Does G-D Believe in Determinism?
(ז) וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה נַעֲשֶׂ֥ה וְנִשְׁמָֽע׃

(7) And he took the book of the covenant, and read in the hearing of the people; and they said: ‘All that the LORD hath spoken will we do, and obey.’

(יז) וַיּוֹצֵ֨א מֹשֶׁ֧ה אֶת־הָעָ֛ם לִקְרַ֥את הָֽאֱלֹהִ֖ים מִן־הַֽמַּחֲנֶ֑ה וַיִּֽתְיַצְּב֖וּ בְּתַחְתִּ֥ית הָהָֽר׃

(17) And Moses brought forth the people out of the camp to meet God; and they stood at the nether part of the mount.

(שמות יט, יז) ויתיצבו בתחתית ההר א"ר אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם א"ר אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא אמר רבא אעפ"כ הדור קבלוה בימי אחשורוש דכתיב (אסתר ט, כז) קימו וקבלו היהודים קיימו מה שקיבלו כבר

"And they stood at the bottom of the mountain (Exodus 19:17)-" Rabbi Avdimi the son of Chama the son of Chasa said, "This teaches that the Holy One, Blessed be He, held the mountain over them like a barrel and said, 'If you accept the Torah, it is good. And if not, here shall be your graves.'" Rav Acha Bar Yaakov said, "From here there is a great claim against the Torah!" Rav said, "Even so, they accepted it again [willingly] in the days of Ahasuerus, as it is written, (Esther 9:27) 'They upheld and accepted' - they upheld what they already accepted."

כפה עליהן הר כגיגית. ואע"פ שכבר הקדימו נעשה לנשמע שמא יהיו חוזרים כשיראו האש הגדולה שיצאתה נשמתן והא דאמר בפ"ק דמס' ע"ז (דף ב:) כלום כפית עלינו הר כגיגית דמשמע דאם היה כופה עליהן לא היה להן תשובה והכא אמר דמודעא רבה לאורייתא היינו על מה שלא קבלוה אבל מה שלא קיימוה איכא תשובה:

Held the mountain over them like a barrel - Even though they had already said “We will do and we will listen”, perhaps they retracted when they saw the great fire [on the mountain] that caused their souls to depart [...]

תחתית ההר - תחת ההר ממש:

גיגית - קובא (גיגית, מיכל גדול ועגול) שמטילין בה שכר:

מודעא רבה - שאם יזמינם לדין למה לא קיימתם מה שקבלתם עליכם יש להם תשובה שקבלוה באונס:

בימי אחשורוש - מאהבת הנס שנעשה להם:

Bottom of the Mountain - Literally underneath the mountain

Barrel - A barrel in which one keeps beer

Great Claim - For if He will judge saying, "why did you not uphold that which you accepted?" they [the Jews] will be able to answer, "because it was forced upon us."

In the days of Ahasuerus” – because of love of the miracle done on their behalf.

תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה (דברים ל, כ) כי הוא חייך ואורך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה עאכ"ו אמרו לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לר"ע וחבשוהו בבית האסורים ותפסו לפפוס בן יהודה וחבשוהו אצלו אמר לו פפוס מי הביאך לכאן אמר ליה אשריך רבי עקיבא שנתפסת על דברי תורה אוי לו לפפוס שנתפס על דברים בטלים בשעה שהוציאו את ר' עקיבא להריגה זמן ק"ש היה והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל והיה מקבל עליו עול מלכות שמים אמרו לו תלמידיו רבינו עד כאן אמר להם כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה בכל נפשך אפילו נוטל את נשמתך אמרתי מתי יבא לידי ואקיימנו ועכשיו שבא לידי לא אקיימנו היה מאריך באחד עד שיצתה נשמתו באחד יצתה ב"ק ואמרה אשריך ר"ע שיצאה נשמתך באחד

Love Hashem your G-d We learned in a Braita: Rabbi Eliezer says If we say with all your life, why do we say with all your wealth? And if you say with all your wealth, why do you say with all your life? rather If there is a person who values their body more than their money, therefore it says "with all your life", and if there is a person whose money is more important than his body therefore it says "with all your wealth" Rabbi Akiva says "With all your life", this means even to take your own life. The Rabbis taught in a braita" Once upon a time, the evil empire decreed that the Jews could not deal with studying Torah. Came Papus the son of Yehuda and found Rabbi Akiva who was gathering large groups in public and learning Torah. He said to him: Akiva, are you not scared of the government? He said to him I will tell you a parable to what this is similar: A fox was walking on the riverbank and saw fish jumping from place to place. He said to the fish from what are you running away? They said to him: from the nets that people are throwing upon us He said to them: What you want is to rise up on the dry land, and you and I will live the way that our ancestors lived They said to him: You are the one that people say are the wisest of all the animals. You are not wise, rather you are dumb. In a place where we live, we are fearful, in a place where we will die, even more so (we will be fearful) (Rabbi Akiva talks now) So too we, now are sitting and learning Torah, as it says: "For Torah is your life and a way to live a long time", therefore if we veer away and stop learning Torah, even more so we will die. They said: It was only a few days until they caught Rabbi Akiva and tied him up in jail. They caught Papus the son of Yehuda and tied him up. He said to him Papus Who brought you here? He said to him (Papus said to Akiva) Praiseworthy are you Rabbi Akiva, that you were caught on the matters of Torah, Woe is to Papus who was caught for silly matters. At the time when they took Rabbi Akiva to be killed, it was the time of reading the Shema. While they were brushing his flesh with metal combs, he was accepting upon himself the yolk of heaven. His students said to him: Our Rabbi, until here He said to them: My entire life, I felt bad about this verse, "With all your life" even to take your own soul. I said When will I have a chance to fulfill (the words of the verse?) Now when I have that chance, would I not fulfill the verse? He extended the word "One" until his soul left his body. A heavenly voice came out and said: Praiseworthy are you Rabbi Akiva, that your soul left your body at "One" The angels in heaven said to Gd: This is Torah? This is its reward?! From men, by Thy hand, O LORD, From men of the world, whose portion is in this life He said to them: Some are living A heavenly voice came out and said Praiseworthy are you Rabbi Akiva, that you are invited to the world to come.