Genesis Rabbah 39:6
רבי עזריה משום רבי אחא פתח (תהלים מה) אהבת צדק ותשנא רשע על כן משחך אלהים אלהיך שמן ששון מחבריך, רבי עזריה פתר קרייה באברהם בשעה שעמד אברהם אבינו לבקש רחמים על הסדומים, מה כתיב תמן (בראשית יח) חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע והיה וגו', א"ר אחא נשבעת ואמרת שאין אתה מביא מבול לעולם, ומה אתה מערים על השבועה, אתמהא, מבול של מים אין אתה מביא, מבול אש אתה מביא א"כ לא יצאת ידי השבועה, אמר רבי לוי השופט כל הארץ לא יעשה משפט, אם עולם אתה מבקש אין דין, ואם דין אתה מבקש אין עולם, ומה אתה תופש חבל בתרין ראשין, את בעי עלמא ובעי דינא, סב לך חדא מנייהו, ואם לית את מוותיר ציבחר, לית עלמא יכול קאים, א"ל הקב"ה אברהם אהבת צדק ותשנא רשע וגו' מחבריך, מהו מחבריך מנח ועד אצלך י' דורות, ומכלם לא דברתי עם אחד מהם אלא עמך.
Rabbi Azariah in the name of Rabbi Acha opened with (Psalms 45:8) "You love righteousness and hate wickedness, therefore God your God has anointed you with oil of gladness above all your peers". Rabbi Azariah applied the verse to Abraham in the moment that Abraham our father requested mercy upon the people of Sodom.....Rabbi Levi said "the Judge of the whole world will not to justice, [is like saying] If You want the world there cannot be strict justice, and if it's strict justice that You want there can't be the world, but You grab the rope by both ends, wanting the world and wanting strict justice. Let go of one of them because if you do not give a little the world will not be able to survive". The Holy One, Blessed Be He, said to Avraham "'You love righteousness and hate wickedness, therefore God your God has anointed you with oil of gladness above all your peers', you have loved to defend my creatures and you have hated to find them guilty therefore God has anointed you... above all your peers". All your fellows from Noah until yourself, 10 generations, and I did not speak to any of them except for you: "Now the Eternal said to Avram...".

Suggested Discussion Questions:

1. The midrash says that if God was strictly just, and not merciful, it would be impossible to exist. What does this mean? Do you agree?

2. When is it appropriate for us to exercise strict justice, and when pure mercy? How do we mix and balance the two?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)