Save "גזלנות 
"
גזלנות

גזלנות=גנבה לאור יום

1. שלוש מטרות ללימוד הנושא:

א. מטרה ראשונה ללימוד הנושא-שנהיה מודעים שיש גזלנות מכיוון שזה משהו שקורה כל היום כל הזמן וכאשר נהיה מודעים לזה ונדע על זה יותר ככה גם נפחית את המעשים שבסופו של דבר זה מעשי גזלנות.

ב. מטרה שנייה ללימוד הנושא- הרחבת הידע בנושאים הללו, עם זאת נוכל גם במציאות להעיר לאותו בנאדן שעושה מעשה זה , או להזהיר אנשים בפני המקרה הבא , ובכללי להבין שזה נושא חשוב כי זה כמו גנבה רק שזה לאור יום והסכמת אותו בנאדם הנעשה בו השימוש של גזלנות.

ג. מטרה שלישית למטרה ללימוד הנושא- ניצול בן אדם והשתמש בחולשתו כיתרון בשביל מטרתו

כאשר נבין יותר על הנושא נוכל גם לעלות את המודעות אצל אנשים אחרים ובעקבות זאת אנו נעיר את עיניהם של אותם אנשים שגוזלים\נגזלים, כיום בשל חוסר המודעות בנושא ישנם אנשים שבכלל לא מודעים ולא ויודעים מהו גזלנות והם עוברים על זה על סדר היום כל הזמן. בנוסף בעקבות חוסר הידע, קיימים אנשים שהם עושים מעשי גזל והם בכלל לא מודעים לכך וגם ישנם אנשים שבכלל לא יודעים שהם נגזלים, ככל שנצבור ידע על נושא זה נוכל גם ללמד או לעלות מודעות אצל אנשים אחרים שלא מודעים לכך.

2. הציעור שני מקורות מארון הספרים היהודי : "אסור מן התורה לגנוב או לגזול מישראל אפילו פחות משוה פרוטה, ויש האומרים שאף איסור גנבה וגזילה מין הגוי ומין התורה "

חיברתי מקור זה לסוגיה מכיוון שהוא מדבר על גזלנות בנושא כסף .

דוגמאות מהשיר: "מרמים וחושדים הפכנו לעבדים"

"הוא ימשול באדם מעתה ועד עולם"

הנושא הוא גזלנות- מה שאנחנו עושות זה סרטון שבו אנחנו שואלות מורים וילדים שאלות על גזלנות\גניבה(מורים נגד ילדים) ומצגים את דעתם.

שאלות:

1. מזה גזלנות לדעתכם?

2. מה אתה חושב שאתה רואה גזלנות מול עיינך?

3.אם אתה חושב שיש לך דרך לעזור או למנוע זאת? .

4. מה יותר חמור גנבה או גזילה ?

5. האם אתה חושב שאי פעם נתקלת בגזלנות ?

6, האם אתה חושב שמתרחש בבית ספר גזלנות ?

7, מה ההבדל בין גזל לגנבה?

לאחר השאלות שנשאל את הילדים והמורים נלמד אותם דרך שאלות את ההגדרת הגזלנות ונוסיף סיטואציות שקורות ביום יום כדי להמחיש להם מה היא בעצם גזלנות ולהראות שזה מצב שקורה באופן טבעי וקבוע

פעילויות :

לאחר הסרטון אנו עושים פעילות למורים:

1, חבילה עובר ושם ונבחן אותם מהי גזלנות על פי הסרטון

2, לעשות משימות- לבחור נציג שיבצע איתו סיטואציה של גזלנות

3. לשואל שאלות על פי הזיכרון איזה תשובה הבנאדם אמר.

תשובות לשאלות-

1. גזלנות זה לקחת משהו ממשהו לאור יום ולא לחזיר

לדוגמה : לבקש מחבר\ בנאדם חמישים שקל ולתת לו את המילה שלך שאתה תחזיר לו למחרת ואתה אתה לא מחזיר .( זה יכול להיות כסף, מוצר שאתה לוקח מחבר ולא מחזיר(ברשות) )

לנצל את הסיטואציה ולגבות יותר ממה שהיה אמור להיות

לדוגמה: הקפיטריה בבית ספר מעלה את המחירים בכל מיני מוצרים שבדרך כלל עולים הרבה פחות ומוכרים לילדים. מה הניצול פה? - מבינים שאין דרך אחרת לקנות את אותו המוצר ובלי ברירה קונים אותו במחיר גבוה יותר מאשר המחיר המוצג בדרך כלל וזה גזלנות.

2 *דעתם של האנשים

3.כן יש דרך למנוע גזלנות והיא השתדלות! לדוגמה:

ברשותי כרטיס "רב קו".

משום מה, בסטטוס מוגדר הכרטיס כ"סטודנט מורחב", מה שמקנה לי 50% הנחה, על אף שהוא צריך להיות רק "סטודנט".

כדי לשנות את הסטטוס, עלי לגשת למוקדים שלא זמינים לי.

כמה עלי להשתדל כדי להגיע במהרה למוקדים ולמנוע את הגזל מחברות התחבורה, בהנחה שלא הייתה זו אשמתי שהכרטיס מוגדר באופן הנ"ל?

האם בינתיים חל עלי איסור להשתמש בכרטיס?

תשובה: להשתדל כמות זמן כזו, ששווה בערכה להפרש המחירים.

4.גזל יש אמנם יותר עזות וחוצפה. אבל מצד שני בגניבה יש פגם אמוני גדול, שהרי הגנב מסתיר את מעשיו מבני אדם, הוא בא בלילה בסתר כך שבני אדם לא יראו אותו. אבל ה' כן רואה! כלומר הגנב מביע במעשיו פגיעה בכבוד ה' כיון שלמעשה הוא מפחד מבני אדם ולא מה'.
גזלן צריך קודם כל להשיב את הגזל. אח"כ התשובה היא כמו כל תשובה - חרטה על העבר, קבלה לעתיד שלא לעשות זאת שוב, ווידוי (בשקט בינו ובין בוראו).

5. אנו נתקלים בהמון מצבים של גזלנות וזה קורה לנו מבלי שאנו שמים לב . כל עוד אנו לא יודעים את ההגדה ומה זה אומר גזלנות זה יקרה לנו מתחת לאף כל הזמן.

אי פעם לקחת ממסיבה

6 . בבית ספרינו ישנם מקרי גזלנות שאנו לא שמים לב אליהם זה קורה בחברה ואפילו בקפיטריה שלנו

לדוגמה: מחיר מנה חמה עולה בקפיטריה 12 ש"ח, ואילו בסופרים המחיר נע בין 6-7 ש"ח.מה הגזלנו פה? הגלנות במקרה זה נחשב כמו ניצול, מכווון שהקפיטריה מודעת לזה שאין לנו מקום אחר ללכת אליו ולקנות אז היא מעלה את המחירים יותר ממה שהיה ואנו קונים המקום הזה בלית בררה.

7.דוגמא לגנבה: הפושט ידו לתוך כיס חבירו ולקח מעותיו ואין הבעלים רואין.

דוגמא לגזילה: הלוקח בגלוי ובפרהסיא בחוזק יד (רמב"ם גנבה א-ג).

הסבר : מה שהרמ"בם מסביר לנו פה זה שגזילה זה דבר גלוי ואנו מודעים לכך ויש בינוני אזשהי הסכמה.

ואילו בגנבה זה מעשה בסתר ,אנו לא מודעים לעמשה שקרה ובנוף זה בגידה באמון.

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור