אחת מן ההתחייבויות של האיש כלפי אשתו היא חובת המזונות: עליו לפרנס את משפחתו ולדאוג לאוכל, לקורת-גג ולכל דבר שיאפשר לה קיום בכבוד. אם אינו ממלא אחר דרישה זו, הדבר מהווה עילה לגירושין.
אמר רב:
האומר "איני זן ואיני מפרנס"
יוציא ויתן כתובה.
אזל רבי אלעזר,
אמרה לשמעתא קמיה דשמואל.
אמר: אכסוה שׂערי לאלעזר,
עד שכופין אותו להוציא - יכפוהו לזון!
ורב?
אין אדם דר עם נחש בכפיפה.
ביאור:
אמר רב: הבעל האומר "איני זן ואיני מפרנס את אשתי "- יוציא (יגרש) את אשתו, ויתן לה כתובה.
אזל [הלך] ר' אלעזר, ואמרה לשמעתא קמיה [להלכה זו לפני] שמואל.
אמר שמואל: אכסוה שערי, [האכילו שעורים] לאלעזר שהם מאכל בהמה, כלומר, דבר שטות אמר.
כי, עד שכופין אותו להוציא – מוטב שיכפוהו לזון את אשתו.
ושואלים: ורב מה הוא משיב על כך?
לדעתו אין אדם דר עם נחש בכפיפה (בסל) אחת,
שאין אשה יכולה לשאת חיים משותפים עם בעל שזן אותה רק כשכופים אותו לכך בבית דין.
רב (אבא בר איבו)- דור ראשון לאמוראי בבל (מאה שלישית). למד אצל רבי יהודה הנשיא בא"י, עבר לבבל והקים את ישיבת סורא. היה בן-הפלוגתא (מחלוקת) של האמורא שמואל. נחשב למחמיר בהלכה.
שמואל – אמורא בבלי, בן הדור הראשון. ראש ישיבת נהרדעא. הגיע מארץ ישראל לבבל בתחילת המאה ה- 3 לספירה. היה רופא ואסטרונום. רב ושמואל ייסדו את הלימוד האמוראי בבבל.
רבי אלעזר (בן פדת) – אמורא בדור השני (מאה שלישית לספירה). נולד בבבל ועלה לארץ ישראל.
תלמידו של רבי יוחנן.
הָאוֹמֵר: אֵינִי זָן וְאֵינִי מְפַרְנֵס,
כּוֹפִין אוֹתו לָזוּן.
וְאִם אֵין בֵּית דִּין יְכוֹלִים לְכוֹפוֹ לָזוּן,
כְּגוֹן שֶׁאֵין לוֹ בַּמֶּה לְפַרְנֵס וְאֵינוֹ רוֹצֶה לְהִשְׂתַּכֵּר לְהַרְוִיחַ וְלָזוּן,
אִם תִּרְצֶה הִיא, כּוֹפִין אוֹתוֹ לְהוֹצִיא מִיָּד וְלִתֵּן כְּתֻבָּה.
וְכֵן הַדִּין לְמִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לְשַׁמֵּשׁ [לקיים יחסי מין]
(3) If someones says, "I will not give food nor provide for [my wife]," we force him to give food. And if the court cannot force him to give food, such as one who doesn't have anything to provide and doesn't want to make money to become profitable and provide food [that way], if she wants, we force him to divorce her immediately and giver her her ketubah. The law is such to someone who does not want have sex. Rem"a: Similarly, a man who gets angry often and consistently kicks out his wife from his house, we force him to divorce her, for because of this he will not provide food for her sometimes, and he will separate from her from sexual relations more times than her rights to conjugal relations, and that is like refusal to provide food and sex [which are grounds for divorce] (Teshuvat HaRashba Siman 693). And see earlier Siman 70 and Siman 77. A man who hits his wife, has a transgression in his hand as much as striking his fellow. If he does this often, the court had the right to cause him pain and to excommunicate him, to whip him, to use all types of force, and to make him swear he will not do it again. And if he does not obey the court, some say we force him to divorce her, as long as he is warned one or twice, for it is not the way of Jews to hit their wives, that is the actions of the gentiles. This only applies when he starts it, but if she curses him for no reason, or mocks his father and mother, and she contradicts what he says and he has no authority over her, some say it is permitted to hit her. And some say that a bad wife is [also] prohibited to strike. The first opinion is the essential one. If it is not known who started it, the husband is not believed to say that she started it, for all women are assumed kosher, and they place others among them to see who is the bad one. And if she curses him for no reason, she is divorced without her ketubah. And it seems to me that this is only when this happens often, and after warning, as was explained earlier siman 115. If she left his house and borrowed [money] and ate [food], if she left because of him hitting her so often, he must pay her back (all of this note can be found in the Mordechai Perek Naara in the name of the Mohar"am and the B"Z Siman 88), and as is explained earlier Siman 70.
עיון ודיון:
1. מהו נושא המחלוקת בין רב לשמואל
2. הציגו את עמדתו של רב ואת עמדתו של שמואל.
3. א. מהו הנימוק של כל אחד מן האמוראים?
ב. איזה מן הנימוקים נראה לכם משכנע יותר? מדוע?
4. הסבירו את פסיקתו של "השולחן ערוך".
5. איזו דעה מאמץ "השולחן ערוך"- של רב או של שמואל? נמקו!
בית הדין האזורי אשדוד
[פסק הדין המלא, באתר דעת: http://www.daat.ac.il/daat/psk/psk.asp?id=910]
תיק מספר: 38781-2 תאריך: ז' באב התשע"ג 14/07/2013
בפני כבוד הדיינים: הרב אברהם עטיא -אב בית דין הרב משה אמסלם - דיין הרב יצחק רבינוביץ - דיין
נושא הדיון: גירושין
פסק דין (תקציר)
ביום 14.09.2009 הגישה האשה תביעת גירושין כנגד בעלה עקב העובדה שהוא לא זן ולא מפרנס אותה ואת שני ילדיה הקטינים, בשל כך היא מואסת בו ומבקשת לחייבו בגט מהטעם שאשה לחיים ניתנה ולא לצער וכן מפני ש"אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת".
ביום י"ב באייר התש"ע, 26.04.2010 הופיעו הצדדים לדיון בו אמרה האשה כי מה שמפריע לה אצל בעלה זה שהוא אינו זן ומפרנס אותה ואת ילדיה, וכי במעט הכסף שיש לו, הוא בוחר להמר בסוגי הימורים שונים (לוטו, טוטו, ווינר וכיו"ב).
מאידך גיסא, טען הבעל כי הוא עבר תאונה קשה ולכן קשה לו לעבוד וכי הוא אוהב את אשתו ומעוניין להשתנות כפי יכולתו.
בתגובה אמרה האשה, כי הסיבה היחידה לכך שהבעל אינו עובד היא עצלות גרידא.
[...] בדיונים הללו הסביר ביה"ד (בית הדין) לבעל את חובתו לעבוד ולפרנס את האשה והילדים כפי צרכם. ביה"ד הבהיר אז לבעל שאם ישתנה באופן משמעותי, יתכן כי האשה תרצה לחזור אליו.
[...] מכל מקום נראה דיש לחייב את הבעל בגט מפני שלא זן, וזאת אף אם האשה עובדת מחוץ לבית מרצונה החופשי ויש להניח שכך תעשה גם בעתיד, היות שעפ"י הדין היא אינה מחוייבת בזה והיא מתנה את יציאתה לעבודה אך ורק לשם רווחה כלכלית והעלאת הרמה הכלכלית ולא לצורך הוצאות המזון ושאר ההוצאות הבסיסיות של הבית.
[...] על פי זה נראה, כי יש לקבל את טענת האשה שבמצבה כיום אינה יכולה לעמוד בנטל עול צרכי הבית וגידול הילדים והפרנסה, ואמנם, אם בעלה היה עובד ומפרנס, הייתה גם כן ממשיכה לעבוד בהנהלת חשבונות, תוך העסקת עוזרת בית וכדו' בכדי להקל על עצמה, ואוסיף שגם בלי הטענה הזאת, בזכות האשה לומר כי היא מוכנה לצאת לעבודה זו רק לשם העלאת הרמה הכלכלית בבית, ולא בשביל סיפוק הוצאות המזון ושאר ההוצאות הבסיסיות של הבית. ובמציאות הנוכחית שהאשה עובדת קשה לפרנסתה ועול הבית כולו על כל המשתמע מוטל כמעט אך ורק עליה, ללא שום סיוע נפשי ופיזי של הבעל, יש לקבל את טענתה שהיא אינה יכולה להמשיך יותר דלחיים ניתנה ולא לצער.
לאור האמור, הבעל נחשב כמונע מאשתו את מזונותיה והוא מחויב לגרש את אשתו, ועל כן יש לפסוק כדלהלן:
א. הבעל חייב לגרש את האישה.
ב. על מזכירות ביה"ד לזמן את הצדדים לסידור גט בהקדם האפשרי.
ג. לאור האמור בפסק דין זה, זכאית האשה לפתוח תיק תביעת כתובה, וביה"ד ייתן את החלטתו בהתאם.
(-) הרב יצחק רבינוביץ – דיין
לאחר העיון הראוי בכל החומר שבתיק ובפסק דינו של הדיין הרה"ג (הרב הגאון) יצחק רבינוביץ שליט"א (שיזכה לאורך ימים טובים אמן) הנני קובע בזאת כי מצווה על הבעל לגרש את אשתו.
כמו כן, אני סבור כי ייטיבו הצדדים אם ישכילו לגבש הסכם גירושין הוגן וכולל למען בריאותם, רווחתם ושלוותם של הצדדים עצמם ושל ילדיהם המשותפים.
(-) הרב אברהם עטיא – אב"ד (אב בית הדין)
לאחר שמיעת דברי הצדדים ולאחר העיון הראוי בכל החומר שבתיק ובפס"ד (ובפסק דין) של עמיתיי הדיינים שליט"א, הנני מצטרף בזאת למסקנתו של עמיתי הרה"ג יצחק רבינוביץ שליט"א כי על הבעל לגרש את אשתו "ויפה שעה אחת קודם".
חובתו הבסיסית של הבעל ויסוד האישות הוא הפסוק "שארה, כסותה ועונתה לא יגרע". (עיין רמב"ם פרק י"ב מהלכות אישות ושולחן ערוך אבן העזר סימנים ס"ט, ע', ע"א, ע"ב, ע"ג, ע"ו).
בנדון דידן (שלנו) עסקינן בבעל שאינו זן ואינו מפרנס את אשתו ואת ילדיו כהלכות גוברין יהודאין (גברים יהודיים) ועל אף הזדמנויות אין ספור שניתנו לבעל לבקשתו לעמוד בחיוביו כלפי רעייתו וילדיו, המשיך הבעל בהתנהלותו האגוצנטרית ונטולת האחריות תוך שהוא מותיר את האשה ללא משען ומשענה, מצב הדורש ממנה להמשיך להשתעבד מבית ומחוץ וגם בעבודות משק בית מזדמנות כדי להביא טרף לביתה וחוק לנערותיה.
[...] עיון מדוקדק בפרוטוקולי הדיונים ישפוך אור יקרות על מאמצי ביה"ד והסבלנות כלפי הבעל אשר לא השכיל לשפר את דרכיו ובכך הצליח להמאיס את עצמו על רעייתו וכדלהלן.
]...] ביה"ד ובית המשפט יצאו מגדרם להביא את הבעל לגיבוש הסכם כולל ואולם הבעל מסרב באופן שיטתי למכלול ההצעות שהועלו בפניו.
[...] ביה"ד התרשם בצער שהבעל אינו מבין את עומק המשבר במשפחה ואת התהום הפעורה בינו לבין אשתו בעטיה של התנהלותו הקלוקלת כלפיה וכלפי בני ביתו.
מדבריו לאורך השעות הרבות בדיוני ביה"ד עולה באופן שיטתי חוסר רגישותו וכהות חושיו של הבעל ביחס לכאבה של רעייתו ואטימותו המוחלטת למצוקותיה ולצרכיה הכלכליים, הרגשיים והפיזיים גם יחד.
(-) הרב משה אמסלם – דיין
העולה מהאמור:
א. לדעת הרוב – הבעל חייב לגרש את אשתו. לדעת המיעוט – מצווה על הבעל לגרש את אשתו.
ב. על מזכירות ביה"ד לזמן את הצדדים לסידור גט בהקדם האפשרי.
ג. לאור האמור בפסק דין זה, זכאית האשה לפתוח תיק תביעת כתובה, וביה"ד ייתן את החלטתו בהתאם.
ד. יובהר כי אם הבעל יסרב לסדר את הגט במועד שייקבע, ידון ביה"ד במתן צווי הגבלה בהתאם לחוק ובכפוף לפתיחת תיק כמקובל.
ניתן ביום ז' באב התשע"ג (14/07/2013)
הרב יצחק רבינוביץ – דיין הרב משה אמסלם – דיין הרב אברהם עטיא – אב"ד
עיון ודיון:
1. בפסק-הדין שלעיל, מהי עילת הגירושין של האישה? מהן טענותיה?
2. הציגו בקצרה את עמדתם של הדיינים:
מהי עמדתו של אב בית-הדין (שמצוי בעמדת המיעוט)?
מהי עמדת הרוב? מהם נימוקי הדיינים? על מה הם מתבססים?
מה ההבדל בין "מצווה" לבין "חיוב"? איזו פסיקה "חזקה" יותר?