דתניא אמר (רבי) שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא אלא אחד.
פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום וראיתיו שהוא יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים. אמרתי לו:" בני מה ראית להשחית את שערך זה הנאה", אמר לי: "רועה הייתי לאבא בעירי הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם". אמרתי לו:" רשע למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך במי שהוא עתיד להיות רימה ותולעה העבודה שאגלחך לשמים" מיד עמדתי ונשקתיו על ראשו. אמרתי לו:" בני כמוך ירבו גוזרי נזירות בישראל עליך הכתוב אומר (*במדבר ו': ב'-ג') איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה' ".
על פי לוינס "תשע קריאות תלמודיות" עמ' 153-170:
שיער ראשו של הנזיר יגדל פרא עד לאחר שלושים יום לפחות, (כאשר הנזיר לא אמר במפורש את אורכה של התקופה בשעת נדרו) . גידול השער בא לבודד ולהרחיק השפעה מן החוץ; תוך ויתור על כל רצון לחיות לעצמו, המסומל על ידי תגלחת מצורע ותגלחת לויים. הניגוד, גידול השער פרא , מבטא התבודדות והתכנסות לתוך עצמו.
זה התפקיד שהנזיר קיבל על עצמו לתקופת הנזירות; הוא מבקש להתבודד ולשקוע בתוך עצמו., לעבוד עבודה רוחנית ומוסרית של חינוך עצמי, ולפיכך הוא מבקש קשר עם ה', עם מקדשו, עם תורתו – ועם עצמו.
גידול השער היה אות להתבודדות ולפרישה מן הכלל, ואילו התגלחות מבטאת שהתבודדות זו הגיע עתה לקיצה, והנזיר חוזר למעגל החברתי.
(ב) דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָמַרְתָּ֖ אֲלֵהֶ֑ם אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֗ה כִּ֤י יַפְלִא֙ לִנְדֹּר֙ נֶ֣דֶר נָזִ֔יר לְהַזִּ֖יר לַֽיהוָֽה׃ (ג) מִיַּ֤יִן וְשֵׁכָר֙ יַזִּ֔יר חֹ֥מֶץ יַ֛יִן וְחֹ֥מֶץ שֵׁכָ֖ר לֹ֣א יִשְׁתֶּ֑ה וְכָל־מִשְׁרַ֤ת עֲנָבִים֙ לֹ֣א יִשְׁתֶּ֔ה וַעֲנָבִ֛ים לַחִ֥ים וִיבֵשִׁ֖ים לֹ֥א יֹאכֵֽל׃
העתיקו את הסיפור התלמודי על הנזיר מהדרום ואת הפרשנות של לוינס.
והעבירו לדף הלימוד שלכם : לומדים על אהבה.
מעל הסיפור : כתבו כותרת שמתאימה לדעתכם לסיפור (זכרו שהכותרת הראשית של הדף שלכם היא : "לומדים על אהבה").
כתבו תשובות לשאלות הבאות:
1. מדוע ביקש הרועה מהדרום להיות נזיר?
2. מה המטרה המקורית של הנזירות באופן כללי ?
3. מה התהליך שהנזיר אמור לעבור עם עצמו?
כיצד גידול השער וגילוחו משרת את המטרה ?
4. הציעו פעילות שאתם מכירים, שמביאה אדם לעבור את התהליך
שהנזיר אמור לעבור?
5. כתבו כל העולה על דעתכם .
6. לחצו על המקור ממסכת נדרים אודות הנזיר מהדרום<מפרשים> <חידושי אגדות.
קראו בעיון ובאטיות בחברותא זה לזה את "חידושי אגדות".
כתבו בפירוט : לפי הפרשנות של "חידושי אגדות",
א. מה קשה לפרשן ? (באיזו שאלה הוא פותח)
ב. באיזה פתגם הוא נעזר?
ג. חפשו את הפתגם בספריא והעלו אותו לדף.
ד. מדוע הרועה החליט להיות נזיר לפי הפרשן?
7. כתבו חיבור על הנושא: "הבל היופי ושקר החן".
אמר אדון קוהלת, שהוא שלמה המלך
היופי הוא איוולת, ושקר הוא החן,
אבל אני, זה הקטון בעבדיכם
ביום הזה אומר לכם, אומר לכם.
לא הבל היופי, לא שקר החן
נכון חשוב האופי, אך מה מצא הוא דופי
בכל עניין היופי מדוע יתאונן
אבל אני , זה הקטון בעבדיכם
ביום הזה אומר לכם, אומר לכם:
לא הבל היופי...
יחזור בו גם המלך, אם הוא יראה זה פלא
את שתי עינייך אלה, אהובתי רחל,
לכן אני, זה הקטון בעבדיכם
ביום הזה אומר לכם, אומר לכם
לא הבל היופי...
איור של הנסיך היווני יפה התואר נרקיסוס:
*נרקיסיזם- אהבה עצמית בריאה, אנוכיות, יהירות או שחצנות.
מילים לשיר : אני אוהב אותך