Aruch HaShulchan, The Laws of Tzedakah, 250:2
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנ סעיף ב
כיצד אם היה רעב יאכילהו היה צריך לכסות יכסהו אין לו כלי בית קונה לו כלי בית ואפילו אם היה דרכו לרכוב על סוס ועבד לרוץ לפניו כשהיה עשיר והעני קונה לו סוס ועבד ואיתא בכתובות [ס"ז ב] אמרו עליו על הלל הזקן שלקח לעני בן טובים אחד סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו פעם אחת לא מצא עבד לרוץ לפניו ורץ לפניו ג' מילין וכן הובא שם מעשה מגליל העליון שהפסידו בכל יום בהמה בשביל ליטרא בשר אחת שהוצרכו לעני בן טובים ע"ש עוד הובא שם בשני עניים שבקשו לאכול דווקא בשר שמן ויין ישן לאחד נתנו ולאחד לא נתנו ע"ש והיינו טעמא דזה הורגל בזה מעולם וזה לא הורגל בזה מעולם אלא שהרגיל את עצמו כך בעניותו ולא היה לו להרגיל את עצמו כן ע"ש
How? If the poor person is hungry, feed them. If they need to be covered, cover them. If they do not have household appliances, buy them. Even if it were that person’s way to ride a horse and for a slave to run before them when that person was rich, now that they are poor, buy a horse and a slave. It says in Ketubot 67b: They said about Hillel the Elder that he bought for the poor of good stalk a horse to ride upon and a slave to run before the horse. One time Hillel could not find a slave to run before the horse, so he ran before for three miles. And so it is mentioned there about the one in the upper Galil who everyday bought a beast for the one pound of flesh that was needed to satisfy the needs of the poor of good stalk - see there. It was also mentioned there about two poor people who wanted to eat only fatty meat and drink vintage wine. They gave it to one of them and not the other - see there. The reason for this was that one was accustomed to it and the other was not accustomed to it. Rather, the person who is accustomed to this, so it should be in their poverty, and the person who is not accustomed to it, so it should be - see there. [Translation by Rabbi Bruce Elder. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. Why does the Aruch HaShulchan emphasize that we should treat the poor according to their accustomed lifestyle?

2. What do you think of this approach? Do you agree?

3. What sorts of societal patterns does this text create and/or reinforce?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)