Did Avraham Avinu Celebrate Shavous?

האבות קיימו את המצות – The Avos Kept the Mitzvos

(ב) הטהורה הָעֲתִידָה לִהְיוֹת טְהוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל; לָמַדְנוּ שֶׁלָּמַד נֹחַ תּוֹרָה (שם פ’ כ”ו):

(2) הטהורה CLEAN—It means those cattle which will in future be permitted to Israel as clean; we thus learn that Noah studied the Torah (Eruvin 26a)

(ג) וַיִּפְצַר־בָּ֣ם מְאֹ֔ד וַיָּסֻ֣רוּ אֵלָ֔יו וַיָּבֹ֖אוּ אֶל־בֵּית֑וֹ וַיַּ֤עַשׂ לָהֶם֙ מִשְׁתֶּ֔ה וּמַצּ֥וֹת אָפָ֖ה וַיֹּאכֵֽלוּ׃
(3) And he urged them greatly; and they turned in unto him, and entered into his house; and he made them a feast, and did bake unleavened bread, and they did eat.

(ב) ומצות אפה. פסח היה:

(ה) וַיְצַ֤ו אֹתָם֙ לֵאמֹ֔ר כֹּ֣ה תֹאמְר֔וּן לַֽאדֹנִ֖י לְעֵשָׂ֑ו כֹּ֤ה אָמַר֙ עַבְדְּךָ֣ יַעֲקֹ֔ב עִם־לָבָ֣ן גַּ֔רְתִּי וָאֵחַ֖ר עַד־עָֽתָּה׃

(5) And he commanded them, saying: ‘Thus shall ye say unto my lord Esau: Thus saith thy servant Jacob: I have sojourned with Laban, and stayed until now.

(א) גרתי. לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר, אינך כדאי לשנוא אותי על ברכות אביך שברכני (לעיל כז כט) הוה גביר לאחיך, שהרי לא נתקימה בי דבר אחר גרתי בגימטריא תרי''ג, כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי''ג מצות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים:

(1) I wasn't made into an important minister, rather I was like a convert, it doesn't make sense to hate me over the blessings that your father blessed me with, since they haven't come true. Another thing: the word גרתי in numerical value is 613. [Yaakov] was saying, "I lived with the evil Laban and I kept 613 commandments and didn't learn from his evil ways."

(ה) עֵ֕קֶב אֲשֶׁר־שָׁמַ֥ע אַבְרָהָ֖ם בְּקֹלִ֑י וַיִּשְׁמֹר֙ מִשְׁמַרְתִּ֔י מִצְוֺתַ֖י חֻקּוֹתַ֥י וְתוֹרֹתָֽי׃

(5) because that Abraham hearkened to My voice, and kept My charge, My commandments, My statutes, and My laws.’

אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה שנאמר (בראשית כו, ה) עקב אשר שמע אברהם בקולי וגו' א"ל רב שימי בר חייא לרב: ואימא שבע מצות! הא איכא נמי מילה. ואימא שבע מצות ומילה! א"ל א"כ מצותי ותורותי למה לי? אמר (רב) ואיתימא רב אשי: קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין שנאמר "תורותי" אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה.

Rav said: Our father Abraham kept the whole Torah, as it is said: Because that Abraham hearkened to My voice [kept My charge, My commandments, My statutes, and My laws]. R. Shimi b. Hiyya said to Rav: Say, perhaps, that this refers to the seven laws? Surely there was also that of circumcision! Then say that it refers to the seven laws and circumcision [and not to the whole Torah]? If that were so, why does Scripture say: ‘My commandments and My laws’? Rava or R. Ashi said: Abraham, our father, kept even the law concerning the mitzva of the joining of cooked foods, as it is said: ‘My Torahs’: one being the written Torah, the other the oral Torah.

"מצות", אבל לא כל המצות - Mitzvos", but not all the Mitzvos"

(א) על ששה דברים נצטווה אדם הראשון:על ע"ז ועל ברכת השם ועל שפיכות דמים ועל גילוי עריות ועל הגזל ועל הדינים אע"פ שכולן הן קבלה בידינו ממשה רבינו והדעת נוטה להן מכלל דברי תורה יראה שעל אלו נצטוה הוסיף לנח אבר מן החי שנאמר אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו נמצאו שבע מצות וכן היה הדבר בכל העולם עד אברהם בא אברהם ונצטוה יתר על אלו במילה והוא התפלל שחרית ויצחק הפריש מעשר והוסיף תפלה אחרת לפנות היום ויעקב הוסיף גיד הנשה והתפלל ערבית ובמצרים נצטוה עמרם במצות יתירות עד שבא משה רבינו ונשלמה תורה על ידו.

(1) Regarding six things Adam the First was commanded: regarding foreign worship, and cursing [lit. blessing] God, and spilling blood, and forbidden sexual relations, and theft, and a justice system. Even though they are all received traditions in our hands from our teacher Moses, and reason is inclined to them from the principles of the Torah, it appears that regarding these he was commanded. He added for Noah [the prohibition on eating] the limb of a live animal, as it is said "but flesh in its life its blood you shall not eat." We find seven commandments. And so was the matter in the whole world until Abraham. Abraham came and he was commanded, in addition to these, with circumcision. And he prayed shaharit. And Isaac separated a tithe and added another prayer as the day wanes. And Jacob added the [fobidden] sinew and prayed arvit. And in Egypt Amram was commanded with additional commandments, until Moses our teacher came and the Torah was completed by him.

שו"ת רמ"א ס' י

ואף על גב דדרשינן עקב אשר שמע אברהם בקולי מלמד ששמר אברהם אפילו עירוב תבשילין, אם כן שמע מינה שהיה נוהג כפי התורה והמצוה אפילו מצוה מדרבנן, מכל מקום נוכל לומר אם הוא שמר, אנשי ביתו לא שמרו רק החק הנימוסי הנמסר להם, דהיינו ז' מצות בני נח. דמי לנו גדול מאדונינו- יעקב עליו השלום, אשר נשא שתי אחיות:

Shu''t Rama - Siman 10 -

Even though we say that Avraham kept the Mitzvos, that was only him, but the members of his household and Yaakov only kept the 7 Noachide Laws.

(א) וכל בנותיו ... מיהו קשיא אליבא דר' יהודה מדאמרינן קיים א"א אפילו ערובי תבשילין גם מצות יבום היו מקיימין כדכתיב בא אל אשת אחיך ויבם אותה וא"כ האיך השבטים נשאו אחיותיהם וגם יעקב היאך נשא שתי אחיות בחייהן. וי"ל כי מאחר שלא נצטוו על התורה אע"פ שידועה ברוח הקדש מה שהיו רוצין היו מקיימין ומה שהיו רוצין היו מניחין. והא דאמרינן בערבי פסחים שבסעודה של צדיקים לעתיד לבא נותנים כוס של ברכה לברך ליעקב והוא אומר לא אברך מפני שנשאתי שתי אחיות בחייהן אלמא דשלא כהוגן עשה. א"ל דמ"מ הואיל ועתידה תורה איכא קצת עונש בדבר ואפ"ה נשאן אע"ג דאיכא קצת עונש לפי שלא היה רוצה אלא מן הצדקניות ולא מצא בדור צדקניות כמותן וגם אחת מהן לא היתה יכולה להוליד לבדה כל השנים עשר שבטים:

...Since the Avos weren't commanded in the mitzvah, even though they knew about them through hurrah hakodesh, they did what they wanted to do and didn't do what they didn't want to do...

(א) וישמור משמרתי ...והנראה אלי מדעת רבותינו שלמד אברהם אבינו התורה כלה ברוח הקדש ועסק בה ובטעמי מצותיה וסודותיה ושמר אותה כולה כמי שאינו מצווה ועושה ושמירתו אותה היה בארץ בלבד ויעקב בחוצה לארץ נשא האחיות...

...It seems to me, based off of my Rabbeim, that Avraham Avinu learned the Torah using רוח הקדש, and he dealt with the reasoning behind the mitzvah and their orders and kept them as someone who was not commanded to do them. And they only kept the mitzvah in Israel, when yaakov married two sisters that was outside of israel...

