Sefer HaChinuch, Mitzvah 429
ספר החינוך, מצוה תכט
שלא נדביק שום דבר מעבודה זרה עם ממוננו וברשותנו ליהנות בו, ועל זה נאמר (דברים ז, כו) ולא תביא תועבה אל ביתך וגו. משרשרי המצוה כדי להרחיק כל ענין עבודה זרה הנמאסת. ומן הנכלל במצוה זו, שלא ידביק האדם אל ממונו שחננו האל בצדק ממון אחר שהוא של גזל או חמס, או מרבית או מכל דבר מכוער, שכל זה בכלל משמשי עבודה זרה הוא, שיצר לב האדם רע חומד אותו ומביאו אל הבית, והיצר הרע נקרא בשם עבודה זרה...ובממונות כאלו שזכרנו ובמשמשי עבודה זרה - על כולן נאמר “והיית חרם כמוהו”, כלומר: שכל הנדבק עמו הוא חרם, שאין ברכת האל מצויה בו, ואבד וכלה, וכענין שיאמרו זכרונם לברכה שפרוטה של רבית מכלה כמה אוצרות של ממון, שבא זה ומאבד את זה
For we should not attach any item of idol worship to our money or property, in order to gain pleasure from it, and for this reason, the Torah says “You must not bring an abhorrent thing into your house” (Deuteronomy 7:26). And one reason for this commandment is to distance every element of detested idol worship... And within the commandment is that one should not attach to one’s own money, which God graced you with, the money of another which was gained through theft, violence or exploitation, or from any disgusting element, because all of these are included in the elements of idol worship. For one’s heart is inclined towards evil, which desires [items paid for by any means] and brings it into the home; and this inclination towards evil is called idol worship...And about monies such as these, that we have discussed, and about the elements of idol worship, on all these it is written “You will be proscribed like it,” meaning that any thing which is attached to it is proscribed, and God’s blessing is absent from it, and it is lost and destroyed, as the Rabbis say, “The inclusion of even one perutah [a very small amount] of money gained by extorting interest will destroy large treasuries of money. [Uri L’Tzedek translation. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. Why is attachment to money considered idol worship?

2. What are the personal risks of our natural inclination towards materialism?

3. How does our innate desire for money and material harm others? How can we work to prevent the damage?

Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)