ידע - האם קיים גבול בו ידע רב הופך לחיסרון? ליבי סברסקי ועמית גיל

השאלה שאנו בחרנו להתמקד בה היא האם קיים גבול בו ידע רב הופך לחיסרון?

בחרנו בנושא הידע מכיוון שלדעת שתינו, ידע הוא אחד משלושת הדברים המרכזיים עליהם עומד עולמינו, והעולם לא יתקיים בלעדיו.

אדם חוה ועץ הדעת

(ט) וַיַּצְמַ֞ח יְהוָ֤ה אֱלֹהִים֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה כָּל־עֵ֛ץ נֶחְמָ֥ד לְמַרְאֶ֖ה וְט֣וֹב לְמַאֲכָ֑ל וְעֵ֤ץ הַֽחַיִּים֙ בְּת֣וֹךְ הַגָּ֔ן וְעֵ֕ץ הַדַּ֖עַת ט֥וֹב וָרָֽע׃

(9) And from the ground the LORD God caused to grow every tree that was pleasing to the sight and good for food, with the tree of life in the middle of the garden, and the tree of knowledge of good and bad.

ה' הזהיר את אדם וחווה שאם הם יאכלו מפירות עץ הדעת, יהיו לכך השלכות רבות. בעקבות השכנועים של הנחש, אדם וחוה התפתו ונגסו מפרי עץ הדעת.

לאחר מכן, ה"ידע" שרכשו מאכילת הפרי גרם להם להיות מודעים לעובדה שהם אינם לובשים בגדים. כאשר ה' גילה על מעשיהם הוא גירש אותם מגן העדן.

הידע הוצג כדבר שלילי אשר יוביל את אדם וחוה במורד ומחוץ לגן העדן. אכילת הפרי ו"קבלת הידע" הוצגו כדבר שלילי וכחיסרון.

כאשר אדם וחוה אכלו את פרי עץ הדעת המודעות שקיבלו גרמה להם להבין את החסרונות בחייהם ומודעות למצבם, לאו דווקא כדבר חיובי, כמו שנהוג לחשוב: בדרך כלל אנשים חושבים שמודעות והבנה (=ידע) יתרמו לחייהם, אבל במקרה של אדם וחוה, הידע הוביל לסילוקם מגן עדן ולהבנתם של מצבם ה"עגום".

תעודת זהות- בראשית ב': ט'

מקור: תורה, ספר בראשית ב': ט'.

מקום: גן עדן.

סוגה: ציטוט מן התנ"ך.

עץ הדעת טוב ורע

עץ הדעת טוב ורע הינו מונח כללי הבא לבטא את הערבוב הקיים בעולם שלנו בין טוב ורע, ובין הצדדים השליליים ולצדדים החיוביים שבאדם. על פי ההסבר של תורת החסידות, מאז חטא עץ הדעת ועד לגאולה, לא ניתן להפריד לחלוטין את הטוב מהרע, וממילא כל מציאות בעולם הגשמי תהיה מורכבת מטוב ורע.

בשעת בריאת העולם, הטוב והרע היו מופרדים זה מזה, והאדם שנברא על ידי ה' היה תכלית השלמות ולא היה בו שום מושג של רוע, והוא בכלל לא יכל להבחין בו, כמו ילד תמים שגם אם הוא רואה דבר שלילי הוא לא יודע להבחין ברוע שקיים באותו מעשה, היות ובעולמו הפנימי והתמים אין כלל מושג של רוע.

ברגע שהאדם התפתה על ידי הנחש לאכול מעץ הדעת, התווספה בו שלמות נוספת שהוא ידע פתאום להבחין בין טוב לרע, אך יחד עם השלמות שנוספה בו, הוא גרם לערבוב הראשון בין הטוב לבין הרע, וממעשה זה השתלשל ערבוב בכל העולמות ובכל הנבראים בין טוב לרע, כשעל האדם מוטל מאז לברר את הטוב מהרע, ולהפריד אותם האחד מהשני.

עשינו מדרש לביטוי "עץ הדעת טוב ורע" לפי גימטריה, ובחרנו בביטוי "רחוק ביותר".

