל הדתי, המעגל הלאומי והמעגל האוניברסלי.

כך לדוגמא, בחג החנוכה יש את המעגל הדתי שבמרכזו נמצא נס פח השמן, המעגל הלאומי שבמרכזו נמצא נצחון המכבים והחג האוניסרלי שמתמקד בנצחון האור.
בחג הפסח יש את המעגל הדתי שבמרכזו נמצאים ניסי יציאת מצרים, המעגל האומי שבמרכזו נמצא היווצרות עם ישראל והמעגל האוניברסלי שמתמקד בחג שחרור העבדים.
בדף מקורות זה נלמד על שלושת המעגלים השונים של ט"ו בשבט

המעגל הדתי:

(א) אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם. ..

בְּאֶחָד בִּשְׁבָט, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי.

בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ:

(1) The four new years are: On the first of Nisan, the new year for the kings and for the festivals; On the first of Elul, the new year for the tithing of animals; Rabbi Eliezer and Rabbi Shimon say, on the first of Tishrei. On the first of Tishrei, the new year for years, for the Sabbatical years and for the Jubilee years and for the planting and for the vegetables. On the first of Shevat, the new year for the trees according to the words of the House of Shammai; The House of Hillel says, on the fifteenth thereof.

תנו רבנן (למדנו רבותינו) אילן שחנטו פירותיו קודם ט"ו בשבט מתעשר לשנה שעברה אחר ט"ו בשבט מתעשר לשנה הבאה

הסבר:

חנטו, חניטה = השלב בעץ בו הפרח הופך לפרי (נפילת עלי הכותרת והתגלות הגרעין)

מתעשר, מעשרות = על פי ההלכה יש לתת תרומות ומעשרות מפירות ארץ ישראל . מעשר ראשון היה ניתן ללוים (שלהם לא היו שדות ) , ואילו מעשר שני בחלק מהשנים היה ניתן לעניים ובחלק מהשנים היה נאכל ע"י הבעלים בירושלים. המעשרות היו שיטה קדומה לעזרה כלכלית שנתנו אלה שהיו להם שדות ומטעים לאלה שלא היו להם אמצעי יצור.

The Sages taught in a baraita: A tree whose fruits were formed before the fifteenth of Shevat is tithed in accordance with the previous year, and if the fruits were formed after the fifteenth of Shevat it is tithed in accordance with the coming year. Rabbi Neḥemya said: In what case is this statement said? It is said with regard to a tree that produces two broods, two crops, in a single year.

שאלות מנחות:

פשט - הסבירו את המשנה ואת התלמוד במילים שלכם

דרש - מה היה התפקיד של ט"ו בשבט בימי קדם

רמז - בימי הביניים , כאשר היהודים היו בגלות וכבר לא ניתנו תרומות ומעשרות, התפשט המנהג לעשות בערב ט"ו בשבט "תיקון ליל ט"ו בשבט" שבו חכמי הקבלה נהגו לאכול בכוונות מיוחדות פירות שונים ומתוך כך ניסו לתקן את חטא עץ הדעת ולתקן את העולמות העליונים. חשבו: למה החג עבר שינוי? האם יש קשר בין "תיקון ליל ט"ו בשבט" של המקובלים לבין החג המקורי שעסק בתרומות ומעשרות?

סוד (קריאה לעשייה) - חשבו על דרכים עכשוויות לציין את ט"ו בשבט על פי ההלכה הקדומה? איך ניתן להפוך את החג ליום של תרומות בין מי שיש לו למי שאין לו כיום של חסד, מה דעתכם צריך לעשות?

לסיכום המעגל הדתי של תרומות ומעשרות, אתם מוזמנים לשמוע את השיר "כולנו זקוקים לחסד" של נורית גלרון

המעגל הלאומי:

המורה זאב יעבץ, מורה ביסוד המעלה,

ממציא מנהג הנטיעות בט"ו שבט, מתוך הארץ, תרנ"א

"למען חבב את הנטעים... יש לבית הספר לעשות יום-טוב את היום אשר נועד מימי קדם בישראל לראש השנה לאילנות.

לערוך בו במערכת ברוב חן והדר את העצים, הנטעים, השושנים והפרחים, ככל אשר יעשו בארצות אירופא בראשון לחודש מאי..."

