Save "נר חנוכה או נר שבת?
"
נר חנוכה או נר שבת?

שבת כג ע"ב:

אמר רבא: פשיטא לי ,נר ביתו ונר חנוכה- נר ביתו עדיף, משום שלום ביתו.

נר ביתו וקידוש היום- נר ביתו עדיף משום שלום ביתו,

בעי רבא: נר חנוכה וקידוש היום מהו? קידוש היום עדיף דתדיר או דילמא נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא?

בתר דאבעיא הדר פשטה: נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא:

אמר רב הונא: הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים, הזהיר במזוזה זוכה לדירה נאה, הזהיר בציצית זוכה לטלית נאה, הזהיר בקידוש היום זוכה וממלא גרבי יין.

רב הונא הוה רגיל דהוה חליף ותני אפתחא דרבי אבין נגרא, חזא דהוה רגיל בשרגי טובא,

אמר: תרי גברי רברבי נפקי מהכא- נפקי מינייהו רב אידי בר אבין ורב חייא בר אבין.

רב חסדא הוה רגיל דהוה חליף ותני אפיתחא דבי נשא דרב שיזבי, חזא דהוה רגיל בשרגי טובא, אמר: גברא רבא נפק מהכא- נפק מינייהו רב שיזבי.

דביתהו דרב יוסף הות מאחרה ומדלקת לה, אמר לה רב יוסף: תניא 'לא ימיש עמוד הענן יומם ועמוד האש לילה'- מלמד שעמוד ענן משלים לעמוד האש ועמוד האש משלים לעמוד הענן ,

סברה לאקדומה, אמר לה ההוא סבא: תנינא ובלבד שלא יקדים ושלא יאחר:

אמר רבא: דרחים רבנן,הוו ליה בנין רבנן, דמוקיר רבנן הוו ליה חתנוותא רבנן, דדחיל מרבנן הוא גופיה הוי צורבא מרבנן ,ואי לאו בר הכי- הוא משתמען מיליה כצורבא מרבנן:

רש"י, על אתר:

נר ביתו ונר חנוכה - נר ביתו בשבת והוא עני ואין לו כדי לקנות שמן לשתי נרות:
שלום ביתו - והכי אמרינן לקמן (שבת דף כה:) ותזנח משלום נפשי זו הדלקת נר בשבת שבני ביתו מצטערין לישב בחשך:

הלכות חנוכה, פ"ד, ה"יב-יד:

מִצְוַת נֵר חֲנֻכָּה מִצְוָה חֲבִיבָה הִיא עַד מְאֹד וְצָרִיךְ אָדָם לְהִזָּהֵר בָּהּ כְּדֵי לְהוֹדִיעַ הַנֵּס וּלְהוֹסִיף בְּשֶׁבַח הָאֵ-ל וְהוֹדָיָה לוֹ עַל הַנִּסִּים שֶׁעָשָׂה לָנוּ. אֲפִלּוּ אֵין לוֹ מַה יֹּאכַל אֶלָּא מִן הַצְּדָקָה שׁוֹאֵל אוֹ מוֹכֵר כְּסוּתוֹ וְלוֹקֵחַ שֶׁמֶן וְנֵרוֹת וּמַדְלִיק:


הֲרֵי שֶׁאֵין לוֹ אֶלָּא פְּרוּטָה אַחַת וּלְפָנָיו קִדּוּשׁ הַיּוֹם וְהַדְלָקַת נֵר חֲנֻכָּה מַקְדִּים לִקְנוֹת שֶׁמֶן לְהַדְלִיק נֵר חֲנֻכָּה עַל הַיַּיִן לְקִדּוּשׁ הַיּוֹם. הוֹאִיל וּשְׁנֵיהֶם מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים מוּטָב לְהַקְדִּים נֵר חֲנֻכָּה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ זִכְרוֹן הַנֵּס:


הָיָה לְפָנָיו נֵר בֵּיתוֹ וְנֵר חֲנֻכָּה אוֹ נֵר בֵּיתוֹ וְקִדּוּשׁ הַיּוֹם, נֵר בֵּיתוֹ קוֹדֵם מִשּׁוּם שְׁלוֹם בֵּיתוֹ שֶׁהֲרֵי הַשֵּׁם נִמְחָק לַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ. גָּדוֹל הַשָּׁלוֹם שֶׁכָּל הַתּוֹרָה נִתְּנָה לַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם בָּעוֹלָם שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ג יז) "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם":

מעשה רוקח, על אתר:

גדול השלום וכו'. כדי לסיים בכי טוב, נדייק דמאחר שכתב שהרי השם נמחק לעשות שלום וכו'. מה צורך להוסיף עוד גדול השלום וכו'?