בחרנו בביטוי זה מכיוון שלדעתנו הגבול בין ידע טוב ורע הוא לא רחוק במיוחד והם לא הפכים מוחלטים. ידע טוב הוא לא "רחוק ביותר" מידע שמשומש לרעה.

אנחנו חושבות שלכל אדם עם ידע רב, ושמשתמש בו לרעה, קיים גם צד טוב וחיובי למעשיו, ולהפך, לדוגמה:

אדם שנכנס להגרלה לדבר מסוים עשה לכאורה מעשה אנוכי, אך הכניסה להגרלה יכולה לכלול תרומה לעמותה מסוימת, וזהו מעשה טוב לב.

קהלת ה':יב'

(יב) יֵ֚שׁ רָעָ֣ה חוֹלָ֔ה רָאִ֖יתִי תַּ֣חַת הַשָּׁ֑מֶשׁ עֹ֛שֶׁר שָׁמ֥וּר לִבְעָלָ֖יו לְרָעָתֽוֹ׃

(12) Here is a grave evil I have observed under the sun: riches hoarded by their owner to his misfortune,

בחרנו להוסיף לעבודתנו את פסוק זה מכיוון שאנחנו השאלנו את העושר בפסוק זה לידע רב.

הפסוק אומר לדעתנו שיש עושר שמנוצל בצורה רעה. במקום שיהיה שמור בשביל שהבעלים ייהנה ממנו בימיו ויוריש אותו לבניו ובנותיו לאחר מותו. הכסף היה שמור למטרה לא טובה, הוא שמר את הכסף בשביל להתגאות בו או להשיג הישגים פוליטיים או לצבור המון כח ועוד עושר ועוד כח ...ובגלל שעשה שימוש לרעה בעושר הרב שלו, הוא נפל כמו למשל בימנו הרבה מעשירי הארץ נפלו:

נוחי דנקנר נכנס לכלא: "זה יום קשה לי ולמשפחתי"

מי שנחשב בעבר לאיש החזק ביותר במשק הישראלי, החל לרצות 3 שנות מאסר בגין הרצת מניית קונצרן אי.די.בי שבראשו עמד ● הוא נכנס לאגף בו כלוא הרב הראשי לשעבר מצגר ושבו ישב בעבר גם בן-דודו, דני דנקנר

לאחר שהשאלנו את המילה עושר בפסוק זה לידע רב, אפשר לפרש כי להיות אדם בעל עושר (ידע) רב, יש צד שלילי, זה גורם לך להיות שחצן ולהתנשא מעל כולם ויכולות להיות לכך השלכות רבות, כמו שנראה בהמשך עבודתנו.

תעודת זהות קהלת ה': י"ב

מקור: כתובים, קהלת ה': י"ב.

סוגה: ציטוט מהתנ"ך.

הידע כדבר שלילי בימינו - ייצור הדינמיט

אנחנו בחרנו לכלול את תהליך ייצור הדינמיט, שהומצא ע"י אלפרד נובל (ממציא פרס הנובל) בשנת 1867, מכיוון שאלפרד המציא את הדינמיט למטרות טובות , אך התחרט על כך כל חייו, וזהו מקרה דוגמא של ידע המשומש, ללא כוונה, לרעה.

כאשר אלפרד נובל הגיע לפריז, הוא עבד במעבדו של אדם אחר.

הוא החל לחקור ביחד עם אביו חומר מסוים בכדי למצוא חומר שדומה לו.

מספר ניסויים שערך גרמו להרס ולמספר הרוגים, שכללו את אחיו הצעיר.

בעקבות כך, הוא גילה שהוספת חול לחומר גורמת לו להיות מסוכן ולא יציב.

אלפרד נובל המציא את הדינמיט לצורך פיתוח רמת החיים , אך משנוכח ששימושיו העיקריים יהיו צבאיים, הוא נכנס לדיכאון שממנו לא יצא עד סוף חייו, ולכן ייסד את קרן פרס נובל שמהווה ניסיון תיקון למה שגרם.