גור אריה – בראשית – מו:י

וראיה לזה הנשים שהם פטורות מ"בל תטמאו" (ויקרא כא, א) ו"לא תשחית" (שם יט, כז) אם מקיימים המצוה אין להם שכרכלל על זה, והכי נמי למה להם להפריש עצמם מן דבר שאין אסור להם בזה. אבל מצות עשה יש לעשות ולקיים, כי זה הוא רצונו של מקום, ויש קבול שכר על זה. ולכן תמצא תמיד במצות עשה שהיו מקיימין, כגון שחיטה ושבת, אבל במצוות לא תעשה אין הדבר כך, דלא מסתבר לאסור אחר שלא נצטוו, אלא אם אותו המקיים ראוי שיהיה נזהר בהם:
ואומר אני כי אברהם היה מיוחד לשמור כל התורה, ולפיכך אמרו עליו (קידושין פב.) כי שמר כל התורה כולה בעבור שהוא מסוגל למצוות התורה.ולכך עמרם שנשא דודתו, ויעקב ב' אחיות - כי אלו הם מצות לא תעשה, ואם לא היו מצווים על מצוות לא תעשה - למה יקיימו אותם, וזהו באמת דעתי,והוא נכון. והשתא אין צריך ליתן טעם כלל למה נשא יעקב ב' אחיות, כי מצוות לא תעשה אין לחיוב מעצמו, רק מצות עשה. ואברהם בלבד הוא ששמר כל התורה כולה, בין עשה ולא תעשה. והחילוק שיש בין עשה ובין לא תעשה ידוע לכל משכיל, כי מצוות עשה הוא קנין מעשה מפני שהיא קנין, אף על גב שלא מתחייב בה - אם לא יעשה יהיה חסר המצוה שהיא קנין מעשה. אבל מצוות לא תעשה - שאין המצוה קנין המעשה, רק שישב ולא יעשה ואינו קונה שום דבר, ועיקר המצוה שלא יעבור רצון הבורא יתברך שאסר עליו, וכל זמן שלא אסר הקב"ה - אינו עובר רצון בוראו יתברך

Gur Aryeh - Bereishis - 46:10 -

...While Avraham kept the whole Torah, the other Avos only kept the positive Mitzvos, and not the negative Mitzvos...

"קיימו", אם קיום אחר - Kept", but a different way of doing them"

זוהר – פרשת תרומה – קסא

דעד אתברי עלמא, אקדימת אורייתא תרין אלפי שנין לעמלא, וכד בעא קדשא בריך הוא למברי עלמא, הוה מסתכל בה באורייתא, בכל מלה ומלה, ועבד לקבלה אומנותא דעלמא.

Zohar - Parshas Terumah - 161

The Torah preceded the world by 2,00 years. And when ה׳ wanted to create the world, He looked into the Torah for every detail.

שפת אמת – בראשית – פרשת תולדות - תרס"א

ענין הבארות שחפרו האבות. באר הוא כמו הואיל משה באר את התורה. כמו כן קודם קבלת התורה היו האבות מבארים חכמת הבריאה. שהכל בתורה נברא. ולכבודי בראתיו. וצריך האדם להתבונן בכל הבריאה להבין כוונת הבורא ית"ש. ואאע"ה ביאר איך לבוא מכל הבריאה לאהבת הבורא ולהסתכל בחסדים וטובות הבורא שכבודו וגדלו וטובו מלא עולם...

Sfas Emes - Bereishis - Parchas Toldos - 661

Regarding the wells the patriarchs dug: the word be'er (well) is to be read as in: Moses agreed to explain (be'er) this teaching" (Deut.1:5). In the same way, even before the Torah was received, the patriarchs explained/"welled" the wisdom of Creation, since everything was created through Torah and for God's glory. We have to contemplate all of Creation in order to understand the Creator's purpose. Abraham our Father explained/"welled" how to derive the love of God from all of Creation. How showed us how to look upon the kindness and goodness of the Creator, whose goodness and glory fill the world...

(א) וזאת תורת האדם. שבעת עסקו בתורה לשמה. לשמור ולקיים ככל הכתוב בה. מטהר את גופו מראשו ועד רגליו. כמדרשם ז''ל (ברכות י''ו א'). למה נסמכו אהלים לנחלים כו' מה נחלים מעלין את האדם מטומאה לטהרה. אף אהלים מעלין את האדם מכ''ח לכ''ז. וכענין שדרשו ז''ל גבי טהרא הטמאים במקוה. כל בשרו במים מים שכל גופו עולה בהם. כך בד''ת כל גופו של אדם עולה בהם. (ושיערו חכמים אמה על אמה ברום שלש אמות. הן הג' עולמות. ונר''ן. מעשה דבור מחשבה בתורה). וכשם שכל גופו של אדם עולה ומזדכך ע''י עסק התורה והמצות. כך העולמות כולם אשר הן המה שיעור קומת אדם כמש''ל פ''ו. הם מזדככים ומתטהרים ומתעלים. והאדם הישר העובד אמיתי לא יפנה דעתו ומחשבתו בעת עבודתו לו ית''ש אפי' כדי לעלות ולטהר גופו ונפשו. אלא שיעלה טוהר מחשבתו וכוונתו ופנה למעלה לתיקון וטהרת העולמות הקדושים. וזו היתה גם כל ענין עבודתם של האבות וכל הצדיקים הראשונים. שקיימו את התורה קודם נתינתה. כמו שדרז''ל ע''פ מן הבהמה הטהורה גו' ואמרו מכאן שלמד נח תורה. ואמרו (יומא כ''ח ב') קיים א''א את כל התורה (וכ''א בב''ר פצ''ב ובבמדבר רבה פי''ד. ובתנחומא בהר ובמדרש תהלים מזמור א'). לא שהיו מצווים ועושים כך מצד הדין. דא''כ לא היו מעמידים ח''ו על דעתם והשגתם אף שהשיגו שלפי ענין שרש נשמתם ההכרח להם לעבור ולשנות אף מקצת מאחת מכל מצות ה'. ולא היה יעקב אע''ה נושא ב' אחיות ולא היה עמרם נושא דודתו ח''ו. רק מצד השגתם בטהר שכלם התקונים הנוראים הנעשים בכל מצוה בהעולמות וכחות העליונים ותחתונים. והפגמים הגדולים והחורבן והריסה ח''ו שיגרמו בהם אם לא יקיימום. וכן נח הקריב דוקא מן הבהמה הטהורה כי ראה והשיג הכח והשרש העליון של כל בהמה וחיה. איזה מהם כח שרשו מצד הקדושה והקריבה. ואיזה מהם כח נפשה מצד הטומאה והס''א ולא בחר בה להקריבה לפניו ית' כי לא ירצה. וזהו ויתהלך חנוך את האלקים. את האלקים התהלך נח. האלקים אשר התהלכו אבותי לפניו. שפי' אלקים בעל הכחות כולם. היינו שהשיגו ענייני הכחות העליונים ותחתונים וחקות שמים וארץ ומשטרם. וסדרי הנהגתם והתקשרותם והרכבתם ע''י כל ענייני מעשי האדם. וע''פ סדר וענין זה היה כל א' מהם מתהלך ומתנהג בכל עניניו. כפי שראה והשיג התקונים העליונים לפי שורש נשמתו:

(ב) לכן כשהשיג יעקב אבינו ע''ה. שלפי שורש נשמתו יגרום תקונים גדולים בכחות ועולמות העליונים אם ישא השתי אחיות אלו רחל ולאה. והמה יבנו שתיהן את בית ישראל. יגע כמה יגיעות ועבודות להשיגם שינשאו לו. וכן הענין בעמרם שנשא יוכבד דודתו שיצאו ממנה משה אהרן ומרים:

(ג) וזה ג''כ א' מהטעמים. שלא ניתנה התורה לנח והאבות הקדושים. שאם היתה ניתנת להם לא היה יעקב רשאי לישא ב' אחיות. ולא עמרם דודתו. אף אם היו משיגים שכן ראוי להם לפי שרש נשמתם. ובאמת זה היה כל בניית בית ישראל עם סגולה. ותיקון כל העולמות עליונים ותחתונים. כענין מאמרם ז''ל וא''ת קין נשא אחותו. עולם חסד יבנה:

Torah is meant to purify you, similar to what a mikvah does. The same way a person raises himself through learning Torah and doing Mitvos, so too he raises the higher worlds. This is what the Avos did, this is how they kept the Torah before it was given...They did not physically do the Mitzvos the same way we do, because then it would look like they sinned, G-d forbid. Rather they did the Mitzvos on a spiritual plane, affecting the upper worlds...This is why ה׳ didn't give them the Torah, because had ה׳ given them the Torah they would have been bound by it and would not be able to do some of the things they needed to do to affect the upper worlds.

מנחת אשר עה"ת פר' וישלח עמ' רעג

בנפש החיים (שער א׳ פרק כ׳׳א) כתב דענין קיום המצוות על האבות שונה היה במהותו וענינו מחיוב קיום המצוות לאחר שניתנה תורה, דעיקר קיומם היה במה שתיקנו את מה שראוי לתקן בעולמות ע׳׳י מעשי המצוות ויחדו יחודים אף שלא עשו את מעשי המצוות בפועל, וכך נראה בדעת הרמב׳׳ם שכתב באגרת לר׳ חסדאי הלוי דאדה׳׳ר ונח והאבות לא קיימו את התורה כלל ואעפ׳׳כ נחלו גן עדן משום שהגיעו לשלמותם במעלות המדות ובמעלות השכליות עיי׳׳ש, ודבריו תמוהים לכאורה דהלא קיים אברהם אבינו כל התורה, וע׳׳כ צ׳׳ל דנקט דלא עשו האבות את מעשי המצוות בעבודת האברים כדרך חיובינו לאחר שניתנה תורה אלא כפי שביאר הנפש החיים, וכך כתב ר׳ אברהם בנו של הרמב׳׳ם בפירושו עה׳׳ת וכ׳׳כ בהקדמת העונג יו׳׳ט עי׳׳ש.

Minchas Asher - Vayishlach - 273

It says in Nefesh Hachaim that the way the Avos kept the Mitzvos was different than it is now after Har Sinai. For them the main thing was about how they saw fit to affect the upper worlds through various actions, though they didn't do the actual action of a Mitzvah. That is how to explain the Rambam when he says that the Avos didn't do the Mitzvos at all...

שם משמואל: פרשת שמיני

ולי נראה עוד לומר בלשון אחר, דהנה בתנא דב"א (פ' ו') ובויק"ר (פ' ב') ברוך המקום שספר עצמו עם הצדיקים הראשונים אדם העלה שור ע"ג המזבחנח קיים מ"ש בתורה ויבן נח מזבח לה' אברהם קיים את התורה כולה וחשב עוד יצחק יעקב יהודה ויוסף עד שלא ניתנה תורה להם והם עשו אותהמאליהם לפיכך אהבם הקב"ה אהבה גמורה והשוה את שמם לשמו הגדול עליהם הוא אומר אשרי תמימי דרך וגו' ואומר הצור תמים פעלו ואומר האלתמים דרכו, ע"כ. נראה לפרש דהנה מ"ש שאברהם קיים את התורה כולה שבודאי אין הפירוש במעשה המצוות כמו שהן עתה שזה אי אפשר ברוב מצוות התורה כמובן, מה גם שרובן תלויין ביצ"מ, אלא הפירוש אור המצוות, כענין שבזוה"ק (ח"א קס"ב. בס"ת) שיעקב קיים במקלות אשר פצל סוד התפילין, וממנו תקיש אל השאר, ועל דרך זה הי' אפשר להם לקיים כל התורה, אך בכלים ולבושים שונים מאשר הם אחר נתינת התורה, אבל כשניתנהתורה א"א עוד לקיים מצוות אלא בכלים ולבושים עפ"י דרכי התורה, ואם יבוא אחד ויחשוב בסודות התפילין ויפצל מקלות להיות כלים ולבושים לאורההוא לא עשה ולא כלום ויחשב כקרקפתא דלא מנח תפילין, ולא עוד אלא שיעבור על בל תוסיף ובל תגרע וכמ"ש הרמב"ן (בפ' ואתחנן):

Shem MeShmuel: Parshas Shemini

...When it says that Avraham kept the Torah, it doesn't mean that he did it like we do today; that is impossible since many Mitzvos relate to leaving Egypt. Rather it means that he kept "the light of the Mitzvos"...

קיימו המצות כהיום – They kept the Mitzvos like we do today

(א) ראובן בכורי אתה וגו'....
וקודם לבא לביאור הכתובים יש לנו לחקור חקירה אחת והיא איך עשה יעקב הפך מה שכתוב בתורה (תצא כ''א ט''ז) לא יוכל לבכר את בן האהובה על פני בן השנואה הבכור והוא בכר יוסף בן רחל האהובה אצלו על פני ראובן בן לאה השנואה. וקודם צריך לתת לב אם האבות היה עליהם חיוב קיום כל התורה כי הלא מצינו שיעקב נשא ב' אחיות ואברהם לא מל עד שהיה זקן וכן כמה פרטים:
ומעתה מה מקום לקושיא זו שבכר בן האהובה תהיה זו כערלה של אברהם קודם שנצטווה וכנשיאת ב' אחיות ליעקב. וראיתי לרמב''ן (תולדות כ''ו ה') שנתן טעם ליעקב שנשא ב' אחיות כי לא היה בארץ עד כאן, ואין דבריו חזקים בסמוכות כי מי גילה לו סוד זה שלא היה שומר תורה אלא בארץ אחר שאין הפרש בין הארץ לח''ל באותן פרטי המצות שלא שמרום האבות:
והנכון בעיני הוא כי האבות קבלו התורה משם שקבל מנח שקבל מחנוך שקבל מאדם הראשון. אשר למדה מפי הגבורה דכתיב אז ראה וגו' ויאמר לאדם, (זהר ח''א קצט.) ושבאמצעותה צוהו לעבוד גן עדן וכמו שפירשתי בפסוק (לעיל ב' ט''ו) לעבדה ולשמרה. אך לא נצטוה אלא על ז' מצות שאם יעבור עליהם יהרג אבל שאר התורה קרוב לשכר אם יעשה ורחוק מן ההפסד אם לא יקיים, וכדרך שיש לנו גם אחר נתינת התורה שיש מצות שאם יעשה אותם האדם יטול שכר ואם לאו אין לו עונש עליהם כמו כן היה מיום ברא אלהים אדם בכל התורה חוץ מז' מצות, והאבות לצד חביבותם בה' וחשקם באושר עליון קיימו הכל כאומרו (כ''ו ה') עקב אשר שמע וגו', ואמרו ז''ל (יומא כח:) קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין ואת בניו הקים תחתיו להרויח תועלת המצוות ועסק התורה, אבל במקום שהיו רואים תועלת דבר ההצלחה להם כמו שתאמר יעקב כשהרגיש בהצלחתו בנישואי שתי האחיות העלים עין מריוח הנמשך מקיום המצוה ההוא כיון שאין לו עונש אם לא יקיימנה כל עוד שלא נתנה תורה, ומה גם אם נאמר שהיו עושים על פי הדיבור כי האבות נביאים היו וה' אמר להם לעשות כן...

...How did Yaakov not follow the Torah and marry two sisters?...The Ramban's answer is incorrect, because what connection does this violation have to location. Rather the Avos had the Torah passed down to them from ה׳ to Adam HaRishon to Chanoch to Noach to them. But they were only commanded in the 7 Noachide Laws, the rest of the Torah they would get reward for doing it, but wouldn't lose out for not doing it. And the Avos, due to their love of ה׳, chose to do the Mitzvos...But when they saw a purpose in not following the Torah, like Yaakov marrying two sisters, they departed from what the Torah says, since there is little punishment. Also the Avos were prophets, and ה׳ told them to "violate" the Torah in these instances.

בית הלוי – פרשת בא – פרק י׳׳ג

דכבר נתבאר דהמצות איננה בשביל הטעם הנודע לנו, ואם כן נתבונן אם היה נתינת התורה קודם גלות מצרים הרי גם אז היה המצוה לאכול בליל ט׳׳ו בניסן מצה ומרור ובודאי דאז היו נחשבין מצות אלו לחוקה גמורה כמו שארי החוקים ממש, כמו פרה אדומה בלא שום מבוא בשכל להבין בה קצת טעם למה ירמזון דברים הללו. ורק עתה שראינו בעינינו התועלת והפעולה שיצא לנו מן מצות הללו...ושארי המצות שלא הגיע עדיין הזמן שיהיה פעולתם נגלית ונראית בזה העולם ושמורים הם דאז יתגלו לעין כל...

Bais HaLevi - Parshas Bo - Chapter 13

We already explained that Mitzvos are not for the reasons that we know, and if so let us think, if the Torah were to have been given before we were freed from Egypt we would still have the Mitzvah to eat Matzah and Maror on the 15th of Nissan, just those Mitzvos would have been Choks [Mitzvos that are beyond our understanding] like the rest of the choks that we have today, like Para Aduma, which has no logical way of understanding why we do it. And only now, that we saw what happened [in Egypt] do we understand those Mitzvos...And the other Mitzvos that we still don't understand, in the future there will come a time when something happens and we will understand...

רב קוק – אדר היקר –

וכן כשבאה האשורולוגיא לעולם, ונקפה את הלבבות, בדמיונים שמצאה, לפי השערותיה הפורחות-באויר, בין תורתנו הקדושה לדברים שבכתבי-היתדות בדעות במוסר ובמעשים. האם הנקיפה הזאת יש לה מוסד שכלי אפילו במעט, וכי אין זה דבר מפורסם שהיה בין הראשונים יודעי דעת אלהים, נביאים, וגדולי הרוח, מתושלח, חנוך, שם ועבר וכיו”ב, וכי אפשר הוא שלא פעלו כלום על בני דורם אף-על-פי שלא הוכרה פעולתם כפעולתו הגדולה של “איתן האזרחי” אברהם אבינו ע”ה, ואיך אפשר שלא יהיה שום רושם כלל בדורותם מהשפעותיהם, והלא הם מוכרחים להיות דומים לעניני תורה. ובענין דימוי המעשים הלא כבר מימות הרמב”ם, ולפניו בדברי חז”ל, מפורסם הדבר שהנבואה מתנהגת עם טבעו של אדם, כי טבעו ונטייתו היא צריכה להתעלות עפ”י ההדרכה האלהית, ש”לא נתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות” . ע”כ כל הדברים שמצד החנוך שקודם למתן תורה מצאו מקום באומה דבעולם, אם רק היה להם יסוד מוסרי, והיה אפשר להעלותם למעלה מוסרית נצחית ומתפתחת, השאירתם התורה האלהית. ובהשקפה יותר בהירה הוא היסוד הנאמן לההכרה התרברתית הטובה הנמצאת בעמק טבע האדם, באופן ש”זה ספר תולדות אדם” הוא כלל כל התורה כולה, ושהוא עוד כלל יותר גדול מהכלל של ,.ואהבת לרעך כמוך” שכדברי רבי עקיבא.

Rav Kook - Aderes HaYakar -

And similarly, when Assyriology appeared, striking doubts into people’s hearts with the similarities that it found, according to its ethereal conjectures, between our holy Torah and the contents of cuneiform inscriptions, in terms of moral principles and practices. Do these doubts have even the slightest rational basis? Is it not well known that among the ancients there were people who recognized God, prophets, and spiritual giants, such as Metushelach, Chanokh, Shem and Ever, and the like? Is it possible that they had no influence on their generations? Even if their achievements do not compare with those of Avraham Avinu, how could their influence possibly have left no impression whatsoever upon their generations? Surely [their teachings] must have resembled those of the Torah. As for the similarity in practices, already in the days of the Rambam and even earlier, in the words of Chazal, it was well-known that prophecy operates in tandem with man’s nature. Man’s natural inclinations must be raised through Divine guidance, for “the mitzvot were given solely for the purpose of refining mankind.” Therefore, those elements of education that preceded the giving of the Torah which had found a place in the nation and the world, so long as they had a moral foundation and could be elevated to an eternal moral height, were left intact in the Divinely-given Torah. Looking at the matter more broadly, this is the basis of the positive cultural consciousness that is found in the deepest recesses of human nature, such that “This is the book of the generations of man” embraces the entire Torah. It is a principle even greater than the principle of “And you shall love your neighbor as yourself,” as stated by R. Akiva.
All of this should be taken into consideration by every discerning individual. Then there would be no room whatsoever for fraudulent heresy to spread in the world and to be reinforced through such events.”

מה המשמעות של הר סיני - What is the Significance of Har Sinai

ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום עמד והתירן להם איתגורי אתגר א"כ מצינו חוטא נשכר אמר מר בריה דרבנא לומר שאפילו מקיימין אותן אין מקבלין עליהן שכר ולא והתניא ר"מ אומר מנין שאפילו נכרי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול ת"ל (ויקרא יח, ה) אשר יעשה אותם האדם וחי בהם כהנים ולוים וישראלים לא נאמר אלא אדם הא למדת שאפילו נכרי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול אמרי אין מקבלים עליהן שכר כמצווה ועושה אלא כמי שאינו מצווה ועושה דא"ר חנינא גדול המצווה ועושה יותר ממי שאינו מצווה ועושה:

...ה׳ saw that the nations of the world were not fulfilling the 7 Noachide laws, so he freed them from it. If that is the case, then we are rewarding a sinner? Mar the son of Ravna said, "this means that even if they do it they don't get reward." Is that true? But didn't we say in a Braisa, "Rav Meir says how do we know that a Non-Jew who learns Torah is like the Kohen Gadol? Because the pasuk says 'When a person does this, and lives by it' It doesn't say Kohen, Levi, or Yisrael, but rather person. This shows that even a Non-Jew who learns Torah is like the Kohen Gadol."? They said, "He doesn't get reward like someone who is commanded but rather like someone who isn't commanded. As Rav Chanina said, 'The one who is commanded and does is better than the one who isn't commanded and does'".

גדול המצווה ועושה. נראה דהיינו טעמא דמי שמצווה ועושה עדיף לפי שדואג ומצטער יותר פן יעבור ממי שאין מצווה שיש לו פת בסלו שאם ירצה יניח:

Greater is he who is commanded and does: It seems that the reason is that one who is commanded is worries and pains himself more than the one who isn't commanded.

מהר"ל – חידושי אגדות – קידושי􏰀 לא ע"א –

ועיקר הטעם􏰂 הוא, כי מי שמצווה ועושה הקב"ה חפץ􏰁 ממנו לעשות המצווה, דמיון􏰀 זה גוי שעושה מצוה אי􏰀ן ספק שאינו חשוב כל כך􏰄 כמו שהוא הישראל, כי המצוה לישראל שייכת יותר, שהרי מצווי􏰂 עליו כי ה􏰂ם מוכני􏰂ם יותר למצוה, אבל מי שאינו מצווה ועושה מפני שאינו מצווה ועושה אינו מוכן􏰀 כל כך􏰄 למצוה ואינו כל כ􏰄ך כמו המצווה ועושה. ועוד כי המצווה ועושה,[הוא] מצד העלה שמחייב אותו לעשות וכל מי שאינו מצווה ועושה הוא מצד האדם􏰂 עושה המצוה, [ולא] מצד הש"י, והוא יותר מעלה ויותר מדריגה, כאשר המצוה מצד הש"י שהוא העלה, ואלו המצוה שאינו מצווה והאדם􏰂 עושה מעצמו זה מצד האדם􏰂 דבר זה

אינו כל כך􏰄 במדריגה וזה ידוע.

Maharal - Kiddushin 31a -

The main reason [that is is better to be commanded to do a Mitzvah] is that someone who is commanded and does, ה׳ wants him to do that Mitzvah. For example, a Non-Jew who does a Mitzvah it is without a doubt less important that when a Jew does a Mitzvah. Because the Mitzvah is more relevant to the Jew, since they are commanded they are more prepared to do it. But someone who isn't commanded and does, he isn't so prepared for the Mitzvah, and it isn't exactly like one who is commanded and does. And furthermore, the one who is commanded and does, does it for the sake of the Above, while someone who isn't commanded does it for himself, and not for the sake of ה׳. And it is a higher level when the Mitzvah is done for the sake of ה׳. But when someone does a Mitzvah that he isn't commanded in, he does it for his own sake, and that isn't as high of level.

דרשות הר"ן – הדרוש השביעי ד"ה והטענה השנית

מי שאינו מצווה ועושה לא יגדל שכרו, כי אפשר שאי􏰀ן רצו􏰀ן הש"י בו ובמינו, אחרי אשר לא צווה בו. וא􏰃􏰅ף על 􏰅פי שהתורה כולה "דרכיה דרכי נעם􏰂" [ראה גיטי􏰀 נט:], אפשר כי יש במצוות טעמי􏰂 שנתייחדה מה􏰂ם המצוה במי שמצווה ועושה.

Derashot HaRan -

Someone who isn't commanded and does doesn't get great reward, because it is possible that ה׳ doesn't want that, since He didn't command it. And even though "All its paths are pleasant" it is possible that there is a special reason connecting Mitzvos with those who were commanded in them.

For my written summary of this shiur, with added sources and connections, please visit: http://dafaleph.com/home/2016/2/2/the-pre-sinaitic-torah-how-religious-were-the-avos