Osiyos D'Rabbi Akiva

Weekly shiur in Midrash at Congregation Ezras Israel.

We are learning this holy sefer in pursuit of greater understanding of the Creator of the universe.

As this text is our tradition of the secrets of the letters, we will utilize cross references in Talmud and Midrash for clarity.

As far as manuscripts and editions go, we will use the Zichron Aharon edition.

Tonight's class is on the letter Gimel. See immediately below.

http://www.oocities.org/athens/9587/alephbet.html

I sourced this from the internet, but I'm not familiar with the original website.

גימ״ל -

מהו גימ״ל?

מלמד שאמר הקב״ה

ג׳מלתי י׳חד מ׳חסדים ל'דלים,

ל'דלים מ׳חסדים י׳חד ג׳מלתי.

שאלמלא גמילות חסדים שלי אין כל העולם מתקיים אפילו שעה אחת.

ומהו גמילות חסדים של הקב״ה שהוא עושה עם עולמו בכל יום ויום?

אלו הן:

רוח ונשמה,

דעת ותבונה,

עצה ומחשבה,

בינה וערמה,

תושיה וגבורה,

מאירת עינים,

ושמיעת אזנים,

והלוך רגלים,

ומישוש ידים,

ופתיחת הפה,

ומענה לשון שהוא נותן לכל אדם ובריה שבהן העולם מתקיים,

שנאמר חסד ה׳ מלאה הארץ (תהלים ל״ג).

רוח ונשמה מנין?

שנאמר ויפח באפיו נשמת חיים,

וישוב העפר אל הארץ כשהיה והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה.

דעת ותבונה מנין?

שנאמר ה׳ יתן חכמה מפיו דעת ותבונה.

עצה ומחשבה מנין?

שנאמר רבות מחשבות בלב איש ועצת ה׳ היא תקום.

בינה וערמה מנין?

שנאמר לתת לפתאים ערמה וגו׳ (משלי א׳).

תושיה וגבורה מנין?

שנאמר לי עצה ותושיה אני בינה לי גבורה (שם ח׳).

מאירת עינים מנין?

דכתיב אז תפקחנה עיני עורים (ישעיה ל״ה).

שמיעת אזנים מנין?

שנאמר ואזני חרשים תפתחנה וגו׳.

הליכת רגלים מנין?

שנאמר אז ידלג כאיל פסח,

ונאמר - מה' מצעדי גבר כוננו (משלי כ׳).

מישוש ידים מנין?

שנאמר שאו ידיכם קדש וגו׳ (תהלים קל״ד).

פתיחת הפה מנין?

שנאמר מי שם פה לאדם (פ׳ שמות).

מענה לשון מנין?

שנאמר מה׳ מענה לשון (משלי ט״ז).

ד״א -

אלו טל ומטר וגשמי רצון ברכה ונדבה

שנתן הקב״ה משמי מרום בעולם בכל שנה ושנה,

שנאמר ונתתי מטר ארצכם בעתו (פ׳ עקב).

שאלמלא גשמים יורדים בעולם אין כל בריה יכולה להתקיים,

שנאמר הרעיפו שמים ממעל ושחקים יזלו צדק (ישעיה מ״ה),

שאלמלא צדקה וגמילות חסדים שנתן הקב״ה משחקים אין העולם מתקיים,

שנאמר ושחקים יזלו צדק (שם),

וכתיב ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים פתח וימטר עליהם מן לאכול (תהלים ע״ח).

ומה נשתנה שחקים מכל רקיעי מרומים?

מפני שכל כחו וגבורתו של הקב״ה אינו אלא בשחקים -

עוזו וגאותו, שכינתו ותורתו, ירושלים, וביהמ״ק - כולם בשחקים.

עוזו מנין?

שנאמר תנו עוז לאלהים על ישראל גאותו ועוזו בשחקים (תהלים ס״ח).

גאותו בשחקים מנין?

שנאמר רוכב שמים בעזרך ובגאותו שחקים (פ׳ ברכה).

שכינתו בשחקים מנין?

שנאמר ויצו שחקים ממעל וגו׳ (תהלים ע״ח),

ואין צוואה אלא שכינה

שנאמר ויצו ה׳ אלהים (פ׳ בראשית),

שהקב״ה צוה לשחקים להתקין מיני מאכל למחנות ישראל,

ומנין שהמן בשחקים יהיה טחון ברחים בשביל צדיקים ובשביל ישראל?

שנאמר וימטר עליהם מן לאכול ודגן שמים נתן למו (תהלים ע״ח).

תורתו בשחקים מנין?

שנאמר ועוזו בשחקים,

ואין עוז אלא תורה

שנאמר ה׳ עוז לעמו יתן (שם כ״ט).

ירושלם וביהמ״ק בשחקים,

בנויה באבנים טובות ומרגליות

באבן ספיר ובאבן כדכד

וכל מיני אבן יקרה, מנין?

שנאמר ושחקים יזלו צדק (ישעיה מ״ה),

וירושלם נקראת צדק

שנאמר צדק ילין בה.

ולמה נקרא שמו שחקים?

שהם משחקים מָן טל ומטר ודגן לישראל,

בין בעוה״ז ובין בעוה״ב.

ד״א,

שחקים -

אין שחקים אלא סחקים

שהם משחקים בכל מיני שיר וזמרה ובכל מיני שבח

לפני השכינה בביהמ״ק שבמרום,

שנאמר הוד והדר לפניו עוז ותפארת במקדשו (תהלים צ״ו) -

זה בית מקדשו שבשחקי מרומים

שזיוו מכסה את כל חדרי הרקיע המרומים,

שנאמר כסה שמים הודו ותהלתו מלאה הארץ (חבקוק ג').

ד״א,

שחקים -

שאלף ושמונה עשר מחנות עומדים לפני השכינה בביהמ״ק שבשחקים

לומר לפניו קדוש בכל יום ויום.

וכל מחנה -

אלף ושמונה עשר רבבן מלאכי השרת,

שכך שחקי"ם בגמטריא

אלף ושמונה עשר מחנות

שהן סובבין לפני השכינה בביהמ״ק שבשחקים,

ומרוממים שמו של הקב״ה בכל מיני שבח וזמרה

מבקר ועד ערב,

ואומרים לפניו קדוש קדוש קדוש,

ומערב עד בקר

אומרים ברוך כבוד ה׳ ממקומו.

מפני מה?

