When Must A Person Be Learning Torah?
Rabbi Shimon Bar Yochai | Rabbi Yishmael |
|
|
|
Rabbi Shimon Bar Yochai |
|
|
What is the Halacha?
(ח) כָּל אִישׁ מִיִּשְׂרָאֵל חַיָּב בְּתַלְמוּד תּוֹרָה בֵּין עָנִי בֵּין עָשִׁיר בֵּין שָׁלֵם בְּגוּפוֹ בֵּין בַּעַל יִסּוּרִין בֵּין בָּחוּר בֵּין שֶׁהָיָה זָקֵן גָּדוֹל שֶׁתָּשַׁשׁ כֹּחוֹ אֲפִלּוּ הָיָה עָנִי הַמִּתְפַּרְנֵס מִן הַצְּדָקָה וּמְחַזֵּר עַל הַפְּתָחִים וַאֲפִלּוּ בַּעַל אִשָּׁה וּבָנִים חַיָּב לִקְבֹּעַ לוֹ זְמַן לְתַלְמוּד תּוֹרָה בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה שֶׁנֶּאֱמַר (יהושע א ח) "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה":
(8) Every man in Israel is obliged to study the Torah, whether he be poor or rich, whether he be physically healthy or ailing, whether he be in full vigor of youth or of great age and weakened vitality; even if he be dependent upon alms for his livelihood, or going around from door to door begging his daily bread, yea, even he who has a wife and children to support is obliged to have an appointed time for the study of the Torah, both during the day and at night, for it is said: "But thou shalt meditate therein day and night" (Joshua, 1.8.).9Yoma, 35a; Menahot, 99b. G. G.
הא קמ''ל דכיון דאי בעי פטר נפשיה וכו' - מסתברא לי דלאו דווקא דבהכי מיפטר שהרי חייב כל אדם ללמוד תמיד יום ולילה כפי כחו ואמרינן בפ''ק דקדושין (דף ל.) ת''ר ושננתם שיהו דברי תורה מחודדין בפיך שאם ישאלך אדם דבר שלא תגמגם ותאמר לו וכו' וק''ש שחרית וערבית לא סגי להכי אלא מכאן נראה לי ראיה למה שכתבתי בפרק שבועות שתים בתרא דכל מידי דאתא מדרשא אע''פ שהוא מן התורה כיון דליתיה מפורש בקרא בהדיא שבועה חלה עליו והכא הכי קאמרינן כיון דאי בעי פטר נפשיה ממאי דכתיב בקרא בהדיא דהיינו בשכבך ובקומך בקרית שמע שחרית וערבית מש''ה חלה שבועה עליה לגמרי אפילו לקרבן והיינו דקאמר נדר גדול כלומר לכל דיניו כדבר הרשות וכבר כתבתי זה שם בראיות גמורות בס''ד:
IT TEACHES US THIS: SINCE IF HE DESIRES HE CAN EXEMPT HIMSELF, ETC.-It's clear to me that this Gemara does not really mean one can exempt himself through this, as a person is required to learn constantly, day and night, according to his ability. And we learn in the first Perek of Kiddushin, "The Sages taught, the Torah says, "and you shall repeat them,", this means that the words of Torah should be one one's lips, so if a person asks anything related to Torah, he should not hesitate to answer. Simply saying Shema in the morning at night is not enough to be able to answer any question!"
What Is the Nature of the Mitzvah of Talmud Torah?
|
|
Can you learn philosophy if you know all of Torah?
Is there a reason to learn Torah if you don't understand it? How about if you already know it?
When do you have to learn?
What is the Purpose of Learning Torah?
...כשאדם מבין ומשיג איזו הלכה במשנה או בגמרא לאשורה על בוריה, הרי שכלו תופס ומקיף אותה, וגם שכלו מלובש בה באותה שעה. והנה, הלכה זו היא חכמתו ורצונו של הקב"ה, שעלה ברצונו שכשיטעון ראובן כך וכך דרך משל ושמעון כך וכך, יהיה הַפְּסָק ביניהם כך וכך. ואף אם לא היה ולא יהיה הדבר הזה לעולם, לבא למשפט על טענות ותביעות אלו, מכל מקום מאחר שכך עלה ברצונו וחכמתו של הקב"ה, שאם יטעון זה כך וזה כך יהיה הַפְּסָק כך, הרי כשאדם יודע ומשיג בשכלו פסק זה, כהלכה הערוכה במשנה או גמרא או פוסקים, הרי זה משיג ותופס ומקיף בשכלו רצונו וחכמתו של הקב"ה...
...when a person understands and comprehends a Halacha or Mishna or Gemara, his/her mind wraps itself around it at that moment becomes completely enveloped in it. This law is in fact the will of God, that, by way of example, he wills when Reuben makes a claim against Simon, the law ought to be one way or the other. Even if this case never came to court and never will come to court, because God wills a certain outcome in this situation, when a person fully understands the law, he understands and is enveloped in the wisdom of God...
(א) הוא שצונו לעבדו, וכבר נכפל זה הצווי פעמים באמרו ועבדתם את ה' אלקיכם, ואמר ואותו תעבודו. ואע"פ שזה הצווי הוא גם כן מהצוויים הכוללים כמו שביארנו בשורש ד', הנה יש בו יחוד אחר שהוא צווי לתפלה. ולשון ספרי ולעבדו זו תפלה. ואמרו גם כן ולעבדו זו תלמוד...
The fifth positive commandment is to serve God. This commandment is repeated in the Torah as it says "and you shall serve Hashem, your God" and "it is He who you shall serve." Even though this is a general commandment, with no specified actions, it is still counted among the 613 commandments because it refers to prayer. The language of the Sifri is "'and to serve Him,' this refers to prayer." It also says it refers to learning Torah.
(א) ענין עסק התורה לשמה. האמת הברור. כי לשמה אין פירושו דביקות כמו שסוברים עתה רוב העולם. שהרי ארז''ל במדרש שבקש דוד המע''ה מלפניו ית' שהעוסק בתהלים יחשב אצלו ית' כאלו היה עוסק בנגעים ואהלות. הרי שהעסק בהלכות הש''ס בעיון ויגיעה הוא ענין יותר נעלה ואהוב לפניו ית' מאמיר' תהלים. ואם נאמר שלשמה פי' דביקות דוקא ורק בזה תלוי כל עיקר ענין עסק התורה. הלא אין דביקות יותר נפלא מאמירת תהלים כראוי כל היום. וגם מי יודע אם הסכום הקב''ה ע''י בזה. כי לא מצינו בדבריהם ז''ל מה תשובה השיבו הוא ית' על שאלתו (וכמו שמצינו ב''ב י''ז א' ואידך ההוא רחמי' הוא דקא בעי)...
Regarding learning Torah for its sake: The truth is clear. For "its sake" does mean for the sake of a relationship with God, as many people think. Our Sages taught that King David pleaded with God that someone who involves themselves with Psalms should be like someone who is involved in the complex matters of purity and impurity. We see from this that someone who learns the intricacies of the Talmud is on a higher level than someone who learns Psalms. Is there any better way than achieving a relationship with God than through reading Psalms? And anyway, who knows if God actually granted David his wish. We never see what God's answer was in the words of the Sages
(א) אבל האמת כי ענין לשמה פירש לשם התורה. והענין כמו שפירש הרא''ש ז''ל על מאמר ר''א בר' צדוק (נדרים נ''א א') עשה דברים לשם פעלן ודבר בהן לשמן. ז''ל עשה דברים לשם פעלן. לשמו של הקב''ה שפעל הכל למענהו. ודבר בהן לשמן. כל דבורך ומשאך בד''ת יהיה לשם התורה כגון לידע ולהבין ולהוסיף לאח ופלפול ולא לקנטר ולהתגאות עכ''ל.
But the truth is "for its sake" does not mean for the sake of God, but for the sake of Torah. This is as the Rosh (Rabbeinu Asher ben Yechiel) explains the saying of Rabbi Zadok. "You should do things for sake of their work and speak of them for their sake." Regarding "You should do things for the sake of their work" the Rosh says do them for the sake of God, who created everything. Regarding "and speak of them for their sake," the Rosh writes all of your speech in Torah should be for the sake of the Torah, to know, to understand, and to add to the corpus of Torah.