הסבר:

1884 התקיים בארץ טקס הנטיעות הראשון בט"ו בשבט במושבה ייסוד המעלה. שש שנים לאחר מכן בט"ו בשבט בשנת תר"ן-1890 יצא המורה והסופר זאב יעבץ עם תלמידיו מבית הספר בזיכרון לנטיעה חגיגית, והחליט במודע לקבוע אופי חדש לט”ו בשבט. יוזמה זו נקלטה במושבות עבריות נוספות, ובשנת 1908 הכריזה הסתדרות המורים על ט"ו בשבט כחג הנטיעות, ומאוחר יותר אימצה הקרן הקיימת לישראל את המועד הזה.

חשוב לציין שמסורת חדשה זו נשענת על מסורות עתיקות לדוגמת המדרש הבא:

כִּי תָּבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם. אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, אַף עַל פִּי שֶׁתִּמְצְאוּ אוֹתָהּ מְלֵאָה כָּל טוּב, לֹא תֹּאמְרוּ נֵשֵׁב וְלֹא נִטַּע, אֶלָּא הֱווּ זְהִירִין בִּנְטִיעוֹת,

שֶׁנֶּאֱמַר: "כי תבואו אל הארץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל "

כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַסְתֶּם וּמְצָאתֶם נְטִיעוֹת שֶׁנָּטְעוּ אֲחֵרִים, אַף אַתֶּם הֱיוּ נוֹטְעִים לְבָנֵיכֶם.

...לְפִיכָךְ לֹא יִבָּטֵל אָדָם מִן הַנְּטִיעוֹת. אֶלָּא כְּשֵׁם שֶׁמָּצָא, עוֹד יוֹסִיף וְיִטַּע...

אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, לִמְדוּ מִמֶּנִּי,

שֶׁנֶּאֱמַר: " וַיִּטַּע ה' אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם" (בראשית ב, ח).

(1) (Lev. 19:23:) “When you come into the land and plant.” The Holy One, blessed be He, said to Israel, Even though you find it (i.e., the land) full of all bounty, you shall not say, ‘Let us settle down and not plant.’ Rather, be careful in planting, as stated (ibid., cont.), ‘and plant any tree for food.’ Just as you came in and found plantings which others had planted, so you shall plant for your children, lest someone say, ‘Since I am old and tomorrow I shall die, why should I toil for others.’” Solomon said (in Eccl. 3:11), “He has made everything beautiful in its time; He also has put eternity into their heart.” “Hidden ('lm)” is what is written (without the w of the normal spelling, i.e., 'wlm, eternity). Why? If the Holy One, blessed be He, had not hidden (rt.: 'lm) the day of [one's] death from people, a person would neither build nor plant; for he would have said, “Tomorrow I shall die. Why should I persist in toiling for the sake of others?” The Holy One, blessed be He, therefore, hid death from (rt.: 'lm) human hearts, so that one would build and plant. [If] he is worthy, [it will be] for himself; [if] unworthy, [it will be] for others. There is a story about the emperor Hadrian; that he was going to war and traveling with his troops to fight with a certain country for having rebelled against him.22Cf. Lev. R. 25:5; Eccl. R. 2:20:1. Now he found a certain old man who was planting fig saplings. Hadrian said to him, “You are an old man. [Why are you] persisting in taking the trouble to toil for others?” He said to Hadrian, “My lord king, here I am planting. If I am worthy, I shall eat of the fruit of my saplings; but if not, my children will eat.” [Hadrian] spent three years at war, and after three years he returned. What did that old man do? He took a fruit basket, filled it with the firstfruits of beautiful figs, and drew near to Hadrian. He said to him, “My lord king, take these figs, for I am the same old man whom you found when you were on your way [to the war] when you said, ‘You are an old man; why are you taking the trouble to toil for others?’ See, the Holy One, blessed be He, has already found me worthy to eat some fruit from my saplings. Now this [fruit] in my fruit basket is your portion from those [saplings].” Hadrian said to his servants, “Take it from him and fill it with gold coins.” And so they did. The old man took the fruit basket full of gold coins and began to go about his house, boasting to his wife and children. So he told them the story. Now a woman neighbor of his was there. She heard what the old man had said. She said to her husband, “When all the people go [through life], the Holy One, blessed be He, gives to them and prepares bounty for them. But you dwell in your dark house in the gloom. See, our [neighbor] honored the emperor with a fruit basket of figs; and he filled it with gold coins for him. Now you get up, take a large basket, and fill it with varieties of choice fruit, with apples, figs, and the other varieties of beautiful fruit, since he loves them a lot. Go and honor him with them. Perhaps he will fill it with gold for you, as he did for our old neighbor.” He went and heeded his wife. So he took a large basket, filled it with apples and figs, and loaded it on his shoulder. Then he approached the emperor on a side road23Lat.: compendairia. and said to him, “My lord king, I heard that you love fruit, I have come to honor you with figs and apples.” The emperor said to his officers,24Gk.: stratiotai (“soldiers”). “Take the basket and hit25Rt.: TPH. This root is similar to the root for “apples,” and both are transliterated identically. The only difference is that the root for “apples” is spelled with a tav, while the root for “hit” is spelled with a tet. him on his face.” And so they did. They hit him on his face until his face swelled up; stripped him naked; smashed his eyes; and made an example26Gk.: deigma. of him. So he went home, as one of whom an example had been made, and crying. Now she (i.e., his wife) thought that he was coming with a basket full of gold coins. So when she saw him with his face swollen and with his body shattered and beaten, she said to him, “What is the matter with you?” He said to her, “When I heeded you and went to honor him with this gift,27Gk.: doron. they hit me on my face. If I had listened to you and put varieties of hard fruit in the basket, they would already have pelted my face and my whole body with them.” And why all this? In order to teach you that evil women destroy their husbands with evil [counsel]. Therefore one should not cease from planting. Rather, just as he found, one should still continue to plant even though he is old. The Holy One, blessed be He, said to Israel, “Learn from Me. Do I need [fruits], as it were?” [And yet] it states (Gen. 2:8), “And the Lord God planted a garden in Eden, in the east.”

