נרקיסיסטים היא תופעה של אנשים שיש להם עודף אהבה עצמית לדעתנו חשוב לאהוב את עצמך אבל לא יותר מידי כמו נרקיסיסטים בגלל שחשוב להעריך את עצמך ולא לשנוא את עצמך אבל גם לא רק לאהוב את עצמך כל היום אלא גם לאהוב אנשים אחרים ודברים אחרים ולא לנקז את כל האהבה אל בן אדם אחד בלבד עצמך בתמונות ניתן לראות אנשים שאוהביים את עצמם יותר מידי התמונה שיוצאת דופן בעינינו היא התמונה של הילדה בגלל שבכל התמונות יש אנשים בוגרים ורק במונה זו יש יןלדה לדעתנו כאשר היחלדה מצטלמת ככה זה חמוד בגלל שהיא ילדה ולא ממצפים ממנה למשהו אחר וזה חמוד שהיא אוהבת את עצמה אך שאנשים בוגרים עושים את זה זה קצת עצוב שהם מקדישים את כל זמנם לאהבה עצמית במקום לאהבה הדדית
מילים לשיר : אני אוהב אותך
דתניא אמר (רבי) שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא אלא אחד פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום וראיתיו שהוא יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים אמרתי לו בני מה ראית להשחית את שערך זה הנאה אמר לי רועה הייתי לאבא בעירי הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם אמרתי לו רשע למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך במי שהוא עתיד להיות רימה ותולעה העבודה שאגלחך לשמים מיד עמדתי ונשקתיו על ראשו. אמרתי לו בני כמוך ירבו גוזרי נזירות בישראל עליך הכתוב אומר איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'
שיער ראשו של הנזיר יגדל פרא עד לאחר שלושים יום לפחות, (כאשר הנזיר לא אמר במפורש את אורכה בשעת נדרו) . גידול השער בא לבודד, להרחיק השפעה מן החוץ; תוך ויתור על כל רצון לחיות לעצמו – מסומלת על ידי תגלחת מצורע ותגלחת לויים. הניגוד, גידול השער פרא , מבטא התבודדות והתכנסות לתוך עצמו.
זה התפקיד שהנזיר קיבל על עצמו לתקופת הנזירות; הוא מבקש להתבודד ולשקוע בתוך עצמו., לעבוד עבודה רוחנית ומוסרית של חינוך עצמי, ולפיכך הוא מבקש קשר עם ה', עם מקדשו, עם תורתו – ועם עצמו.
גידול השער היה אות להתבודדות ולפרישה מן הכלל, ואילו התגלחות מבטאת שהתבודדות זו הגיע עתה לקיצה, והנזיר חוזר למעגל החברתי. (על פי לוינס "תשע קריאות תלמודיות" עמ' 153-170)
שאלות לחברותא-
1. מדוע ביקש הרועה מהדרום להיות נזיר?
2. מה המטרה המקורית של הנזירות באופן כללי ?
3. מה התהליך שהנזיר אמור לעבור עם עצמו?
כיצד גידול השער וגילוחו משרת את המטרה ?
4. הציעו פעילות שאתם מכירים, שמביאה אדם לעבור את התהליך הרוחני הפנימי
שהנזיר אמור לעבור? הסבירו כיצד התהליך מתרחש?
5. כתבו כל העולה על דעתכם לאחר הלימוד.
6. לחצו על המקור ממסכת נדרים אודות הנזיר מהדרום<מפרשים> <חידושי אגדות.
קראו בעיון ובאטיות בחברותא זה לזה את "חידושי אגדות"
כתבו בפירוט : לפי הפרשנות של "חידושי אגדות",
א. מה קשה לפרשן ? (באיזו שאלה הוא פותח)
ב. באיזה פתגם הוא נעזר?
ג. חפשו את הפתגם בספריא והעלו אותו לדף.
ד. מדוע הרועה החליט להיות נזיר לפי הפרשן?
7. כתבו חיבור על הנושא: "הבל היופי ושקר החן".
