ספרים חיצוניים

(א) כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר (ישעיה ס, כא) ועמך כלם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר. ואלו שאין להם חלק לעולם הבא. האומר אין תחית המתים מן התורה, ואין תורה מן השמים, ואפיקורוס. רבי עקיבא אומר, אף הקורא בספרים החיצונים...

(1) All Jews have a share in the World to Come, as it says, (Isaiah 60:21), “Thy people are all righteous; they shall inherit the land for ever, the branch of my planting, the work of my hands, that I may be glorified.” These have no share in the World to Come: One who says that [the belief of] resurrection of the dead is not from the Torah, [one who says that] that the Torah is not from Heaven, and an Apikoros. Rabbi Akiva says: also one who reads outside books.

רבי עקיבא אומר אף הקורא בספרים החיצונים וכו': תנא בספרי מינים רב יוסף אמר בספר בן סירא נמי אסור למיקרי א"ל אביי מאי טעמא אילימא משום דכתב [ביה] לא תינטוש גילדנא מאודניה דלא ליזיל משכיה לחבלא אלא צלי יתיה בנורא ואיכול ביה תרתין גריצים אי מפשטיה באורייתא נמי כתב (דברים כ, יט) לא תשחית את עצה...אלא משום דכתיב זלדקן קורטמן עבדקן סכסן דנפח בכסיה לא צחי אמר במאי איכול לחמא לחמא סב מיניה מאן דאית ליה מעברתא בדיקני' כולי עלמא לא יכלי ליה

אמר רב יוסף מילי מעלייתא דאית ביה דרשינן להו.

R. Akiva said: also one who reads the outside books etc. A Tanna taught: [This means], the books of the Sadducees. R. Yoseph said: it is also forbidden to read the book of Ben Sira....

Abaye said to him: Why so? Shall we say because there is written therein, 'Do not strip the skin [of a fish] even from its ear, lest thou spoil it, but roast it [all, the fish with the skin] in the fire, and eat therewith two [twisted] loaves'? Now, if [you object to it in] its literal sense, the Torah too states, Thou shalt not destroy the trees thereof.

But because there is written therein, 'A thin-bearded man is very wise: a thick-bearded one is a fool: he who blows away [the froth] from off his glass [of liquor] is not thirsty; he who says, with what shall I eat my bread? — take the bread away from him; he whose beard is parted will be defeated by none.

R. Joseph said: [Yet] we may expound to them the good things it contains.

צדוקים - [שכופרין באל חי]:

רב יוסף אמר אף בספר בן סירא - שיש בו דברי הבאי ובא עליהם לידי ביטול תורה:

Sadducees- which deny G-d...

Rav Yosef says it is also forbidden to read the book of Ben Sira- for the written is nonsense and it leads to cancellation of torah.

רבי עקיבה אומר אף הקורא בספרים החיצונים. כגון ספרי בן סירא וסיפרי בן לענה אבל סיפרי המירם וכל ספרים שנכתבו מיכן והילך הקורא בהן כקורא באיגרת. מאי טעמא? "ויותר מהמה בני היזהר" וגו' להגיון ניתנו ליגיעה לא ניתנו.

R Akiva says even one who reads outside books. like the books of Ben Sira and the books of Ben La'ana, but the books of Hamiram and all the books that have been written from now on, one who reads them is as one who reads a scroll. what is the reason one should not read the outside books?

for wisdom they were given, not for exertion.

הקדמת הרמב"ם לפרק חלק

ובספרים החיצונים אמרו שהם ספרי תועים (סנהדרין ק ע"ב) וכן ספר בן סירא והוא היה איש שחיבר ספרים יש בהם היתולים מענייני הכרת, פנים אין בהם טעם ולא תועלת, אלא איבוד הזמן בהבל. כגון אלה הספרים הנמצאים אצל הערב מספור דברי הימים והנהגות המלכים וייחוסי הערבים וספרי הניגון וכיוצא בהן מן הספרים שאין בהם חכמה ולא תועלת גופני, אלא איבוד הזמן בלבד.

(ד) ובמשנה כ"ב פ''ה דאבות התיר בבית הכסא ובמרחץ:

In mishna Avot 5:22 he permitted [them to be read] in the bathroom and the bath house

תפארת ישראל על פרק חלק משנה א'

וכולן דוקא בקורא בהן דרך קבע אבל דרך עראי, המאמין לא יחוש מלקרות בהן , כדי לידע מה להשיב לאפיקורוס. ובפרט בביה"כס ראוי לת"ח לעיין בה