לומדים על אהבה עדי גולדשטיין ואורי שרפמן

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

פרשנות ברטנורא לטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז:

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

ב. אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. מִפְּנֵי יָפְיָהּ:

ג. אַהֲבַת דָּוִד וְיוֹנָתָן. לְהַשְׁלִים רְצוֹן קוֹנָם. דְּאָמַר לוֹ יְהוֹנָתָן לְדָוִד אַתָּה תִּהְיֶה לְמֶלֶךְ עַל

יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֶהֱיֶה לְךָ לְמִשְׁנֶה:

  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?


- פרשנות ברטנורא מדברת רק על אהבה התלויה בדבר בטל ואהבה התלויה בדבר קיים אך לא מזכירה אהבה "שאינה תלויה בדבר". ברטנורא מבקר את הכתוב במשנה אבות, כשמסביר למה אהבת דוד ויהונתן היא אהבה התלויה בדבר, בשונה מהכתוב. ניתן להסיק מכך שברטנורא מאמין שאהבה "שאינה תלויה בדבר" אינה קיימת. לפי ברטנורא אהבה התלויה בדבר בטל, כלומר דבר לא קיים, לא תתקיים לעולם. לעומת זאת אהבה התלויה בדבר קיים , כלומר נצחי ומשמעותי כמו: חכמה וצדיקות, תהיה חזקה ונצחית. כמו שמספר גדול, קרוב יותר לאינסוף מאשר מספר קטן. אהבה התלויה בדבר קיים קרובה יותר לאהבה שאינה תלויה בדבר מאשר אהבה התלויה בדבר בטל.

- לפי ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר, אהבה התלויה ביופיה של תמר.

והפעם שיר אהבה/טיפקס

תראי אותי אני כבר מתנהג אחרת,
כותב פתאום שירים על רגשות.
נפגשנו, החיים הפכו להיות כמו סרט,
מלא בכינורות.

תראי אני מחייך כמו אדיוט בבוקר,
חושב מתי הפעם תתקשרי.
נראה לי שאת מרגישה כמעט כמוני,
אז למה לא תודי?

לא, לא אתן לגעת,
מה זה מסתתר בתוך ליבך?
אני עוד צריכה לדעת,
אם זו אהבה...

מאז שאני מכיר אותך עוד לא נחתתי
הולך ברחוב נתקע לי בעצים,
והעולם נראה כמו סרטים בטורקיה
ואני לא מגזים.
תדעי לך שבדרך כלל אנ'לא רומנטי,
האהבה אצלי כמעט קללה.
רוצה איתך רומן גשמי, לא אפלטוני,
עם אופציה לשנה...

לא, לא אתן לגעת...

אולי כן, אולי לא
אולי שם, אולי פה
אולי כן, אולי לא
לא, לא, לא

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

- לפי נתוני השיר אין לדעת אם האהבה תלויה בדבר. בשיר מוזכרים הרגשותיו של הבחור מאז שהתאהב ורצונותיו לפתח את האהבה, אך לא מוזכר מאין נבעה האהבה.

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

-לדעתנו, האהבה של הנער בשיר היא אהבה עמוקה ואמתית והיינו ממליצים לנערה להיעתר לחיזוריו. אנו מסכימים עם ברטנורא שאין אהבה שאינה תלויה בדבר (שלפי הכתוב היא העוצמתית ביותר), לכן האהבה המדוברת בשיר עוצמתית מאוד ביחס לשאר האהבות.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?

- אהבת רחל לרבי עקיבא הייתה תלויה בצניעותו, בטוב ליבו ובגדולתו בתורה של רבי עקיבא. עקיבא גם אהב את רחל מאוד, דבר שגרם לה לאהוב אותו יותר כיוון שאהבתם הייתה תלויה גם בהדדיות שלה. ואפילו בימות החורף שהיו חיים במתבן מפאת עניותם אמר:"אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב."

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים?

-מספר התלמידים מעיד על היותו אדם סוחף, כריזמטי ומורה טוב.

* במקרה הזה המספר 12 הוא מספר טיפולוגי

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה (לרחל):

"עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?

- ניתן להסיק מכך שרבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל כי הוא שומע לה ומאמין לה מבלי בירור או וידוי איתה, ברצון לדעת את כוונותיה המקוריות בנוגע לשליחתו בחזרה לבית המדרש.

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?

- רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהוב אותה גם כאשר היא מוזנחת כי ידעה שעשרים וארבע השנים שלמד בהם תורה, העניקו לו את הידע להבדיל בין הנפש (שלא השתנה אצלה) לבין המראה החיצוני (לבושה החשוף), שכן אמרה:"יודע צדיק נפש בהמתו".

כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

- הדבר שהביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו הוא ידיעתו שבעלה, רבי עקיבא, הוא אדם חכם, גדול בתורה ומוכר (בזכות מעלותיו) בקרבתו. הדבר מובע בכך שכאשר מבין שרבי עקיבא הוא האדם המכובד שהוא שמע שבא למקום מגוריו, הוא מנשק את רגליו ונותן לו מחצית מהונו.

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

הארת את עיני! בלי עצתך לא הייתי עוזב את מקומנו הנוח. זה מזכיר לי משל על תלמיד של רבי. הרבי ציווה עליו לקחת את הפר של המשפחה שממנו הם השיגו הכל והצליחו בעזרתו לחיות. התלמיד עם ייסורי מצפון רבים שחרר את הפר. ולאחר מספר שנים חזר לאותו מקום, המקום היה מלא בעצים ובבית גדול, הוא נכנס לבית וגילה שאיש מהמשפחה שממנה שחרר את הפר היה שם. והוא אמר שללא ההכרחיות למצוא דברים חדשים וללמוד מיומנויות חדשות הוא לא היה מצליח להתקדם. אותו דבר איתנו, אני נפרדתי ממך, הדבר היחידי שהיה לי, ומזה הצלחתי להשתפר, ללמוד ולהצליח.

שלך באהבה,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא...

ואני אל יודעת איך להרגיש, מצד אני אמרתי לו ללכת וללמוד אבל הוא אני מרגישה בודדה, כאילו נטשו אותי. אני מקווה שאהבה שלנו מספיק חזקה כדי לשמור על הקשר שלנו. אני מפחדת שהוא כבר לא אוהב אותי, אני רק מקווה שהוא באמת מצליח ללמוד.

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?

לדעתנו, גיבורת הסיפור היא רחל. הסיפור מסופר סביבה וסביב מחשבותיה ורגשותיה. אך מכיוון שהסיפור הוא ישן ובימים ההם לכתוב משל או סיפור על אישה זה דבר מוזר ולא מקובל, ולכן, הסיפור מנסה להסתיר את זה.

  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות