Judaism as Art: A Search for Congruity On Taking and Giving Feedback

I. Models of Feedback in Jewish Tradition

(יז) לֹֽא־תִשְׂנָ֥א אֶת־אָחִ֖יךָ בִּלְבָבֶ֑ךָ הוֹכֵ֤חַ תּוֹכִ֙יחַ֙ אֶת־עֲמִיתֶ֔ךָ וְלֹא־תִשָּׂ֥א עָלָ֖יו חֵֽטְא׃

Do not hate your brother in your heart, you shall surely rebuke†your neighbor, and

incur no sin because of this person.

תלמוד בבלי מס תמיד

תניא, רבי אומר: ...האדם יאהב את התוכחות, שכל זמן שתוכחות בעולם נחת

רוח באה לעולם, טובה וברכה באין לעולם, ורעה מסתלקת מן העולם, שנאמר +משלי כ ד" ולמוכיחים ינעם ועליהם תבא ברכת טוב ... אמר ר' יונתן: כל המוכיח את חבירו לשם שמים זוכה לחלקו של הקדוש ברוך הוא, שנאמר משלי כ ח" מוכיח אדם אחרי, ולא עוד אלא שמושכין עליו חוט של חסד, שנאמר משלי כ ח" חן ימצא ממחליק לשון.

Talmud Bavli, Masechet Tamid 28a

Rebbi Yehuda HaNasi says: “…A person should love rebuke since as long as there is

rebuke in the world, ease of mind comes to the world, good and blessing come to

the world, and evil departs from it, as it says, ‘Those who rebuke find favor, and a

good blessing falls upon them’ (Proverbs 24:25)…Rabbi Yonatan said: “Whoever

reproves their neighbor without any ulterior motives is worthy of a portion of the

Holy One Blessed be He, as it says, ‘One that rebukes another finds favor with Me.’

And not only that, God draws over that person a cloth of love’ (Proverbs 28:23).

בראשית רבה נד:ג

רבי יוסי בר חנינא דאמר כל אהבה שאין עמה תוכחה אינה אהבה, אמר ריש לקיש תוכחה מביאה לידי שלום

Bereshit Rabbah 54:3

Rabbi Yosi ben Chanina said: “A love without reproof is no love.” Resh Lakish said: “Reproof leads to peace; a peace where there has been no reproof is no peace.”

ספרא פט

מנין שאם הוכחתו ארבעה וחמשה פעמים חזור והוכיח, תלמוד לומר הוכיח תוכיח, יכול אפי' את מוכיחו ופניו משתנות תלמוד לומר ולא תשא עליו חטא. (ט) אמר ר' טרפון העבודה אם יש בדור הזה יכול להוכיח, אמר רבי אלעזר בן עזריה העבודה אם יש בדור הזה יכול לקבל תוכחת, אמר ר"ע העבודה אם יש בדור הזה יודע היאך מוכיחים

Sifra 89a-89b

How do we know that if a person has rebuked a neighbor four and five times

[without succeeding in turning the neighbor from sin], that person should continue

to rebuke [the neighbor]? Because it says: “You shall surely rebuke the other.”

One might infer that the reproof should be carried so far as to change a person’s

face with shame. But it says, “You shall not bring guilt upon the other.” Rabbi

Tarfon said: “In this generation there is no one capable of rebuking [because

everyone is a sinner].” Rabbi Elazar ben Azariah said: “In this generation there is

no one capable of receiving rebuke.” Rabbi Akiva said: “In this generation there is

no one who knows how rebuke ought to be worded.”

II. Models of Feedback in Modern Art Production

Aaron Belz, “Critique,” Lovely Raspberry Poems

"Critique"

That’s not very good.

Try doing that differently.

That’s not very good either.

You’re not very good at this.

"Charles Baudelaire, in "Introduction

The best critical study...will be the one that is the painting reflected by an intelligent and sensitive mind. Thus the best accounts of a picture may well be a sonnet or an elegy