סוגיה 3- זוג משמים

מַטְרוֹנִיתָא שָׁאֲלָה אֶת רַבִּי יוֹסֵי בַּר חֲלַפְתָּא,

אָמְרָה לוֹ, בְּכַמָּה יָמִים בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עוֹלָמוֹ,

אָמַר לָהּ, לְשֵׁשֶׁת יָמִים, דִּכְתִיב (שמות לא, יז): כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם .

אָמְרָה לוֹ, וּמֵאוֹתָהּ שָׁעָה עַד עַכְשָׁו מַהוּ יוֹשֵׁב וְעוֹשֶׂה?

אָמַר לָהּ מְזַוֵּג זִוּוּגִים, אִשְׁתּוֹ שֶׁל פְּלוֹנִי לִפְלוֹנִי, בִּתּוֹ שֶׁל פְּלוֹנִי לִפְלוֹנִי, מָמוֹנוֹ שֶׁל פְּלוֹנִי לִפְלוֹנִי.

אָמְרָה לוֹ, אַף אֲנִי יְכוֹלָה לַעֲשׂוֹת כֵּן, כַּמָּה עֲבָדִים יֵשׁ לִי וְכַמָּה שְׁפָחוֹת יֵשׁ לִי וַאֲנִי יְכוֹלָה לְזַוְּגָם בְּשָׁעָה אֶחָת.

אָמַר לָהּ, אִם קַלָּה הִיא בְּעֵינַיִךְ קָשָׁה הִיא לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כִּקְרִיעַת יַם סוּף,

הִנִּיחָהּ וְהָלַךְ לוֹ.

מֶה עָשְׂתָה, שָׁלְחָה וְהֵבִיאָה אֶלֶף עֲבָדִים וְאֶלֶף שְׁפָחוֹת, וְהֶעֱמִידָה אוֹתָן שׁוּרוֹת שׁוּרוֹת,

אָמְרָה לָהֶם: פְּלוֹנִי יִשָּׂא לִפְלוֹנִית פְּלוֹנִי לִפְלוֹנִית, זִוְּגָן בְּלַיְלָה אַחַת,

לְצַפְרָא אָתִין לְגַבָּהּ (בבוקר באה לפינהם), דֵּין פריע ראשו (זה ראשו פרוע) וְדֵין עֵינוֹ שְׁמוּטָה (וזה עינו שמוטה) וְדֵין רגליה תְּבִירָה (וזה רגלו שבורה), דֵּין אֲמַר לֵינָא בָּעֲיָא לְדֵין (וזה אומר איני רוצה בזאת) , וְדֵין אֲמַר לֵינָא בָּעֲיָא לְדֵין (וזאת אומרת איני רוצה בזה).

מִיָּד שָׁלְחָה וְהֵבִיאָה אֶת רַבִּי יוֹסֵי בַּר חֲלַפְתָּא,

אָמְרָה לוֹ, רַבִּי אֱמֶת הִיא תּוֹרַתְכֶם נָאָה מְשֻׁבַּחַת הִיא, יָפֶה אָמַרְתָּ כָּל מַה שֶּׁאָמַרְתָּ.

אָמַר לָהּ: לֹא כָךְ אָמַרְתִּי לָךְ אִם קַלָּה הִיא בְּעֵינַיִךְ קָשָׁה הִיא לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כִּקְרִיעַת יַם סוּף,

שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים סח, ז): אֱלֹהִים מוֹשִׁיב יְחִידִים בַּיְתָה מוֹצִיא אֲסִירִים בַּכּוֹשָׁרוֹת,

מַהוּ בַּכּוֹשָׁרוֹת, בְּכִי וְשִׁירוֹת, אלו בוכין ואלו משוררין

וּמָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה? מביאן על כרחן ומזווגם זה לזה

מטרונה (מטרוניתא): גבירה עשירה ומכובדת (לא יהודיה). נזכרת במקורות חז"ל כדמות המאתגרת

את החכמים בשאלות.

רבי יוסי בן חלפתא (חלפותא): תנא מהדור הרביעי, במאה השנייה לספירה. תלמידו של רבי עקיבא.

ישב בעיר ציפורי והתפרנס מעיבוד עורות. עליו נאמר: "משמת רבי יוסי - פסקה הבינה" (ירושלמי, סוטה ט, יז).

ויקרא רבה: קובץ מדרשי אגדה על ספר ויקרא. נערך בתקופת האמוראים בארץ ישראל.

עיון ודיון

1. הסבירו את שאלתה של המטרונה לרבי יוסי בן חלפתא.

2. האם קיבלה המטרונה את דבריו של רבי יוסי? נמקו בהתבסס על הכתוב.

3. המטרונה ערכה "ניסוי" – הסבירו אותו ואת תוצאותיו.

4. יש המסבירים כי רבי יוסי בן חלפתא מציג גישה "דטרמניסטית" כלפי הזוגיות:

- בררו את המושג "דטרמניזם".

- הסבר במה גישתו של רבי יוסי בן חלפתא היא דטרמניסטית.

5. "אלו בוכין ואלו משוררין"- על פי המדרש, למרות שהזיווג הוא "משמים" , הרי שגם

בני הזוג אחראים להצלחתו. מי שרוצה "בוכה"- הופך את הזוגיות לבכי, ומי שרוצה-

יכול להפוך אותה לשירה. האם מדרש זה סותר או משלים את דבריו של רבי יוסי בן

חלפתא? נמקו!

רבי עקיבא אומר: כל הנושא אשה שאינה מהוגנת לו עובר משום חמשה לאוין

משום לא תקום (ויקרא יט פס י"ח)

ומשום לא תטור (ויקרא יט פסוק י"ח)

ומשום לא תשנא את אחיך בלבבך (ויקרא יט פסוק י"ז)

ומשום ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט פסוק י"ח)

ומשום וחי אחיך עמך (ויקרא כה פסוק ל"ו)

מתוך ששונא אותה רוצה הוא שתמות ונמצא מבטל פריה ורביה מן העולם

רבי עקיבא (בן יוסף): מגדולי התנאים במאה השנייה לספירה. על פי המסורת הוא צאצא למשפחת גרים.

מילא תפקיד חשוב באיסוף ובמיון מקורות התורה שבעל-פה ובחידוש הלכות רבות בהתבסס על מדרש התורה.

תמיכתו במרד בר-כוכבא נגד הרומאים הובילה להוצאתו להורג, והוא אחד מ"עשרת הרוגי מלכות".

אבות דרבי נתן: קובץ של מימרות, משלים וסיפורים מתקופת התנאים, הערוכים לפי התבנית של מסכת אבות שבמשנה. עורכו הראשון של החיבור היה כנראה רבי נתן, חכם שפעל בסוף המאה השנייה לספירה, בזמנו של רבי יהודה הנשיא.

הנושא אשה ההוגנת לו אליהו נושקו והקב״ה אוהבו.

והנושא אשה שאינה הוגנת לו הקב״ה שונאו ואליהו רצעו (מכה אותו ברצועה).

מסכת דרך ארץ: עוסקת בעצות והדרכות להתנהגותו של אדם. המסכת היא מתקופת התלמוד, ונערכה בזמן הגאונים.

עיון ודיון

6. על פי רבי עקיבא (במסכת אבות דרבי נתן) – מדוע ראוי להקפיד על התאמה בין בני-הזוג?

7. נסו לחשוב: מיהו בן/בת הזוג ה"הוגן" עבורכם? מהן התכונות החשובות עבורכם בבחירת

בן/בת הזוג?

פותחים סוגריים

פותחים סוגריים

מן העיתונות:

פער של 55 שנה: קשישה בת 71 התחתנה עם קטין בן 16

מעריב אונליין
07/05/2017

...זוג עם פער גילאים של 55 שנים מאינדונזיה איחד לבבות בטקס נישואים, למרות שהדבר אסור על פי חוק במדינה. השניים, סלאמאט ריאדי, קטין בן 16, ובחירת ליבו הפנסיונרית רוהאיה, 71, התחתנו בכפר מגוריהם קרנגנדה, לאחר דרך רצופת מכשולים שכללה מלחמה מול המדינה, הקהילה ומשפחותיהם...

למרות שאמרו שהם מאוהבים, היו רבים שפקפקו בכך ואמרו שזו לא הסיבה שהם מתחתנים, למרות שהשניים עניים לחלוטין באותה מידה. יחד עם זאת, יתכן שהייתה לסביבה סיבה לחשוד, שכן משפחתו של ריאדי שילמה נדוניה למשפחתה של רוהאיה, בסך 200,000 רופי אינדונזי.


מבחינת החוק, אדם שרוצה להתחתן באינדונזיה חייב להיות מעל גיל 19, אך השניים הצליחו להתחתן בשל פרצה בחוק שמאפשרת חתונה לפי הנורמות הדתיות של האינדיבידואל. בשל החוק הזה, הם ביצעו טקס חתונה מסוג 'ניקה סירי', כלומר נישואים שמוכרים על ידי הקהילה, אך לא בידי המדינה. החתונה נערכה בביתו של מנהיג הקהילה בכפר, ואישור החתונה ניתן מידיו ומידי אחיו של החתן.