Aruch HaShulchan, Laws of Tzedakah, 251:9
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנא סעיף ט
כתב רבינו הב"י בסעי' ד' כופין האב לזון בנו עני ואפילו הבן הוא גדול וכופין אותו יותר משארי עשירים שבעיר עכ"ל וזהו מדברי הרשב"א בתשו' וביאר שם כגון שהאב הוא עשיר ונותן לקופה של צדקה של העיר ואומר שיתנו לבנו מהקופה אין שומעין לו וכופין את האב שיזון אותו מכיסו ולא מהקופה ומשמע שם דמעט נותנין לו גם מהקופה [ע"ש] אבל העיקר פרנסה צריך האב ליתן ויש ראיה לזה בגמ' [ב"ב קע"ד ב] וגם המרדכי כתב בפ"ק דב"ב שהעשיר חייב לפרנס קרובו עני ולא הגבאי ויתבאר בסי' רנ"ז ופשוט הוא שיכול לחשוב זה על חשבון מעשר כשזן בנו וכ"ש קרובו מיהו גם לשארי עניים מחוייב ליתן וכמ"ש בסעי' ד
Our rabbi the Beit Yosef (R. Yosef Karo) wrote that we force a parent to provide sustenance to their poor child, even if the child is an adult (and the parent is not legally obligated to support them.) And we force the parent more strongly than we force the rest of the wealthy of the city (to support the poor) - until here are his words. And he derives this principle from the words of the Rashba, who clarifies that this regards a wealthy parent who contributes to the town’s tzedakah fund, and instructs that money from this donation shall go towards supporting their poor child. In this case we do not listen to the parent, and we force the parent to support the child from the parents’ own money and not the tzedakah fund. And we also learn from this example that we also provide a little for the child from the tzedakah fund as well, but the majority of the child’s sustenance must come from the parents. There is proof for this from the gemara in Baba Batra and the Mordeichai, who wrote that a wealthy person is obligated to support their poor relatives, and not through the collector of the communal fund. And it is clear that (one who supports their poor relatives) can consider this a portion of their obligatory donation of 10% of their earnings to the community, but one must also donate to the rest of the poor as well. [Translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1. Is providing support for your family a charitable act? Why?

2. Why is providing financial support for poor family members part of one’s tithe but not part of a contribution to the tzedakah fund?

3. What do the values demonstrated in this text teach us about the nature of tzedakah?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)