אלפרד נובל היה אדם משכיל שהגיע ליעדים מדעיים חשובים בזכות שנות לימודיו הרבות. הוא ניסה לעשות שינוי במדע ולגלות דברים חדשים, אך לבסוף הידע שברשותו גרם לו לאבד את אחיו הקטן ולשרות בדיכאון.

נובל היה יכול להשיג רבות ולקבל הערכה בעולם המדע לולא הידע שלו היה מוביל אותו למקומות שרק יוסיפו לגרוע ממנו.

הידע הרב שרכש בשנות לימודיו היה בתחילת מקרה זה טוב וחיובי, אך ככל שאלפרד נובל רכש יותר יותר ידע, הידע שלו הפך לשלילי, ואיתו באו הפסדים וחסרונות רבים.

מאמצו של נובל לפצות על מעשיו ולכפר על השלכותיהם (המצאת והקמת פרס הנובל) מעידים על כך שהוא הבין עד כמה מעשיו גרמו לרע. הוא ניסה לשפר את המצב ולכפר על כל מה שקרה בעקבות ניסוייו במעבדה.

למרות כל ניסיוניו לפצות על מעשיו ועל התחרטותו על מעשיו, אלפרד נובל שקע בדיכאון למשך כל שארית חייו, והצטער על המקרה עד יומו האחרון.

ניתן לראות שבמקרה זה, הידע שרכש לא שומש לטובה, גרם למוות של מספר אנשים והוביל לייסורי מצפון לכל החיים לאלפרד נובל.

תעודת זהות- ייצור הדינמיט

כותרת הקטע: ייצור הדינמיט.

סוגה: טקסט מידעי על הדינמיט.

שנה: 1867.

המציא: אלפרד נובל.

מדרש - ידע

לפי גימטריה: סכום אותיות י-ד-ע הוא 84, וכך גם סכום האותיות של הביטוי אל דיאבלו. אל דיאבלו הוא ביטוי בספרדית, ופירושו השטן.

אנחנו בחרנו בביטוי זה מכיוון שלדעתנו ידע רב יכול להיות לפעמים רע ו"שטני" - ידע יכול להוביל לדברים שליליים, שיכולים לשמש למטרות נוראיות מחריבות עולם.

לפי האותיות: י- יכולת, ד- דעה, ע- עומק.

לפי פירוש האותיות שבחרנו, להיות בעל ידע פירושו להיות בעל יכולת לפתור בעיות, בעל דעה אישית בנושאים ספציפיים שמלהיבים את בן האדם ולהיות בעל עומק - לעשות מעבר למה שצריך ומצופה ממך.

"...ויוסיף דעת יוסיף מכאוב"

(יח) כִּ֛י בְּרֹ֥ב חָכְמָ֖ה רָב־כָּ֑עַס וְיוֹסִ֥יף דַּ֖עַת יוֹסִ֥יף מַכְאֽוֹב׃

(18) For as wisdom grows, vexation grows; To increase learning is to increase heartache.

מצודת דוד.

כי ברוב חכמה. במי שנמצא בו הרבה חכמה בו נמצא הרבה כעס, כי מאוד ישכיל מעשה בני אדם על אמתותם, וכשרואה שאינם טובים יכעס בעצמו, כי הדברים ההם אינם כפי רצונו ובזה יכעס, ומה מאוד מזיק הכעס:
ויוסיף דעת. מי שמוסיף דעת להבין דבר מתוך דבר הנה בזה יוסיף מכאוב לעצמו כי בעבור הבנת דבר מתוך דבר ישכיל אף את הנולדות מן המעשים המקולקלים ומביא מכאוב אל לבו:

הפרשנות שלנו לקהלת פרק א' פסוק י"ח

לפי פסוק זה, אדם שיוסיף דעת - ישכיל וילמד עוד - יוסיף כאב לעצמו מכיוון שהוא ייחשף לדברים הרעים וה"מקולקלים" בעולמנו. היחשפות והיכרות עם הדברים השליליים שנמצאים סביבנו מושגות בעקבות למידה וידע, וגורמים לנו לעצב וכאב: לפי פסוק זה ידע הוא אינו חיובי מכיוון שהוא מראה לנו את הצד הנורא שקיים אשר אנו כנראה לא מודעים אליו במצב הקיים.

