Aruch HaShulchan, Laws of Tzedakah, 251:7
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנא סעיף ז
ואח"כ הביאו דברי הגאון והוא עניין אחר לגמרי והיינו באיש אינו מרויח רק חיי נפש לחם צר ומים לחץ דחייו קודמין והביאו לשון זה המבואר בגמ' [ב"מ ס"ב א] דמיירי בשנים שהיו מהלכים בדרך ואין להם כלום וביד אחד קיתון של מים שאינו מספיק לשניהם דחייו קודמין ע"ש כן הביא מהצרפית שהיה כעין זה כמ"ש לכן אם נותר לו לחם אביו ואמו קודמין ואח"כ בניו הגדולים ואח"כ אחיו וכו' וכן מה שהבאנו מתנא דבי אליהו ג"כ הכוונה בכה"ג ולכן אומר שם לשון ואם הותיר כלומר אם נשאר מעט לחם זה קודם לזה ולכן אומר אם יש לאדם מזונות בתוך ביתו ומבקש לעשות מהן צדקה כלומר שיש לו רק מזונות ההכרחיות לחיי נפש ומדינא פטור אם הוא רוצה לצמצם א"ע יתן תחלה לאביו ואמו וכו' כפי סדר המדרגות:
Afterwards they brought the words of the Gaon and this is a different matter altogether; regarding one who does not have a lot, and only has enough to satisfy their basic needs - a little bread and water - then that person’s life comes first (before anyone else’s). And they cite the gemara that describes two people traveling, who have nothing save for a jug of water that is not sufficient for them both (Baba Metzia 62a), in which case, the owner of the water [drinks the water] because her life takes precedence. And accordingly, he also cites the case of the widow of Tzarfatit that was similar (Kings I, 17:12). Therefore, if there is extra bread, one first supports their parents, then adult children, and then their siblings, etc. Therefore, what we have cited from Tana D’bei Eliyahu, the intent there is similar, and it says there that if there is extra bread, one party precedes another. And it also says that if one has food in their house and requests to make it tzedakah; meaning, one has just enough food to sustain one’s soul, and is legally exempt (from giving tzedakah), if that person wants to lessen their share of food, they should first give to their parents, etc. [Translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1. If one has a limited supply of resources, what hierarchy of distribution should be used to distribute the resources appropriately according to this text? Do you agree with this heirarchy or would you use a different one?

2. What tensions within this proposed hierarchy are expressed?

3. What is tzedakah? What are the limits to giving tzedakah?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)