תשובות לשאלות -
1. הרועה מהדרום ביקש להיות נזיר בגלל שהוא לא הרגיש טוב עם עצמו שהוא מסתכל עליו בים ועל ההשתקפוך שלו הוא הרגיש שהוא אוהב את עצמו יותר מידי והוא החליט שהוא לא יכול לאהוב משהו שהוא לא שלו בעצם ששיך ליהוה. הוא החילט להיות נזיר כדי שהוא בסוף ךא יהיה נזיר ויגלח את שיערו וכך לא יאהב את עצמו יותר מידי.
2. המטרה המקורית של ההתנזרות היא להעלות את הקדושה מתוך חיבור עמוק לחיים. קבלת הנזירות אינה פעולה טכנית בלבד, אלא קבלה פנימית של האדם הרוצה להתעלות למקום רוחני גבוה.
3. הנזיר אמור לעבור עם עצמו תהליך של התבודדות ושקיעה בתוך עצמו תהליך של עבודה רוחנית ומוסרית של חינוך עצמי ובגלל זה הוא רוצה להיות בקשר עם עצמו ועם ה, התעלות ופרישות מדברים חומריים מסוימים כמו שתיית יין, תספורת והתאמות למת כלומר לא להיות עם מתים.
האיסור על גילוח שיערות משרת את המטרה בכך שגידול השיעור מרחיק את ההשפעה החיצונית על הנזיר. השיער מהווה מחיצה בין האדם לבין החברה. הנזיר רוצה להתקדש ולהתעלות. השערות הארוכות מסמלות את קרבתו המיוחדת לה', כעין כתר על ראשו. כאשר הנזיר מגלח את ראשו התהליך מסמן שההתבודדות הגיע עתה לקיצה והנזיר חוזר למעגל החברתי.
4. התהליך הרוחני אותו אנו מכירות שאנשים עושים הוא חזרה בתשובה. הוא מזכיר את התהליך של הנזיר בגלל שגם בו עושים את הדברים שעושים בשביל ה וישנם איסורים רבים. כמו איסור על נסיעה בשבת או הדלקת אורות וגם איסורים בקשר למראה החיצוני כמו - לבישת פאה אצל בנות. כאשר ישנם איסורים על המראה החיצוני גם אצל הנזיר (חוסר גילוח שיער), בנוסף ישנם גם חובות בשביל ההיטהרות שמי שחוזר בתשובה צריך לעשות בשביל זה.
5. לאחר הלימוד הבנו שנזירים נאסרים מהרבה דברים, ישנם הרבה דברים שהם צריכים לעשות כדי לשמור ולשמר את טוהר הנזירות. הנזיר מהדרום הוא לא רצה לאהוב אץ עצמו יותר מידי כלומר הוא לא רצה להיות נרקיסיסט ולכן הוא יהיה נזיר ולדעתנו זה לא טוב בגלל שצריך לאהוב אךת עצמך.
6. א. הוא פותח בכך שהוא אף פעם לא אכל אשם נזיר טמא, קשה לפרשן - אשם נזיר טמא.
ב. הוא נעזר בפתגם אשם נזיר טמא.
ג. מימי לא אכלתי אשם נזיר. והוא הדין לחטאת העוף שלו דלא אכיל. ופחז עלי יצרי. כמו פחז כמים לשון חפזון כלומר פחז לבי לחשוב בעוונות. עליך הכתוב אומר כי יפליא וכתיב קדוש יהיה. ובעבור כיוצא בך קראם הכתוב קדוש ותחלת הפרשה נקט ואקדוש סמיך. ולי נראה דאלהפליא לה' סמיך. הרא"ם ז"ל.
ד. הרועה החליט להיות נזיר מכיוון שהוא הרגיש שהוא נרקיסיסט שהוא הסתכל על עצמו בהשתקפות במים.
7. חיבור על נושא הבל היופי ושקר החן - משמעות הפיחרוש לא הבל היופי ולא שקר החן הוא שהיופי הוא לא שטות כלומר היופי גם חשוב וגם חשוב להיות חביב כלומר היופי זה דבר חשוב זה לא דבר שלא חשוב בכלל אבל מאוד חשוב להיות גם חביב ולהיות גם אופחי ואישיות טובה.