בראשית/חיים חפר

בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ
והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום

וביום הראשון הבדיל אלוהים בין חושך לאור
ויהי אור
והבוקר בהיר זרח בעולם ואחריו בא הלילה
שחור
ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד

וביום השני הוא יצא את הרקיע
הרקיע הנפלא והכחול
הרקיע שפרץ מתוך המים והבקיע
ונפרש מעל גבוה ועגול

וביום השלישי הוא יצר את היבשת
את העמק את ההר ואת הים
ונטע הרבה עצים וגם שתל פרחים ודשא
שהפליאו את העין ביופיים
ויהי ערב ויהי בוקר יום שלישי

וביום הרביעי את השמש ברא וירח עלה בלילות
רבבות כוכבים כל כוכב הוא מזל סובבו
ועברו במסילות
ויהי ערב ויהי בוקר רביעי

וביום חמישי הוא יצר חיים במים
את הצדפים את הדגים התנינים
ובאותו היום פרחו בני הכנף אל השמים
הנשרים הסנוניות והיונים

וביום השישי הוא יצר חיות בחלד
את הפילים האיילות את הצבועים
ובאותו היום ממש הוא ברא אדם בצלם
הוא ברא אדם בצלם אלוהים
ויהי ערב ויהי בוקר יום שישי

והאדם אילף כל בהמה
והאדם חרש באדמה
והאדם המציא את הגלגל
והאדם השיט ספינות על גל
והאדם ריסן את הקיטור
והאדם טס מעלה כציפור
והאדם כבש כוכבי מרום
והאדם ברא את האטום

והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום

וביום הראשון הבדיל אלוהים בין חושך לאור
ויהי אור
והבוקר בהיר זרח בעולם ואחריו בא הלילה
שחור
ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד

וביום השני הוא יצר את הרקיע
הרקיע שפרץ מתוך המים והבקיע
וביום השלישי הוא יצר את היבשת
ונטע הרבה עצים וגם שתל פרחים ודשא
ויהי ערב ויהי בוקר יום שני, יום שלישי
ויברא את המאורות ברביעי

וביום חמישי הוא יצר חיים במים
ובאותו היום פרחו בני הכנף אל השמים
וביום השישי הוא ראה כי מעשהו תם
וישבות מכל מלאכתו ולא ברא את האדם
וירא אלוהים כי טוב

בשיר נאמר שאלוהים ברא עולם כל כך יפה וקסום, ולמרות שבתחילה האדם עשה דברים טובים ושיפר את העולם, בסופו של דבר האדם הרס את כדור הארץ.

כתגובה לכך, לאחר שכדור הארץ נהרס בידי האדם, כאשר אלוהים יוצר אותו מחדש,

הוא לא יוצר את בני האדם ואז העולם טוב: אין מי שיזיק לו והוא שורד זמן רב מאוד.

האדם הגיע ובזכות הידע שברשותו רק הרס והחריב את כדור הארץ, ולא עשה דבר דבר מועיל שיוסיף וישפר את כדור הארץ. מילות שיר זה הן דוגמה למקרה בו האדם, בדגש על הידע שרכש, שימשו לשלילה ולמעשים רעים עד כדי חורבן העולם.

תעודת זהות- בראשית

כותרת: בראשית.

מחבר: חיים חפר, שנות ה-60.

סוגה: שיר.

מאמר מן העיתונות - פצצת האטום

המאמר שבחרנו מדבר על פצצת האטום שככל הנראה איראן מייצרת.

במאמר זה, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בי"ח בתשרי תשע"ט בפני האו״ם וחשף אתר אטומי סודי שני של האיראנים. לדבריו, האתר הסודי הכיל 300 טון של חומרים אטומיים.

לפי דבריו של בנימין נתניהו:

"נציגים יקרים, עליכם לשאול את עצמכם מדוע איראן שימרה מתקן אטומי סודי. כאשר מדינות אחרות ויתרו על המתקנים האטומים שלהם, הם הרסו את המתקנים ואת החומרים. התשובה לכך היא שאיראן לא הרסה את המתקן האטומי, היא כי הם לא נטשו את הכוונה שלהם לפתח נשק גרעיני. הם חיכו לזמן הנכון כדי לפרוץ לפצצה אטומית."

בנימין נתניהו טען שאיראן לא השמידה את המתקן האטומי שבנתה, בכדי שתוכל לייצר פצצת אטום בתזמון המתאים ביותר. מדינה שברשותה פצצת אטום מיד הופכת לאחת מהמדינות המאיימות והחזקות בעולם כולו. אם לאיראן תהיה פצצת אטום, היא מיד תהפוך לאחת מן המדינות החזקות, המאיימות והחשובות בעולם כולו.

הידע הרב שמומחים באיראן צברו בכדי ליצור נשק קטלני כל כך הוא ידע שנרכש למטרה רעה ומהווה דוגמה מצוינת לשימוש שלילי בידע רב: הידע שרכשו נעשה לשימוש למטרת ייצור נשק שיכול להחריב את עולמנו ולהשמיד את כולנו כליל.

במאמר זה, בנימין נתניהו נותן דוגמה מצוינת לאנשים שמשתמשים בידע הרחב שלהם לדברים שליליים שיגרמו לנזקים ותוצאות נוראיות, אנשים שיכלו לעשות שינוי חיובי באנושות כולה אם רק היו בוחרים בדרך זו.

תעודת זהות- מאמר על האטום

כותרת: "נתניהו באו״ם: יש לאיראן מתקן אטומי סודי שני".

סוגה: מאמר מהעיתונות.

מקור: גלובוס, מבוסס על דבריו של נתניהו.

כתב: טל שניידר, 2018.

ליוסף בתמונה זו רואים את יוסף לאחר שאחיו זרקו אותו לבור.

אחיו זרקו אותו לבור מכיוון שקינאו בו כי אביהם אהב אותו יותר מכל בניו.

יוסף היה חולם חלומות ובבוקר הוא נטה לספר אותם לאחיו, בחלומותיו הוא היה כאח הנישא מעל כולם, השליט. בחלום הראשון, הוא ואחיו אוספים שעורים בשדה, ולפתע אלומתו של יוסף קמה, ונעמדת, ואלומות השעורה של כולם משתחוות לאלומת השעורה שלו, שמשמעותו ברורה, שיוסף הוא השליט ואחיו משתחווים לו.

בחלום השני, חלם יוסף שאחד עשר הכוכבים, השמש והירח משתחווים לו, לחלום זה יש משמעות רחבה יותר, אחד עשר הכוכבים מייצגים את אחד עשר האחים של יוסף והשמש והירח מייצגים את אמו ואת אביו וכולם משתחווים ליוסף.

בחרנו להוסיף לעבודתנו את התמונה הזאת מכיוון שאנו חושבות שזה דוגמא טובה להשפעות שליליות שיש לידע רב, יוסף היה יהיר מאוד עם הידע שלו ולא ידע לווסת אותו, מה שגרם להשפעות שליליות רבות, קינאת אחיו, זריקת יוסף לבור ומכירתו לישמעאלים.

אנחנו חושבות כי יוסף היה צריך למתן את הידע הרב שלו באמצעות ערך הצניעות, העובדה שהוא לא מיתן את הידע שלו גרמה לכך שהוא היה יהיר ואחיו כעסו עליו וקינאו בו. אם יוסף היה ממתן את הידע שלו בצניעות, זה היה עוזר לו בכך שהוא לא היה משתחצן עם הידע הרב והחלומות שלו מה שיגרום לכך שאחיו לא היו כועסים עליו, מקנאים בו וזורקים אותו לבור.

התמונה מייצגת את ההשלכות שהיו לידע הרב ולשחצנות של יוסף וזוהי דוגמא להשפעה שלילית שיש לידע רב.

