Mixed Metaphors What is Torah?

Please read each source out loud at your own pace.

According to each text, please answer the question: "What is Torah?"

אמר רבי שמעון בן לקיש

תורה שנתן הקב"ה הייתה עורה של אש לבנה וכתובה באש שחורה, היא אש וחצובה מאש והיא מוכללת באש ונתונה באש,

הדא הוא דכתיב: מימינו אש דת למו

Midrash Shir HaShirim 5:15

R. Simeon ben Lakish said: The scroll which Gd gave was of white fire and its writing of black. It was itself fire and it was hewn out of fire, completely formed of fire and given in fire, as it says, "At his right hand was a fiery law unto them (Deut 33:3).

בֶּן בַּג בַּג אוֹמֵר, הֲפָךְ בָּהּ וַהֲפָךְ בָּהּ, דְּכֹלָּא בָהּ. ובָהּ תֶּחֱזֵי, וְסִיב וּבְלֵה בַהּ, וּמִנַּהּ לָא תְזוּעַ, שֶׁאֵין לְךָ מִדָּה טוֹבָה הֵימֶנָּה.

Ben Bag Bag says: Turn it, and turn it again, because all is in it; and in it contemplate, and grow gray and old over it; and never move away from it, for you cannot have any characteristic better than this.

בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום

פעם אחת היה עומד על פי הבאר,

אמר: מי חקק אבן זו

אמרו לו:

המים שתדיר נופלים עליה בכל יום.

אמרו לו: עקיבא, אי אתה קורא

“אבנים שחקו מים”

מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו

מה רך, פיסל את הקשה,

דברי תורה, שקשה כברזל,

על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי,

שהוא בשר ודם

Avot De-Rabbi Natan, Chapter 6

By the age of 40, Rabbi Akiva had still not learned anything.One time he was standing at the mouth of a well, and asked “Who hollowed out this rock?”

They answered him, “It was the water that constantly falls on it”

“Akiva, are you not familiar with the verse “Water wears away stone…” (Job 14:19).

And as it was, Rabbi Akiva uttered his first logical inference (kal v'homer):

“Just as the soft [water] shaped the hard [stone], Words of Torah — which are as hard as iron — all the more so they will shape my heart which is but flesh and blood.”

א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן

מאי דכתיב (משלי כז, יח) נוצר תאנה יאכל פריה. למה נמשלו דברי תורה כתאנה?

מה תאנה זו כל זמן שאדם ממשמש בה מוצא בה תאנים, אף דברי תורה כל זמן שאדם הוגה בהן מוצא בהן טעם.

א"ר שמואל בר נחמני

מאי דכתיב (משלי ה, יט) אילת אהבים ויעלת חן וגו'. למה נמשלו דברי תורה לאילת? לומר לך מה אילה רחמה צר וחביבה על בועלה כל שעה ושעה כשעה ראשונה ,אף דברי תורה חביבין על לומדיהן כל שעה ושעה כשעה ראשונה ויעלת חן שמעלת חן על לומדיה

דדיה ירווך בכל עת. למה נמשלו דברי תורה כדד? מה דד זה כל זמן שהתינוק ממשמש בו מוצא בו חלב ,אף דברי תורה כל זמן שאדם הוגה בהן מוצא בהן טעם באהבתה תשגה תמיד

Rabbi Hiyya said that Rabbi Yochenan said: What [is the meaning of the verse where it] is written: “He who guards the fig will eat of its fruit” (Proverbs 27:18)? Why are the words of Torah compared to a fig tree? Just as with a fig three the whole time a person tends to it it bears fruit, the whole time a person studies the words of Torah the more pleasure he brings out from them.

R. Samuel b. Nahmani said: What is the meaning of the verse "A loving hind, a graceful gazelle. Let her breasts satisfy you at all times (Prov 5:19)?" Why were the words of Torah compared to a hind? To tell you that as the hind has a narrow womb and is loved by its mate at all times as at the first hour of their meeting, so it is with the words of the Torah — They are loved by those who study them at all times as at the hour when they first made their acquaintance.‘And in graceful gazelle’? Because the Torah bestows grace upon those who study it.

Let her breasts satisfy you at all times'
Why were the words of the Torah compared to a breast? As with a breast, however often the child sucks it often does it find milk , so it is with
the words of the Torah. As often as one studies them does he find pleasure in them.

To make a place in my body for Torah

so that she may enter

and sit in me, a cave

And I will raise up a spring and a tree for her

from so much longing and sweetness so she will stay

And then, my two hands will be as two springs

My forehead will flow illuminating

A golden bell and a pomegranate, a golden bell

and a pomegranate (the most beautiful

words) come and open up in my mouth

A great river breathes in my insides

I am drawn forth weeping

by Na'ama Shaked