Sifra on Acharei Mot
ספרא פרשת אחרי מות פרק יג
אשר יעשה אותם היה רבי ירמיה אומר מנין אפילו נכרי ועושה את התורה הרי הוא ככהן גדול תלמוד לומר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם. וכן הוא אומר וזאת תורת הכהנים והלויים וישראל לא נאמר כאן אלא וזאת תורת האדם ה' אלהים. וכן הוא אומר פתחו שערים ויבאו כהנים ולויים וישראלים לא נאמר אלא ויבא גוי צדיק שומר אמונים. וכן הוא אומר זה השער לה' כהנים לויים וישראלים לא נאמר אלא צדיקים יבאו בו. וכן הוא אומר רננו כהנים לויים ישראלים לא נאמר כאן אלא רננו צדיקים בה'. וכן הוא אומר הטיבה ה' לכהנים ללויים לישראלים לא נאמר כאן אלא הטיבה ה' לטובים הא אפילו גוי ועושה את התורה הרי הוא ככהן גדול:
“Which if a man does.” Rabbi Yirmiyah would say: From where do we know that even a non-Jew who does the Torah is like a Kohen Gadol (the High Priest)? From the fact that is says “which if a man does, he shall live in them.” And so too in another verse, scripture doesn’t say “the Kohens, Levites and Israelites,” rather it says “this is the teaching (Heb. Torah) of man, Adonai is God.” And so too in another verse, scripture doesn’t say “Open the gates and Kohens, Levites and Israelites will come in,” rather it says “the righteous non-Jew guards the faithful.” And so too in another verse, scripture doesn’t say “This is the gate to God, Kohens, Levites and Israelites will enter it,” rather it says “the righteous shall enter it.” And so too with another verse, scripture doesn’t say “Kohens, Levites and Israelites shall rejoice,” rather it says, “the righteous shall rejoice in God.” And so too with another verse, scripture doesn’t say “God will be made great for the Kohens, Levites and Israelites,” rather it says, “God will be made great for those who are good.” Thus, even a non-Jew who does the Torah, behold he is like a Kohen Gadol.

Suggested Discussion Questions:

1. What is the relationship between being obligated for certain laws of the Torah and one’s status?

2. Is it better to be obligated or not?

3. In what ways is obligation dangerous?

4. What does it mean to “take on” obligation?

5. How might we use this structure today?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)