משנה חגיגה ב':א'

(א) אֵין דּוֹרְשִׁין בַּעֲרָיוֹת בִּשְׁלֹשָׁה. וְלֹא בְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית בִּשְׁנַיִם. וְלֹא בַמֶּרְכָּבָה בְּיָחִיד, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ. כָּל הַמִּסְתַּכֵּל בְּאַרְבָּעָה דְּבָרִים, רָאוּי לוֹ כְּאִלּוּ לֹא בָּא לָעוֹלָם, מַה לְּמַעְלָה, מַה לְּמַטָּה, מַה לְּפָנִים, וּמַה לְּאָחוֹר. וְכָל שֶׁלֹּא חָס עַל כְּבוֹד קוֹנוֹ, רָאוּי לוֹ שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם:

(1) One may not expound the laws of forbidden sexual relations before three people, nor the account of Creation before two, nor the Divine Chariot before one, unless he is wise and understanding from his own knowledge. Anyone who looks into four things would be better off if he had not come into this world: what is above, what is below, what is before, and what is after. And anyone who has no consideration for the honor of his Maker would be better off if he had not come into the world.

במשנה חגיגה ב, פסוק א, נאמר כי אין ללמוד תכנים מיניים בקבוצות של שלושה, אין לתהות מה קרה לפני בריאת העולם בשניים ואין לחשוב מה קרה לפני המפץ הגבול לבד, אלא אם בן האדם הוא חכם ביותר והבין זאת בעצמו.

בנוסף, אין לתהות מה נמצא מעל השמיים, מתחת לאדמה, מה צופן העתיד ומה קרה בעבר לפני בריאת העולם. כל מי שמפקפק בהיותו של ה', אינו צריך לחיות.

למעשה, פסוק זה טוען כי אין להשכיל ולחקור נושאים אשר יגרמו לך לפקפק בהיותו של אלוהים ושל מה שקרה ויקרה לנו.

אדם החוקר שאלות רציניות ועמוקות כל כך מבלי להבין אותן בעצמו, יוכל לצאת מדעתו ולא להבין את מעמשות חייו.

במקרה זה, ידע רב שנעשה לשימוש שאילת שאלות וחשיבה על תהיות כמו בריאת העולם, קיום הגיהנום וגן העדן ועוד, לא יוביל למרות טובות אלא רק יחמיר את מצבו הנפשי של האדם.

מפסוק זה ניתן להסיק שיש פעמים בהם ידע רב וחשיבה בזכותו לא יניבו פירות טובים ויועילו, אלא יחמירו את מצב האדם ויגרמו לו לצאת מדעתו.

דעתנו ומסקנותינו מהעבודה

ידע הוא לא תמיד דבר שיעזור לך בחייך ויביא לשלום, הוא יכול להיות דבר שימשיך לגזול ממך נחת ולמנוע ממך להתקדם לכל שארית חייך.

ידע רב לא בהכרח יהווה דבר רע ושלילי אלא בדרך כלל דבר חיובי ומועיל,

אך צריך לדעת לנתב את הידע למקום הרצוי.

העיקר שלמדנו בעבודה זו הוא שידע יכול לשמש למטרות טובות, למשל: פיתוח תרופות, בניית בתים, מטוסים ותחבורה אווירית ועוד דברים רבים.

ללא ידע רב שנרכש במשך שנים רבות ובעבודה קשה, כל הדברים הללו לא היו מתגלים ומומצאים, ואיכות החיים בימינו הייתה נמוכה בצורה משמעותית.

ידע הוא דבר מופלא שיכול לשמש למטרות חיוביות ולשפר את החיים שאנחנו מכירים כעת, אך צריך לשים לב מתי ידע עובר את הגבול מדבר תמים לדבר שיגרום נזקים ויחריב עולמות על ידי כך שערכים ומוסר יאזנו אותו.

לסיכום, ידע הוא דבר שיכול לגרום למעשים מופלאים, אך צריך לשים לב מתי משתמשים בו לרעה.

רק ערכים כמו קדושת החיים, צניעות ואהבה יכולים לאזן את הידע בשביל שלא יופנה לרעה.