מפני ששכינה תעלה למרומים בלילה לבית מסתרים שלה,

שנאמר אָכֵן אַתָּה אֵל מִסְתַּתֵּר אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעַ (ירמיה מ״ה ט"ו).

Below are resources from previous classes.

These notes will help indicate which class and audio recording are parallel.

Aleph - part 1

White board summary of Aleph part 1 and 2.

אל״ף - אמר רבי עקיבא, אל״ף, מהו אלף?

מלמד שאמרה תורה

א'מת ל'מד פ'יך כדי שתזכה לחיי העולם הזה.

פ׳יך ל'מד א׳מת כדי שתזכה לחיי העולם הבא.

מפני מה?

מפני שהקב״ה נקרא אמת

וכסאו מאז יושב עליו באמת,

ופניו יקדמו חסד ואמת,

וכל דבריו דברי אמת

וכל משפטיו משפטי אמת,

וכל אורחותיו חסד ואמת.

ומנין שהקב״ה נקרא אמת? שנאמר וה' אלהים אמת (ירמיה י').

ומנין שכסאו מאז יושב עליו באמת? שנאמר והוכן בחסד כסא וישב עליו באמת (ישעיה י״ז).

ומנין שפניו יקדמו חסד ואמת? שנאמר חסד ואמת יקדמו פניך וגו׳ (תהלים פ״ט).

ומנין שדבריו אמת? שנאמר ראש דברך אמת (תהלים שם).

ומנין שמשפטיו משפטי אמת? שנאמר משפטי ה׳ אמת צדקו יחדיו (תהלים שם).

וכל אורחותיו חסד ואמת שנאמר כל אורחות ה׳ חסד ואמת (תהלים שם);

דבר אחר, אל״ף -

א'פתח ל'שון פ'ה,

ופ'ה ל'שון א'פתח.

אמר הקב״ה,

אפתח לשון של כל בני בשר ודם

כדי שיהיו מקלסין לפני בכל יום

וממליכין אותי בארבע רוחות העולם,

שאלמלא שירה וזמרה שהם אומרים לפני בכל יום ויום לא בראתי את עולמי.

ומנין שלא ברא הקב״ה את העולם אלא בשביל שירה וזמרה?

שנאמר הוד והדר לפניו עוז ותפארת במקדשו (תהלים צ״ו)

הוד והדר לפניו בשמים

ועוז ותפארת במקדשו בארץ.

שמים מכוסים הודו, ותהלתו מלאה הארץ.

ומנין שברא הקב״ה את השמים לענין שירה?

שנאמר השמים מספרים כבוד אל (תהלים י״ט).

ומנין שמיום שברא הקב״ה את הארץ אומרת לפניו שירה?

שנאמר מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק (ישעיה כ״ד) -

ואין צדיק אלא הקב״ה, שנא׳ צדיק ה׳ בכל דרכיו (תהלים קמ״ח).

ומנין שאף ימים ונהרות אומרים שירה?

שנאמר מקולות מים רבים (תהלים צ״ג).

ומנין שאף הרים וגבעות אומרים שירה?

שנאמר ההרים וכל גבעות עץ פרי וכל ארזים החיה וכל בהמה רמש וצפור כנף מלכי ארץ וכל לאומים שרים וכל שופטי ארץ בחורים וגם בתולות זקנים עם נערים יהללו את שם ה׳ כי נשגב שמו לבדו (תהלים קמ״ח).

ומנין שכל סדרי בראשית אומרים שירה?

שנאמר ממזרח שמש עד מבואו וגו' (תהלים קי״ג).

ומנין שאף אדם הראשון פתח פיו בשירה?

שנאמר (תהלים צ״ב) מזמור שיר ליום השבת טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון.

טוב להודות לה׳ - בארץ מתוך בני אדם,

ולזמר לשמך עליון - בשמי מרום בתוך מלאכי השרת:

Aleph - part 2

ד״א -

א'פתח ל'שון פ'ה

ופ'ה ל'שון א'פתח

שאין נאה במאתים ושמונה אברים שבאדם לומר לפניו שירה אלא בפה ולשון,

שנאמר פי יספר צדקתך וגו' (תהלים ע״א).

שלא נמשלו פה ולשון אלא בים ובגליו.

כשם שהים מרחיב ופותח - כך הפה מרחיב ופותח.

כשם שהים מלא מרגליות - כך הפה מלא מרגליות של עצמות.

כשם שהים מביע מים - כך הפה מביע מים.

כשם שגל מתוך הים מתגבר ועולה - כך הלשון בתוך הפה מתגבר ועולה.

כשם שהים מטביע ספינה בתוכו - כך לשון מרשיע את הבריה בדבר.

וכשם שהים מצפצף - כך הפה מצפצף.

וכשם שגל הים מרגיש - כך לשון מרגיש.

כשם שגל הים מסעיר ברוח סערה - כך לשון של אדם מסעיר ברוח עבירה.

כשם שהים פולט המים - כך הפה פולט מים.

כשם שגלי הים הורגין את הבריות - כך הפה ולשון הרע הורג את הבריות.

וכשם שהים יש לו שפה מזה ומזה - כך לשון יש לו שפה מזה ומזה.

כשם שהים מבאיש ומסריח - כך הפה מבאיש ומסריח.

כשם שגל הים פעמים זוקף פעמים מוטל - כך לשון פעמים זוקפת ופעמים מוטלת.

כשם שגל הים הכל מתייראין ממנו - כך לשונו של אדם הכל מתייראין ממנו.

מה הים לסוף מימיו מתגרשים לרפש וטיט

שנאמר ויגרשו מימיו רפש וטיט (ישעיה סוף נ״ז) -

כך הפה סוף דבריו לתוהו והבל

שנאמר יכרת ה׳ כל שפתי חלקות וגו׳ (תהלים י״ב):

ד״א -

א'פתח ל'שון פ'ה

ופ'ה ל'שון א'פתח -

אמר הקדוש ברוך הוא,

אפתח להם לישראל פה ולשון בדברי תורה

כדי שישבח שמי בכל יום ויום

שאם אין ישראל בעולם אין לי שבח וגדולה,

שאלמלא שירה וזמרה שישראל אומרים לפני בכל יום לא בראתי עולמי.

אפילו ישראל שכל העולם כלו נברא בשבילן לא בראתים אלא בשביל שירה,

שנאמר עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו (ישעיה מ״ד).

ד״א – אל״ף,

אם אין אלף אין בי״ת

אם אין בי״ת אין אל״ף -

אם אין תורה תמימה אין כל העולם כלו מתקיים,

אם אין כל העולם כלו מתקיים אין תורה תמימה מתקיימת.

אם אין גימ"ל אין דלי"ת

אם אין דלי״ת אין גימ״ל -

אם אין גמילות חסדים אין דלים,

אם אין דלים בעולם אין גמילות חסדים,

שנאמר חסדי ה׳ אזכיר וגו' (ישעיה ס״ג).

ומנין שישראל נקראו דלים?

שנאמר אתה עם עני תושיע (תהלים י"ח)

ועינים רמות תשפיל - אלו אומות העולם.

ד״א – אל״ף,

אמר הקב״ה

'אמונתי ל'ישראל פ'קדתי

ופ'קדתי ל'ישראל א'מונתי.

אין אמונתי אלא תורה שנאמר ואהיה אצלו אמון (משלי ח׳).

ומנין שהפקיד הקב״ה אמונתו לישראל?

שנאמר זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל (תהלים צ״ח). ו

היו כל ישראל פותחים את פיהם ואומרים שירה לפני הקב״ה באותה שעה,

שנאמר ה׳ אֱלֹהַי אַתָּה אֲרוֹמִמְךָ אוֹדֶה שִׁמְךָ כִּי עָשִׂיתָ פֶּלֶא עֵצוֹת מֵרָחוֹק אֱמוּנָה אֹמֶן. (ישעיה כ״ה א')

אם נאמר אומן למה נאמר אמונה,

אם נאמר אמונה למה נאמר אומן?

אלא מלמד ששתי אמונות הפקיד הקב״ה לישראל על הר סיני -

אחד לישראל ואחד למשיח.

אחד לישראל מנין?

שנאמר זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל (תהלים צ״ה).

ואחד למשיח מנין?

שנאמר והיה צדק אזור מתניו והאמונה אזור חלציו (ישעיה י״א).

Aleph - part 3

ד״א – אל״ף,

אמר הקב״ה

א'מרתי פ'ארתי ל'עמי

ופ'ארתי ל'עמי א'מרתי.

ואין אמרתי אלא תורה,

שנאמר יערוף כמטר לקחי תזל כטל אמרתי (פ׳ האזינו).

ואין לקחי אלא תורה,

שנאמר כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו (משלי ד׳).

ומהו אל תעזובו?

מלמד שבעת מתן תורה קרא הקב״ה לישראל ואמר להם

בני! מקח טוב יש לי בעולם ואני נותן אותו לכם לעד לעולם

אם תקבלו את תורתי ותשמרו את מצותי.

משיבים ואומרים לפניו, רבש״ע!

איזהו מקח טוב שאתה נותן לנו אם נשמור את תורתך?

משיב הקב״ה ואומר להם, זה העולם הבא.

משיבים ישראל ואומרים, רבש״ע, הראנו דוגמא של עוה״ב.

משיב הקב״ה ואומר להם,

זה שבת שהוא אחד מששים של עוה״ב שכולו שבת,

שנאמר זכור את יום השבת.

ומנין שעוה"ב כולו שבת?

שנאמר מזמור שיר ליום השבת וגו׳ (תהלים צ״ב) - ליום שכולו שבת.

שכיון שראה אדם הראשון את השבת,

פתח את פיו בשבחו של הקב״ה ואמר

מזמור שיר ליום השבת טוב להודות לה׳ ולזמר לשמך עליון.

באותה שעה ירדו מלאכי השרת כתות כתות מן השמים ואמרו טוב להודות,

וכן השמים מקצתן היו אוחזים בידיהם כנורות ועוגבות,

ומקצתן היו בידיהם נבלים ומצלתים וכל כלי שיר ומנגנים לפניו בשיר,

שנאמר ולזמר לשמך עליון.

להגיד בבקר חסדך -

זה עולם הבא שנמשל לבקרים,

שנאמר חדשים לבקרים רבה אמונתך (איכה ב׳),

ואמונתך בלילות -

זה העולם הזה שנמשל ללילה,

שנאמר תשת חשך ויהי לילה בו תרמוש כל חיתו יער (תהלים ק״ד),

וכי כל חיתו יער לא תרמוש אלא בלילה וביום אינה רומשת כלל?

אלא מלמד שעוה"ז נמשל כלילה

ומלכי או״ה משולים כחיות שהן רומשות ביער בתוך הלילה (הגלות),

וכיון שעלה עמוד השחר חוזרין.

וכשם שכל החיות חוזרות ליערם ולמקומם

כך כל מלכי הארץ ורוזני תבל כיון שבא עליהם עוה״ב ומלכות משיח

חוזרים ליערם ולמקומם ויורדין מגדולתם ושבים אל עפרם ואינם באים לעוה״ב,

שנאמר והיה ה׳ למלך על כל הארץ (זכריה י״ד).

ד״א – אל״ף,

אמר הקב"ה

א'צתי ל'פעול פ'לא

במרום ועומק שאין חקר ואין מספר,

שנאמר עושה גדולות עד אין חקר - במעשה בראשית בשעה שבראם,

ונפלאות עד אין מספר - במעשה אחרית בשעה שיצרם.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בשעה שנוצר הולד במעי אמו,

ונפלאות עד אין חקר - בשעה שנולד.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בשעת יציאת נשמה,

ונפלאות עד אין מספר - בשעת תחיית המתים.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בשעת המבול,

ונפלאות עד אין מספר - בשעת הפלגה.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בשעת יציאת מצרים,

ונפלאות עד אין מספר - בשעת קריאת ים סוף.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בשעת מלחמת עמלק,

ונפלאות עד אין מספר - בשעת ירידת המן.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בשעת מתן תורה,

ונפלאות עד אין מספר - בשעה שנהרגו סיחון ועוג.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בשעת מלחמת סיסרא,

ונפלאות עד אין מספר - במלחמת סנחריב.

ד״א,

עושה גדולות עד אין חקר - בעוה״ז,

ונפלאות עד אין מספר - בעוה״ב.

ד״א, אל״ף -

מלמד שחמשת אלפים שערי חכמה נפתחו לו למשה בסיני

כנגד חמשה חומשי תורה,

ושמונת אלפים שערי בינה

כנגד שמונה [ספרי] נביאים,

ואחד עשר אלפים שערי דעה

כנגד אחד עשר כתובים,

שנאמר אוֹצָר נֶחְמָד וָשֶׁמֶן בִּנְוֵה חָכָם וּכְסִיל אָדָם יְבַלְּעֶנּוּ (משלי כ״א כ').

