BabylonianTalmud, Baba Metzia 112a
ואידך ההוא מיבעי ליה לכדתניא (דברים כ"ד) , ואליו הוא נשא את נפשו, מפני מה עלה זה בכבש ונתלה באילן ומסר את עצמו למיתה - לא על שכרו? דבר אחר: ואליו הוא נשא את נפשו - כל הכובש שכר שכיר כאילו נוטל נפשו ממנו.
Suggested Discussion Questions
1. Who are the players in this text – seen and unseen?
2. What power dynamics are at play?
3. In what ways are wages for work equal to life itself?
Saul Berman, "Labor on the Bima," a Publication of the National Interfaith Committee for Worker Justice
.
The rabbis are here teaching us a profound lesson. The most demeaning form of oppression of a laborer is to assign to him meaningless work. The most ruthless form of abuse of a laborer is to have him engage in an activity which serves no productive purpose and, therefore, prevents him from having any pride in his achievement. The measure of proper treatment of labor is not simply the physical rigors to which the employee is exposed. The employer has a responsibility to preserve the dignity of the employee through assuring that he or she can achieve a sense of meaning in the labor which she performs. There is an apocryphal tale told about Rabbi Israel Salanter, the founder of Judaism’s Mussar [ethics] movement. Every year before Pesach, Rabbi Salanter would inspect matzah bakeries to check their kashrut. One confident owner couldn’t wait to show off how efficient his matzah production had become. When Rabbi Salanter finished the inspection, though, he declared that the bakery was in violation of the halakhic prohibition against blood in food. “Your sense of efficiency, together with the unacceptable demands placed upon your workers, shows that their blood is mixed into the food produced in this bakery,” he said. Even though the blood was purely metaphoric, Rabbi Salanter would not certify the kashrut of the matzah.
Suggested Discussion Questions
1. What principle of work is the author asking employers to follow?
2. What constituencies are often given the worst employment options? What allows this to continue?
Babylonian Talmud, Baba Metzia 83a
צריכא, דטפא להו אאגרייהו. מהו דתימא, אמר להו: הא דטפאי לכו אאגרייכו - אדעתא דמקדמיתו ומחשכיתו בהדאי, קא משמע לן דאמרו ליה: האי דטפת לן - אדעתא דעבדינן לך עבידתא שפירתא.
Mishna, Baba Metzia 7:1
השוכר את הפועלים ואמר להם להשכים ולהעריב- מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב אינו רשאי לכופן. מקום שנהגו לזון- יזון. לספק במתיקה -יספק. הכל כמנהג המדינה. מעשה ברבי יוחנן בן מתיא שאמר לבנו "צא שכור לנו פועלים" .הלך ופסק להם מזונות וכשבא אצל אביו אמר לו "בני אפילו אם אתה עושה להם כסעודת שלמה בשעתו לא יצאת ידי חובתך עמהן שהן בני אברהם יצחק ויעקב אלא עד שלא יתחילו במלאכה צא ואמור להם 'על מנת שאין לכם עלי אלא פת וקטנית בלבד' ".רבן שמעון בן גמליאל אומר: לא היה צריך לומר הכל כמנהג המדינה:
Deuteronomy 24:14-15
לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר עָנִי וְאֶבְיוֹן מֵאַחֶיךָ אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ: בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ כִּי עָנִי הוּא וְאֵלָיו הוּא נֹשֵׂא אֶת נַפְשׁוֹ וְלֹא יִקְרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא:
Suggested Discussion Questions
1. To whom do these rules apply?
2. What assumptions are made about the various players in the text?
3. How does the poor person's crying cause a sin upon the employer? If the poor person does not cry out is the employer free of sin?