שאלות מנחות:
פשט: הסבירו את המעשה של המורה יעבץ במילים שלכם ,הסבירו את המדרש תנחומא במילים שלכם

דרש: הפסוק שהמדרש מביא מתחיל במילים "כי תבואו אל הארץ" - מה לדעכם הקשר בין הנטיעה לבין הכניסה לארץ? ומה לדעתכם הקשר בין הנטיעה לבין גן עדן?

רמז: למה לדעתכם בחר המורה יעבץ לעשות נטיעות דווקא בט"ו בשבט? מה הפן הלאומי בנטיעת עצים?

סוד (קריאה לעשייה): איך לדעתכם צריך לחגוג את ט"ו בשבט על פי המעגל הלאומי? מה אתם מציעים לעשות?

לסיכום הפן הלאומי אתם מוזמנים לשמוע את השיר "שיעור מולדת" של עלי מוהר

המעגל האוניברסלי:

שרה שוב- גלגולו של חג:

...וכך היו נוטעים ונוטעים, עד שהתמלאה הארץ בעצים ולא נשארו מקומות פנויים לנטיעה בקרבת בתי הספר. ומשניטלה מט"ו בשבט מצוות עשה זו, הלכה דמותו של החג ונתמעטה - הוא היה לחגם של גני ילדים, שבו אוכלים פירות מיובשים מתורכיה ומיוון...

במדינת ישראל נתגלה צורך חדש - הגנה על טבע הבר של ארץ ישראל, ההולך ונהרס בגלל התנהגות בלתי אחראית של אזרחים ומוסדות....החברה להגנת הטבע נחלצה להגנת טבע הבר של ארץ ישראל. ביוזמתה הפך ט"ו בשבט ליום שמירת הטבע. והשבוע שבו חל ט"ו בשבט הוכרז כשבוע שמירת הטבע. רוח חדשה, תוכן חדש, ומנהגים חדשים....

הסבר:

קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם בחרו בט"ו בשבט כיום "חשבון נפש אקולוגי" . ביום זה אנו מזכירים לעצמנו כי המציאות כולה מורכבת מיחסי גומלין, וכי לאילנות באשר הם ישנו תפקיד מרכזי בשמירת האיזון במערכת בה אנו חיים. כריתת יערות והרס הטבע אינו אלא כריתת הענף שעליו אנו יושבים, ולכן יש לעצור תופעות אלו.בחג זה האדם מתמודד מחדש עם מקומו כיצור נברא ואת החובה והצורך לשמור על הבריאה מהרס. חשיבות השמירה על הטבע נמצאת גם במדרש הבא:

בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ, רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשֻׁבָּחִין הֵן,

וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי,

תֵּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹא תְקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי,

שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְתַקֵּן אַחֲרֶיךָ,

(1) Look at God's work - for who can straighten what He has twisted? (Ecclesiastes 7:13). When the Blessed Holy One created the first human, He took him and led him round all the trees of the Garden of Eden and said to him: “Look at My works, how beautiful and praiseworthy they are! And all that I have created, it was for you that I created it. Pay attention that you do not corrupt and destroy My world: if you corrupt it, there is no one to repair it after you. And not only that - you cause the death of that tzadik [Moses]. A simile - to what does Moses our teacher can be compared? To a pregnant woman who was incarcerated in a prison and there she gave birth to a son, she raised him there and died there. Some time later, when the king was passing by the entrance of the prison, the son shouted and said: 'My lord the king! I was born here! I was raised here! I don't know what is the sin that keeps me put in here. He answered him: Your mother's sin. It is the same with Moses, as it is written: Behold, the man has become one (Genesis 3:22) and it is written [also] Behold, your day of death is approaching (Deuteronomy 31:14)

שאלות מנחות:

פשט- הסבר מהו הפו האקלוגי של ט"ו בשבט

דרש- מה ההבדל בין "נטיעת עצים" לבין "שמירה על הטבע"?

רמז- הסבר את המדרש מקהלת רבה

סוד (קריאה לעשייה)- איך לדעתכם צריך לחגוג את החג לפי המעגל האקולוגי? מה לדעתכם צריך לעשות
לסיכום הפן האקולוגי את מוזמנם לשמוע את השיר "שמור על העולם"

לסיכום גלגולו של החג , אתם מוזמנים לקרוא את "שיר מרובע", של הרב אברהם יצחק הכהן קוק

במהלך הקריאה , חשבו, האם לדעתכם שלושת המעגלים - הדתי, לאומי ואוניברסאלי - סותרים זה את זה או שהן משלימים זה את זה?

שיר מרובע

יש שהוא שר שירת נפשו, ובנפשו הוא מוצא את הכל...

ויש שהוא שר שירת האומה, יוצא הוא מתוך המעגל של נפשו הפרטית...שואף למרומי עוז...עם כללותה של כנסת ישראל...

ויש אשר עוד תתרחב נפשו עד שיוצא ומתפשט מעל גבול ישראל, לשיר את שירת האדם, רוחו הולך ומתרחב בגאון כללות האדם והוד צלמו...

ויש אשר עוד מזה למעלה ברוחב יתנשא עד שמתאחד עם כל היקום כולו, עם כל הבריות, ועם כל העולמים, ועם כולם אומר שירה...

ויש אשר עולה עם כל השירים הללו ביחד באגודה אחת,

וכולם נותנים את קולותיהם, כולם יחד מנעימים את זמריהם...

קול ששון וקול שמחה, קול צהלה וקול רנה, קול חדוה וקול קדושה.

שירת הנפש,

שירת האומה,

שירת האדם,

שירת העולם,

כולן יחד מתמזגות בקרבו בכל עת ובכל שעה. והתמימות הזאת במילואה עולה היא להיות שירת קודש, שירת אל, שירת ישראל, בעוצם עזה ותפארתה, בעוצם אמתה וגדלה, ישראל שיר אל, שיר פשוט, שיר כפול, שיר משולש, שיר מרובע. שיר השירים אשר לשלמה, למלך שהשלום שלו.

שאלות מנחות:
1. סכמו במילים שלכם את המעגלים השונים של ט"ו בשבט (המעגל הדתי, לאומי ואוניברסלי)

2. האם אתם מצליחים לשלב את המעגלים השונים? האם אתם מצליחים לשיר גם את שיר הפרט, גם את שיר הלאום, גם את שיר האדם (הומניזם) וגם את שיר היקום (אקולוגיה)?
3. מה אתם לוקחים על עצמיכם מדף הלימוד- גם בתחום החסד (תרומות ומעשרות) גם בתחום הלאומי (נטיעות) וגם בתחום האוניברסלי (אקולוגיה ומיחזור)?
4. לסיום הלימוד אתם מוזמנים להאזין לשירת העשבים של נעמי שמר, שימו לב למעגלים השונים של החג שנמצאים בתוך השיר. ויחד עם המנגינה המדהימה של נעמי שמר אתם מוזמנים לאחל לעצמיכם ולחבריכם משהו חדש לכבוד "ראש השנה לאילנות"