אוצר - זו תורה,

שנאמר יראת ה׳ היא אוצרו (ישעיה ל״ג),

ותורה - זו יראה,

שנאמר וראו כל עמי הארץ כי שם ה׳ נקרא עליך ויראו ממך (פ׳ תבא),

ואומר ובעבור תהיה יראתו על פניכם וגו' (פ׳ יתרו).

נחמד - אלו נביאים

שמתנבאים בדברים נחמדים,

שנאמר הנחמדים מזהב ומפז רב (תהלים י״ט),

ושמן - אלו כתובים

שהם מושחים גופו של אדם בדברי נחומים כשמן,

שנאמר ושקוי לעצמותיך (משלי ג'),

בִּנְוֵה חָכָם -

זה משה רבנו ע״ה שנקרא חכם,

שנאמר עיר גבורים עלה חכם וגו' (משלי כ״א),

ואין גבורים אלא מלאכי השרת,

שנאמר ברכו ה׳ מלאכיו גבורי כח (תהלים ק״ג).

וּכְסִיל אָדָם יְבַלְּעֶנּוּ -

זה יהושע בן נון

שעשה עצמו ככסיל אצל משה רבו.

ד״א - אל"ף

זה הקב"ה

שהוא ראשון והוא אחרון,

הוא אלוף ברוב אלפי מלך.

כשם שהאל"ף ראש לכל האותיות

כך הקב״ה ראש לכל המלכים כולם, גם הוא סוף לכל הנדיבים כולם.

ומנין שהוא ראשון והוא אחרון?

שנאמר אני ה׳ ראשון ואת אחרונים אני הוא (ישעיה מ״א).

ראוי למקרא לומר ואת אחרון אני הוא,

מה ת"ל את אחרונים אני הוא?

אלא מלמד כשמחדש את העולם

הקב״ה עומד בעצמו ומסדר

סדרן של אחרונים של עוה״ב,

סדרן של צדיקים,

סדרן של חסידים,

סדרן של ענוים,

סדרן של נביאים,

סדרן של מלכים ושל רוזנים ושל נדיבים,

סדרן של פרנסי הדור,

סדרן של כל דור ודור,

וכל בריה ובריה,

וכל חיה וחיה,

וכל עוף ועוף,

וכל נשמה ונשמה.

ומוריד חנוך בן ירד ששמו מטטרון

ואת ארבע החיות מתחת גלגלי מרכבות כסאו,

ומעמיד את כסאו לצד אחד

ומעלה את קרח ואת עדתו משאול ומתהום רבה.

ומביאין לפניו כל באי העולם והוא מעמידן על רגליהם,

והוא מסדר דינו של עצמו לפני הבריות,

ואומר להם כלום ראיתם אלוה אחר מבלעדי

בשמים ממעל או בארץ מתחת או בארבע רוחות העולם?

העידו בי ותאמרו אמת!

שנאמר, ואתם עדי נאם ה׳ ואני אל (ישעיה מ״ג).

משיבין מטטרון וחיות הקדש וקרח ועדתו

כולם בבת אחת בקול אחד בפה אחד ובדיבור אחד,

ואומרים לפניו כל באי עולם,

לא ראינו מעולם כמוך אלוה בשמים ממעל,

ולא שרנו מעולם כמוך רשות אחר בארץ מתחת.

אין מלך כמוך

ואין צור בלתך,

ואין אלהים זולתך,

אתה ראשון ואתה אחרון ואין אלוה מבלעדיך,

ואין עוד אלהים

שנאמר אין כמוך באלהים ה׳ ואין כמעשיך (תהלים פ״ו).

באותה שעה משיב הקב״ה לכל באי עולם,

שנאמר ראו עתה כי אני אני הוא ואין אלהים עמדי (פ׳ האזינו).

מה הוא אני אני ב׳ פעמים?

אלא מלמד שאמר להם הקב״ה,

אני הוא עד של נברא העולם

ואני הוא משנברא העולם

ואין אלהים עמדי לעוה״ב.

אני אמית ואחיה -

אני הוא שאמית כל בני אדם וכל הבריות בעולם הזה,

ואני הוא שאחזיר להם רוח ונשמה ומחיה אותם לעולם הבא,

ואני הוא שמחצתי אותם בעולם הזה

בעורות עינים בחרישות אזנים בחגירת רגלים בבלילות אצבעותים בפילגות אברים בערלות שפתים באילמות פה ולשון,

ואני הוא שמרפא אותם לעולם הבא.

ואין מידי מציל - ליום הדין.

ד״א,

מחצתי ואני ארפא -

כשם שהאדם נפטר במומו

כך חוזר במומו לעוה״ב [בעת תחיית המתים],

מי שנפטר חיגר - חוזר חיגר,

מי שנפטר סומא - חוזר סומא,

מי שנפטר חרש - חוזר חרש,

מי שנפטר אילם - חוזר אילם,

מי שנפטר גבן - חוזר גבן,

מי שנפטר דק - חוזר דק,

או תבלול בעינו או גרב או ילפת או מרוח אשך - חוזר כך.

ואח״כ יושב הקב״ה כרופא ומרפא אותם בפני כל באי עולם,

שנאמר בורא ניב שפתים שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה׳ ורפאתיו (ישעיה מ״ז).

ד״א – אל״ף,

מפני מה כותבין אותו באות אחת וקורין אותו בשלש אותיות?

מפני שהוא נחשב אחד כנגד הקב״ה שנקרא אחד,

שנאמר שמע ישראל ה׳ אלקינו ה׳ אחד,

הקב״ה נקרא אחד וקריאת שמו אותיות (שמות) משולשות.

ומנין שהקב״ה אחד וכל שם שלו אין קורין לפניו אלא במשולש?

שנאמר ה׳ אלקינו ה׳ אחד

הרי שמו משולש.

ה׳ ה׳ אל רחום -

הרי שמו משולש.

ומנין שכל שבח אין אומרים לפניו אלא משולש?

שנאמר קדוש קדוש קדוש ה׳ צבאות - הרי משולש.

גדול ה׳ ומהולל מאד ולגדולתו אין חקר - הרי משולש.

אז ישיר, את השירה, אשירה לה׳,

וכן שיר השירים, שיר אחד שירים שנים - הרי שיר משולש.

במדת האמונה בראתי את העולם,

ובמדת האמונה אני נוהג עמו,

ובמדת אמונה אני עתיד לחדשו

(בדפוס קראקא כתוב פה ס׳ חנוך שנדפס בערכו ואין צורך לכפול הדברים).

ב״י - אל תקרי ב״י אלא בי״ת, ומה הוא בית? אמר הקב״ה, ב'ניתי י'צרתי ת'כנתי, ת'כנתי י'צרתי ב'ניתי: בניתי שני פלטרין שלי - אחד למעלה ואחד למטה, יצרתי כל סדרי בראשית, תכנתי חיי עוה״ב, שנאמר מי תכן את רוח ה׳ (ישעיה מ׳). ד״א - ב״י, בו בינה בכל בית, בכל בית בינה בו: בית בוני בכל בית במלכות בוני בית. אמר הקב״ה בבי״ת בראתי את העולם, בבי"ת דנתי את העולם. בבי"ת שיחתי (השחית) את העולם, בבי"ת בלבלתי את הלשון בעולם, בבי"ת ברכתי את אזרחי (אברהם), בבי"ת ברכתי את יצחק, בבית ברכתי את יעקב, בבי"ת ברכתי את השבטים, בבי"ת ברכתי את יוסף, בבי"ת ברכתי את ישראל, בבי"ת ברכתי את ירושלם, בבי"ת ברכתי את ציון, בבי"ת ברכתי את בית המקדש, בבית ברכתי את עוה"ב. ומנין כי בבי"ת ברא את העולם? שנאמר בראשית ברא אלהים. בבי"ת דן את העולם שנאמר קץ כל בשר בא לפני - "גש" לפני "קרוב" לפני לא נאמר, אלא "בא" לפני. שיחתי בבי"ת, שנאמר ביום ההוא נבקעו מעינות תהום רבה. בלבל הלשון בבי"ת מנין? שנאמר כי שם בלל ה׳ שפת כל הארץ - "הפך" "חלף" "עירב" לא נאמר, אלא "בלל". ברך האזרחי בבי"ת מנין? שנאמר וה׳ ברך את אברהם בכל, ברך יצחק בבי"ת מנין? שנאמר ויצחק בא מבוא. ברך יעקב בבי"ת מנין? שנאמר בית יעקב בכל מקום, אבל "אהל" יעקב, "משכנות" יעקב, "שורש" יעקב - לא נאמר אלא "בית" יעקב. בירך השבטים בבית מנין? שנאמר וישראל בחרתי בו (ישעיה מ״ד) - "חשקתי" "חפצתי" "רציתי" בו לא נאמר, אלא בחרתי בו. ברך יוסף בבי"ת מנין? שנאמר ובית יוסף להבה (עובדיה א), מחנות יוסף "משכנות" יוסף "מעונות" יוסף לא נאמר, אלא "ובית" יוסף להבה. ברך ישראל מנין? שנאמר בית ישראל ברכו את ה׳ (תהלים קל״ו) - זרע ישראל לא נאמר, אלא בית ישראל. ברך ירושלם מנין? שנאמר ובחר עוד בירושלם (זכריה סוף א׳), 'חשק' 'חפץ' 'רצה' לא נאמר, אלא 'בחר'. ציון מנין? שנאמר כי בנה ה׳ ציון, 'יסד' 'כונן' לא נאמר, 'שכלל' לא נאמר, אלא 'בנה'. בית המקדש מנין? שנאמר כי ביתי בית תפלה וגו׳ (ישעיה נ״ו), 'אהלי' 'משכני' 'דירתי' לא נאמר, אלא 'ביתי'. עוה״ב מנין? שנאמר כי הנני בורא שמים חדשים וארץ חדשה (שם ס"ה), 'יוצר' 'כונן' 'שכלל' לא נאמר, אלא 'בורא'.
ד״א – בי״ת, מה נשתנה בית מכל האותיות שברא בו הקב״ה כל סדרי בראשית? מפני שגלוי וידוע היה לפני הקב״ה כי שתי פעמים עתיד העולם ליחרב - אחד בימי דור המבול, ואחד בסוף ששת אלפים ותשעים ושלש ושנים. ד״א - מפני ששתי פעמים היה עתיד בית המקדש ליחרב. ד״א - מפני שאמר הקב״ה שני עולמים אני עתיד לברוא, עולם הזה ועולם הבא. ד״א - מפני שאמר הקב״ה עתיד אני לברוא שמים וארץ שני פלטורין - שמים לי וארץ לבני אדם, שנאמר השמים שמים לה׳ והארץ נתן לבני אדם (תהלים קט״ו). ד״א - מפני שאמר הקב״ה עתידין בשר ודם לעבוד שתי רשויות - ישראל עובדים לשמי ואו״ה לשם ע״ז. ד״א - מפני שעתידין בריות העולם לנהוג בהם ב׳ יצרים, יצר טוב ויצר הרע. ד״א - שכל מה שאני עתיד לברוא אינו אלא אחד - זכר ואחד נקבה. ד״א - מה ת״ל בראשית? בשביל שלשה שנקראו ראשית, ואלו הן: תורה, וישראל, ויראה. תורה מנין? שנאמר ה׳ קנני ראשית דרכו (משלי י״ד), ישראל מנין? שנאמר קדש ישראל לה׳ ראשית תבואתה (ירמיה ב׳), יראה מנין? שנאמר ראשית חכמה יראת ה׳ (משלי א׳). תורה - בשביל ישראל, שנאמר עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו (ישעיה מ״ד). ומנין שעם זו ישראל? שנאמר, עם זו קנית. ישראל - בשביל יראה, שנאמר ועתה ישראל מה ה׳ אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה את ה׳ אלהיך.
ד״א – ב״י, בו בינה לכל נברא, בו בינה לכל יצור, בו בינה לכל נפש, בו בינה לכל נשמה, בו בינה לכל רוח, שאלמלא בינה אין העולם מתקיים אפילו שעה אחת, שנאמר הבו לכם אנשים חכמים ונבונים (פ׳ דברים). באותה שעה אמר להם הקב״ה לישראל, בני! הבו לכם בעלי בינה להיות ראשים עליכם. מיד הלך משה והיה מחזיר בכל משכנותיהם של ישראל לבקש מהם בעלי בינה ולא מצא, שנאמר ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידועים (שם) - ולא מצא נבונים. מכאן אתה למד שגדולה בינה לפני הקב״ה יותר מן התורה, שאפילו אדם קורא תורה נביאים וכתובים, ושונה משנה ומדרשים הלכות ואגדות שמועות ותוספות [מושבות] (מושלות?) ומעמדות והגדות וכל סדרי בראשית ואין בו בינה - אין תורתו שוה כלום, שנאמר ובינת נבוניו תסתתר (ישעיה כ״ט). ד״א - מפני מה ברא הקב״ה את העולם בבי״ת בבראשית וסיים התורה בלמ"ד? כדי שכשתדבקם ביחד אינן אלא בל, וכי תהפוך אותם אינן אלא לב, אמר להם הקב״ה לישראל: בני! אם אתם מקיימים שני דברים הללו בל ולב אני מעלה עליכם כאילו קיימתם את התורה כולה מב׳ ועד ל׳.
דל״ת - ד״ל. אמר הקב״ה ד'ברי ל'עולם, ל'עולם ד'ברי נצב בשמים, שנאמר לעולם ה׳ דברך נצב בשמים (תהלים קי״ט). ואין דבר אלא מלאך הרופא, שנאמר ישלח דברו וירפאם (שם ק״ז). ד״א - אין דבר אלא לשון נבואה, שנאמר וישם ה׳ דבר בפי בלעם (פ׳ בלק). ד״א - אין דבר אלא לשון מצוה, שנאמר דָּבָר שָׁלַח ה׳ בְּיַעֲקֹב וְנָפַל בְּיִשְׂרָאֵל (ישעיה ט' ז'). ומנין שאין דבר אלא מצוה? שנאמר, כי דבר ה׳ בזה ואת מצותו הפר (במדבר ט"ו ל"א).

זי"ן - זה שמו של הקב״ה

שהוא זן ומפרנס כל יצורי כפיו בכל יום ויום

מקרני ראמים ועד ביצי כנים~

שנאמר מפרי מעשיך תשבע הארץ (תהלים ק״ד),

ואומר פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון (שם קמ״ח).

וכמה מפתחות יש לו להקב״ה?

יש לו מפתח של אשה

שנאמר ויפתח את רחמה,

יש לו מפתח של גשמים

שנאמר יפתח ה׳ לך את אוצרו הטוב (פ׳ תבוא),

יש לו מפתח של תחיית המתים

שנאמר וידעת כי אני ה׳ בפתחי את קברותיכם (יחזקאל ל״ו).

יש לו מפתח של פרנסה

שנאמר פותח את ידך (תהלים קמ״ה),

יש לו מפתח של נקבים

שנאמר מִהַר צֹעֶה לְהִפָּתֵחַ (ישעיה נ״א י"ד),

יש לו מפתח של מן ויכן להם מן

שנאמר ודלתי שמים פתח וימטר עליהם מן (תהלים ע״ח), י

ש לו מפתח של חידוש מלכיות

שנאמר וּפִתְּחוּ שְׁעָרַיִךְ תָּמִיד (ישעיה ס׳ י"א),

יש לו מפתח של עינים

שנאמר אז תפקחנה עיני עורים (שם ל״ה),

וכתיב ויגל ה׳ את עיני בלעם (פ׳ בלק),

יש לו מפתח של חרשים

שנאמר אזני חרשים תפתחנה (ישעיה ל״ה),

יש לו מפתח של שפתים

שנאמר ה׳ שפתי תפתח (תהלים נ״א),

יש לו מפתח של פה

שנאמר ויפתח ה׳ את פי האתון (פ׳ בלק),

יש לו מפתח של לשון

שנאמר ומה׳ מענה לשון (משלי ט״ז),

יש לו מפתח של אסורים

שנאמר ה׳ מתיר אסורים (תהלים קט״ו),

יש לו מפתח של ארץ

שנאמר תִּפְתַּח אֶרֶץ וְיִפְרוּ יֶשַׁע (ישעיה מ״ה ח'),

יש לו מפתח של גן עדן

שנאמר פתחו לי שערי צדק (תהלים קי״ח),

יש לו מפתח של גיהנם

שנאמר פתחו שערים ויבא גוי צדיק שומר אמונים (ישעיה ס״ו)

- אל תקרי שומר אמונים אלא שומר אמנים,

בשביל אמן שעונים רשעים מתוך גיהגם נצולים מגיהנם.

כיצד, עתיד הקב״ה להיות יושב בגן עדן ודורש

וכל הצדיקים יושבים לפניו

וכל פמליא של מעלה עומדים על רגליהם,

מימינו של הקב״ה חמה עם מזלות

ולבנה וכל הכוכבים משמאלו,

והקב״ה דורש להם טעמי תורה חדשה

שעתיד הקב״ה ליתן להם ע״י משיח.

וכיון שמגיע לאגדה עומד זרובבל בן שאלתיאל *(ע״ע זרובבל) על רגליו

ואומר יתגדל ויתקדש,

וקולו הולך מסוף העולם ועד סופו

וכל באי עולם עונין אמן,

ואף רשעי ישראל וצדיקי או״ה שנשתיירו בגיהנם עונין ואומרים אמן בתוך גיהנם,

עד שמתרעש כל העולם כולו

וקולם נשמע בפני הקב״ה

והוא שואל עליהם ואומר, מה קול רעש גדול שמעתי?

משיבין מלאכי השרת ואומרים לפניו: רבש״ע!

אלו רשעי ישראל וצדיקי או״ה שנשתיירו בגיהנם שעונין אמן מתוך גיהנם.

מיד מתגלגלין רחמיו של הקב״ה עליהם ביותר,

ואומר מה אעשה להם יותר על דין זה,

כבר יצר הרע גרם להם.

באותה שעה נוטל הקב״ה מפתחות של גיהנם

ונותנן למיכאל וגבריאל בפני כל הצדיקים ו

אומר להם, לכו ופתחו שערי גיהנם והעלו אותם מתוך גיהנם

שנאמר פתחו שערים ויבא גוי צדיק שומר אמונים.

מיד הולכים מיכאל וגבריאל ופותחים ארבעים אלפים שערי גיהנם

ומעלים אותם מתוך גיהנם.

וכיצד מעלים אותם מתוך גיהנם?

מלמד שכל גיהנם וגיהנם שלש מאות [אלפים פרסאות] ארכו

וג׳ מאות [אלפים] רחבו

ועביו אלף פרסה

ועמקו אלף פרסה.

וכל רשע שנופל לתוכו שוב אינו יכול לעלות מתוכה.

מה עושין מיכאל וגבריאל באותה שעה?

תופשין ביד כל אחד ואחד מהן

ומעלין אותו כאדם שהוא מקים את חבירו

ומעלהו בחבל מתוך הבור

שנאמר העלני מבור שאון מטיט היון (תהלים מ׳),

ועומדים עליהם גבריאל ומיכאל באותה שעה

ורוחצין אותם וסכין אותם ומרפאים אותם ממכות גיהנם,

ומלבישין אותם בגדים נאים וטובים

ותופשים בידם ומביאין אותם לפני הקב״ה

ולפני כל הצדיקים כשהם מגוהצים ומכובדים

שנאמר כהניך ילבשו תשועה וחסידיך ישמחו בטוב (דהי״ב ו׳).

כהניך - אלו צדיקי או״ה

שהן מכהנין להקב״ה בעוה״ז כגון אנטונינוס בן אסוירוס וחביריו,

וחסידיך - אלו רשעי ישראל

שנקראו חסידים, שנאמר אספו לי חסידי (תהלים נ׳).

וכשמגיעין לפתח גן עדן נכנסין גבריאל ומיכאל תחלה ונמלכין בהקב״ה.

משיב הקב״ה ואומר להם,

הניחו להם שיכנסו ויראו את כבודי.

וכיון שנכנסין נופלים על פניהם ומשתחוים לפניו

ומברכים ומשבחים שמו של הקב״ה.

מיד, צדיקים גמורים וישרים שיושבים לפני הקב״ה

נותנים הודאה ומרוממים להקב״ה,

שנאמר אך צדיקים יודו לשמך ישבו ישרים את פניך (שם ק״מ),

ואומר וירוממוך בקהל עם וגו׳ (שם ק״ז).

חי״ת - אל תקרי חי"ת אלא חטא (לפי ההברה הספרדית אין חלוק במבטא בין חית לחטא, וכן להלן באות טי״ת) מפני שחטא נחשב להם לרשעי ישראל כצדקה בשעה שהם רואין פני גיהנם ומקבלים בעצמם דינה של גיהנם. וכיון שמעלין אותם וחוזרין בתשובה לפני הקב״ה, מיד מתקבלין לפני שכינה כצדיקים וחסידים שלא חטאו מעולם ומקבלים שכר על כל חטא שהיה בידם כצדקה, שנאמר וּבְשׁוּב רָשָׁע מֵרִשְׁעָתוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיַּעַשׂ מִשְׁפָּט וּצְדָקָה הוּא אֶת נַפְשׁוֹ יְחַיֶּה (יחזקאל י״ח), 'בהן' יחיה לא נאמר, אלא 'עליהם' (בכתוב נאמר הוא את נפשו יחיה, ובמקום אחר נאמר ועשה משפט וצדקה עליהם הוא יחיה [שם ל״ג י״ט]), מלמד שעליהם הוא יחיה עם הצדיקים והחסידים ותמימים וישרים ובעלי צדקה וגומלי חסדים ובעלי תורה ואנשי אמונה לעולם הבא. ולא עוד, אלא שמעלין אותם ומושיבין אותם בישיבה אצל השכינה, מפני ששברו את לבם בתשובה לפני הקב״ה, שנאמר קרוב ה׳ לנשברי לב (תהלים ל״ד). דבר אחר, קרוב ה׳ לנשברי לב - מלמד שכל מי שלבו שבור בכל יום ורוחו נמוכה ודבורו ממועט בפיו בכל יום, עמו שכינה מהלכת בכל יום. ולא עוד, אלא שמעלה עליו הכתוב כאילו מזבח בנוי בלבו ומעלה עולות וזבחים עליו לפני הקב״ה, שנאמר זבחי אלהים רוח נשברה לב נשבר ונדכא (שם נ״א). ד״א, קרוב ה׳ לנשברי לב - שכל שבורי לב חביבין לפני הקב״ה יותר ממלאכי השרת, שמלאכי השרת מרוחקים מן השכינה שלשים וששת אלפים רבבות פרסאות שנאמר שרפים עומדים ממעל לו (ישעיה ו׳), לו בגימטריא שלשים וששה אלפים הן. מלמד שגופו של שכינה (ע״ע שעור קומה), מאתים ושלשים וששה רבבות פרסאות, מאה ושמונה עשר ממתניו ולמעלה, ומאה ושמונה עשר ממתניו ולמטה. ופרסאות הללו אינן בפרסאות שלנו אלא בפרסה שלו, שהפרסה שלו אלף אלפים אמה, ואמה שלו ארבע זרתות וטפח, וזרת שלו מסוף העולם עד סופו, שנאמר מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן (ישעיה מ' י"ב). ד״א, וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן - מלמד שהשמים ושמי השמים זרת אחד ארכן וזרת אחד רחבן וזרת אחד קומתן, וארץ וכל תהומות פרסת רגל אחת ארכה ופרסת רגל אחת רחבה ופרסת רגל אחת קומתה, עד הרקיע הראשון. אבל שבורי לב הקב״ה קרוב אצלן כל היום מאמה אל אמה, לכך נאמר קרוב ה׳ לנשברי לב. לנשברי לב הוא קרוב ולא לנמהרי לב, שכבר כתוב אחריו אמרו לנמהרי לב חזקו ואל תיראו. אלא מלמד שהקב״ה מרחיק שכינתו מעל גבהי לבב, וכולן נחשבים עליו כתועבה, שנאמר תועבת ה׳ כל גבה לב יד ליד לא ינקה (משלי י״ד), ואין תועבה אלא ע״ז שנאמר ולא תביא תועבה אל ביתך (פ׳ תצא), מכאן מצינו שכל מי שיש לו גסות הרוח כאילו עובד ע״ז. ולא עוד, אלא שמעלה עליו הכתוב כאילו בנה במה בלבו ומקטיר עליה קטרת לע״ז, שאין תועבה האמורה כאן אלא ע״ז, שנאמר כי את כל התועבות האל עשו אנשי הארץ. (פ׳ אחרי מות), לכך נאמר תועבת ה׳ כל גבה לב. ומהו יד ליד לא ינקה? מלמד שאפילו יש בו צדקה וגמילות חסדים כאברהם אבינו שקנה בצדקה שמים וארץ העוה״ז ועוה"ב, שנאמר ויאמר אברם אל מלך סדום הרימותי ידי אל ה' אל עליון קונה שמים וארץ (פ׳ לך), ויש בו גסות הרוח לא ינקה מדינה של גיהנם. ד״א, יד ליד לא ינקה - מלמד שאפילו יש בו תורה וחכמה כמשה רבינו ע״ה שקיבל תורה מיד ליד, ויש בו גסות הרוח, לא ינקה מדינה של גיהנם. לכן הוא אומר כי רם ה׳ ושפל יראה וגבוה ממרחק יידע (תהלים קל״ח). וכי שפל יראה וגבוה אינו רואה? אלא מלמד שאין הקב״ה מסתכל במי שיש בו גסות הרוח כמי שאינו מסתכל באדם שהוא שונא לו מנעוריו, שאין שונא לו להקב״ה אלא מי שיש לו גסות הרוח, לכך נאמר כי רם ה׳ ושפל יראה וגו׳. ומהו וגבוה ממרחק יידע - בשני יודי״ן? מלמד שאמר הקב״ה כל מי שיש בידו גסות הרוח מעלה אני עליו כאילו קללני בשני העולמות, שאין ב׳ יודין אלא אחד בעוה״ז ואחד בעוה״ב. וכל מי שזובח את יצרו בכל יום ומתודה עליו מעלה אני עליו כאילו כבדני בשני עולמות שנאמר זובח תודה יכבדנני (שם נ׳), שני נוני"ן - אחד לעוה"ז ואחד לעוה״ב.
טי״ת - אל תקרי טי"ת אלא טיט, ומהו טיט? זה טיט שבידו של הקב״ה, שנאמר הנה כחומר ביד היוצר (ירמיה י"ח) שכל העולם כלו לא נברא אלא הימנו, ולבסוף עתידים כלם שחוזרים לטיט, שנאמר הכל הולך אל מקום אחד, הכל היה מן העפר והכל שב אל העפר (קהלת ח׳). ואין טיט אלא עפר שנברא ממנו אדם הראשון, שנאמר וייצר ה׳ אלהים את האדם עפר מן האדמה. ומנין שאין טיט אלא עפר? שנאמר וְיָבֹא סְגָנִים כְּמוֹ חֹמֶר וּכְמוֹ יוֹצֵר יִרְמָס טִיט (ישעיה מ״א כ"ה). ד״א, טיט זהו טיטו של עולם הבא, שהצדיקים מציצין הימנו כתות כתות כעשבי השדה בכמה לבושין שריחן הולך מסוף העולם ועד סופו כריח גן עדן, שנאמר ויציצו מעיר כעשב הארץ (תהלים ס״ב), ואין עיר אלא ירושלם שנאמר העיר אשר בחרתי בה (מ״א י״א), מכאן אתה למד שאין הקב״ה מחיה מתים אלא בארץ ישראל שנאמר כה אמר ה׳ בורא השמים ונוטיהם וגו' (ישעיה מ״ב), ואומר ונתתי צבי בארץ חיים (יחזקאל כ״ו), ומהו ארץ חיים, וכי יש ארץ חיים וארץ מתים? אלא זו ארץ ישראל שנקראת ארץ החיים שמתיה חיים תחלה לעוה״ב. אם כן צדיקים שבחוצה לארץ כגון משה ואהרן ושאר כל הצדיקים שבארבע פנות העולם היאך חיים ובאים לעולם הבא? אלא מלמד שבשעת תחיית המתים הקב״ה יורד משמי שמים העליונים ויושב על כסאו בירושלם, שנאמר בעת ההיא יקראו לירושלם כסא ה׳ (ירמיה ג׳), וקורא להם הקב״ה למלאכי השרת ואומר להם: בני! לא בראתי אתכם אלא לשעה זו כדי שתעשו לי קורת רוח. משיבים מלאכי השרת ואומרים לפניו: רבש״ע! הננו נעמוד לפניך בכל דבר שאתה רוצה. משיב הקב״ה ואומר להם, לכו ושוטטו בארבע רוחות העולם והגביהו את ארבע כנפות הארץ, ועשו מחילות מחילות בקרקע לכל צדיק וצדיק שבחו"ל עד א״י, והביאו לי כל צדיק וצדיק, פלוני בן פלוני חסיד, פלוני בן פלוני חכם, פלוני בן פלוני שמסרו עצמן על קדושת שמי בכל יום ויום, כדי שלא יצטערו ויבואו לא״י ואני מחיה אותם. מיד הולכים כל מלאך ומלאך, וכל שרף ושרף, וכל שר ושר, וכל גדוד וגדוד, ומשוטטים בארבע רוחות העולם, ומגביהים ארבע כנפות הארץ, ומנערים רשעים ממנה, שנאמר לאחוז בכנפות הארץ וינערו רשעים ממנה (איוב ל״ח), ועושין מחילות מחילות בקרקע הארץ בשביל כל צדיק וצדיק שבחו"ל, ומביאים אותם בתוך מחילות לא״י אצל הקב״ה לירושלם, ועומד הקב״ה בעצמו ומחיה אותם ומעמידם על רגליהם. וכיצד הקב״ה מחיה את המתים לעוה״ב? מלמד שנוטל הקב״ה שופר גדול בידו שהוא אלף אמה באמתו של הקב״ה, ותוקע בו, וקולו הולך מסוף העולם ועד סופו. בתקיעה ראשונה העולם כולו רועש, בתקיעה שניה העפר מתפרד, בתקיעה שלישית עצמותיהם מתקבצים, בתקיעה רביעית אבריהם מתחממים, בתקיעה חמישית עורותיהם מתקרמים, בתקיעה ששית רוחות ונשמות מתכנסות לגופיהם, בתקיעה שביעית חיים ועומדים על רגליהם בלבושיהם, שנאמר ה׳ צְבָאוֹת יָגֵן עֲלֵיהֶם וְאָכְלוּ וְכָבְשׁוּ אַבְנֵי קֶלַע וְשָׁתוּ הָמוּ כְּמוֹ יָיִן וּמָלְאוּ כַּמִּזְרָק כְּזָוִיּוֹת מִזְבֵּחַ, וְהוֹשִׁיעָם יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם בַּיּוֹם הַהוּא כְּצֹאן עַמּוֹ כִּי אַבְנֵי נֵזֶר מִתְנוֹסְסוֹת עַל אַדְמָתוֹ (זכריה ט׳ ט"ז).