ונראה שבא לומר דלא די שהותר למחוק שמו הגדול ברוך הוא לעשות שלום, אלא אף כל התורה כולה לא ניתנה לישראל כי אם לתווך השלום בעולם ויליף לה מדכתיב וכל נתיבותיה שלום.

השי"ת ברחמיו ישפות לעמו ישראל שלום ויטיב אחריתם מראשיתם ימהר יחישה לגואלם לכבוד שמו הגדול בקול התייר הגדול ושומעו הולך בכל המדינות שלום שלום שלום. אוכי"ר.

שו"ע, או"ח רס"ג:

אחד האנשים ואחד הנשים חייבים להיות בבתיהם נר דלוק בשבת אפי' אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק את הנר שזה בכלל עונג שבת הוא:
הנשים מוזהרות בו יותר מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית ואם אין ידו משגת לקנות נר לשבת ולקידוש היום, נר שבת קודם וכן אם אין ידו משגת לקנות נר שבת ונר לחנוכה נר שבת קודם משום שלום הבית דאין שלום בית בלא נר (ואם אין ידו משגת לקנות יין לקידוש ולקנות נר לחנוכה ע"ל סימן תרע"ח):

אוצר מדרשים, פ"כ:

גדול השלום ששם הקב״ה שנכתב בקדושה ימחה על המים להטיל שלום בין איש לאשתו.

רבי מאיר היה יושב ודורש בליל שבת והיתה אשה אחת שם ששומעת קולו וערב לה, המתינה שם עד שנשלם והלכה לביתה, ומצאה הנר שכבה,

אמר לה בעלה היכן היית,

אמרה לו הייתי יושבת ושומעת קולו של דרשן אחד.

נשבע לה שלא תכנסי לשם עד שתרוקי בפניו.

טרדה מביתו ועשתה שלשה חדשים חוצה עד ששמע רבי מאיר, בא אליה ומצאה עם הנשים אמר שמא יש בכם מי שיודעת ללחוש את העין שעיני מרדה עלי, אמרו לה שכינותיה הרי המקום כבר עשה רצונך להכשילו ותרוקי בפניו ותצא.

אמר לה: ריקי לי שבע פעמים ואמרי לבעלך אתה בקשת פעם אחת —כבר רקקתי ז׳ פעמים.

אמרו לו תלמידיו: כל כך בזית את התורה?

אמר להם: דיו לעבד להיות כרבו. לא די למאיר שיהא שוה לקונ?ו שהרי שמו הגדול שנכתב בטהרה ימחה על המים כדי להטיל שלום בין איש לאשתו.

גדול השלום, שלא התחיל הקב״ה לברוא דבר בעולמו אלא בדבר שהוא שלום ואיזה? זה האור שנאמר ויאמר א-להים יהי אור.

ומנין שהוא שלום? שנאמר יוצר אור ובורא חושך עושה שלום (ישעיה מ״ה ז׳).

מכאן אמרו חז״ל נר ביתו וקידוש היום נר ביתו עדיף משום שלום ביתו. פירוש האור נקרא שלום לפיכך מקדימין הנר שהוא אור ושלום ליין.

ר׳ שמעון בן חלפתא אומר מנין שאין כלי מחזיק ברכה אלא שלום שנאמר ה׳ עוז לעמו יתן ה׳ יברך את עמו בשלום (תהלים כ״ט א׳).

מסכת דרך ארץ זוטא, פרק השלום:

אמר חזקיה גדול הוא השלום. שכל מצוה שבתורה כתוב בהן (שמות כג) כי תראה (שם) כי תפגע (דברים כב) כי יקרא (שם) כי תבנה כשבאה המצוה לידך אתה זקוק לעשות אבל השלום מה כתיב בו (תהלים לד) בקש שלום ורדפהו. בקשהו ממקומך ורדפהו במקום אחר.

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור