Nitzavim ~ Being there
(ט) אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙ כֻּלְּכֶ֔ם לִפְנֵ֖י יְהוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם רָאשֵׁיכֶ֣ם שִׁבְטֵיכֶ֗ם זִקְנֵיכֶם֙ וְשֹׁ֣טְרֵיכֶ֔ם כֹּ֖ל אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵֽל׃ (י) טַפְּכֶ֣ם נְשֵׁיכֶ֔ם וְגֵ֣רְךָ֔ אֲשֶׁ֖ר בְּקֶ֣רֶב מַחֲנֶ֑יךָ מֵחֹטֵ֣ב עֵצֶ֔יךָ עַ֖ד שֹׁאֵ֥ב מֵימֶֽיךָ׃ (יא) לְעָבְרְךָ֗ בִּבְרִ֛ית יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ וּבְאָלָת֑וֹ אֲשֶׁר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ כֹּרֵ֥ת עִמְּךָ֖ הַיּֽוֹם׃ (יב) לְמַ֣עַן הָקִֽים־אֹתְךָ֩ הַיּ֨וֹם ׀ ל֜וֹ לְעָ֗ם וְה֤וּא יִֽהְיֶה־לְּךָ֙ לֵֽאלֹהִ֔ים כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּר־לָ֑ךְ וְכַאֲשֶׁ֤ר נִשְׁבַּע֙ לַאֲבֹתֶ֔יךָ לְאַבְרָהָ֥ם לְיִצְחָ֖ק וּֽלְיַעֲקֹֽב׃

(9) You stand this day, all of you, before the LORD your God—your tribal heads, your elders and your officials, all the men of Israel, (10) your children, your wives, even the stranger within your camp, from woodchopper to water drawer— (11) to enter into the covenant of the LORD your God, which the LORD your God is concluding with you this day, with its sanctions; (12) to the end that He may establish you this day as His people and be your God, as He promised you and as He swore to your fathers, Abraham, Isaac, and Jacob.

~ Who is standing? Where is this happening? What for?

~ Is there any group that calls your attention in this list? Which one? Why?

אתם נצבים היום כלכם וגו'. אמר אאמו"ר ז"ל קושטא קאי, אתם אותיות אמת וזהו חותמו של הש"י.
(נאות דשא נצבים ד"ה אתם א')

An important question that stays: ATEM (you) are the same letters of EMET (truth), and this is the seal of the Holy One of Blessing.

אתם נצבים היום וכו' מחטב עציך עד שאב מימיך וכו'. ע"ז אמר שלמה המלך ע"ה (משלי ל',י"ט) דרך גבר בעלמה, היינו כענין יפתח שאמרו חז"ל (ראש השנה כ"ה:) יפתח בדורו כשמואל בדורו. ביאר זה, כי יפתח השלים בעולמו כל מה שרצה הש"י ממנו כשמואל בדורו, וע"ז תמה שהע"ה ואמר (משלי ל',י"ח) שלשה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתי, דרך גבר בעלמה היינו המובחר בישראל, כמו שהוא משלים רצון הש"י, כמו כן בעלמה היינו הקטן בישראל, וזה פי' אתם נצבים היינו שאתם מקושר בהש"י, ראשיכם היינו מדרגה גדולה עד שואב מימיך שהוא מדרגה הקטנה, כלכם אתם מקושרים בהש"י, חטב עציך היינו מי שיש לו יראה פחותה, שואב מימיך היינו אהבה פחותה.

You are standing here etc, your wood chopper your water drawer etc. - On this King Solomon said: "[The way of an eagle in the air; the way of a serpent upon a rock;
the way of a ship in the midst of the sea;] the way of a human in the world."(Prov. 30:19) "The way of a person in the world" that is, like the way of Yiftach, just as our sages said "Yiftach in his generation as like Samuel in his generation". The explanation of this is that Yiftach made complete in his world everything that the Holy One of Blessing wanted from him. And on this Shlomo the King, peace be upon him, was surprised and said "there are three things which are too wonderful for me, and four I don't know" (Proverbs 30:18). "The way of a person in the world", that is, the preferred way of the Jewish people is to complete the Will of the Holy One of Blessing, 'in the world' even the smallest one of Israel [is capable] - and this is the meaning of "you are standing": you are connected to the Holy One of Blessing. "Your heads": those are the ones in the higher level, "up to your water drawer" that is, the ones in the lower level - all of you are connected to the Holy One of Blessing. "Wood chopper": the ones who have a small sense of reverence [to Heaven]; "water drawer": [the ones who have] a small sense of love [to Heaven].

ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם כל איש ישראל טפכם נשיכם וגרך אשר בקרב מחניך מחטב עציך עד שאב מימיך. הנה נאמר כאן עשרה מדרגות חמשה נגד חמשה וכלם כאחד נכללו בין ישראל. ראשיכם, היינו בעלי חכמה, הם נגד טפכם כי טף היא מלשון טיפה היינו שלא נמצא בהם רק מעט דעת וממילא כאשר יאונה שום טעות אף לטף אז נוגע גם להראש, כי גם בהטף נמצא מעט דעת מהראש. שבטיכם, היינו התפשטות, כי בשורש יעקב אע"ה היו כל ישראל כמוסים והיו אז נפש אחד, אך כאשר נתחלק לשבטים אז יצאו להתפשטות כמה נפשות בדורות שונות, וזה נגד נשיכם כי כל ההתפשטות יבא מהלידה, כי כאשר הבן כמוס ונכלל בנפש האב אז אין בו שום התפשטות, רק כאשר יולד אז התחיל להתפשט. זקניכם, היינו זה קנה חכמה, וזה נגד גרך כי כמה חדושים שיתחדשו בד"ת בין ישראל כן יבואו ויתוספו גרים על ישראל, כי כמה שיתוסף בד"ת שיגיעו ליותר התפשטות כן יתפשט קדושת ישראל אף בנפשות האומות ויכנסו בין ישראל. שוטריכם, היינו בעלי יראה והם נגד חוטב עצך, כי חוטב היינו כעס וע"ז מעיד הקב"ה שבכל כעס ישראל נמצא יראה. כל איש ישראל היינו מדות אהבה הוא נגד שואב מימיך כי מים נמשלין לתאוה כדאיתא בכמה מקומות, וכל תאות ואהבת ישראל הוא להש"י.

"Your heads, your tribal leaders, your elders, and your officers, every person in Israel, your babies, your wives and the ger that is inside your camp, from your woodcutter to your water drawer" Behold it is stated here ten levels, five corresponding to five. And all are as one, included in Israel. Your heads, that is, your wise ones, they correspond to your babies, since taf (baby) comes from the word tipah (drop) that is, one can only find in them a little awareness, and therefore, if one mistake is induced in a person with little awareness that reaches also to the head [of the people], since even in the baby there is a little awareness that comes from the head. "Your tribal leaders", that is, the expansion of the self, since in the root of Yaakov our father, peace be upon him, all Israel is concealed, and they were then one soul, then when they separated into tribes then they expanded into different souls in different generations, and this corresponds to "your wives" since the expansion happen through birth, since when the child is concealed and included in the soul of the parents, there is no expansion possible, only once the child is born then s/he begins to expand. "Your elders" those are the ones who acquired wisdom, and this corresponds to "your ger" - since as many new understanding of the words of Torah that happen in Israel, as many gerim come and join themselves to the people of Israel, since as they join through words of Torah they will come to greater expansion, and so the holiness of Israel expands even in the sould of the other peoples, and they come into Israel. "Your officers" that is, those who have awe, and they correspond to "your woodcutters", since "cutter" comes from anger, and about this the Holy One of Blessing affirms that in every anger present in Israel there is awe. "Every person in Israel" symbolizes the trait of love, and this corresponds to "your water drawer", since water is a symbol of desire, as we know from many places, and all desire and love of Israel is towards the Holy One of Blessing.

~ How does the Mei Hashiloach rereads the verses in the Torah?

~ What are the values he wants us to take from these verses?

ד"א כולכם ערבים זה בזה, אפי' צדיק אחד ביניכם, כולכם עומדין בזכותו, ולא אתם בלבד, אלא כל העולם כולו, שנאמר וצדיק יסוד עולם (משלי י כה), וכשאחד חוטא כל הדור לוקה, וכן אתה מוצא בעכן, הלא עכן בן זרח מעל [מעל] בחרם ועל כל [עדת] ישראל היה קצף והוא איש אחד ולא גוע בעונו (יהושע כב כ), מדת פורענות מועטת, והדור נתפש, מדה טובה מרובה, על אחת כמה וכמה, לכך נאמרכל איש ישראל, ולא גדולים שבכם בלבד, אלא טפכם נשיכם וגרך (דברים כט י), לכך נאמר כל איש, שבשר ודם מרחם על הזכרים יותר מן הנקבות, אבל הקב"ה אינו כן, אלא ורחמיו על כל מעשיו (תהלים קמה ט), על הזכרים ועל הנקבות, על הצדיקים ועל הרשעים, שנאמר מחוטב עציך עד שואב מימיך (דברים כט י), אמר ר' יצחק בן טבלי מלמד שבאו הגבעונים אצל [משה ולא קיבלן, ובאו אצל] יהושע וקיבלן, שנאמר (ועשו) [ויעשו] גם המה בערמה (יהושע ט ד), מהו גם המה, מלמד שבאו אצל משה ולא קיבלן.

Another interpretation of "You stand this day, all of you": All of you are responsible for each other. Even if there is only one righteous person among you, you all shall survive (literally: stand) through that person's merit; and not only you, but the whole world entire, as stated (in Prov. 10:25): BUT A RIGHTEOUS PERSON IS THE FOUNDATION FOR THE WORLD. And so, too, when one sins, the whole generation is stricken, and so you find in the case of Achan (in Josh. 22:20): WAS IT NOT ACHAN BEN ZERAH WHO COMMITTED [EMBEZZLEMENT] IN THE PROSCRIPTION (i.e., the herem of Jericho)? YET <DIVINE> WRATH CAME UPON THE WHOLE [CONGREGATION OF] ISRAEL, SINCE HE WAS NOT THE ONLY ONE TO DIE FOR HIS SIN. If when the measure of punishment was small, the whole generation was seized, how much the more will the generation prosper, when the measure of divine favor is great. It is therefore stated (in Deut. 29:9 [10]): EVERY PERSON IN ISRAEL; and not only the great ones who are among us, but (according to vs. 10 [11]) YOUR LITTLE ONES, YOUR WIVES, AND THE ALIEN. It is therefore stated (in Deut. 29:9 [10]): EVERY PERSON. Now flesh and blood shows more mercy over males than over females, but the Holy One is not like that. Rather (according to Ps. 145:9), <THE LORD IS GOOD TO ALL> AND HIS MERCY IS UPON ALL HIS WORKS, upon males and upon females, upon the righteous and upon the wicked, as stated (in Deut. 29:9 [10], cont.): FROM THE ONE WHO CHOPS YOUR WOOD TO THE ONE WHO DRAWS YOUR WATER.