Leviticus Rabbah 34:10
ויקרא רבה (מרגליות) פרשת בהר פרשה לד
[י] ר' אבהו בש' ר' ליעזר צריכין אנו להחזיק טובה לרמאין שבהם, שאילולי הרמיין שבהן כיון שהיה אחד מהן תובע ביד אדם והוא מחזירו מיד היה נענש למיתה, דכת' וקרא עליך אל י"י והיה בך חטא, וכת' הנפש החטאת היא תמות (יחזקאל יח, כ). דיל' ר' יוחנן וריש לקיש נחתין למיסחי בהדין דימוסיא דטבריא ופגע בהון חד מסכן אמ' להון זכון בי, אמ' ליה מיחזרין אנן זכיין בך. מיחזרין אשכחוניה מיית, אמרי הואיל ולא אטפלנן ביה בחיוי נטפל ביה במותוי. מי מסחין ליה אשכחון חדה כיס דחמש מאה דינרין תלי בצואריה. אמרי ברוך שבחר בחכמים ובדבריהם, לא כן אמ' ר' אבהו בש' ר' לעזר צריכין אנו להחזיק טובה לרמיין שבהן, שאילולי הרמאין שבהן כיון שהיה אחד מהן תובע דבר ביד אדם והוא מחזירו מיד היה נענש למיתה, דכת' וקרא עליך אל י"י וכת' הנפש החטאת היא תמות.
R. Abbahu in the name of R. Eliezer said: We ought to be grateful to the imposters, since were it not for the imposters among the poor, then if any of them begged from a person who refused, the latter would immediately incur the penalty of death; for it says, “And the poor cry unto the Lord against you, and it be sin,” and it furthers says, “The person who sins, only they shall die.” (Ezekiel 18:4). R. Yohanan and Resh Lakish went down to bathe in the public baths at Tiberias. A poor man met them and said to them: “Give me alms.” They replied: “When we come out we shall acquire merit through you.” When they came out they found that he was dead. They remarked: “Seeing that we did not attend to him in his lifetime, let us attend to him at his death.” As they were washing him they found a bag containing six hundred denarii suspended from his neck. They exclaimed: “Blessed be God who has chosen the wise and their words! Did not R. Abbahu actually state in the name of R. Eliezer: We ought to be grateful to imposters, etc?” [Soncino translation. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. What was the meaning of R. Abbahu’s statement? How did the story illustrate it?

2. Did R. Yohanan and Resh Lakish sin? Why?

3. Are there imposters today? Who? Is this a reason not to give?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)