(כ) וַיָּ֥חֶל נֹ֖חַ אִ֣ישׁ הָֽאֲדָמָ֑ה וַיִּטַּ֖ע כָּֽרֶם׃ (כא) וַיֵּ֥שְׁתְּ מִן־הַיַּ֖יִן וַיִּשְׁכָּ֑ר וַיִּתְגַּ֖ל בְּת֥וֹךְ אָהֳלֹֽה׃ (כב) וַיַּ֗רְא חָ֚ם אֲבִ֣י כְנַ֔עַן אֵ֖ת עֶרְוַ֣ת אָבִ֑יו וַיַּגֵּ֥ד לִשְׁנֵֽי־אֶחָ֖יו בַּחֽוּץ׃ (כג) וַיִּקַּח֩ שֵׁ֨ם וָיֶ֜פֶת אֶת־הַשִּׂמְלָ֗ה וַיָּשִׂ֙ימוּ֙ עַל־שְׁכֶ֣ם שְׁנֵיהֶ֔ם וַיֵּֽלְכוּ֙ אֲחֹ֣רַנִּ֔ית וַיְכַסּ֕וּ אֵ֖ת עֶרְוַ֣ת אֲבִיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶם֙ אֲחֹ֣רַנִּ֔ית וְעֶרְוַ֥ת אֲבִיהֶ֖ם לֹ֥א רָאֽוּ׃ (כד) וַיִּ֥יקֶץ נֹ֖חַ מִיֵּינ֑וֹ וַיֵּ֕דַע אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה־ל֖וֹ בְּנ֥וֹ הַקָּטָֽן׃ (כה) וַיֹּ֖אמֶר אָר֣וּר כְּנָ֑עַן עֶ֥בֶד עֲבָדִ֖ים יִֽהְיֶ֥ה לְאֶחָֽיו׃ (כו) וַיֹּ֕אמֶר בָּר֥וּךְ ה' אֱלֹ֣קֵי שֵׁ֑ם וִיהִ֥י כְנַ֖עַן עֶ֥בֶד לָֽמוֹ׃ (כז) יַ֤פְתְּ אֱלֹקִים֙ לְיֶ֔פֶת וְיִשְׁכֹּ֖ן בְּאָֽהֳלֵי־שֵׁ֑ם וִיהִ֥י כְנַ֖עַן עֶ֥בֶד לָֽמוֹ׃ (כח) וַֽיְחִי־נֹ֖חַ אַחַ֣ר הַמַּבּ֑וּל שְׁלֹ֤שׁ מֵאוֹת֙ שָׁנָ֔ה וַֽחֲמִשִּׁ֖ים שָׁנָֽה׃ (כט) וַיִּֽהְיוּ֙ כָּל־יְמֵי־נֹ֔חַ תְּשַׁ֤ע מֵאוֹת֙ שָׁנָ֔ה וַחֲמִשִּׁ֖ים שָׁנָ֑ה וַיָּמֹֽת׃ (פ)
בדף זה ננסה להבין באמצעות פרשנות מה היה הדבר הנורא שקרה כאשר נח התעורר משיכרונו.
שאלה לדיון:
כתבו מדוע לדעתכם כאשר נח הקיץ מהיין (וַיִּ֥יקֶץ נֹ֖חַ מִיֵּינ֑וֹ) הוא קילל את כנען, בנו של חם?
(כד) וַיִּ֥יקֶץ נֹ֖חַ מִיֵּינ֑וֹ וַיֵּ֕דַע אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָ֥שָׂה־ל֖וֹ בְּנ֥וֹ הַקָּטָֽן׃
ראשית ננסה להבין מה נעשה לנח על ידי "בנו הקטן"?
אשר עשה וגו'. רב ושמואל, חד אמר סרסו וחד אמר רבעו... (סנהדרין ל א')
לפי הפרשנות לעיל, ניתן לקרוא כי ישנן שתי השערות לגבי מה שקרה לנח: כתבו מה משער הפרשן שקוראים לו רב?
ומה משער הפרשן השני שקוראים לו שמואל?
מה שבטוח הוא שכאשר נוח הקיץ מיינו הוא הרגיש שעשו בגופו משהו מזעזע ונורא ולכן הגיב בצורה קשה ונחרצת כפי שהגיב בכך שקילל את בנו של חם.
שאלה לדיון:
קראו את דברי חזקוני להלן ונסו לענות על השאלה: מדוע נוח מקלל דווקא את כנען, בנו של חם, ולא את חם עצמו?
(כה) וַיֹּ֖אמֶר אָר֣וּר כְּנָ֑עַן עֶ֥בֶד עֲבָדִ֖ים יִֽהְיֶ֥ה לְאֶחָֽיו׃
חזקוני על בראשית ט׳, כה.
ארור כנען. חם חטא וכנען נתקלל? אלא לפי שכתוב ויברך אלקים את נח ואת בניו ואין קללה במקום ברכה לפיכך ויאמר ארור כנען.
הסבירו את פרשנותו של חזקוני.
אָר֣וּר כְּנָ֑עַן עֶ֥בֶד עֲבָדִ֖ים יִֽהְיֶ֥ה לְאֶחָֽיו - נח מגרש את חם ומשפחתו.
גוסטב דורה, משנת 1880.
לסיכום תלמידים יקרים,
בין האמירה: וְיַ֤יִן יְשַׂמַּ֬ח לְֽבַב־אֱנ֗וֹשׁ... לבין שכרות קשה כמו שכרותו של נוח הפער לא רב. פרק ט' הוא פרק מפתיע: רגע אחרי השמדת האנושות החוטאת באמצעות מבול, רגע אחרי שהאיש הצדיק והתמים בדורותיו יוצא מהתיבה מתרחש אירוע קשה ומסתורי בקרב נבחרת העילית של המין האנושי, משפחתו של נוח.
שוב אנו עדים לתופעה המופלאה שמתרחשת בספר הספרים, אין אף אדם מושלם, כולם פגומים, בניגוד לברית החדשה ולקוראן, אין אדם שהוא אלוקי.
אתנחתא מוסיקלית: "משירי העליה השניה", כמחווה לשיכרותו של נוח.