Aruch HaShulchan, The Laws of Tzedakah, 249:14-15
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רמט סעיף יד-טו
סעיף יד הגמ"ח גדולה מן הצדקה דבגמ"ח מקים מצבו שלא יצטרך לצדקה ודע כי בשבת [ס"ג א] אמרינן גדול המלוה יותר מהעושה צדקה ומטיל בכיס יותר מכולם ופירש"י [ד"ה גדול] לפי שאין העני בוש בדבר כשמטיל בכיס מעות להשתכר בהם למחצית שכר וכו' שהמלוה מעות לחברו בלא ריוח הלוה בוש שהוא נהנה מחבירו במה שאין חבירו נהנה כלל אבל המטיל לכיס אינו בוש כלל מאחר ששניהם נהנים עכ"ל והרמב"ם והטור והש"ע לא כתבו פרטיות זה דמטיל לכיס היא מעלה גדולה וטעמם נ"ל דוודאי אם עושה זה רק לשם מצות והחזקת בו פשיטא שאין למעלה הימנו אבל ידוע שרובם עושים כן לשם פרנסה ואין זה בגדר צדקה כלל והרמב"ם חשב ח' מעלות בצדקה ואלו הם: סעיף טו המעלה הגדולה שאין למעלה הימנה המחזיק ביד ישראל המך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה שותפות [השוה זה להלואה ועמ"ש בסעי' הקודם] או ממציא לו מלאכה כדי לחזק ידו ולא יצטרך לבריות ועל זה נאמר והחזקת בו ובזמנינו זה בהרבה ערים יש חברות שנותנים נערי עניי ישראל לבעלי מלאכות ודבר גדול הוא עד מאוד
14. Acts of loving kindness are greater than tzedakah, because acts of loving kindness establish the situation in which one will not need tzedakah. Know that we said in Shabbat (63) that the lender is greater than one who does tzedakah, and a business loan is better than anything. The reason for this is that a poor person is not shamed by a situation in which they take money as compensation in an equal business partnership, etc. This is because whoever merely lends money to their fellow without return (without the lender making a profit), the borrower is shamed, because the borrower benefits from the lender in a situation in which the lender could not benefit at all. However, a business loan does not bring shame at all since the two of them are benefiting - until here are its words...Rambam thought there were eight levels of tzedakah, and they are as follows: 15. The highest level to which there is nothing greater is one who takes the hand of a poor Israelite and gives them a gift or makes them an apprentice or a partner or finds them work in order to strengthen their hand so they were never need again. Concerning this, it is said, “If your brother is poor, and his means falls upon you, then you shall strengthen him...”. In this time of our in many cities, there are societies which give poor Jewish youth to employers, and this is the very greatest thing... [Translation by Rabbi Bruce Elder. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1.What is the goal of tzedakah?

2. What do these texts tell us about these figures’ visions for an ideal society?

3. How can we translate these values into our tzedakah practices today?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)